Ο ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ
Ὑπομνηματισμὸς στὸ ἐδάφιο Ματθ. 25,31
«Ὅταν δὲ ἔλθῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι μετ᾿ αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ (:ὅταν λοιπὸν ἔλθει ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου μὲ τὴ δόξα Του καὶ μαζὶ Του ὅλοι οἱ ἅγιοι ἄγγελοι, τότε θὰ καθίσει σὲ θρόνο ἔνδοξο καὶ λαμπρό)» [Ματθ. 25,31].
Πῶς ὅμως θὰ ἔρθει, πῶς θὰ ἐμφανιστεῖ; Ὅπως δήλωσε ὁ ἴδιος ἀλλοῦ, λέγοντας: «Καὶ τότε ὄψονται τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου ἐρχόμενον ἐπὶ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ μετὰ δυνάμεως καὶ δόξης πολλῆς (:Καὶ θὰ δοῦν τὸν υἱὸ τοῦ ἀνθρώπου νὰ ἔρχεται καθισμένος στὰ σύννεφα τοῦ οὐρανοῦ μὲ δύναμη καὶ συνοδεία ἀγγέλων καὶ μὲ δόξα πολλή)» [Ματθ. 24,30]. Θὰ ἔρθει δηλαδή, ὄχι πιὰ μὲ ταπεινὴ ὄψη, οὔτε μὲ τὴ μικροπρέπεια τὴ δική μας, ἀλλὰ μὲ δόξα καὶ δύναμη θεϊκή. Θὰ ἀκούσεις καὶ στὰ δύο οὐσιαστικὰ τὸ ἐπίθετο «πολλή»· διότι μὲ δύναμη πολλὴ καὶ μὲ δόξα πολλὴ θὰ κάνει τὴ δεύτερη θεϊκὴ παρουσία Του, γιατί τὴν προηγούμενη τὴν ἔκανε μὲ ἀδύναμη καὶ περιφρονημένη ὄψη, ὅση δηλαδὴ ἦταν σὲ θέση νὰ δοῦν οἱ πολλοί. Γιατί ὅμως ἐπάνω σε σύννεφο; Ἐπειδὴ ἔτσι ἐμφανίζεται πάντοτε ὁ Θεός: «Νέφη καὶ γνόφος κύκλῳ αὐτοῦ (:Ἀπρόσιτη καὶ ἀκατάληπτη εἶναι ἡ τελειότητά Του, σὰν μιὰ νεφέλη καὶ γνόφος νὰ ἁπλώνεται γύρω Του)» [Ψαλμ. 96,2] καὶ «Ἰδοὺ Κύριος κάθηται ἐπὶ νεφέλης κούφης (:Ἰδού,ὁ Κύριος κάθεται ἐπάνω σε ἐλαφριὰ ταχυκίνητη νεφέλη)» [Ἠσ. 19,1].
Καὶ πάλι: «Ὁ τιθεὶς νέφη τὴν ἐπίβασιν αὐτοῦ (:Αὐτὸς ποὺ ἐπιβαίνει ἐπάνω στὰ νέφη σὰν σὲ πολυτελῆ ταχέα ἅρματα)» [Ψαλμ. 103,3] καὶ «καὶ ταῦτα εἰπὼν βλεπόντων αὐτῶν ἐπήρθη, καὶ νεφέλη ὑπέλαβεν αὐτὸν ἀπὸ τῶν ὀφθαλμῶν αὐτῶν (:καὶ ἀφοῦ τὰ εἶπε αὐτά, ἐνῶ ἐκεῖνοι Τὸν ἔβλεπαν, ἀνυψώθηκε πρὸς τὸν οὐρανό, καὶ ἕνα σύννεφο ὁλόφωτο παρουσιάστηκε σὰν ὄχημα κάτω ἀπ᾿ Αὐτόν, Τὸν παρέλαβε καὶ Τὸν ἀπέκρυψε ἀπὸ τὰ μάτια τους)» [Πράξ. 1,9]. Ἔτσι βέβαια Τὸν βλέπει καὶ ὁ Δανιήλ [Δαν. 7,13:«Ἐθεώρουν ἐν ὁράματι τῆς νυκτὸς καὶ ἰδοὺ μετὰ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ ὡς υἱὸς ἀνθρώπου ἐρχόμενος ἦν καὶ ἕως τοῦ παλαιοῦ τῶν ἡμερῶν ἔφθασε καὶ ἐνώπιον αὐτοῦ προσηνέχθῃ (:Ἔβλεπα μὲ προσοχὴ σὲ ὅραμα τῆς νυκτὸς καὶ ἰδοὺ κάποιος, ὡς Υἱὸς ἀνθρώπου, ἐρχόταν ἐπὶ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἔφθασε μπροστὰ στὸν Παλαιὸ τῶν ἡμερῶν καὶ ὁδηγήθηκε πρὸς Αὐτὸν ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους μὲ δόξα)», ἔτσι λοιπὸν θὰ ἔρθει καὶ τότε, ὄχι κρυφά, ἀλλὰ ὡς Θεὸς καὶ Κύριος μὲ δόξα τέτοια ποὺ ταιριάζει σὲ Θεό, καὶ ὅλα θὰ τὰ μεταβάλει πρὸς τὸ καλύτερο. Γιατί θὰ ἀναστηθοῦν οἱ νεκροὶ καὶ θὰ ἀπαλλαγεῖ ἀπὸ τὴ φθορὰ αὐτὸ τὸ εὐάλωτο στὰ πάθη σῶμα καὶ θὰ φορέσει τὴν ἀθανασία, τὴν ὁποία θὰ τοῦ δώσει ὁ Χριστός, καὶ θὰ κάνει ὅμοιας μορφῆς μὲ τὸ δοξασμένο σῶμα Του ἐκείνους ποὺ πιστεύουν σὲ Αὐτόν.
Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Ἴδιος τὸ γεγονὸς αὐτὸ τὸ ὀνομάζει ἀπολύτρωση, λέγοντας: «Ἀρχομένων δὲ τούτων γίνεσθαι ἀνακύψατε καὶ ἐπάρατε τὰς κεφαλὰς ὑμῶν, διότι ἐγγίζει ἡ ἀπολύτρωσις ὑμῶν (:Ὅταν ἀρχίσουν νὰ γίνονται αὐτά, ἐσεῖς, τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας μου, μὴ φοβηθεῖτε, ἀλλὰ πεταχτεῖτε ἐπάνω γεμᾶτοι ἐλπίδα˙ σηκῶστε τὰ κεφάλια σας ψηλά, ποὺ ἕως τότε θὰ εἶναι σκυμμένα ἐξαιτίας τῶν θλίψεων ποὺ θὰ σᾶς ἔχουν βρεῖ. Ἀναθαρρῆστε, διότι πλησιάζει ἡ ἀπολύτρωσή σας καὶ ἡ τέλεια ἀπαλλαγὴ σας ἀπὸ τὰ δεινὰ τῆς ζωῆς αὐτῆς)» [Λουκ. 21,28].
Γιατί, ὅπως ἂν πεῖ κάποιος γιὰ ἕναν ἄνθρωπο, ὅτι ἀπὸ τὸν πατέρα του πῆρε τὸ νὰ εἶναι λογικός, δηλώνει ὅτι ἀπὸ λογικὸ γεννήθηκε καὶ αὐτὸς λογικός, ἔτσι καὶ ὁ Μονογενὴς προῆλθε ἀπὸ Θεὸ Θεός, καὶ Κριτὴς ἀπὸ Ἐκεῖνον ποὺ κρίνει ὅλη τὴ γῆ, χωρὶς νὰ ἀποστερηθεῖ ὁ Πατέρας τὴν ἐξουσία, ἐπειδὴ ἔδωσε ὅλη τὴν κρίση στὸν Υἱό· γιατί ὁ Μονογενὴς εἶναι ἀχώριστος ἀπὸ τὸν Θεό, ὅπως τὸ φῶς ἀπὸ τὸν ἥλιο. Γιατί ὑπάρχει σὲ Αὐτὸν ἀπὸ τὴ φύση Του, καὶ ὅλα ὅσα ἔχει ὁ Πατέρας εἶναι τοῦ Υἱοῦ, καὶ ἀντιστρόφως.
ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ,
ἐπιμέλεια κειμένου: Ἑλένη Λιναρδάκη, φιλόλογος
ΠΗΓΕΣ:
• Ἁγίου Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας, Ἐξήγησις ὑπομνηματικὴ εἰς τὸ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιον, Πανεπιστήμιο Αἰγαίου, ἐρευνητικὸ ἔργο «Οἱ δρόμοι τῆς πίστης: Ψηφιακὴ Πατρολογία».
• Ἁγίου Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας, Ἐξήγησις ὑπομνηματικὴ εἰς τὸ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιον, πατερικὲς ἐκδόσεις «Γρηγόριος Παλαμᾶς», ἐκδ. οἶκος «Τὸ Βυζάντιον», Θεσσαλονίκη 2005, τόμος 25, σελ.127-129.
• Π. Τρεμπέλα, Ἡ Καινὴ Διαθήκη μὲ σύντομη ἑρμηνεία (ἀπόδοση στὴν κοινὴ νεοελληνική), ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων «Ὁ Σωτήρ», ἔκδοση τέταρτη, Ἀθήνα 2014.
• Ἡ Καινὴ Διαθήκη, Κείμενον καὶ ἑρμηνευτικὴ ἀπόδοσις ὑπὸ Ἰωάννου Κολιτσάρα, ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων «Ἡ Ζωή», ἔκδοση τριακοστὴ τρίτη, Ἀθήνα 2009.
• Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη κατὰ τοὺς ἑβδομήκοντα, Κείμενον καὶ σύντομος ἀπόδοσις τοῦ νοήματος ὑπὸ Ἰωάννου Κολιτσάρα, ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων «Ἡ Ζωή», ἔκδοση τέταρτη, Ἀθήνα 2005.
• Παν. Τρεμπέλα, Τὸ Ψαλτήριον μὲ σύντομη ἑρμηνεία (ἀπόδοση στὴν κοινὴ νεοελληνική), ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων «Ὁ Σωτήρ», Ἀθήνα 2016
• http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient greek/tools/liddell-scott/index.html
• http://users.sch.gr/aiasgr/Kainh Diathikh/Biblia/Kainh Diathikh.htm
• http://users.sch.gr/aiasgr/Palaia Diathikh/Biblia/Palaia Diathikh.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου