Ο Βασίλι Νικολάεβιτς ζούσε υπό την πνευματική καθοδήγηση του περιβόητου γέροντα ιερομόναχου Βαρνάβα, από τη Σκήτη της Γεσθημανής. Με την ευλογία του γέροντά του, έκανε την Ευχή και απέκτησε την πείρα της αδιάλειπτης προσευχής, όντας ακόμη σε νεαρή ηλικία. Πάλι με την ευλογία του πατρός Βαρνάβα, παντρεύτηκε με την ευσεβή κοπέλα Όλγα Ιβάνοβνα.
Ο Κύριος θέλησε, ώστε ο νεαρός ασκητής, πριν απαρνηθεί τον κόσμο, να τελειώσει το «σχολείο της ζωής», να μάθει να καταλαβαίνει τους ανθρώπους των διαφορετικών τάξεων και να βοηθά τους φτωχούς. Οι εξαιρετικές του ικανότητες του επέτρεψαν να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους γούνας στην Αγία Πετρούπολη.
Τον Βασίλι Νικολάεβιτς τον διέκριναν πάντοτε η ευσπλαχνία και η θυσία. Η Όλγα Ιβάνοβνα στη συνέχεια παραδέχτηκε ότι, παρά την καλοσύνη της, ακόμη και γι' αυτήν ήταν δύσκολο να καταλάβει τις πράξεις του συζύγου της, ο οποίος μοίραζε τα τελευταία πράγματα από το σπίτι του και ταυτόχρονα ήταν απίστευτα χαρούμενος. Μόνο ένας Θεός ξέρει πόσοι φτωχοί άνθρωποι επαναλάμβαναν τ' όνομά του στις προσευχές τους.
Στα χρόνια της Επανάστασης, όταν πολλοί εύποροι άνθρωποι της Ρωσίας μετέφεραν κεφάλαια στο εξωτερικό, ο Βασίλι Νικολάεβιτς αντάμειψε γενναιόδωρα τους υπαλλήλους του και χάρισε όλο του το κεφάλαιο στα μοναστήρια. Το 1920 και οι δύο σύζυγοι εκάρησαν μοναχοί.
Ο Βασίλι Νικολάεβιτς έφτασε πολύ γρήγορα από δόκιμο σε ιερομόναχο, πνευματικό της Λαύρας. Στην κουρά του Μεγάλου Σχήματος έλαβε το όνομα Σεραφείμ, προς τιμήν του Οσίου Σεραφείμ του Σαρόβ, του θαυματουργού, τον οποίο προσπαθούσε με όλες του τις δυνάμεις να μιμηθεί στη διάρκεια όλης της ζωής του. Από το 1930 και μέχρι τον θάνατό του ο πατήρ Σεραφείμ έμενε στη Βίριτσα κι έγινε ένας διάσημος γέροντας, τον οποίο γνωρίζουν σε όλη τη Ρωσία, και ο οποίος προφήτευε, νουθετούσε, παρηγορούσε και θεράπευε τον λαό, καθώς και προσευχόταν για ολόκληρη τη Ρωσία.
Νουθεσίες του γέροντα
«Να προσεύχεσαι οπωσδήποτε για τους εχθρούς σου. Και αν δεν προσεύχεσαι, είναι σαν να ρίχνεις κηροζίνη σε φωτιά, η φλόγα φουντώνει όλο και περισσότερο».
Για τις θλίψεις
«Πάντοτε να ευχαριστείς για τα πάντα, ακόμη και για τις θλίψεις, τον Κύριο και την Υπεραγία Θεοτόκο».
«Ο παντοδύναμος Κύριος διευθύνει τον κόσμο και όλα τα συμβάντα πραγματοποιούνται με το έλεος του Θεού ή με την ανοχή Του. Τα πεπρωμένα από τον Θεό είναι ασύλληπτα για τον άνθρωπο... Μόνο μια τέτοια αντίληψη της ουσίας όλων των συμβάντων προσελκύει την ειρήνη στην ψυχή, κατευθύνει τον νου προς την Αιωνιότητα και δίνει την υπομονή κατά τις θλίψεις. Αλλά και οι θλίψεις τότε φαίνονται βραχυπρόθεσμες, ασήμαντες και τιποτένιες».
Η προσευχή είναι ένα πνευματικό σπαθί, που εξολοθρεύει κάθε αμαρτία
«Στους πιο δύσκολους καιρούς, ο πιο βολικός τρόπος της σωτηρίας της ψυχής θα είναι η Ευχή του Ιησού. Όποιος θα καλεί συνέχεια το όνομα του Υιού του Θεού, θα βρει το δρόμο προς την αδιάλειπτη προσευχή».
«Η αδιάλειπτη προσευχή της μετάνοιάς είναι το καλύτερο μέσο για την ένωση του ανθρώπινου πνεύματος και του Πνεύματος του Θεού. Ταυτόχρονα, είναι ένα πνευματικό σπαθί, που εξολοθρεύει κάθε αμαρτία».
Για την ιεροσύνη
«Οι προσωπικές αδυναμίες του ανθρώπου δεν μπορούν να του αφαιρέσουν τη χάρη, που έλαβε κατά τη χειροτονία. Στην τέλεση των μυστηρίων, ο ιερέας αποτελεί απλώς ένα εργαλείο στα χέρια του Θεού. Όλα τα μυστήρια τελούνται αόρατα από τον ίδιο τον Χριστό».
«Όσο αμαρτωλός και να είναι ο ιερέας, ακόμη και αν πρόκειται να καεί στη φωτιά της Γέεννας, μόνο μέσω αυτού μπορούμε να λάβουμε την απαλλαγή από τις αμαρτίες μας».
Η αρρώστια είναι «σχολείο» ταπείνωσης
«Να γίνονται όλα σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Η αρρώστια είναι "σχολείο" ταπείνωσης, όπου γνωρίζεις πραγματικά την αδυναμία σου».
«Από Μένα ήταν αυτό»
«Θέλω να ξέρεις ότι, όταν βρίσκεσαι σέ δύσκολες συνθήκες, μεταξύ των ανθρώπων που δεν σε καταλαβαίνουν, δεν λογαριάζουν αυτά που σου είναι ευάρεστα και σε απομακρύνουν, από Μένα ήταν αυτό. Είμαι ο Θεός σου, οι περιστάσεις της ζωής είναι στα χέρια μου, δεν βρέθηκες τυχαία στη θέση σου, είναι ακριβώς η θέση που σου έχω ορίσει. Δεν Με παρακαλούσες να σου μάθω την ταπείνωση; Και να, σ' έβαλα σ’ αυτό ακριβώς το περιβάλλον, στο σχολείο όπου διδάσκουν αυτό το μάθημα».
Σε βρήκε σοβαρή ασθένεια, που μπορεί να γιατρευτεί ή είναι αθεράπευτη, και σε κάρφωσε στο κρεββάτι σου, από Μένα ήταν αυτό. Επειδή θέλω να Με γνωρίσεις πιο βαθιά, μέσω της σωματικής ασθένειας και να μη γογγύζεις γι’ αυτήν τη δοκιμασία που σου στέλνεται. Και να μην προσπαθείς να καταλάβεις τα σχέδιά Μου, της σωτηρίας της ψυχής των ανθρώπων με διάφορους τρόπους, αλλά αγόγγυστα και ταπεινά να σκύψεις το κεφάλι σου μπροστά στην αγαθότητά Μου».
«Να θυμάσαι πως κάθε εμπόδιο είναι νουθεσία από τον Θεό και γι’ αυτό να βάλεις στην καρδιά σου αυτόν το λόγο, που σου έχω αποκαλύψει την ημέρα αυτή, από Μένα ήταν αυτό. Να ξέρεις και να θυμάσαι, πάντα, όπου και να είσαι, ότι οποιοδήποτε κεντρί θα αμβλυνθεί, μόλις θα μάθεις να βλέπεις Εμένα στα πάντα. Όλα σού στάλθηκαν από Μένα, για την τελείωση της ψυχής σου».
Όσιε πάτερ Σεραφείμ, πρέσβευε στον Θεό υπέρ ημών!!
Πριν πω αυτο που θελω να πω, θελω προκαταβολικα να ζητησω συγγνωμη και συγχωρεση απο τον Αγιο Θεο, διοτι εφοσον δεν ειμαι κατα χαρη σοφος,ειμαι κατα 99.99% σκουπιδι σκεψεων κ αποψεων. Αλλα ακουμπωντας στη μακροθυμια του Κυριου Ιησου Χριστου κ Θεου των παντων, ας μου επιτρεψει η Παναγιοτητα Του να πω μια αποψη. Διοτι ελευθερους και εχοντας το θαρρος της γνωμης μας, μας επλασε ο Θεος, εστω και αν κατα 99,99% λεμε ανοησιες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘελω να πω λοιπον οτι ο Κυριος Ιησους Χριστος ντυθηκε την ανθρωπινη σαρκα,οντας Θεος, για να μας διδαξει και να μας υποδειξει τον δρομο της σωτηριας μεσω των εντολων Του και των πραξεων Του. Εζησε τα γηινα, διδαξε, οδηγηθηκε στα ατιμωτικα παθη, χλευαστηκε , ατιμωθηκε, σταυρωθηκε.Και τελικα Αναστηθηκε για να μας διδαξει οτι ειναι Κυριος της Ζωης και του θανατου, και πως το περασμα μας απο αυτην την προσκαιρο ζωη δεν ειναι η αρχη και το τελος, αλλα μια αρχη που το τελος της ειναι απειρο μετα θανατον, ειτε στον παραδεισο ειτε στην (μη γενοιτο Κυριε) κολαση. Ομως Κυριε και Θεε μου, εσυ γνωριζες οτι εισαι Θεος και οτι προσκαιρα ντυθηκες την ανθρωπινη σαρκα- που εσυ ο ιδιος δημιουργησες-για να μας δειξεις την οδο της σωτηριας, Και εδω ακριβως ειναι το παραπονο μου. Εμεις Κυριε δεν γνωριζουμε τις αρρητες τρυφες του παραδεισου, που Εσυ ως Θεος γνωριζες και ειχες επιγνωση οτι αξιζει να σταυρωθεις οχι μια, αλλα χιλιες φορες προκειμενου να "εξασφαλισεις" τον παραδεισο. Εμεις Κυριε μου -συγχωρεσε με και παλι-ειμαστε τυφλοι, δεν γνωριζουμε τις τρυφες του παραδεισου. Δεν γνωριζουμε οτι ειναι πληστακις ανωτερες απο τις τρυφες της παρουσης ζωης. Πως λοιπον να υπακουσουμε κ να ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ, τον Οσιο Σεραφείμ της Βίριτσα που ομιλει και λεγει να κανουμε υπομονη και δεχομαστε τις θλιψεις κ τα κακα της ζωης ως ΕΛΕΟΣ του Θεου??
Εαν Κυριε ξεραμε τι σημαινει παραδεισος εν γνωση, εστω υποτυπωδη, τοτε η συντριπτικη πλειοψηφεια των ανθρωπων , δεν θα κατρακυλουσε στις επιγηες ηδονες που οδηγουν στην απωλεια. ΔΙΟΤΙ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΜΕΤΡΟ ΣΥΓΚΡΙΣΗΣ. Αλλα δυστυχως η γνωση των επουρανιων, δεν ειναι κτημα του καθενος.ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ. Εχουμε δικαιωμα, μονο στα λογια περι μετα θανατον Βασιλειας των Ουρανων κ παραδεισου. Αυτο Κυριε δεν το δεχομαι. Το θεωρω αδικο. Και το θεωρω αδικο εκ του αποτελεσματος. Η συντριπτικη πλειοψηφεια της ανθρωποτητας ειναι δεμενη στο αρμα των επιγειων ηδονων του σατανα. Αυτο το ερωτημα το εχω ξαναθεσει στο σαιτ, αλλα και αλλου. Απαντηση δεν πηρα. Και μεχρι να παρω σαφη απαντηση, η μομφη μου και το παραπονο θα ειναι αεναα.
Ευχαριστω, και συγγνωμη και παλι απο τον Αγιο Θεος μας.
Ἀδελφέ μου, ἀπὸ τὴν μία λὲς ὅτι εἶσαι κατὰ 99,99% σκουπίδι σκέψεων καὶ ἀπόψεων, συνάμα γνωρίζοντας ὅτι μόνο κατὰ χάρην γινόμεθα σοφοὶ καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη τολμᾶς, νὰ βλασφημεῖς τὸν Θεὸ ποὺ ἴσως δὲν τὸ συνειδητοποιεῖς, λέγοντας ὅτι εἶναι ἄδικος.
ΑπάντησηΔιαγραφήἘκ τῶν λεγομένων σου, ὁ καθένας μπορεῖ νὰ βγάλει τὸ συμπέρασμα, ὅτι στὴν πρώτη παράγραφο, ἁπλᾶ ταπεινολογεῖς καὶ δὲν πιστεύεις ὅτι εἶσαι σκουπίδι, ἀφοῦ στὴν τελευταία σου παράγραφο, ὅπως ὁ ἴδιος γράφεις, κάνεις μομφὴ πρὸς τὸν Θεὸ ἀποκαλῶντας καὶ χαρακτηρίζοντας τον ἄδικο, δείχνει καθαρὰ ὅτι εἶσαι ἄπιστος (μέσα στὴν λίγη πίστη ποὺ μπορεῖ νὰ ἔχεις) καὶ δὲν ταιριάζουν ταπεινότητα στὸ ἐπίπεδο ποὺ πᾶς νὰ δείξεις καὶ συγχρόνως ἄδικος ὁ Θεός..
Μετὰ πάλι «συγγνώμη ἀπὸ τὸν Ἅγιο Θεό μας».
Εἶδες μέχρι τώρα κανέναν ἅγιο ἤ ἁγία καὶ νὰ λέει ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι ἄδικος;
Αὐτοὶ ποὺ ἔφτασαν στὴν ἁγιότητα, πιστεύεις πὼς κάποια μέρα, ἔτσι ἁπλᾶ κατέβηκε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα καὶ τοὺς ἀποκάλυψε πῶς εἶναι ὁ Παράδεισος χωρὶς νὰ ἀγωνιστοῦν καὶ ὑπομένοντας σὲ τόσες θλίψεις καὶ διωγμούς;
Ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς δὲν τὰ ὑπέμεινε ὅλα αὐτὰ φτάνοντας στὴν Σταύρωση;
Γιατὶ ἔγιναν ὅλα αὐτά, μήπως γιὰ νὰ τὰ ἀναφέρουμε ἁπλᾶ ἤ νὰ τὸν μιμηθοῦμε καὶ νὰ σηκώσουμε τὸν δικό μας Σταυρὸ ποὺ στὸν καθένα ἀπὸ ἐμᾶς ἔχει Δώσει;
Ἀδελφὲ, μὲ ἐν Χριστῷ ἀγάπη στὸ λέω, μᾶλλον ἀπέχεις ἀρκετὰ ἀπὸ τὸ πνεῦμα τῆς μυστηριακῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας καὶ γι᾿ αὐτὸ μιλᾶς ἔτσι.
Ὁ Θεὸς μᾶς ἀποκαλύπτεται ἀνάλογα μὲ τὴν προαίρεσή μας καὶ τὴν προσπάθειά μας νὰ ἀγωνισθοῦμε.
Ἄρχισε νὰ ζεῖς τὴν μυστηριακὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας ὅπως εἶπα πιὸ πάνω, ἡ ὁποῖα περιλαμβάνει ἐξομολόγηση, προσευχή, νηστεία, ὑπακοὴ σὲ ὅτι κανόνα βάζει ὁ πνευματικὸς γιὰ τίς τυχόν πτώσεις, συχνὸ ἐκκλησιασμὸ καὶ συχνὴ Θεία Κοινωνία μὲ τὴν εὐλογία τοῦ πνευματικοῦ καὶ λίγη πνευματικὴ ἀνάγνωση.
Κάνε ὅλα αὐτὰ μὲ καλὴ διάθεση καὶ ὄχι μόνο γιὰ νὰ δεῖς ἀμέσως ἀποτελέσματα καὶ θὰ δεῖς σιγὰ σιγὰ νὰ ἀλλάζουν μέσα σου σκέψεις, αἰσθήσεις καὶ λίγο λίγο θὰ σοῦ ἀποκαλύπτονται πολλὲς ἀλήθειες ποὺ οὔτε κἂν τίς ἔχεις σκεφτεῖ ποτέ.
Κάποια στιγμὴ θὰ πάρεις καὶ τὴν ἀπάντηση στὴν ἀπορία σου καὶ γιατὶ δὲν μᾶς ἔχει ἀποκαλύψει ὁ Θεὸς ἐκ τῶν προτέρων πῶς εἶναι ὁ Παράδεισος ὅπως θὰ ἤθελες ἐσύ, γιὰ τὴν ὁποία, ὅποια καὶ ἀπάντηση νὰ σοῦ δοθεῖ καὶ ἀπὸ ἅγιον ἄνθρωπο, δὲν θὰ τὴν κατανοήσεις.
Ἡ ἀπάντηση εἶναι γύρω μας καὶ παντοῦ ἀδελφέ μου, ἀρκεῖ σιγὰ σιγὰ νὰ ἀνοίξουν τὰ πνευματικά μάτια μας, τὸ ὁποῖον θέλει πολὺ ἀγῶνα πάντα μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ.
Γι᾿ αὐτὸ μὴν ἁμαρτάνεις λέγοντας πὼς εἶναι ἄδικος ὁ Θεὸς καὶ μὴν ψάχνεις νὰ σοῦ δοθεῖ ἀπάντηση σὲ αὐτὸ ποὺ ζητᾶς χωρὶς νὰ προηγηθοῦν αὐτὰ ποὺ σοῦ ἔγραψα πιὸ πάνω.
Ὅλοι μας ποὺ ἀναζητοῦμε νὰ ἑνωθοῦμε μὲ τὴν Ἀλήθεια, μὲ τὸν Χριστὸ, αὐτὸ τὸ μονοπάτι ἔχουμε πάρει τὸ ὁποῖο εἶναι καὶ μοναδικὸ καὶ ἐλέῳ Θεοῦ ἐλπίζουμε νὰ μᾶς σώσει.
Καλὸν ἀγῶνα!
Σε ευχαριστω Πανο για την απαντηση σου.
ΔιαγραφήΜεσα μου ομως δεν απανταται το ερωτημα μου. Ισως στο μελλον να μου αρκει αυτη η απαντηση σου.Προς το παρρον ομως οχι. Και κοινωνω, και προσευχομαι κ εξομολογουμαι ενοιοτε. Και μια απο τις δεησεις που απευθυνω συχνα στο Θεο ειναι : Κυριε μην δοκιμαζεις τους ανθρωπους με αιφνιδιους θανατους νεων ανθρωπων ή με βαριες και ανιατες ασθενειες. Κανε οι ανθρωποι να ερχονται σε συναισθηση οντολογικη Χριστιανικη με αλλους τροπους.
Ἐννοεῖται ἀδελφέ μου ὅτι δὲν ἐπρόκειτο νὰ σοῦ δοθεῖ ἀπάντηση μέσα σου μὲ αὐτὰ ποὺ σοῦ ἔγραψα. Μέσα ἀπ᾿ τὸν ἀγῶνα θὰ ἔρθουν ἀπαντήσεις ὅποτε κρίνει ὁ Κύριος.
ΔιαγραφήΣυνέχισε νὰ ἀγωνίζεσαι προσπαθῶντας νὰ μὴν θέλεις νὰ ἐπεμβαίνεις στὸ σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιὰ τὸν καθένα μας καὶ θὰ ἔλθει τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου νὰ πάρεις κάποιες ἀπαντήσεις σύμφωνα μὲ τὸν ἀγῶνα σου.
Μία κλίμακα εἶναι ἡ ζωή μας, μὴν βιάζεσαι νὰ φτάσει στὸ τελευταῖο σκαλοπάτι πρὶν νὰ ἀνεβεῖς ἕνα ἕνα τὰ ὑπόλοιπα, εἶναι βέβαιο πὼς θὰ ὑπάρξει πτώση πολὺ ἄσχημη.
Ἀκόμα καὶ τὸ τελευταῖο ποὺ ἔγραψες, εἶναι ὑπόδειξη στὸν Θεὸ πῶς νὰ φέρει τὸν καθένα μας στὴν Πίστη.
Ἄλλο νὰ προσευχόμαστε γιὰ τὸν δοκιμαζόμενο καὶ νὰ ὠφεληθεῖ ἀπὸ τὴν δοκιμασία, ἄλλο νὰ προσευχόμαστε γιὰ τὸν καθένα καὶ γιὰ ἐμᾶς νὰ πράττουμε ἐν Χριστῷ, μήπως καὶ ἀποφύγουμε τίς μεγάλες δοκιμασίες ποὺ ἐπιτρέπει ὁ Θεὸς γιὰ τίς ἁμαρτίες μας, παρακαλῶντας τον νὰ μᾶς δίνει τὴν δύναμη καὶ τὴν ὑπομονὴ νὰ τίς ἀντέχουμε καὶ νὰ μὴν γογγύζουμε καὶ ἄλλο νὰ θέλουμε νὰ ὑποδείξουμε ἐμεῖς τρόπους στὸν Θεό πῶς νὰ μᾶς νουθετεῖ.
Θυμήσου καὶ τὸν Ἅγιο Παΐσιο ποὺ ἔλεγε, ὅτι ὅσο ὠφελήθηκε ἀπὸ τὴν ἀρρώστειά του, δὲν ὠφελήθηκε ἀπὸ τοὺς τόσους ἀγῶνες ποὺ ἔκανε τόσα χρόνια.