76. Όταν υποφέρει κανείς, κάνει υπομονή για τα εξής: ή για την αγάπη του Θεού, ή για την ελπίδα της ανταμοιβής, ή για το φόβο της κολάσεως, ή για το φόβο των ανθρώπων, ή γιατί έτσι είναι πλασμένος, ή για την ηδονή, ή για κέρδος, ή από κενοδοξία, ή από ανάγκη.
77. Άλλο είναι το να απαλλαγεί κανείς από τους λογισμούς και άλλο το να ελευθερωθεί από τα πάθη. Και πολλές φορές απαλλάσσεται από τους λογισμούς όταν δεν είναι παρόντα τα πράγματα, προς τα οποία έχει τα πάθη. Κρύβονται όμως τα πάθη μέσα στην ψυχή και όταν εμφανιστούν τα πράγματα, φανερώνεται η ύπαρξή τους. Πρέπει λοιπόν να παρατηρούμε το νου μας στη σχέση του με τα πράγματα, και ν’ αντιλαμβανόμαστε σε ποιο πράγμα κατευθύνεται το πάθος του.
78. Ειλικρινής φίλος είναι εκείνοςο οποίος συμμερίζεται στην ώρα του πειρασμού τις θλίψεις, τις ανάγκες και τις συμφορές του πλησίον που φέρνει η περίσταση, σαν να είναι δικές του, με τρόπο αθόρυβο και ατάραχο.
79. Μην περιφρονήσεις τη συνείδησή σου που σε συμβουλεύει πάντοτε τα άριστα. Γιατί σου υποβάλλει υποδείξεις θείες και αγγελικές και σε ελευθερώνει από τους κρυφούς μολυσμούς της καρδιάς και σου χαρίζει παρρησία και θάρρος κατά την ώρα του θανάτου σου.
80. Αν θέλεις να έχεις επίγνωση και μετριοφροσύνη και να μην είσαι δούλος στο πάθος της οιήσεως, να αναζητείς στα όντα τι είναι εκείνο που διαφεύγει τη γνώση σου. Θα βρεις τότε, ότι σου διαφεύγουν πάρα πολλά και διάφορα, και θα θαυμάσεις για την άγνοιά σου και θα ταπεινωθείς. Και αφού γνωρίσεις τον εαυτό σου, θα κατανοήσεις πολλά και σπουδαία και θαυμαστά πράγματα. Γιατί η φανταστική γνώση, δεν αφήνει κανένα να προχωρήσει στην πραγματική γνώση.
81. Εκείνος ακριβώς θέλει να σωθεί, που δεν αντιστέκεται στα ιατρικά φάρμακα. κι αυτά είναι πόνοι και λύπες που μας στέλνει ο Θεός μέσω ποικίλων συμφορών. Όποιος όμως αντιστέκεται, δεν γνωρίζει ούτε τι εμπορεύεται εδώ, ούτε τι θα έχει κερδίσει από αυτές φεύγοντας από τον κόσμο αυτό.
82. Η κενοδοξία και η φιλαργυρία, γεννούν η μία την άλλη. Γιατί εκείνοι που είναι κενόδοξοι, πλουτίζουν, κι εκείνοι που πλουτίζουν γίνονται κενόδοξοι. αλλά αυτά στους κοσμικούς. γιατί ο μοναχός όταν δεν έχει τίποτα, γίνεται πιο κενόδοξος. αν πάλι έχει χρήματα τα κρύβει, γιατί ντρέπεται να έχει κάτι αταίριαστο στο σχήμα του.
83. Ιδίωμα της κενοδοξίας του μοναχού είναι να κενοδοξεί για αρετή και τα επακόλουθά της. Ιδίωμα της υπερηφάνειάς του είναι να φουσκώνει για τα κατορθώματά του, να εξευτελίζει τους άλλους και να μην τα αποδίδει στο Θεό, αλλά στον εαυτό του. Ιδίωμα της κενοδοξίας και υπερηφάνειας του κοσμικού είναι να κενοδοξεί και να φουσκώνει για σωματική ομορφιά, για πλούτο, για εξουσία και φρόνηση.
84. Οι επιτυχίες των κοσμικών είναι πτώσεις των μοναχών, και οι επιτυχίες των μοναχών είναι πτώσεις των κοσμικών. Παράδειγμα. οι επιτυχίες των κοσμικών είναι πλούτος και δόξα και εξουσία και απόλαυση και τα πολλά και καλά παιδιά και όσα επακολουθούν σ’ αυτά, τα οποία όταν επιτύχει ο μοναχός, χάνεται. Τα κατορθώματα του μοναχού είναι ακτημοσύνη, αδοξία, αδυναμία, εγκράτεια, κακοπάθεια και τα παρεπόμενά τους. Αυτά ο φιλόκοσμος όταν του συμβούν χωρίς να θέλει, τα θεωρεί μεγάλο δυστύχημα και κινδυνεύει πολλές φορές και να κρεμαστεί. μερικοί μάλιστα το έκαναν.
85. Οι τροφές δημιουργήθηκαν για δύο αιτίες, για τροφή και για θεραπεία. Εκείνοι λοιπόν που τρώνε πέρα από τις δύο αυτές αιτίες, καταδικάζονται ως φιλήδονοι, γιατί κάνουν κατάχρηση εκείνων που δόθηκαν από τον Θεό για χρήση. Και σε όλα τα πράγματα, η κακή χρήση είναι αμαρτία.
86. Ταπεινοφροσύνη είναι μια ακατάπαυστη προσευχή με δάκρυα και κακοπάθεια. Αυτή επικαλείται πάντοτε το Θεό σε βοήθεια και δεν αφήνει να θαρρεύεται στη δική της δύναμη και σοφία ανόητα, ούτε να υπερηφανεύεται έναντι κανενός. Αυτά είναι φοβερές αρρώστιες του πάθους της υπερηφάνειας.
87. Άλλο είναι να πολεμά κανείς τον ψιλό λογισμό, για να μην βάλει σε κίνηση το πάθος. και άλλο να πολεμά τον εμπαθή λογισμό, για να μη συμβεί συγκατάθεση. Και οι δύο αυτοί τρόποι δεν αφήνουν να πολυκαιρίσουν οι λογισμοί.
88. Η λύπη είναι ενωμένη με τη μνησικακία. Όταν ο νους βλέπει με λύπη το πρόσωπο του αδελφού στον καθρέφτη της μνήμης, είναι φανερό ότι έχει μνησικακία εναντίον του. Οι δρόμοι των μνησικάκων οδηγούν στον πνευματικό θάνατο(Παροιμ. 12, 28), γιατί κάθε μνησίκακος είναι παραβάτης του Νόμου(Παροιμ. 21, 24).
89. Αν εσύ έχεις μνησικακία εναντίον άλλου, να προσεύχεσαι γι’ αυτόν, και σταματάς την κίνηση του πάθους, αποχωρίζοντας με την προσευχή τη λύπη από την θύμηση του κακού που σου έκανε. Όταν αποκτήσεις αγάπη και φιλανθρωπία, θα εξαφανίσεις εντελώς το πάθος από την ψυχή σου. Αν άλλος μνησικακεί εναντίον σου, γίνε ευεργετικός και ταπεινός προς αυτόν και να του φέρεσαι με καλούς τρόπους και με αυτά τον ελευθερώνεις από το πάθος.
90. Τη λύπη εκείνου που σε φθονεί, με κόπο θα την σταματήσεις, γιατί θεωρεί συμφορά του αυτό που φθονεί σ’ εσένα. και δεν είναι δυνατόν διαφορετικά να τον σταματήσεις αν δεν του το αποκρύψεις. Αν τώρα πολλούς τους ωφελεί το καλό που έχεις, ενώ σ’ εκείνον προκαλεί λύπη, ποια πλευρά θα καταφρονήσεις; Ανάγκη λοιπόν να μη χάσουν οι πολλοί την ωφέλειά τους, αλλά κι αυτόν να μην τον παραμελήσεις. Ούτε να παρασυρθείς από την κακία του πάθους ώστε να μην πολεμάς το πάθος του φθόνου, αλλά τον πάσχοντα απ’ αυτό. Αλλά με την ταπεινοφροσύνη σου να νομίζεις ότι είναι ανώτερός σου, και σε κάθε καιρό και τόπο και πράγμα να τον προτιμάς. Το δικό σου φθόνο τώρα, μπορείς να τον σταματήσεις, αν σ’ εκείνα που χαίρεται ο φθονούμενος, χαίρεσαι κι εσύ μαζί, και σ’ εκείνα που λυπάται, λυπάσαι κι εσύ, εκπληρώνοντας τη συμβουλή του Αποστόλου: «Να χαίρεστε μ’ αυτούς που χαίρονται, και να κλαίτε μ’ αυτούς που κλαίνε»(Ρωμ. 12, 15).
91. Ο νους μας βρίσκεται ανάμεσα σε δύο, που κάνει καθένα τα δικά του, το ένα την αρετή, και το άλλο την κακία, δηλαδή μεταξύ αγγέλου και δαίμονα. Και ο νους έχει εξουσία και δύναμη, σ’ όποιο θέλει, είτε να ακολουθήσει είτε να αντισταθεί.
92. Οι αγγελικές δυνάμεις μας παρακινούν στα καλά, και τα φυσικά σπέρματα και η αγαθή προαίρεση μας βοηθούν. Τις προσβολές των δαιμόνων τις υποβοηθούν τα πάθη και η κακή προαίρεση.
93. Τον καθαρό νου, άλλοτε ο ίδιος ο Θεός έρχεται και τον διδάσκει, άλλοτε οι άγιες δυνάμεις του προβάλλουν τα καλά, άλλοτε η θεωρία για την φύση των πραγμάτων.
94. Ο νους που αξιώθηκε να αποκτήσει την πνευματική γνώση, πρέπει να διατηρεί απαθή τα νοήματα των πραγμάτων, τα αντικείμενα της θεωρίας ασφαλισμένα από λάθος, και την κατάσταση της προσευχής αθόλωτη. Αυτά όμως δεν μπορεί να τα φυλάγει πάντοτε, καθώς τον θολώνουν οι αναθυμιάσεις της σάρκας με την επιβουλή των δαιμόνων.
95. Δεν συμβαίνει να οργιζόμαστε κιόλας για όσα λυπούμαστε. Γιατί είναι περισσότερα εκείνα που προξενούν λύπη, παρά οργή. Παράδειγμα. έσπασε το τάδε πράγμα, χάθηκε το τάδε, πέθανε ο δείνα. Γι’ αυτά λυπούμαστε μόνο. για τα λοιπά όμως και λυπούμαστε και θυμώνομε γιατί δεν έχομε διάθεση φιλοσοφημένη.
96. Ο νους, όταν δέχεται τα νοήματα των πραγμάτων, μετασχηματίζεται ανάλογα με το κάθε νόημα. Όταν τα θεωρεί πνευματικώς , μεταμορφώνεται κατά ποικίλους τρόπους ανάλογα με κάθε θεωρία. Όταν όμως ενωθεί με τον Θεό, τότε γίνεται τελείως άμορφος και ασχημάτιστος. Γιατί θεωρώντας τον Μονοειδή Θεό γίνεται και ο νους μονοειδής και φωτοειδής.
97. Ψυχή τέλεια είναι εκείνη που η παθητική δύναμή της έχει κλίνει ολότελα προς το Θεό.
98. Νους τέλειος είναι εκείνος ο οποίος με την αληθινή πίστη του γνώρισε πάνω από κάθε γνώση, με τρόπο υπεράγνωστο, τον Υπεράγνωστο, και είδε καθολικά τα δημιουργήματά Του, και έλαβε από τον Θεό την περιεκτική γνώση περί Πρόνοιας και Κρίσεως των δημιουργημάτων Του. εννοώ βέβαια όσο αυτό είναι δυνατό σε ανθρώπους.
99. Ο χρόνος τέμνεται σε τρία (παρελθόν, παρόν, μέλλον). Και η πίστη απλώνεται και στα τρία τμήματα, ενώ η ελπίδα στο ένα και η αγάπη στα δύο. Επίσης η πίστη και η ελπίδα φτάνουν ως ένα σημείο - ως το τέλος της επίγειας ζωής-, ενώ η αγάπη διαμένει στους άπειρους αιώνες, υπερενωμένη με τον Υπεράπειρο και πάντοτε υπεραυξανόμενη. Και για τούτο, μεγαλύτερο απ’ όλα είναι είναι η αγάπη(Α΄ Κορ. 13, 13).
..."μεγαλύτερο απ’ όλα είναι η αγάπη (Α΄ Κορ. 13, 13)..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα το γεγονος που υπαρχουμε που ηρθαμε στην ζωη αυτη σαν ανθρωποι το οφειλουμε στην ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.
Μας εφερε απο την ανυπαρξια στην υπαρξη...ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ.
Το σωμα μας και η ψυχη μας δεν ειναι δικα μας, μας τα εδωσε Ο ΘΕΟΣ...
ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ.
Το κινητρο ειναι η ΑΓΑΠΗ που ειναι ατελειωτη,στους αιωνας των αιωνων...
Σ'αυτη την γη ηρθαμε για να δοκιμαστουμε, να περασουμε απο "εξετασεις",να παιδαγωγηθουμε,
και στο τελος της ζωης μας να παει η ψυχη μας σε ΕΚΕΙΝΟΝ που δημιουργησε απο το μηδεν ΤΑ ΠΑΝΤΑ.
Αγαπητε φιλε θα συμφωνισω σχεδον σε ολα οσα ωραια λες. Εχω εναν βαθυ και αναπαντητο συλλογισμο ομως στις δυο τελευταιες σειρες. Ενας πατερας γιατι να φερνει στη ζωη ενα τεκνο του, ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ, για να δοκιμαστει, να δωσει εξετασεις, να παιδαγωγηθει, ωστε στο τελος να παει η ψυχη του στον παραδεισο, ΕΝΩ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ - Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ- ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΕΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ? Και ας δεχθουμε οτι ο θεος δινει τη δυνατοτητα να γενναμε παιδια. Ο θεος δεν ειναι παντογνωστης? ΕΙΝΑΙ. Τοτε γιατι χρειαζεται να φερνει στη ζωη ζωες που στην πλειοψηφεια τους, βασει των οσων λενε οι πατερες, λογω των αμαρτιων θα πανε στην κολαση? Δηλαδη λεμε αυξανεσθαι και πληθυνεσθε κ οσοι τα καταφερετε ενταξει , οσοι δεν τα καταφερετε κ πατε στην κολαση δυστυχως ΑΤΥΧΗΣΑΤΕ!! Αν ειναι να παω στην κολαση καλυτερα να μην ειχα γεννηθει,ή ποιο ευστοχα ο θεος ας μην ειχε επιτρεψει τη γεννηση μου. Αγαπητε εχεις καποια απαντηση σε αυτο το ερωτημα? Πως ειναι δυνατον να καταλαβει κανεις την τοποθετηση σου , αυτη των δυο τελευταιων σειρων, αν δεν ειναι απολυτος γνωστης κ μυστης εξ Αγιου Πνευματος? Και σε ευχαριστω για το αρθρο σου γιατι μου εδωσες τροφη για σκεψη, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ.Και να προσθεσω οτι η ορθοδοξη θεωρεια δινει σε εναν μεσο πιστω τροφη ακαταλαβιστικη κ αμασητη αχονευτη, με αποτελεσμα η θρησκεια της οντως Αγαπης ο Χριστιανισμος να φανταζει ως τετριμενη, ακαταλαβιστικη, ως υπερανω καποιων ιερεων πατερωνΚαι ξεκαθαριζω οτι ειμαι χριστιανος ορθοδοξος Και Ελληνας και καμμια τροφη δεν θα δυναμαι να την καταπιω αν ειναι αμασητη. δεν συμβιβαζομαι με τιποτα λιγοτερο απο την αληθεια που θα μου ειναι βιωμα στην ψυχη και οχι θεωρεια χωρις ψυχη. Σε ευχαριστω,αν εχεις καποια απαντηση θα χαρω να την ακουσω
ΔιαγραφήΑγαπητε ο ΘΕΟΣ εδημιουργησε τον ορατο και αορατο κοσμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κακο(ο διαβολος) εξεπεσε της δημιουργιας απο αγγελος που ηταν (εωσφορος) ηθελε να γινει θεος,λογω της υπερηφανειας του και της αλαζονειας του,τιμωρηθηκε απο τον ΘΕΟ και "επεσε" απο τον φωτεινο ουρανο που ηταν, εγινε σκοτεινος = κακος, φθονερος και παρεσυρε μαζι του ενα μεγαλο αριθμο εκπεσοντων αγγελων.
Ο ανθρωπος σαν το τελειωτερο δημιουργημα του ΘΕΟΥ του εδωσε εκτος απο την πνοη της ζωης,το λογικο(νου), να σκεπτετε,να ερευνα,να μελετα,κλπ.
Του εδωσε δηλαδη την γνωση και την λογικη του να μπορει να διακρινει το καλο απο το κακο...
Επομενως ο ανθρωπος εχει μεσα του ολες εκεινες τις "προυποθεσεις" που του δινουν την δυνατοτητα και να ειναι σε θεση να ΑΓΩΝΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΑΥΤΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ, ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ, για να το καταφερει ομως πρεπει να αγαπησει,να πιστεψει,να "δωσει"τον εαυτο του στον ΧΡΙΣΤΟ να παρει δυναμη,θεια χαρη,θειο φωτισμο απο τον ΚΥΡΙΟ ωστε να μπορει με πνευματικα "οπλα" πλεον να αντιμετωπισει και να νικησει το κακο πασης φυσεως και ταξεως κακο.
Στην συνεχεια εφ'οσον μου λες οτι εισαι χριστιανος ορθοδοξος και ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ πραγματικα στον ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ
τοτε του θεμα του που θα καταληξει η ψυχη του ανθρωπου μετα θανατον εχει να κανει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ,αφ'ενος μεν,με την "πορεια" και τις πραξεις του ανθρωπου στην παρουσα ζωη εαν εκανε χριστιανικη ζωη,εαν ειχε ηθικη,αρετες,κλπ και αφ'ετερου απο το εαν στην ζωη του πιστεψε στην διδασκαλια και στο ευαγγελιο του ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ωστε να το κανει πραξη κατα την συναναστροφη του με τον συνανθρωπο του,εαν δηλαδη εδειξε αγαπη, συγχωρεση, συμπονοια,ευσπλαχνια, εαν ΑΓΩΝΙΣΤΗΚΕ στην ζωη του να τα κανει πραξη ολα αυτα και πανω απ'ολα εαν πραγματικα, ΠΙΣΤΕΨΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΙΠΕ Ο ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΣ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ για ολους τους ανθρωπους ολων των αιωνων που εζησαν και θα ζησουν πανω σ'αυτη την γη μεχρι την δευτερα παρουσια του οπου και θα κρινει σαν δικαιος κριτης ολη την ανθρωποτητα κατα τα εργα και τις πραξεις του καθενος μας.Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ.
Πιστευω να σε καλυψα και να ημουν κατανοητος,ελπιζω και θα ηθελα να τα ξαναπουμε.
Ιωαννης