Καὶ πάλι, ἀγαπητοί μου, θὰ
κηρύξω, καὶ πάλι θὰ διδάξω. Τί θὰ πῶ, δικά μου λόγια; Δὲν ἔχουν ἀξία.
Ἀκόμη καὶ ὁ πιὸ σοφὸς ἄνθρωπος μπορεῖ νὰ σφάλλῃ. «Πᾶς ἄνθρωπος
ψεύστης», λέει ἡ ἁγία Γραφή (Ψαλμ. 115,2 = Ῥωμ. 3,4). Ἕνας εἶνε ὁ
ἀλάθητος, ὁ τέλειος, ὁ ἀληθινός· ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Γι᾿ αὐτὸ
τὰ λόγια ποὺ θὰ πῶ θὰ τὰ ἀντλήσω ἀπὸ τὴν ἀστείρευτη πηγὴ τοῦ θείου
λόγου, ἀπὸ τὸ ἱερὸ καὶ ἅγιο Εὐαγγέλιο, στὸ ὁποῖο εἶνε ἀποθησαυρισμένη
ἡ σοφία, ἡ θεία σοφία.
«Σοφία· ὀρθοί» (θ. Λειτ.)· σοφία εἶνε τὸ
Εὐαγγέλιο. Τὸ εἶπε ὁ Κύριος, καὶ ἡ ἱστορία εἴκοσι αἰώνων τὸ βεβαιώνει,
ὅτι ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, τὰ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου εἶνε ἀθάνατα· «Ὁ οὐρανὸς
καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (Ματθ. 24,35.
Λουκ. 21,33). Θὰ ἔρθῃ μέρα ποὺ καὶ τὰ ποτάμια θὰ ξεραθοῦν, καὶ τὰ δέντρα
θὰ ξερριζωθοῦν, καὶ τὰ βουνὰ θὰ λειώσουν σὰν μολύβι, καὶ τὰ ἄστρα θὰ
πέσουν, καὶ ὁ ἥλιος θὰ σβήσῃ· ἕνα θὰ μείνῃ αἰώνιο καὶ ἀκατάλυτο, ὁ
λόγος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τὰ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου.
* * *
Ἀκούσαμε, ἀδελφοί μου, καὶ
σήμερα τὸ εὐαγγέλιο (βλ. Λουκ. 18,35-43). Τί λέει; Εἶνε ἡ ἱστορία ἑνὸς
ταπεινοῦ ἀνθρώπου, ἑνὸς τυφλοῦ. Τί μᾶς λέει; Ὅτι στὰ χρόνια τοῦ
Χριστοῦ σὲ κάποιο σταυροδρόμι μιᾶς μικρᾶς πόλεως, ποὺ ὠνομαζόταν Ἰεριχώ,
στεκόταν ἕνας ἄνθρωπος. Καλοκαίρι κάτω ἀπὸ τὸν καυστικὸ ἥλιο,
χειμῶνα μέσα στὸ ψῦχος, στεκόταν ἐκεῖ καὶ ζητοῦσε τὴν ἐλεημοσύνη τῶν
διαβατῶν, ἀφοῦ ἦταν τυφλός. Κάποιο σπλαχνικὸ χέρι τὸν ἔφερνε ἐκεῖ τὸ
πρωὶ καὶ τὸν ἔπαιρνε τὸ βράδυ νὰ πάῃ στὸ σπίτι του νὰ κοιμηθῇ. Ζωὴ
μέσα σὲ σκοτάδι ἀπέραντο. Δὲν ἔβλεπε τίποτε ἀπὸ τὰ ὡραῖα ποὺ
δημιούργησε ὁ Θεός. Ἄχ πόσο ἀχάριστοι εἴμαστ᾽ ἐμεῖς, ποὺ μᾶς ἔδωσε ὁ
Θεὸς τὰ μάτια κ᾿ ἕνα εὐχαριστῶ δὲν τοῦ λέμε!
Ἀλλὰ ἦρθε καὶ γιὰ τὸν τυφλὸ αὐτὸν ἡ ὥρα νὰ χαρῇ. Μιὰ μέρα,
καθὼς καθόταν ἐκεῖ στὸ σταυροδρόμι λέγοντας «Μιὰ βοήθεια, ἐλεῆστε με»,
ἀκούει θόρυβο· δὲν ἔβλεπε, ἀλλὰ ἄκουγε ὀχλοβοή. Λαὸς πολύς, ἄντρες
γυναῖκες παιδιά, ὅλοι εἶχαν βγῆ στὸ δρόμο νὰ ὑποδεχθοῦν κάποιον. Ποιός
ἐρχόταν; κανένας πρίγκιπας; κανένας βασιλιᾶς; κανένας μεγάλος καὶ
ἰσχυρὸς τῆς γῆς; Ὄχι. Ἀπόρησε ὁ τυφλός. –Τί συμβαίνει; ρώτησε. –Περνάει ὁ
Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος, τοῦ λένε. Ἡ φήμη του ἦταν μεγάλη καὶ ὅλοι ἤθελαν
νὰ τὸν δοῦν, νὰ τὸν ἀκούσουν, νὰ βεβαιωθοῦν γιὰ τὰ θαύματά του. Ἤθελαν
ὅλοι, ἤθελε κι ὁ τυφλὸς νὰ τὸν δῇ· ἀλλὰ πῶς, ἀφοῦ δὲν εἶχε μάτια; Ἦταν
μιὰ εὐκαιρία αὐτὴ νὰ πάῃ κοντά του, μὰ πῶς νὰ πλησιάσῃ; Τί ἔκανε λοιπόν·
ἔκανε τὸ στόμα του τηλεβόα κι ἄρχισε νὰ φωνάζῃ δυνατά· «Ἰησοῦ υἱὲ
Δαυΐδ, ἐλέησόν με» (ἔ.ἀ. 18,38). Φώναζε συνεχῶς ζητώντας τὴ βοήθεια τοῦ
Χριστοῦ, νὰ τὸν κάνῃ καλά. Ἀλλὰ οἱ ἄλλοι, σκληροὶ καὶ ἀπάνθρωποι, τοῦ
ἔλεγαν·
–Κλεῖσ᾿ τὸ στόμα σου, βούλωσέ το, μὴ φωνάζεις, μᾶς ἐνοχλεῖς…
Αὐτὸ ποὺ εἶπαν στὸν τυφλὸ οἱ σκληροὶ ἐκεῖνοι συμπολῖτες του,
τὸ λένε καὶ μέχρι σήμερα. Ὅταν δοῦν κανένα νὰ μιλάῃ γιὰ τὸ Χριστό,
προσπαθοῦν νὰ τοῦ κλείσουν τὸ στόμα. Αὐτὸ συμβαίνει καὶ σ᾿ ἐμένα,
ἀγαπητοί μου. Ἀπὸ τότε ποὺ βγῆκα στὸ κήρυγμα μέχρι σήμερα, ἄνθρωποι τοῦ
κόσμου προσπαθοῦν μὲ ποικίλους τρόπους νὰ μὲ κάνουν νὰ μὴ κηρύττω. Ὄχι,
λένε· μπορεῖς νά ᾿σαι ἐπίσκοπος, νὰ λειτουργᾷς, νὰ εὐλογᾷς, νὰ μοιράζῃς
τὸ ἀντίδωρο, καλὰ ὅλ᾿ αὐτά· νὰ κηρύττῃς ὅμως ὄχι. Διότι τὸ κήρυγμα εἶνε
ἡ ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ, κ᾿ ἡ ἀλήθεια δὲν ἀρέσει στοὺς ἀνθρώπους. Παρ᾿ ὅλες
ὅμως τὶς ἀντιδράσεις, τοὺς διωγμοὺς καὶ τὶς περιπέτειες, ἐξακολουθῶ, σὰν
τὸν τυφλὸ κ᾿ ἐγώ, νὰ κηρύττω καὶ νὰ φωνάζω μέχρι τελευταίας μου
ἀναπνοῆς.
«Ἐπετίμων», λέει, «αὐτῷ ἵνα σιωπήσῃ»· οἱ ὄχλοι τὸν μάλωναν καὶ
τοῦ ἔλεγαν νὰ κλείσῃ τὸ στόμα του. Ἀλλ᾿ αὐτὸς συνέχιζε. Κι ὁ Χριστὸς τί
ἔκανε; Μήπως δὲν τὸν ἄκουγε; Ὤ! Ὁ Χριστός, ποὺ εἶνε ὠκεανὸς θείας ἀγάπης
καὶ στοργῆς, τὸν ἄκουσε, καὶ διατάζει νὰ τὸν φέρουν κοντά του. Κι ὅταν
πλησίασε τὸν ρωτάει· «Τί θέλεις;». Ἑκατομμύρια νὰ τοῦ δίνατε,
τσουβάλια λίρες νὰ τοῦ δίνατε, δὲν ἄξιζαν ὅσο αὐτὸ ποὺ ζητοῦσε· ἤθελε
τὸ φῶς του. Θέλω, λέει, «Κύριε, ἵνα ἀναβλέψω», θέλω νὰ δῶ. Κι ὁ Κύριος
τί τοῦ εἶπε; Μία λέξι· ναί, μία λέξι· «Ἀνάβλεψον» (ἔ.ἀ. 18,42). Χωρὶς
χρονοτριβή, μέσα σ᾿ ἕνα λεπτό, τὰ μάτια ἐκεῖνα τὰ κλειστὰ ἄνοιξαν.
Ὤ τί εἶδε! πανόραμα, ὅλα τὰ ὡραῖα τοῦ κόσμου· τὰ λουλούδια, τὶς
πράσινες πεδιάδες, τὰ δέντρα γεμᾶτα φύλλα καὶ καρπούς, τὰ πουλιὰ στὰ
κλαδιά, τὰ ἀρνάκια νὰ βόσκουν στὰ λιβάδια· εἶδε ἀκόμα τὰ ποτάμια νὰ
τρέχουν, τὴ θάλασσα τὴ μεγάλη, τὰ βουνὰ τὰ χιονισμένα, τὸν ἥλιο νὰ
σκορπάῃ τὸ φῶς του, τὰ ἄστρα τ᾿ οὐρανοῦ. Παραπάνω εἶδε – ποιόν; τὴ μάνα
καὶ τὸν πατέρα του, ποὺ ὣς τότε ἄκουγε μόνο τὴ φωνή τους μὰ δὲν τοὺς
εἶχε δεῖ. Εἶδε –τίποτα δὲν εἶπα– παραπάνω ἀπ᾿ ὅλα ποιόν; Τὸ Χριστό.
Τὸν εὐχαρίστησε, κι ἀπὸ τότε τὸν ἀκολουθοῦσε καὶ δόξαζε τὸ Θεό.
* * *
Αὐτή, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ
ἱστορία τοῦ τυφλοῦ τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου. Πολλὰ διδάγματα
προσφέρει. Ἕνα θέλω νὰ κρατήσουμε· τὴ μικρὴ προσευχὴ ποὺ ἔκανε, ἐκείνη
τὴ δέησί του «Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με» (ἔ.ἀ. 18,38). «Κύριε Ἰησοῦ
Χριστέ, ἐλέησόν με».
Αὐτὸ τὸ «ἐλέησόν με» τὸ ἀκοῦμε καὶ τώρα στὴν ἐκκλησία, τὸ
ψάλλουν οἱ ψάλτες σὲ κάθε θεία λειτουργία· δεκάδες φορὲς λέμε «Κύριε,
ἐλέησον», «Κύριε, ἐλέησον», «Κύριε, ἐλέησον»… Τὸ λέμε, ἀλλὰ ἡ καρδιά
μας εἶνε ἀδιάφορη καὶ ψυχρή, μπούζι. Τὸ λέμε, ἀλλ᾿ ὄχι ὅπως ὁ τυφλός,
μὲ ὅλη τὴν καρδιά, μὲ ὅλη τὴν πίστι στὸ Χριστό. Τὸ «Κύριε, ἐλέησον»
εἶνε ἡ πιὸ σύντομη προσευχή· ἀλλ᾿ ὅταν λέγεται μὲ πίστι, κάνει θαύματα.
Ὤ τί δύναμι ἔχει!
Στὰ παλιὰ τὰ χρόνια οἱ ἄνθρωποι δὲν ἤξεραν γράμματα, δὲν
μποροῦσαν μήτε νὰ διαβάσουν. Δὲν ὑπῆρχαν σχολειά, δὲν ὑπῆρχαν σπίτια
μεγάλα μὲ τὰ μέσα αὐτὰ ποὺ διαθέτει σήμερα ἡ γενεά μας, ῥαδιόφωνα
τηλεοράσεις κ.τ.λ.. Κατοικοῦσαν σὲ καλύβες. Ἕνας ξένος, ποὺ ἦρθε τὸν
καιρὸ τῆς τουρκοκρατίας στὰ μέρη τῆς Μακεδονίας καὶ νύχτωσε σὲ κάποιο
χωριὸ κοντὰ στὸν Ἁλιάκμονα, φιλοξενήθηκε τὸ βράδυ σὲ μιὰ καλύβα. Καὶ
θαύμασε.
Τί νὰ δῇ· στὴν καλύβα κατοικοῦσαν ἅγιοι ἄνθρωποι· ἦταν ὁ
πατέρας, ἡ μάνα, οἱ παπποῦδες, καὶ ἑφτὰ – ὀχτώ παιδιά. Ὅταν νύχτωσε καὶ
βγῆκαν τὰ ἄστρα ἄναψαν τὴν καντήλα τους, γονάτισαν ὅλη ἡ οἰκογένεια
καὶ προσευχήθηκαν· «Κύριε, ἐλέησον»· διὰ πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας
Θεοτόκου, «Κύριε, ἐλέησον». Ποῦ εἶνε σήμερα αὐτὴ ἡ πίστις; Τὸ εἶπα κι
ἄλλοτε· δεῖξτε μου ἕνα σπίτι, ποὺ κάθε βράδυ ἄντρας γυναίκα παιδιὰ
ἀνάβουν τὸ καντήλι τους καὶ γονατιστοὶ προσεύχονται καὶ παρακαλοῦν ὅπως
οἱ ἥρωες πρόγονοί μας. Ἐκεῖνοι ἦταν ἀθῷοι, δὲν ἤξεραν διαζύγια,
πορνεῖες, μοιχεῖες, βλαστήμια, μυρμήγκι δὲν πατοῦσαν. Ἐκεῖνοι ἔλεγαν τὸ
«Κύριε, ἐλέησον» μὲ τὴ φλόγα τῆς καρδιᾶς τους.
Ἕνα «Κύριε, ἐλέησον», ναὶ ἕνα «Κύριε, ἐλέησον», ἂν τὸ πῇς ἀπὸ
τὴν καρδιά σου, ἀξίζει παραπάνω ἀπὸ χίλιες τυπικὲς προσευχὲς καὶ
ψαλσίματα. Μ᾿ ἕνα «Κύριε, ἐλέησον» κατεβάζεις τὰ ἄστρα ἀπ᾿ τὸν οὐρανό,
συντρίβεις τοὺς δαίμονες, καῖς τὴν ἁμαρτία. Ἀρκεῖ μόνο νὰ βγαίνῃ ἀπὸ
φλογερὴ πίστι. Ἐνῷ σήμερα οἱ καρδιές μας εἶνε ψυγεῖο, Βόρειος Πόλος.
Συνιστῶ, ἀδελφοί μου, τὸ «Κύριε, ἐλέησον» σὲ μικροὺς καὶ
μεγάλους. Σύντομη προσευχή, ποὺ μπορεῖ νὰ τὴ λένε ὅλοι· καὶ οἱ γέροντες
καὶ τὰ νήπια, καὶ οἱ γυναῖκες καὶ οἱ ἄντρες, καὶ οἱ ἐπιστήμονες καὶ οἱ
ἀγράμματοι, καὶ οἱ βοσκοὶ καὶ οἱ ἐργάτες, ὅλοι. «Κύριε, ἐλέησον»,
προσευχὴ ποὺ μπορεῖ νὰ λέγεται πάντοτε· τὸ πρωὶ ποὺ ξημερώνει καὶ
βγαίνεις ἀπὸ τὸ σπίτι καὶ πᾷς στὸ χωράφι, στὸ μαντρί, στὸ γραφεῖο, στὸ
στρατῶνα, στὸ σχολεῖο ἢ στὸ νοικοκυριό σου· «Κύριε, ἐλέησον» τὸ
μεσημέρι, ποὺ κάθεσαι στὸ τραπέζι μὲ ὅλα τ᾽ ἀγαθά· «Κύριε, ἐλέησον» τὸ
βράδυ πρὶν κοιμηθῇς. Ἔτσι θά ᾿νε ἁγιασμένη ἡ ζωὴ καὶ θὰ ὑπάρχῃ στὴν
ψυχὴ χαρὰ καὶ ἀγαλλίασις. Αὐτὴ τὴν προσευχὴ συνιστῶ σὲ ὅλους σας.
Αὐτὸ τὸ «Κύριε, ἐλέησον» θυμᾶμαι στὸ Ἅγιο Ὄρος ποὺ πῆγα καὶ
ἄκουγα ὅλη νύχτα ἕναν τυφλὸ καλόγερο, ποὺ καθόταν ἀπὸ κάτω, νὰ τὸ λέῃ·
δὲν μποροῦσε νὰ διαβάσῃ, κι ὅλη νύχτα θὰ τὸ εἶπε χιλιάδες φορές· «Κύριε
Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με», «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με», «Κύριε
Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με»…· ἐλέησον τὸν κόσμον, ἐλέησον τοὺς ἄρχοντές
μας, ἐλέησον τοὺς δασκάλους καὶ καθηγητάς μας, ἐλέησον τοὺς ἐργάτες μας,
ἐλέησον τοὺς βοσκούς μας, ἐλέησον τὶς γυναῖκες, ἐλέησον τοὺς ἄντρες,
ἐλέησον τὰ νήπια, ἐλέησον τὴν πατρίδα μας, ἐλέησον τὸν κόσμον ὅλον.
«Κύριε, ἐλέησον».
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
«Πᾶνος»
-Σε ποιο μέρος κάνει το περισσότερο κρύο γιαγιά;
ΑπάντησηΔιαγραφή-Στην ψυχή του ανθρώπου παιδί μου.
Αυτό μας τονίζει σήμερα ο Μακαριστός Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης:
«Κύριε, ἐλέησον», «Κύριε, ἐλέησον», «Κύριε, ἐλέησον»… Τὸ λέμε, ἀλλὰ ἡ καρδιά μας εἶνε ἀδιάφορη καὶ ψυχρή, μπούζι.
Μ᾿ ἕνα «Κύριε, ἐλέησον» κατεβάζεις τὰ ἄστρα ἀπ᾿ τὸν οὐρανό, συντρίβεις τοὺς δαίμονες, καῖς τὴν ἁμαρτία.
Ἀρκεῖ μόνο νὰ βγαίνῃ ἀπὸ φλογερὴ πίστι.
Ἐνῷ σήμερα οἱ καρδιές μας εἶνε ψυγεῖο, Βόρειος Πόλος.
Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ μας, γιατί η καρδιά μας είναι Βόρειος Πόλος;
Έχουμε σκεφτεί ποτέ μας, πώς θα λιώσουμε αυτόν τον Βόρειο Πόλο;
Εκείνο που μας καταπλήσσει είναι ότι αυτός ο τυφλός, τα μάτια της ψυχής του τα είχε ορθάνοιχτα.
Όλο εκείνο το πλήθος που ηκολούθει τον Χριστόν, πηγαίνοντας εις την Ιεριχώ, δεν είχε τα μάτια του ανοιχτά· αν και ήσαν ανοιχτομάτηδες.
Μήπως και εμείς ανήκουμε σε αυτούς τους (ανοιχτομάτηδες);
Ο Χριστούλης δεν μπορεί να Γεννηθεί μέσα σε μία παγωμένη καρδιά, όχι γιατί ο Ίδιος δεν το θέλει, αλλά γιατί η παγωμένη καρδιά δεν του το επιτρέπει.
Θα ήθελα να ακούσω και τις δικές σας σκέψεις για το πώς μπορεί να λιώσει ο Βόρειος Πόλος μέσα από την καρδιά μας, για να Γεννηθεί ο Χριστούλης μέσα μας.
Πρώτα ο Θεός η συνέχεια αύριο ή μεθαύριο, περιμένοντας και τις δικές σας απόψεις..
«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με»…
Θα σταθώ και σε ένα ακόμα σημείο της ομιλίας του Μακαριστού Επισκόπου Αυγουστίνου Καντιώτη:
ΑπάντησηΔιαγραφήἈπὸ τότε ποὺ βγῆκα στὸ κήρυγμα μέχρι σήμερα, ἄνθρωποι τοῦ κόσμου προσπαθοῦν μὲ ποικίλους τρόπους νὰ μὲ κάνουν νὰ μὴ κηρύττω.
Ὄχι, λένε· μπορεῖς νά ᾿σαι ἐπίσκοπος, νὰ λειτουργᾷς, νὰ εὐλογᾷς, νὰ μοιράζῃς τὸ ἀντίδωρο, καλὰ ὅλ᾿ αὐτά· νὰ κηρύττῃς ὅμως ὄχι.
Διότι τὸ κήρυγμα εἶνε ἡ ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ, κ᾿ ἡ ἀλήθεια δὲν ἀρέσει στοὺς ἀνθρώπους.
Παρ᾿ ὅλες ὅμως τὶς ἀντιδράσεις, τοὺς διωγμοὺς καὶ τὶς περιπέτειες, ἐξακολουθῶ, σὰν τὸν τυφλὸ κ᾿ ἐγώ, νὰ κηρύττω καὶ νὰ φωνάζω μέχρι τελευταίας μου ἀναπνοῆς.
Αν δεν Γεννηθεί ο Χριστούλης πρώτα στην δική μας καρδιά, δεν μπορούμε να βοηθήσουμε και τους άλλους για να Γεννηθεί ο Χριστούλης και στις δικές τους καρδιές.
Δεν μπορούμε να μεταδώσουμε περισσότερο Χριστό από όσο έχουμε μέσα μας.
Μπορεί να έχουμε Πνευματικό και να νηστεύουμε, να εξομολογούμαστε, να Κοινωνούμε αλλά όμως να μην έχουμε αποκτήσει (νουν) Χριστού.
Να μην έχουμε ούτε καν (οσμή) Χριστού.
Αυτό από που μπορούμε να το εξακριβώσουμε;
Μας το λέει ένας Άγιος Γέροντας:
Πες μου πόσο προσεύχεσαι, για να σου πω, πόση πνευματικότητα έχεις μέσα σου.
Και πες μου πόσο επιεικής είσαι, για να σου πω, πόσο ουρανό έχεις μέσα σου.
Πάνω σε αυτό που λέει ο Μακαριστός Επίσκοπος Αυγουστίνος:
Διότι τὸ κήρυγμα εἶνε ἡ ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ, κ᾿ ἡ ἀλήθεια δὲν ἀρέσει στοὺς ἀνθρώπους.
Εκ των προτέρων σας λέω ότι τα γραφόμενά μου ίσως δεν αρέσουν σε κάποιους.
Θα χαρώ να ακούσω και τις δικές σας απόψεις όποιες και να είναι αυτές.
Πρώτα ο Θεός η συνέχεια..
Την απάντηση για να λιώσει ο Βόρειος Πόλος από την καρδιά μας, μας την δίνει ο Ίδιος ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαί μάθετε ἀπ᾿ ἐμοῦ, ὅτι πρᾷός εἰμι καί ταπεινός τῇ καρδίᾳ..
Μόνο με την ευλογημένη ταπείνωση λιώνει ο πάγος της καρδιάς μας.
Ἀρκεῖ αὐτή καί μόνο ἡ ἀρετή, ἔστω κι ἄν καμμία ἄλλη δέν ὑπάρχει γιά νά κάνει σπλαχνικό τόν Κύριον μας.
Ἂν δέν μιμηθείς τόν Χριστό στήν ταπείνωση, δέν θά ἔχεις θέση κοντά Του στήν μέλλουσα ζωή.
Ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ στολή τῆς Θεότητας.
Ἐπειδή ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ Πατέρα, πού ἔγινε ἄνθρωπος ἐπάνω στή γῆ, αὐτήν ντύθηκε καί ἔζησε μαζί μας».
Ο Χριστιανός οφείλει να σκορπά παντού αγάπη, χαρά, παρηγοριά και κουράγιο, χαμόγελο, να είναι μια διαρκής μαρτυρία Χριστού.
Ο αναπαυμένος άνθρωπος είναι γαλήνιος, πράος, ειρηνικός, ταπεινός.
Ας σκεφθούμε όλοι, μήπως κάτι δεν κάνουμε καλά;
Μήπως δεν έχουμε καταλάβει ότι είμαστε Χριστιανοί;
Μήπως δεν έχουμε καταλάβει ότι το να είμαστε Χριστιανοί δεν είναι καθήκον, αλλά βίωμα, τρόπος και επιλογή ζωής;
Ας δούμε τώρα πώς θα αποκτήσουμε την ευλογημένη ταπείνωση.
Γιατί χωρίς αυτήν δεν πρόκειται πότε να Γεννηθεί ο Χριστούλης στις καρδιές μας.
Την ευλογημένη ταπείνωση μπορούμε να την αποκτήσουμε μόνο με την Χάρη του Αγίου Πνεύματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧωρίς την Χάρη του Αγίου Πνεύματος δεν μπορούμε να κατορθώσουμε απολύτως τίποτα.
Όμως για να έρθει η Χάρις του Αγίου Πνεύματος επάνω μας υπάρχει μία λέξη κλειδί η ΜΕΤΆΝΟΙΑ.
Δύο λέξεις μετα-νοώ σημαίνει, δηλαδή αλλάζω νου, σκέφτομαι εντελώς διαφορετικά από ότι σκεφτόμουν, κάνω στροφή 180 μοιρών, την ολοκληρωτική αλλαγή ζωής, την άρνηση, με όλη μας την καρδιά, της αμαρτίας, την αλλαγή νοοτροπίας.
Όπως όμως κάθε τοκετός συνοδεύεται από ωδίνες, έτσι και η Πνευματική Αναγέννηση προϋποθέτει τις ωδίνες της μετανοίας.
Όταν σταυρώνουμε τον παλαιό άνθρωπο πονάμε, αλλά τότε είναι που ανασταίνεται μέσα μας ο νέος άνθρωπος.
Συσταυρωνόμαστε με τον Χριστό για να συναναστηθούμε μαζί Του.
Όταν λοιπόν λέμε παλαιό άνθρωπο, εννοούμε τον αρρωστημένο εγωκεντρισμό, από τον οποίο όλοι μας, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, πάσχουμε.
Παίρνω αφορμή από το κόμμα τη Νίκη που δυστυχώς πολλές φορές έγινε η αιτία διχασμού.
Στρέφονται οι μεν κατά τους δεν, δηλαδή η υπέρ και η κατά.
Ο παλαιός άνθρωπος για τους 99,99% από εμάς θα υπάρχει μέχρι το θάνατό μας...
Αυτό που μένει να κάνουμε είναι να τον πολεμάμε μέχρι τον θάνατό μας, δηλαδή να κάνουμε σοβαρό αγώνα να , κόψουμε τα πάθη μας ή αλλιώς να επαναφέρουμε τις διεστραμμένες δυνάμεις της ψυχής μας στην αρχική τους κατάσταση, διότι αυτό είναι τα πάθη.
πχ ο θυμός είναι εκ του Θεού δύναμη στον άνθρωπο να στρέφεται κατά του κακού, της αμαρτίας..εμείς τον διαστρέφουμε και τον στρέφουμε κατά του ανθρώπου ή και του Θεού...
Αρχίζουμε και παίρνουμε κεφάλια σε όποιον διαφωνεί μαζί μας..
Στο Άγιο Όρος τα διορατικά Γεροντάκια, διορατικό χάρισμα είναι ή δυνατότητα πού δίνει ο Θεός σε ορισμένους ανθρώπους να βλέπουν τον εσωτερικό κόσμο των άλλων.
Κάνουν τους κουτούς, τους ανήξερους, ενώ γνωρίζουν τα πάντα για μας, και αυτό για χάρη της αγάπης και της ειρήνης.
Εμείς χωρίς να έχουμε τέτοιο χάρισμα και όμως με το μυαλουδάκι μας βάζουμε χίλιους δυο λογισμούς για το τι σκέφτεται ο άλλος για μας.
Για φανταστείτε να μας έδινε ο Θεός αυτό το χάρισμα..
Θα το αντέχαμε.. να γνωρίζαμε τι σκέφτονται οι άλλοι για μας..
Εδώ μία κουβέντα δεν σηκώνουμε.
Θα πω ένα παράδειγμα για να ξεκουράσω.
Όταν ο Μέγας Βασίλειος είχε κληρονομήσει τα κτήματα από τους γονείς του, ήρθαν οι υπηρέτες που διακονούσαν μέσα στα κτήματα και του είπαν:
Βασίλειε έρχονται οι κυνηγοί και σκοτώνουν τους λαγούς που βρίσκονται μέσα στα κτήματα σου, να τους διώξουμε;
Και απάντησε ο Μέγας Βασίλειος:
Όχι αφήστε τους, προτιμώ να έχω φίλους, παρά λαγούς.
Ἀγωνιστεῖτε νά ἀποκτήσετε τήν ταπείνωση.
Εἶναι ἡ εὐωδία καί τό ἔνδυμα τοῦ Χριστοῦ μας.
Παιδιά μου, ἡ ταπείνωση εἶναι ἡ πύλη τοῦ Παραδείσου τοῦ Οὐρανοῦ.
Ἡ ταπείνωση εἶναι ἡ δωρεά τοῦ Χριστοῦ πού εἶναι ὁ μοναδικός πράος καί ταπεινός στήν καρδιά.
Ὁ Χριστός μόνο τήν ταπείνωση θέλει νά δεῖ σ’ ἐμᾶς καί ὅλα τά ὑπόλοιπα ἀφήστε τα στήν Θεία Χάρη Του.
Ὁ παπα-Τύχωνας, ἔλεγε ὅτι:
«Κάθε πρωί ὁ Θεός εὐλογεῖ τούς ἀνθρώπους μέ τό ἕνα χέρι. Ὅταν βλέπει ταπεινό ἄνθρωπο τόν εὐλογεῖ μέ τά δύο χέρια»! Καί ἐγώ σᾶς εὐλογῷ μέ τά δύο μου χέρια.
Εύχομαι αυτά τα Χριστούγεννα, ο Χριστούλης να Γεννηθεί στις καρδιές όλων μας. Αμήν.
Και όπως πάντα μην ξεχνάμε την ευχούλα:
Να θυμόμαστε πάντοτε τον τυφλό της περικοπής.
«Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με» «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με».
Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς. (Όποιος τιμά την Παναγία μας δεν πρόκειται να χαθεί).