Ο ψαλμός αυτός
είναι πολύ επίκαιρος για τις συνθήκες, υπό τις οποίες βρίσκεται η
πατρίδα μας. Το ξέρουμε και το αντιλαμβανόμαστε πολύ καλά πόσο δύσκολες
είναι οι περιστάσεις.
Οι εχθροί μας, όχι πολεμικοί, αλλά οικονομικοί,
ζητούν να μας κατασπαράξουν, να μας γονατίσουν οικονομικά και, ει
δυνατόν, να μας εξαφανίσουν ως έθνος. Σαν τον Αβεσσαλώμ που επαναστάτησε
εναντίον του πατέρα του, επιτίθενται εναντίον της Ελλάδος, ξεχνώντας
ότι αυτή είναι η πνευματική μητέρα τους, στην οποία οφείλουν τον
πολιτισμό τους.
Κατά
τα ανθρώπινα κριτήρια δεν υπάρχει σωτηρία. Πολλοί λένε για την πατρίδα
μας, όπως τότε για τον Δαβίδ: «Ουκ έστι σωτηρία αυτώ εν τω Θεώ αυτού»
(στίχ. 3).
Ο Θεός όμως δεν υπακούει στις επιθυμίες και τις διαταγές των
ανθρώπων. Αυτός είναι ο Κύριος του κόσμου, και, όπως είδαμε στον 2ο
ψαλμό, ανατρέπει τα σχέδια των ανθρώπων και συντρίβει σαν πήλινα σκεύη
τους εχθρούς του· και είναι εχθροί του Θεού όσοι επιτίθενται εναντίον
συνανθρώπων τους με εχθρικές διαθέσεις.
Όσο
απελπιστικές λοιπόν κι αν φαίνωνται οι συνθήκες, ας μην
απογοητευώμαστε. Ο Θεός μάς παιδαγωγεί, γιατί κι εμείς και οι άρχοντές
μας δεν είμαστε ανεύθυνοι για το κατάντημά μας, και στην κατάλληλη
στιγμή θα επέμβη, για να δώση τη σωτηρία. Ας μη χάνουμε ποτέ την ελπίδα
και την εμπιστοσύνη μας στον Θεό.
✶✶✶
Μέσα
στις δύσκολες και απελπιστικές συνθήκες ο Δαβίδ θυμάται ότι πολλές
φορές στο παρελθόν ζήτησε τη βοήθεια του Θεού, και ο Θεός άκουσε την
προσευχή του και τον βοήθησε. Η ανάμνησις αυτή των επεμβάσεων του Θεού
τού δίνει τη βεβαιότητα ότι και τώρα ο Θεός θα τον βοηθήση.
Είναι
πολύ βοηθητικό και ενισχυτικό να θυμώμαστε τις προηγούμενες ευεργεσίες
του Θεού. Η πατρίδα μας και το έθνος μας πέρασαν πολλές φορές δύσκολες
καταστάσεις, ίσως και χειρότερες από τη σημερινή, και με τη βοήθεια του
Θεού σώθηκαν. Ας θυμηθούμε μόνο τα τετρακόσια χρόνια της τουρκικής
σκλαβιάς, πεντακόσια περίπου για μερικές περιοχές, όπως για την πόλι
μας, από την απελευθέρωσι της οποίας συμπληρώθηκαν εκατό χρόνια.
Ποιος
θα περίμενε ότι θα ανασταινόταν το ελληνικό έθνος έπειτα από τέτοια
καταπίεσι; Και όμως το θαύμα έγινε, όχι με ανθρώπινες δυνάμεις, αλλά με
την επέμβασι του Θεού. Όπως λοιπόν σε τόσες άλλες περιπτώσεις, έτσι και
στην παρούσα ας είμαστε βέβαιοι ότι ο Θεός θα βοηθήση την πατρίδα μας να
βγη από τις δύσκολες συνθήκες.
Αλλά
και την ατομική και την οικογενειακή μας ζωή αν μελετήσουμε, θα
διαπιστώσουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις ο Θεός μας έσωσε από κινδύνους ή
μας έβγαλε από δύσκολες καταστάσεις.
Τις επεμβάσεις αυτές του Θεού
πρέπει να τις θυμώμαστε πάντοτε, για να τον ευγνωμονούμε και να τον
ευχαριστούμε· ιδιαιτέρως δε να τις θυμώμαστε σε δύσκολες στιγμές, για να
μην απελπιζώμαστε, αλλά να παίρνουμε θάρρος με την πεποίθησι ότι, όπως
τόσες άλλες φορές, έτσι και πάλι ο Θεός θα μας σώση.
✶✶✶
Εκτός
όμως από τις κοσμικές δυσκολίες και τις επιθέσεις ορατών εχθρών
αντιμετωπίζουμε και άλλες επιθέσεις από εχθρούς πνευματικούς, τον
διάβολο με τα όργανά του, ο οποίος μας πολεμά με πολλούς τρόπους: με τις
κακές μας επιθυμίες και τα πάθη μας, με εξωτερικούς πειρασμούς, με το
κακό παράδειγμα και τις κακές συμβουλές των συνανθρώπων μας, αλλά και με
ποικίλες θλίψεις από ατομικά και οικογενειακά ατυχήματα και προβλήματα.
Οι
επιθέσεις του πονηρού είναι πολύ συχνά έντονες και ενορχηστρωμένες, για
να μας κάνη να απογοητευθούμε με τη σκέψι ότι είναι αδύνατο να
επιτύχουμε την πνευματική μας πρόοδο και τη σωτηρία μας, και επομένως
είναι μάταιος ο αγώνας μας.
Και πραγματικά, διαπιστώνουμε καθημερινά την
αδυναμία μας να αντιμετωπίσουμε τις συντονισμένες αυτές επιθέσεις του
πονηρού. Όποτε όμως ζητήσαμε τη βοήθεια του Θεού, εκείνος άκουσε την
προσευχή μας και μας βοήθησε.
Σε
κάθε τέτοια περίστασι λοιπόν ας φέρνουμε στον νου μας τις περασμένες
παρόμοιες περιπτώσεις, κατά τις οποίες με τη βοήθεια του Θεού νικήσαμε,
κι ας μην απελπιζώμαστε, αλλά ας καταφεύγουμε πάλι στον παντοδύναμο Θεό,
ο οποίος μαζί με τον πειρασμό θα μας δώση και τη δύναμι να τον
αντιμετωπίσουμε, όπως βεβαιώνει ο απόστολος Παύλος: «Πιστός ο Θεός, ος
ουκ εάσει υμάς πειρασθήναι υπέρ ο δύνασθε, αλλά ποιήσει συν τω πειρασμώ
και την έκβασιν του δύνασθαι υμάς υπενεγκείν» (Α’ Κορ. ι’ 13).
Δηλαδή
ο Θεός, ο οποίος είναι άξιος εμπιστοσύνης, δεν θα επιτρέψη να
πειρασθούμε περισσότερο από τις δυνάμεις μας, αλλά θα δώση μαζί με τον
πειρασμό και τη διέξοδο, ώστε να μπορέσουμε να τον αντιμετωπίσουμε. Οι
σκέψεις αυτές διώχνουν από την ψυχή του πιστού την ταραχή και τον φόβο
και του χαρίζουν πάντοτε ψυχική γαλήνη και ηρεμία.
Από
το βιβλίο: Πρωτοπρεσβ. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, ΑΝΘΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΩΝ
ΨΑΛΜΩΝ. Εκδόσεις «Το Περιβόλι της Παναγίας», Θεσσαλονίκη 2013, σελ. 21.
«Πᾶνος»
Χρόνια πολλά για την Ορθοδοξία μας την μόνη ασφαλή Οδό που μας οδηγεί στην αιώνια ζωή που ακόμα και εμείς οι "έμπειροι" Χριστιανοί δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τι σημαίνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρόνια πολλὰ ἀδελφὲ Σάμιε καὶ ἀπὸ ἐμᾶς!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλὰ εἶναι ποὺ δὲν ἔχουμε συνειδητοποιήσει...
Καλησπερα σας. Επιτρεψτε μου εναν συλλογισμό. Στο παρελθον η Ελλας μεγαλουργουσε. Ηταν κοιτίδα πολιτισμου κ χωρα γεναιων. Εμεις δωσαμε τα φωτα στην α ανθρωπότητα. Με τους αρχαιους σοφους τον Μεγαλεξανδρος κ τόσους αλλους. Αργοτερα με την βυζαντινη αυτοκρατορια κ παλι οι Ελληνες εγραψαν λαμπρες σελιδες. Ξαφνικα το 1453 τα φώτα έσβησαν ηρθε η σκλαβιά για 400 χρονια. Αυτο που θελω να ρωτησω ειναι το εξης. Λενε πολλοι οτι ο Τριαδικος Θεος μας του οποιου αξιοι κ κύριοι φορεις ειμασταν εμεις οι Ελληνες, επετρεψε να συμβει αυτο. Επετρεψε για 400 χρονια ο ελληνισμος να ταπεινώνετε απο την Τουρκιά με απαγχονθσμους βιασμούς κ κάθε είδους αισχρη μεταχείριση απο το βρωμερο εθνος των τουρκων. Και ερωτω, ποσο ποια αμαρτωλοι ειμασταν τοτε ωστε να επιτραπεί η υποδουλωση για 400 χρονια? Ποσο ποιο αμαρτωλοι ειμασταν απο τους αλλους ευρωπαιους τους παπικους κ το κακο συναπαντημα? Ωστε να βιωσουμε τετοια δουλεία? Τι φταιει τελικα που το περίτρανο εθνος των Ελληνων που δοξα σαν αυτο αλλο κρατος δεν εχει, εχει περιέλθει σε τετοια κατάσταση? Γιατι το 1821 ελευθερωθηκαμε με τους γεναιους οπλαρχηγους ΑΛΛΑ δυστυχώς τα κλειδια της χωρας τα πηραν αλλοι κ σταδιακα φτασαμε μετα απο 200 χρονια να ειμαστε παλι υποδουλοι. Αρα 600 τα χρονια της σκλαβιας ουσιαστικα. Διοτι η Ελλας δεν ειναι ενα απλο κρατος ειναι φορεας φωτος. Ε αυτο το φως για 600 χρονια μενει σβηστο. Τι καναμε χειροτερο απο ολους τους αλλους τους αθεους λαους ωστε να εχουμε τετοθα επιτιμια απο τον Θεο?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν μπορώ να απαντήσω όσο το επιτρέπει ένα μικρό σχόλιο θα σου πω κάτι απλό. Ο ίδιος ο Θεός σταυρώθηκε και βασανίσθηκε όσο κανείς άλλος άνθρωπος επί της γης. Ο απόστολος Παύλος περιγράφει με "υπερηφάνεια" τα μαρτύρια και τους διωγμούς που υπέστη. Η Αγία Γραφή μας τονίζει ότι ο Κύριος τον υιό που παραδέχεται, τον παιδεύει με σκληρούς τρόπους. Ο Χριστός πάλι τονίζει ότι αφου σε εμένα τα έπραξαν αυτά και σε σας θα πράξουν ανάλογα. ΟΙ Άγιοι μας τι μαρτύρια υπέστησαν; Έρχεται πάλι ο Απόστολος και για να μας παρηγορήσει μας λέγει ότι τα μαρτύρια αυτού του κόσμου δεν είναι τίποτα μπροστά στη δόξα που μας περιμένει.Κλείνοντας δεν ξέρω αν βοήθησα καθόλου στο ερώτημα σου αλλά να είσαι βέβαιος ότι η μελέτη των Γραφών θα σου δώσει καλύτερη απάντηση από την δικιά μου.
ΔιαγραφήΧαίρετε αδερφέ μου, είναι εύλογα όσα γράφεις το ίδιο και οι απορίες σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα σου απαντήσω μέσα από εμένα, όταν ξεκίνησα στην πνευματική ζωή.
Όπου βρεθώ και όπου σταθώ όλο ερωτήσεις έκανα.
Και για κάθε απάντηση που έπαιρνα, μου γεννιόταν δύο ερωτήσεις.
Να μην τα πολυλογώ ήταν μία (Λερναία Ύδρα).
ημείς δὲ κηρύσσομεν Χριστὸν εσταυρωμέ-
νον, Ιουδαίοις μὲν σκάνδαλον, Ελλησι δὲ μωρίαν, αυτοίς δὲ τοίς κλητούς,
Ιουδαίοις τε καὶ Ελλησι, Χριστὸν Θεού δύναμιν καὶ Θεού σοφίαν» (Α´
Κορ. 1, 22-24).
Θα αναρωτηθείς γιατί έγραψα αυτό το εδάφιο;
Οι Εβραίοι όταν βλέπανε τα θαύματα του Κυρίου μας.
Να Ανασταίνει ακόμα και νεκρούς,
Και να εξουσιάζει και τα στοιχεία της φύσης
τη θάλασσα τον αέρα κλπ.
Όταν μπήκε ο Κύριος μας στα Ιεροσόλυμα, φώναζαν ωσαννά Ευλογημένος ο Ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου.
Αλλά όταν Τον είδαν επάνω στον Σταύρο ως κατάδικο σκανδαλήστικαν.
Γιατί περίμεναν έναν κοσμικό Μεσσία που θα τους φέρει εξουσία και δύναμη.(και για αυτό δυστυχώς περιμένουν τον αντίχριστο).
Οι Έλληνες πάλι το θεώρησαν μωρία (ανοησία), ο Θεός να σταυρώνεται;
Ενώ για εμάς τους χριστιανούς είναι, Χριστόν Θεού δύναμιν και Θεού σοφία.
Ο Θεός επέτρεψε να είμαστε 400 χρόνια, και εδώ στη Θεσσαλονίκη 500 χρόνια κάτω από του Τούρκου το φέσι.
Γιατί ο Τούρκος αποκτειναι το σώμα, όχι και την ψυχή.
Αλλά αν ήμασταν κάτω από την φράγκικη (Τιάρα).
Θα απολεθώμεθα την ψυχή μας.
Αυτό το έλεγε ο Αγιος Πατροκοσμας ο Αιτωλός.
Να που υπάρχουν σήμερα πολύ και σκανδαλίζονται για αυτό.
Θα συνεχίσω την απάντησή μου.
Ιω. 8,32 καὶ γνώσεσθε τὴν αλήθειαν, καὶ η αλήθεια ελευθερώσει υμάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν το λέει αυτό ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, τι εννοεί; από τι θα μας ελευθερώσει η αλήθεια;
Από δύο πράγματα από την αμαρτία και την άγνοια.
Η άγνοια σήμερα είναι ο χειρότερος εχθρός της Πίστεως μας.
Όταν λέει ο Χριστός να γνωρίσουμε την Αλήθεια εννοεί να γνωρίσουμε τον Ίδιο.
Όταν ήρθε ο Χριστός επάνω στη Γη δεν είπε:
ΉΡΘΑ ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ ΤΗΝ ΑΛΉΘΕΙΑ.
ΑΛΛΆ ΕΊΠΕ < ΕΓΩ > ΕΊΜΑΙ Η ΑΛΉΘΕΙΑ.
Η Αλήθεια έλαβε Υπόσταση έγινε Πρόσωπο είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός.
ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΉ ΟΙ ΜΑΘΗΤΈΣ, ΆΚΟΥΓΑΝ, ΈΒΛΕΠΑΝ ΘΑΎΜΑΤΑ, ΑΛΛΆ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΆΒΑΙΝΑΝ.
ΜΕΤΆ ΤΗΝ ΚΆΘΟΔΟ ΤΟΥ ΑΓΊΟΥ ΠΝΕΎΜΑΤΟΣ, ΚΑΤΑΝΌΗΣΑΝ ΤΑ ΠΆΝΤΑ.
Έτσι και σε μας αδερφέ μου, όταν έρθει και μας φωτίσει το Πνεύμα Το Άγιο, θα λυθούν όλες οι απορίες μας.
Σήμερα που είναι η γιορτή των Αγίων Σαράντα Μαρτύρων εν σεβάστεια
Θα παραθέσω ένα κείμενο:
Συγκρίνετε τώρα, αγαπητοί μου, τη ζωή των 40 Mαρτύρων με τη δική μας ζωή, ιδίως στην ομολογία της πίστεως.
Τι θα πει ομολογία πίστεως; δεν στοιχίζει τίποτα ο χριστιανισμός σήμερα. Δεν σημειώνουν το όνομά σου ούτε σε απολύουν από τη θέση σου γιατί εκκλησιάζεσαι. Erστε ελεύθεροι να πάτε στην εκκλησία.
Γιά φανταστήτε να βγει μία διαταγή που να λέει· Όποιος πάει στην εκκλησία θα συλλαμβάνεται… Aλλ’ έρχονται οι ημέρες αυτές. Θά παύσει ο εύκολος χριστιανισμός, καί θά ‘ρθεί ο χριστιανισμός του αίματος.
Διάλειμμα είναι αυτό. Mη γλεντοκοπάτε, μη διασκεδάζετε. Nα προετοιμάζεσθε.
.Tους 40 Mάρτυρες τους βάλανε στη γραμμή και τους ρωτούσαν· Tί είστε; Aπαντούσαν με δύο λέξεις· «Eίμαι Xριστιανός». Aυτό ακούστηκε σαράντα φορές· σαράντα κανονιές εναντίον του διαβόλου. Kαι τις δυό αυτές λέξεις τις πληρώσανε με το κεφάλι τους.
Tώρα πού είναι η ομολογία της πίστεώς μας; Mας έχει βάλει ο διάβολος λουκέττο στο στόμα και δεν ομολογούμε το Xριστό. Γι’ αυτό λέει ο Mέγας Bασίλειος· «Ω μακάριαι γλώσσαι! Mόνο γι’ αυτές τις δύο λέξεις, “Eίμαι Xριστιανός”, πήγατε στον παράδεισο».
Tην ώρα που οι μάρτυρες είπαν «Eιμαι Xριστιανός», γίνανε τέσσερα πράγματα.
Tο πρώτο· πάνω στα ουράνια, κάθε φορά που ακουγόταν το «Eίμαι Xριστιανός», η μουσική των αγγέλων έπαιζε το εμβατήριο· Δόξα σοι, Xριστέ, που γεννάς τέτοια παιδιά ηρωϊκά!
Tο δεύτερο· έσκουζε, για να μιλήσω πιό απλά, έσκουζε ο διάβολος. Ήθελε να τους πιάσει στο δίχτυ του φόβου, αλλά δεν μπόρεσε.
Tο τρίτο· ένας άγγελος έγραφε τα ονόματά τους στο βιβλίο των ομολογητών της πίστεως, που απ’ έξω γράφει· «Πας όστις ομολογήσει εν εμοί έμπροσθεν των ανθρώπων, ομολογήσω καγώ εν αυτώ έμπροσθεν του πατρός μου του εν ουρανοίς» (Mατθ. 10,32).
Kαι το τελευταίο· μόλις είπανε «Eίμαι Xριστιανός», καθάρισε ο αέρας. Tί θα πει αυτό; Ότι με τα πόδια μας βρωμίζουμε τη γη, με τα χέρια μας κάνουμε τα αίσχη, κ.τ.λ.· όταν λοιπόν η γλώσσα πει «Eίμαι Xριστιανός», με την ομολογία γίνεται κάθαρσις.
.
Όλοι πρέπει να υποστούμε την κάθαρση. Όλοι πρέπει να περάσουμε από τον Iορδάνη της μετανοίας.
Στους έσχατους καιρούς λίγοι δυστυχώς θα μετανοούν. Θα γίνει σπάνιο πράγμα τότε ο πιστός. Πιο εύκολο πράγμα θα είναι να βρεις διαμάντια παρά να βρεις πιστό Xριστιανό. Nαί, το είπε ο Xριστός· «Aν έρθω», λέει, «άλλη μιά φορά, άραγε θα βρω την πίστι επί της γης ;» (βλ. Λουκ. 18,8).
Πότε θα έρθει ο Xριστός; Δεν ξέρουμε πότε. Ξαφνικά σάλπιγγα ουράνιος θα σείσει τα πάντα. Θα λάμψει ο τίμιος σταυρός. Θα παρουσιασθεί ο Eσταυρωμένος για να δικάσει τη γη. Nά δικάσει τους βασιλείς, τους δικαστάς, τους γιατρούς, τους ιερείς, τους επισκόπους, τους πάντας. Θα έρθει ο Kύριος όχι πλέον ως νήπιο, όχι ως εσταυρωμένος. Kαι τότε ενώπιόν του «παν γόνυ κάμψει» (Φιλιπ. 2,10).
Kάθε γόνατο θα γονατίσει, και κάθε καρδιά θα κλάψει, και κάθε γλώσσα θα ψάλει και θα πει· «Eίς άγιος, εις» «Kύριος Iησούς Xριστός εις δόξαν Θεού πατρός» (ε.α. 2,11). Aμήν.
† επίσκοπος Aυγουστίνος www.augoustinos-kantiotis.gr/
.