Γέρων Ἰωαννίκιος Κοτσώνης
Ἄν θέλουμε τήν θεραπεία μας γενικῶς ἀπό τά πάθη τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος, εἶναι ἀνάγκη νά ἀκολουθοῦμε πιστά τούς θεόπνευστους λόγους καί τίς θεόπνευστες ἀλλά καί ἐμπειρικές συνταγές πού μᾶς δίδουν οἱ ἅγιοι Πατέρες, ὡς ἀπλανεῖς καί διακριτικοί ὁδηγοί καί ἰατροί τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Κατ’ ἀρχήν ὅποιος θέλει νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό τήν κακή ἐπιθυμία ἤ σαρκική ἐπιθυμία ἤ πορνική ἐπιθυμία πρέπει νά γίνει ἀνώτερος ἀπό φαγητά καί χρήματα καί δόξες κοσμικές καί ἀνθρώπινες.
Οἱ λεγόμενες πρακτικές ἀρετές, δηλαδή οἱ νηστεῖες, οἱ ἀγρυπνίες, ἡ σκληραγωγία, ἡ κακοπάθεια ἀποτελοῦν ἄριστα θεραπευτικά φάρμακα μέ τά ὁποῖα πολεμεῖται ἡ κακή ἐπιθυμία.
Κατ’ ἀρχήν ὅποιος θέλει νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό τήν κακή ἐπιθυμία ἤ σαρκική ἐπιθυμία ἤ πορνική ἐπιθυμία πρέπει νά γίνει ἀνώτερος ἀπό φαγητά καί χρήματα καί δόξες κοσμικές καί ἀνθρώπινες.
Οἱ λεγόμενες πρακτικές ἀρετές, δηλαδή οἱ νηστεῖες, οἱ ἀγρυπνίες, ἡ σκληραγωγία, ἡ κακοπάθεια ἀποτελοῦν ἄριστα θεραπευτικά φάρμακα μέ τά ὁποῖα πολεμεῖται ἡ κακή ἐπιθυμία.
Ὁ ἀληθινός ἀγωνιστής δαμάζει τό σῶμα καί τίς σαρκικές ἐπιθυμίες, μέ τήν ἰσορροπημένη ἐγκράτεια καί νηστεία καί συγχρόνως μέ τήν ἡδονή τῆς θεϊκῆς γνώσεως, ἀποκρούει κάθε ἡδονή καί ἐπιθυμία καί φιληδονία πού τόν ἀποξενώνει ἀπό τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ.
Δέν ἀρκεῖ στόν ἀγῶνα κατά τῶν πορνικῶν ἤ αἰσχρῶν ἐπιθυμιῶν ἡ νηστεία.
Δέν ἀρκεῖ στόν ἀγῶνα κατά τῶν πορνικῶν ἤ αἰσχρῶν ἐπιθυμιῶν ἡ νηστεία.
Παράλληλα μέ τήν ἐγκράτεια τοῦ σώματος συμβαδίζει ἡ συντριβή τῆς καρδιᾶς, ἡ ταπείνωση, οἱ πυκνές προσευχές μέ στεναγμούς καί δάκρυα.
«Οἱ σπείροντες ἐν δάκρυσιν, ἐν ἀγαλλιάσει θεριοῦσι» (Ψαλμ. 125,5). Δηλαδή, ὅσοι σπέρνουν μέ δάκρυα, θερίζουν μέ μεγάλη χαρά.
___________________________
Ἀποσπάσματα ἀντιγραφέντα ἀπό τό βιβλίο ΤΟ ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΝ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ («Φιλοκαλικές σελίδες», τεῦχος 7ο) τοῦ Ἀρχιμανδρίτου Ἰωαννικίου Κοτσώνη, Ἡγουμένου τῆς Ἱ. Μονῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, Σοχοῦ-Λαγκαδᾶ.
Διὰ τὴν ἀντιγραφὴ καὶ μεταφορὰ
στὸ πολυτονικὸ Φώτης Μιχαήλ ἰατρός«Πᾶνος»
Ὁ ἱερός Ψαλμωδός στον ὑπέροχο εἰκοστό δεύτερο (κβ΄) Ψαλμό παρουσιάζει τον Κύριο ὡς Καλό Ποιμένα, που ποιμαίνει με ἀγάπη καὶ στοργὴ τὰ λογικὰ πρόβατά Του καὶ φροντίζει τίποτε νὰ μὴ μᾶς λείψει:
ΑπάντησηΔιαγραφή«Κύριος ποιμαίνει με, καὶ οὐδέν με ὑστερήσει» (στίχ. 1).
Μία ἀπὸ τίς ὡραιότερες ἀπεικονίσεις που χρησιμοποιεῖ εἶναι αὐτή με την ὁποία παρουσιάζει τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ ὡς ἀκούραστο δρομέα ποὺ καταδιώκει τον ἄνθρωπο, γιὰ νὰ τον λυτρώσει καὶ νὰ τὸν σώσει:
«Το ἔλεός σου καταδιώξει με πάσας τας ημέρας της ζωής μου» (στίχ. 6).
Πόσο θαυμαστὴ εἶναι ἡ σωτήρια καταδίωξη τοῦ Θεοῦ!
Ὁ πολυεύσπλαχνος Κύριος, ἀπὸ τότε ποὺ εἴμαστε ἔμβρυα στὰ σπλάχνα τῆς μητέρας μας μέχρι τον τάφο μᾶς ἐλεεῖ διαρκῶς.
Κι ὅταν μετανοοῦμε, ὅπως ὁ ἄσωτος υἱός, καὶ ἀνταποκρινόμαστε θετικὰ στὴ σωτήρια καταδίωξή Του, μὲ πόση ἀγάπη μᾶς περιβάλλει!
Δεν ὑψώνει τὴ φωνή Του, δεν χρησιμοποιεῖ την παιδαγωγικὴ ράβδο Του, ἀλλὰ διανοίγει την πατρική Του ἀγκαλιὰ καὶ μᾶς δέχεται πάλι κοντά Του!
Φορτώνεται στους ὤμους Του τὸ χαμένο πρόβατο καὶ τὸ φέρνει πάλι στὸ κοπάδι.
Μέσα στὰ χρόνια, στους μῆνες, στις μέρες Αὐτός κινεῖται καὶ δρᾶ. Πληγωμένοι ἀπὸ τὸ βέλος τῆς θείας ἀγάπης Του, πόσες φορές ἔχουμε πέσει στὴ θεϊκὴ ἀγκάλη Του!
Κι ὅταν σαν ἄτακτα παιδιά Του πᾶμε νὰ Τοῦ ξεφύγουμε, βάζει τὰ καλύτερα «λαγωνικά» Του, γιὰ νὰ μᾶς ἐπαναφέρει κοντά Του!
Τι πιο ευλογημένο πράγμα υπάρχει από το να γίνει κάποιος λαγωνικό του Θεού για την σωτηρία των Αδερφών του.
Ευχαριστούμε τον ευλογημένο Γιατρό που καταβάλει κόπο για να μας επαναφέρει κοντά Του.