Η εορτή, ερμηνεία της εικόνας της Κοίμησης της Θεοτόκου, βίντεο αφιέρωμα, υμνολογία
Οὐ θαῦμα θνῄσκειν κοσμοσώτειραν Κόρην,
Τοῦ κοσμοπλάστου σαρκικῶς τεθνηκότος.
Η εορτή
Εορτή μεγάλη και πανήγυρις λαμπρά η εορτή της Κοιμήσεως τη Θεοτόκου. Τη γιορτάζει με πολλή χαρά ο Ορθόδοξος κόσμος σ’ όλη την οικουμένη. Τρέχουμε οι πιστοί στους Ναούς μας, μάλιστα σ’ αυτούς που είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου, τρέχουμε με αγαλλίαση και ευφροσύνη να ψάλουμε τους θαυμάσιους ύμνους της εορτής και να γιορτάσουμε με χαρά τη μεγαλύτερη θεομητορική εορτή του έτους, το Πάσχα του καλοκαιριού.
Χαρά,
εορτή, πανηγύρι! Γιατί όμως; Γιατί όλη αυτή η λαμπρότητα και ο
ενθουσιασμός; Γιατί οι ύμνοι και οι ευχές, η τόση χαρά στα πρόσωπα και
στις ψυχές;
Θάνατο
έχουμε, και ο θάνατος πάντοτε ήταν θλιβερό γεγονός. Από τότε όμως που
γεύθηκε τον θάνατος ο Υιός του Θεού, ο Κύριος Ιησούς Χριστός, και ανέστη
εκ νεκρών, κατήργησε τον θάνατο για όλο το ανθρώπινο γένος. Όσοι
πιστεύουν στον σταυρωθέντα και αναστάντα Κύριο δεν φοβούνται πλέον τον
θάνατο, διότι γνωρίζουν ότι αυτός είναι ένα πέρασμα από τα επίγεια στα
ουράνια, από τα πρόσκαιρα στα αιώνια, από τα λυπηρά στα ευχάριστα, στα
μακάρια και δοξασμένα.
Ο
θάνατος του πιστού δεν είναι μόνο γεγονός που προκαλεί τον πόνο και τα
δάκρυα. Είναι γεγονός που προκαλεί πιο πολύ τη χαρά. Πολύ περισσότερο ο
θάνατος των αγίων είναι η ημέρα της λυτρώσεώς τους από τα θλιβερά της
επιγείου ζωής και της θριαμβευτικής εισόδου τους στον άφθαρτο και
πανένδοξο κόσμο του ουρανού, στα μακάρια ζωή της Βασιλείας του Θεού. Γι’
αυτό τους αγίους τους γιορτάζουμε στην ημέρα της Κοιμήσεώς τους.
Αλλ’
αν αυτά ισχύουν για κάθε πιστό και πιο πολύ για τους αγίους μας, τι
πρέπει να ισχύει για την «Κεχαριτωμένη», τη στολισμένη με εξαιρετικές
χάριτες από τον Θεό γυναίκα, που έφερε στον κόσμο τον νικητή του
θανάτου, για εκείνη που ο ουρανός την αναγνώρισε ως «ευλογημένην εν
γυναιξί», ευλογημένη από τον Θεό όσο καμιά άλλη γυναίκα, γι’ αυτήν που
αξιώθηκε να γίνει η Μητέρα του Θεού;
Ο θάνατος της υπερευλογημένης Μητέρας του Θεού είναι ένας θρίαμβος, η κοίμησή της η πιο μεγάλη γιορτή.
«Η
των ουρανών υψηλοτέρα υπάρχουσα, και των Χερουβίμ ενδοξοτέρα, και πάσης
κτίσεως τιμιωτέρα», αυτή που είναι πιο ψηλά από τους ουρανούς, και έχει
δόξα μεγαλύτερη από τη δόξα των χερουβικών δυνάμεων, αυτή που είναι πιο
τιμημένη απ’ όλη τη δημιουργία του Θεού, που λόγω της υπερθαύμαστης
καθαρότητάς της δέχθηκε μέσα της τον αΐδιο Θεό, «εν ταις του Υιού χερσί
σήμερον την παναγίαν παρατίθεται ψυχήν, και συν αυτή πληρούνται τα
σύμπνατα χαράς», ψάλλει θριαμβευτικά ο ιερός υμνογράφος.
Την παναγία,
την πανάμωμη, την ελεύθερη από κάθε κηλίδα κακού ψυχή της την παραδίδει
στα άγια και άχραντα χέρια του Θεού και Θεού της, χαίρει, χαίρει μεγάλη
χαρά η ίδια που βρίσκεται στους κόσμους του ουρανού, δέχεται τα αιώνια
βραβεία της απαράμιλλης αρετής της και την αμοιβή της ταπεινής υπακοής
της και απολαμβάνει και αντανακλά την απερίγραπτη δόξα του Υιού της.
Μαζί της γεμίζουν από ανεκλάλητη χαρά τα σύμπαντα, όλος ο κόσμος του
ουρανού και της γης συμμετέχει στα χαρά της.
Χαίρουν
οι άγγελοι του ουρανού και δοξάζουν την Κοίμησή της «Εξουσίαι, Θρόνοι,
Αρχαί, Κυριότητες, Δυνάμεις και Χερουβίμ και τα φρικτά Σεραφίμ». Ο
Κύριος μας διαβεβαίωσε ότι μεγάλη χαρά έχουν οι άγγελοι του ουρανού όταν
ένας αμαρτωλός άνθρωπος μετανοεί και επίσης ότι άγγελοι συνοδεύουν
αυτούς που πορεύονται προς τη ζωή της αιωνιότητας.
Πόση επομένως χαρά
έχουν, πώς πανηγυρίζουν και πώς υποδέχονται στους ολόφωτους κόσμους του
ουρανού αυτήν που έγινε η Μητέρα του Λυτρωτή όλου του κόσμου! Οι άγγελοι
που διακονούν πρόθυμα τη μεγάλη υπόθεση της σωτηρίας μας και χαίρονται
πολύ για τη σωτηρία μας, πόσο περισσότερο χαίρουν και τιμούν αυτήν που
διακόνησε κατά μοναδικό τρόπο τη σωτηρία του κόσμου, που υπήρξε η Μητέρα
του Σωτήρος του κόσμου!
Αγάλλονται
όμως και οι «γηγενείς», οι άνθρωποι, οι κάτοικοι της γης χαιρόμαστε
μαζί με τους αγγέλους, καθώς με ιερό δέος βλέπουμε σήμερα «εκ ζωής εις
ζωήν μεθισταμένην την τεκούσαν τον αρχηγόν της ζωής», αυτήν που γέννησε
τον αρχηγό της ζωής να φεύγει από την πρόσκαιρη ζωή της γης και να
εισέρχεται στην αιώνια ζωή της ουρανίου Βασιλείας.
Είναι δίκαιο και
πρέπον να απολαύσει τώρα την ουράνια τιμή που της αξίζει, να έχει τη
μεγαλύτερη δόξα απ’ όλους τους ανθρώπους, να είναι ανωτέρα απ’ όλους
τους αγγέλους, βασίλισσα των ουρανών. Όλα αυτά μας δίνουν χαρά, διότι η
Μητέρα του Θεού είναι ό,τι ευγενέστερο και ανώτερο είχε να προσφέρει ο
κόσμος των ανθρώπων στον Θεό. Και ο Θεός τώρα την τιμά με ασύγκριτη
ουράνια δόξα· και αυτή η δόξα αντανακλά σ’ όλους μας και είναι αυτό
αφορμή χαρά για όλους μας. «Αγάλλονται γηγενείς επί τη θεία σου δόξη
κοσμούμενοι».
Χαιρόμαστε
οι πιστοί, διότι η Μητέρα του Θεού είναι Μητέρα όλων μας και γι’ αυτό
με την Κοίμησή της δεν εγκαταλείπει τον κόσμο, αλλά πολύ περισσότερο
τώρα, με την παρρησία που έχει, πρεσβεύει στον Υιό της για μας και με
τις πρεσβείες της σκεπάζει όλους τους πιστούς «λυτρουμένη εκ θανάτου τας
ψυχάς ημών».
Ερμηνεία της εικόνας της Κοίμησης της Θεοτόκου
Η αγία εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι πολυπρόσωπη. Δύο όμως πρόσωπα ξεχωρίζουν στην όλη παράσταση: Ο Χριστός και η Παναγία. Ο Χριστός μας με το ηγεμονικό Του παράστημα που κρατεί την ψυχή της Παναγίας Μητέρας Του, βρέφος φασκιωμένο, και το λιπόσαρκο σκήνωμα της Παναγίας.
«Στην
εικόνα δεσπόζει το νεκρικό κρεβάτι, στολισμένο με πλούσια ποδέα, όπου
αναπαύεται η Παναγία με τα χέρια σταυρωμένα. Μπροστά στερεωμένο σε ένα
απλό κηροπήγιο καίει ένα χοντρό κερί. Πίσω από το νεκρικό κρεβάτι και
στη μέση ακριβώς στέκει ο Χριστός με το σώμα σε περίεργη στροφή προς τα
δεξιά, προς την κεφαλή της Μητέρας Του.
Στα χέρια Του απλωμένα στην ίδια
κατεύθυνση, κρατεί την ψυχή της, που έχει τη μορφή φασκιωμένου μωρού με
τα χέρια σταυρωμένα. Τον τριγυρίζει δόξα. Μέσα σ’ αυτή είναι
ζωγραφισμένοι στην κορυφή ένα εξαπτέρυγο και σε μονοχρωμία τέσσερεις
άγγελοι που πλαισιώνουν το Χριστό με χειρονομίες και έκφραση λύπης στα
πρόσωπά τους...
Πάνω ακριβώς από το Χριστό στην κορυφή του τόξου της
εικόνας έχουν ανοίξει οι πύλες του ουρανού και φαίνονται δύο άγγελοι,
πάλι σε μονοχρωμία, να σκύβουν με σκεπασμένα χέρια για να πάρουν με τη
σειρά τους την ψυχή της. Στην κεφαλή και στα πόδια του νεκρικού
κρεβατιού είναι μαζεμένοι οι δώδεκα απόστολοι με εκφράσεις, στάσεις και
χειρονομίες που δείχνουν βαθειά λύπη.
Ο Πέτρος θυμιατίζει στην κεφαλή
της Παναγίας, ο δε Απόστολος Παύλος και ο Θεολόγος Ιωάννης σκύβουν στα
πόδια της και την ασπάζονται. Πιο πίσω είναι τρεις ιεράρχες με ανοιχτά
βιβλία και στα αριστερά, στο βάθος, θρηνούν τρεις γυναίκες.
Τη σύνθεση
κλείνουν στο βάθος, πίσω από τις ομάδες των μαθητών, δύο συμβατικά
αρχαιόπρεπα κτήρια. Ανάμεσα σ’ αυτά διαβάζεται η επιγραφή Η ΚΟΙΜΗΣΙΣ ΤΗΣ
Θ(ΕΟ)ΤΟΚΟΥ» (Α. Καρακατσάνη). Οι τέσσερεις (εικονίζονται οι τρεις)
Ιεράρχες που παραβρέθηκαν στην Κοίμηση, ήταν: ο Ιάκωβος ο Αδελφόθεος, ο
Ιερόθεος, ο Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και ο Τιμόθεος. Ο Ιερόθεος δεν
εικονίζεται.
Σε
κάποιες εικόνες βλέπουμε στη δεξιά άκρη του σπιτιού τον Ιωάννη το
Δαμασκηνό που βαστά χαρτί (πάπυρο) με τα εξής λόγια: «Ἀξίως ὡς ἔμψυχόν
σε οὐρανὸν ὑπεδέξαντο οὐράνια Πάναγνε θεία σκηνώματα καὶ παρέστηκας...»
Και στα αριστερά τον άγιο Κοσμά τον ποιητή κρατώντας άλλο χαρτί που
λέει: «Γυναίκα σε θνητήν, ἄλλ᾿ ὑπερφυῶς καὶ μητέρα Θεοῦ εἰδότες,
πανάμωμε…»
Σ’
όλα τα πρόσωπα διακρίνεται η θλίψη, ανάμικτη όμως με τη γλυκιά ελπίδα.
Είναι η «χαρμολύπην», το «χαροποιὸν πένθος», γνώρισμα των πιστών που
ζουν με την προσμονή της ανάστασης. Τούτο βλέπουμε και στα τροπάρια της
εορτής, που άλλοτε τονίζουν τον τρόμο και το δέος των Αποστόλων, τους
οποίους παρουσιάζουν να δακρύζουν και άλλοτε τονίζουν τη χαρά τους, που
την εκδηλώνουν με ψαλμούς και ύμνους.
Παραθέτουμε δύο αποσπάσματα «Ὅτε ἡ
μετάστασις τοῦ ἀχράντου σου σκήνους ηὐτρεπίζετο, τότε οἱ Ἀπόστολοι
περικυκλοῦντες τὴν κλίνην τρόμω ἐώρων σε» (Στιχηρό ιδιόμελο όρθρου).
«...Καὶ τὸ ζωαρχικὸν καὶ θεοδόχον σου σῶμα κηδεύσαντες ἔχαιρον,
πανύμνητε» (Δοξαστικό αποστίχων Εσπερινού).
Σε
μερικές εικόνες εικονίζονται στον ουρανό σύννεφα, που μετέφεραν τους
αποστόλους στην Ιερουσαλήμ. Σε πολλές εικόνες της Κοίμησης ζωγραφίζεται
και το επεισόδιο του αγγέλου και κόβει με το ξίφος του τα χέρια του
Ιεφονία. (Πρόκειται για εκείνο τον Εβραίο που αποπειράθηκε να ρίξει στο
έδαφος το λείψανο της Θεοτόκου).
Ἦχος α’.
Ἐν
τῇ Γεννήσει τὴν παρθενίαν ἐφύλαξας, ἐν τῇ Κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ
κατέλιπες Θεοτόκε· μετέστης πρὸς τὴν ζωήν, μήτηρ ὑπάρχουσα τῆς ζωῆς, καὶ
ταῖς πρεσβείαις ταῖς σαῖς λυτρουμένη, ἐκ θανάτου τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Κοντάκιον
Ἦχος πλ. β’. Αὐτόμελον.
Τὴν
ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον, καὶ προστασίαις ἀμετάθετον ἐλπίδα,
τάφος καὶ νέκρωσις οὐκ ἐκράτησεν, ὡς γὰρ ζωῆς Μητέρα, πρὸς τὴν ζωὴν
μετέστησεν, ὁ μήτραν οἰκήσας ἀειπάρθενον.
Ὁ Οἶκος
Τείχισόν
μου τὰς φρένας Σωτήρ μου· τὸ γὰρ τεῖχος τοῦ κόσμου ἀνυμνῆσαι τολμῶ, τὴν
ἄχραντον Μητέρα σου, ἐν πύργῳ ῥημάτων ἐνίσχυσόν με, καὶ ἐν βάρεσιν
ἐννοιῶν ὀχύρωσόν με· σὺ γὰρ βοᾷς τῶν αἰτούντων πιστῶς τὰς αἰτήσεις
πληροῦν. Σὺ οὖν μοι δώρησαι γλῶτταν, προφοράν, καὶ λογισμὸν
ἀκαταίσχυντον· πᾶσα γὰρ δόσις ἐλλάμψεως παρὰ σοῦ καταπέμπεται φωταγωγέ, ὁ
μήτραν οἰκήσας ἀειπάρθενον.
Μεγαλυνάριον
Παρέστης
Παρθένε ἐκ δεξιῶν, τοῦ Παμβασιλέως, ὡς Βασίλισσα τοῦ παντός,
περιβεβλημένη, ἀθανασίας αἴγλην, ἀρθεῖσα μετὰ δόξης, πρὸς τὰ οὐράνια.
«Τριβέλι Πᾶνος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου