Δευτέρα 3 Μαρτίου 2025

«Πρῶτα εἶναι ἡ πνευματική νηστεία. Δέν μπορεῖς, ἄν δέν ἐργάσεσαι πνευματικά, νά νηστέψεις σωματικά».

 

«Τόν τῆς Νηστείας καιρόν, φαιδρῶς ἀπαρξώμεθα, πρός ἀγῶνας πνευματικούς ἑαυτούς ὑποβάλλοντες»

 

Οἱ παλιοί ἔλεγαν «παχεῖα γαστήρ λεπτόν οὐ τίκτει νόον». Ἡ παχιά κοιλιά χοντραίνει καί τήν σκέψη.

Ἡ παχυσαρκία δέν ζημιώνει μόνο τήν καρδιά καί δέν φέρνει μόνο καί ἄλλες ἀρρώστιες, ἀλλά ζημιώνει καί τήν σκέψη, ζημιώνει καί τήν προσευχή. Νά νιώθεις κατάνυξη στήν προσευχή χορτάτος, δέν μπορεῖς.

Ἡ νηστεία εἶναι μιά δουλαγώγηση τῆς σάρκας. Ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί δέν φθονοῦμε τήν σάρκα. Δέν εἶναι κακή, ἁμαρτωλή ἡ σάρκα. Ἀλλά ὅμως ἡ ἀδυναμία μας τήν κάνει ἁμαρτωλή. Καί ἡ ἁμαρτωλή σάρκα σκοτώνει τήν ψυχή. Αὐτός πού θέλει νά ζήσει σαρκική ζωή, καταστρέφει τήν ψυχή του. Γι’ αὐτό καί ἡ εὐδαιμονία εἶναι καταστροφή τῆς ψυχῆς.

Μοῦ ἔλεγε ὁ ὅσιος Παΐσιος, ὅτι ὁ κόσμος σήμερα δέν μπορεῖ νά νηστέψει. Γιατί; Γιατί δέν ζοῦμε καθόλου πνευματικά. Ἔχουμε ξεχάσει τήν ψυχή μας.

Πρῶτα εἶναι ἡ πνευματική νηστεία. Δέν μπορεῖς, ἄν δέν ἐργάσεσαι πνευματικά, νά νηστέψεις σωματικά.

Ὑπάρχει στενώτατος σύνδεσμος ψυχῆς καί σώματος. Ἡ ψυχή ἡ εὔρωστη, ἡ ὑγιαίνουσα, ἡ ψυχή πού εἶναι γεμάτη φῶς, πού ἔχει θεωθεῖ, ἡ ψυχή αὐτή τρέφει τό σῶμα. Παράδειγμα: οἱ Ἅγιοι τρῶνε ἐλάχιστα.

Ἡ νηστεία εἶναι χαλινός τῆς σάρκας, γιά νά μήν ἁμαρτάνεις. Ἀλλά παράλληλα πρέπει νά ἀγωνίζεσαι πνευματικά.

Ἡ νηστεία ἔχει αὐτόν τόν στόχο, νά μᾶς θυμίζει πρῶτα ὅτι πρέπει νά κάνουμε μιά νηστεία ἀπό τίς ἁμαρτίες, μιά πνευματική νηστεία, καί ἔπειτα νά ἔρθει ἡ ἄλλη νηστεία τῶν τροφῶν πού θά μᾶς βοηθήσει καί στήν ὑγεία τοῦ σώματος, ἀλλά πολύ περισσότερο στήν ὑγεία τῆς ψυχῆς, διότι ἡ νηστεία αὐτή εἶναι μέσο νά ἐπιτύχουμε τίς ἀρετές.

Θέλεις νά νικήσεις τόν ἐγωϊσμό σου ἤ ἔχεις μέσα σου ὁρμές ἀνήθικες, πού θέλεις νά νικήσεις; Ἡ νηστεία, πρόσεξε, θά σέ βοηθήσει.

 

------------------------------------------ 

Ἀπό τό βιβλίο ΟΜΙΛΙΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, τόμος γ΄, Ἱερόν Ἡσυχαστήριον «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος», Μεταμόρφωσις Χαλκιδικῆς 2022.
 

Ἐπιμέλεια ἀντιγραφῆς

«Πᾶνος»

1 σχόλιο:

  1. Διαβάζουμε στον τίτλο του αφυπνιστικού Άρθρου:

    «Πρῶτα εἶναι ἡ πνευματική νηστεία. Δέν μπορεῖς, ἄν δέν ἐργάσεσαι πνευματικά, νά νηστέψεις σωματικά».

    Με απλά Ελληνικά.

    Αν δεν πιστεύεις στον Χριστό γιατί να νηστέψεις;
    Γιατί να νηστεύεις για κάτι που δεν το πιστεύεις αληθινά;

    Αυτοί που λένε πειράζουν τα εξερχόμενα και όχι τα εισερχόμενα.
    Δηλαδή πειράζουν τα λόγια που λέμε και όχι αυτά που τρώμε.

    Πριν δώσω την απάντηση ας δούμε ποιοι είναι αυτοί που το λένε.

    Δηλαδή τους ενδιαφέρουν τα λόγια και όχι τα έργα.
    Θέλω να μας πουν ότι νηστεύουν με τα λόγια αλλά δεν μπορούν (ή δεν χρειάζεται) με τα έργα.
    Αυτό σημαίνει ότι αγαπούν τον Χριστό με τα λόγια και όχι με τα έργα.
    Νομίζουν ότι νηστεύουν με τα λόγια ενώ η γλώσσα τους πηγαίνει ροδάνι.

    Και η απάντηση σε αυτό που λένε είναι.

    Αν δεν μπορείς να νηστέψεις το εύκολο που είναι η τροφή, θα νηστέψεις το δύσκολο που είναι η χαλιναγώγηση της γλώσσας.

    Και όπως διαβάζουμε στο Άρθρο:

    Ἡ παχιά κοιλιά χοντραίνει καί τήν σκέψη.

    Η σάρκα και η ψυχή είναι δύο δυνάμεις αντιστρόφως ανάλογες.
    Όσο δυναμώνει η σάρκα, ασθένεί η ψυχή.
    Και όσο ασθενή η σάρκα, τόσο δυναμώνει η ψυχή.

    Για αυτό και μας λέει ο Μέγας Βασίλειος ό,τι όταν είναι κάποιος ασθενικός η νηστεία πάει περίπατο.
    Η νηστεία χρειάζεται για να χαλιναγωγήσει τις ορμές του σώματος που πηγάζουν τα διάφορα πάθη.
    Όταν αυτήν την χαλιναγώγηση την κάνει η ασθένεια τότε είναι περιττή η νηστεία.
    Για αυτό και μόνο στους ασθενείς επιτρέπεται να μην νηστεύουν.
    Όχι όμως στους οδοιπόρους.
    Ο οδοιπόρος μπορεί να λάβει πρωτίστως τα μέτρα του και να προνοήσει το τι θα φάει.
    Ο ασθενής όμως θα ακολουθήσει τις εντολές του γιατρού, γιατί η νηστεία είναι παθοκτόνος και όχι σωματοκτόνος.
    Έχετε δει κανέναν ασθενή που είναι στο κρεβάτι του πόνου και να κινδυνεύει η ζωή του, να ασχολείται με τις ζωές των άλλων, δηλαδή με το κουτσομπολιό.
    Το μόνο που σκέφτεται και τον ενδιαφέρει είναι να επιζήσει ο ίδιος.

    Για αυτό και όπως μας λένε στο Άγιο Όρος οι Άγιοι Γεροντάδες:
    Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις, δεν θα πεθάνεις όταν πεθάνεις.

    Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου,
    πνεύμα αργίας, περιεργείας, φιλαρχίας
    και αργολογίας μη μοι δως.
    Πνεύμα δε σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης,
    υπομονής και αγάπης
    χάρισαί μοι τω σω δούλω.
    Ναι, Κύριε Βασιλεύ, δώρησαί μοι
    του οράν τα εμά πταίσματα, και
    Μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου
    Ότι ευλογητός ει εις τους αιώνας των αιώνων,
    Αμήν.

    Σε ευχαριστούμε ευλογημένε Γιατρέ, που εκτός από τις οδηγίες που δίνεις για την θεραπεία του σώματος, μας δίνεις οδηγίες και για την θεραπεία της Αθάνατης ψυχής μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή