Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025

Οι πλάνες του διαβόλου

Ο διάβολος, επειδή έχασε τη γνώση του Θεού από αγνωμοσύνη και υπερηφάνεια, έμεινε αναγκαστικά χωρίς γνώση. Γι’ αυτό δε γνωρίζει από μόνος του τι να κάνει, αλλά βλέπει τι κάνει ο Θεός για να μας σώσει και πονηρεύεται και κάνει τα αντίθετα για να χαθούμε. Γιατί μισεί το Θεό και μη μπορώντας να τον πολεμήσει, πολεμά εμάς που είμαστε «κατ’ εικόνα Θεού» (Γεν. 1:26), νομίζοντας ότι με αυτό θα εκδικηθεί το Θεό, και μας βρίσκει υπάκουους στο θέλημά του, όπως λέει ο Χρυσόστομος.

Αφού δηλαδή είδε το Θεό που έπλασε την Εύα για βοήθεια του Αδάμ (Γεν. 2:18), ο διάβολος την έκανε συνεργό της παρακοής και της παραβάσεως (Γεν. 3:6). Έδωσε ο Θεός εντολή (Γεν. 2:16-17) στον Αδάμ, ώστε με την τήρησή της να θυμάται τις τόσες δωρεές και να ευγνωμονεί τον Ευεργέτη, κι ο διάβολος έκανε την εντολή να γίνει αφορμή παρακοής και θανάτου. Αντί προφήτες, ο διάβολος κάνει ψευδοπροφήτες· αντί Αποστόλους, ψευδαποστόλους· αντί νόμο, παρανομία· αντί αρετές, κακίες· αντί εντολές, παραβάσεις· αντί κάθε δικαιοσύνη, σιχαμερές αιρέσεις. 

Και πάλι βλέποντας το Χριστό να δείχνει συγκατάβαση, από άκρα αγαθότητα, και να εμφανίζεται στους αγίους Μάρτυρες και τους οσίους Πατέρες είτε ο ίδιος, είτε μέσω Αγγέλων, είτε με κάποια άλλη ανέκφραστη οικονομία, όπως είπε (Ιω. 14:21), άρχισε και ο διάβολος να δείχνει σε μερικούς πολλές πλάνες, για να τους οδηγήσει στην απώλεια. Και γι’ αυτό έγραψαν οι Πατέρες που είχαν διάκριση, ότι αυτά δεν πρέπει να τα δεχόμαστε, είτε με εικόνες φανερώνονται, είτε με φως ή με φωτιά, είτε με άλλη πλάνη. Γιατί μηχανεύεται ο πονηρός να μας πλανήσει μ’ αυτά είτε στον ύπνο, είτε στην εγρήγορση. Κι αν τα δεχόμαστε, τότε κάνει το νου από υπερηφάνεια και τέλεια αγνωσία να ζωγραφίσει σχήματα ή χρώματα, για να νομίσει ότι είναι φανερώσεις Θεού ή Αγγέλου. Πολλές φορές πάλι δείχνει και δαίμονες στον ύπνο ή και στην εγρήγορση, να φεύγουν δήθεν νικημένοι, και γενικά μηχανεύεται τα πάντα για την απώλειά μας όταν πειθόμαστε σ’ αυτόν.

✶✶✶

Μπορεί να τα κάνει όλα αυτά ο διάβολος και ν’ αποτύχει, αν ακούμε τους αγίους Πατέρες που λένε ότι στην ώρα της προσευχής πρέπει να έχουμε το νου άμορφο, ασχημάτιστο, άχρωμο, να μη δέχεται τίποτε, είτε φως, είτε φωτιά, ή οτιδήποτε άλλο ολωσδιόλου, αλλά μ’ όλη μας τη δύναμη να προσηλώνουμε τη διάνοια σ’ εκείνα που λέμε· γιατί εκείνος που προσεύχεται μόνο με το στόμα, προσεύχεται στον αέρα και όχι στο Θεό, επειδή ο Θεός προσέχει στο νου και όχι στα λόγια όπως οι άνθρωποι. Όπως λέει και η Γραφή: «Πρέπει να προσκυνούμε το Θεό πνευματικά και αληθινά» (Ιω. 4:24), και: «Προτιμώ να πω πέντε λόγια με το νου μου, παρά μύρια λίγα με τη γλώσσα» (Α’ Κορ. 14:19).

Όταν λοιπόν ο διάβολος αποτύχει, τότε, μη μπορώντας να κάνει τίποτε άλλο, μας φέρνει λογισμό απογνώσεως, ότι «Άλλοι καιροί ήταν εκείνοι και άλλοι οι άνθρωποι στους οποίους ο Θεός έδειξε θαύματα για να πιστέψουν. Τώρα δεν είναι ανάγκη να κοπιάσουμε. Χριστιανοί είμαστε όλοι και έχουμε βαπτιστεί, κι όπως λέει η Γραφή, όποιος πιστέψει και βαπτιστεί θα σωθεί (Μαρκ. 16:16). Τι ανάγκη λοιπόν έχουμε;»

Αν πεισθούμε και μείνουμε σ’ αυτά, θα βρεθούμε έρημοι, έχοντας μόνο το όνομα του χριστιανού και αγνοώντας ότι αυτός που πίστεψε και βαπτίσθηκε, οφείλει να τηρεί όλες τις εντολές του Χριστού και, όταν κατορθώσει τα πάντα, να λέει ότι «είμαι άχρηστος δούλος» (Λουκ. 17:10). Ο Κύριος είπε στους Αποστόλους, να διδάσκουν στους ανθρώπους να τηρούν όλα όσα τους διέταξε (Ματθ. 28:20). Και καθένας που βαπτίζεται, λέει: «Αποτάσσομαι τω σατανά και πάσι τοις έργοις αυτού και συντάσσομαι τω Χριστώ και πάσι τοις έργοις Αυτού».

Πού είναι η αποταγή μας, αν δεν αφήσουμε κάθε πάθος και κάθε αμαρτία που θέλει ο διάβολος; Ή μάλλον, αν δεν τον μισήσουμε με την ψυχή μας και δεν αγαπήσουμε το Χριστό με την τήρηση των εντολών Του; Και πώς θα τηρήσουμε τις εντολές Του, αν δεν αρνηθούμε κάθε δικό μας νόημα και θέλημα;

Από το βιβλίο: ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ, Τόμος Γ’. Εκδόσεις “Το περιβόλι της Παναγίας”, Θεσσαλονίκη 1997. Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός, Βιβλίο πρώτο, σελ. 74.

«Πᾶνος» 

4 σχόλια:

  1. To θλιβερο ειναι οτι και εμεις οι ανθρωποι εχουμε αγνωσια Θεου.
    Παμε εκκλησια, νηστευουμε, εξομολογουμαστε ισως, κοινωνουμε, κανουμε επισκεψεις σε μοναστηρια, ακουμε ομιλιες ζωντανα κ διαδικτυακα, και τελικα τι καταφερνουμε ; Τιποτα.
    Η αγνωσια συνυπαρχει σαν ρουχο επανω μας. Ολα γινονται για την παρτυ μας!
    Ποιος γνωριζει το Θεο; Ειτε καρδιακα ειτε μεσα απο τις ενεργειες του; ΚΑΝΕΙΣ.
    Παντα υπαρχουνν εξαιρεσεις στον κανονα, οποτε υπαρχουν λιγοστοι ερημιτες Αγιοι που τον επιβεβαιωνουν.
    Ομως κανενας εκτος αυτων δεν θα γνωρισει το Θεο. Ο Θεος γνωριζεται μονο με δυο τροπους. Ειτε με την αναχωρηση και τον ισχυρο πολυετη ασκητικο αγωνα άξιων αποφασισμενων ανθρωπων, ειτε λαικων μεσω της αγαπης ατον πλησιον
    Απλα, οσες τυπολατρειες και να κανεις δεν θα γνωρισεις το Θεο. Εαν ευεργετεις εν κρυπτω και εν συναισθηση και με αγαπη τον πλησιον, τοτε περνεις την χαρη κ το "password" toy Παντοδυναμο κ σου αποκαλυπτει τον εαυτο Του. Καθε φορα που ευεργετεις καποιον, αγιαζεται ποσως η ψυχη σου. Εαν δεν το κανεις αυτο ΧΩΡΙΣ Η ΔΕΞΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ, τοτε δεν ωφελουν οι πνευματικοι αγωνες και ζωη ως προς την γνωση του Θεου, το πολυ πολυ να νοιωθει καποιος μια ηρεμια μια γαληνη οταν εκκλησιαζεται ή κοινωνει, αλλα μεχρις εκει.
    Βεβαια και λαικοι μπορουν να αγιασουν, εαν ζουν σχεδον ασκητικα μεσα στον κοσμο και παντα να ευεργετουν οταν τους παρουσιαζεται ενδεια συνανθρωπου.
    Για τα ανω μιλαω εκ πειρας , μεχρι τωρα. Δηλαδη νομιζω οτι οσο συνεπης κ να εισαι σε πνευματικο αγωνα , προσευχη , εκκλησιασμος κλπ ΔΕΝ καταφερνεις τιποτα εαν δεν ευεργετησεις. Εκτος και αν ζεις οπως ειπα ΛΑΙΚΟΣ ΑΣΚΗΤΗΣ με δυνατους αγωνες. Τωρα εαν εισαι οπως εγω και τομ 99% των Χριστιανων, με λιγο απο ολα και τιποτα , Θεου προσωπο δεν βλεπεις, που να χτυπιεσαι. Ειναι προτιμοτερο να ευεργετεις οπου σου παρουσιαζεται -ΚΑΙ ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ -χωρις αυτοκομπασμο, παρα να κανεις αψυχο πνευματικο αγωνα. Περισσοτερη χαρη θα παρεις απο τις ευεργεσιες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν έβαζες και το Όνομά σου θα ήταν πολύ πιο ωραία.

    Γράφεις στο τέλος:

    . Ειναι προτιμοτερο να ευεργετεις οπου σου παρουσιαζεται -ΚΑΙ ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ -χωρις αυτοκομπασμο, παρα να κανεις αψυχο πνευματικο αγωνα. Περισσοτερη χαρη θα παρεις απο τις ευεργεσιες.

    Χάρη δεν παίρνουμε από τις ευεργεσίες.
    Και οι άθεοι ευεργετούν, παίρνουν καμιά χάρη;

    Η Χάρις του Αγίου Πνεύματος έρχεται πάνω μας μόνο με τον ταπεινό και φιλότιμο αγώνα μας.
    (Δηλαδή βλέποντας το Άγιο Πνεύμα την προαίρεσή μας).

    Οι ευεργεσίες είναι ο καρπός του Πνευματικού Αγώνα.
    Αν δεν ευεργετούμε σημαίνει ότι δεν γευτήκαμε την Χάρις του Αγίου Πνεύματος.

    Στους Φαρισαίους υπήρχε η εντολή να δίνουν το ένα της δεκάτης.
    Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος και Βαπτιστής του Κυρίου μας, έκανε ένα βήμα παραπέρα και είπε να δίνουν τα μισά από τα υπάρχοντά τους.
    Και έρχεται τώρα ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός και μας δίνει εντολή να τα δώσουμε ΟΛΑ.
    Όπως είπε στον πλούσιο νεανίσκο της περικοπής.

    Τα υλικά αγαθά είναι βαρύδια.
    Όσο πιο πολλά υλικά αγαθά αποκτούμε τόσο πιο δύσκολο είναι να πετάξουμε προς τον ουρανό.
    Γίνονται βαρίδια και αδυνατούν οι φτερούγες μας να μας ανεβάσουν προς τα πάνω.
    Για αυτό και οι Ασκητές ζουν με πλήρη ακτιμοσύνη.

    https://youtu.be/GsRtdAL8Ruc?si=5deRHnJyh9OvWtdr

    https://youtu.be/fgjUorbsv18?si=I_0BYZFBgU6d3ZUq



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. O Θεος δημιουργησε τον ανθρωπο με ελευθερια στην προαιρεση σε σχεση με το καλο και το κακο.
      Υποσυνειδητα δλδ ειχε την γνωση του καλου και του κακου μεσα του. Και δικαια επρεπε να φερει αυτη τη γνωση, διοτι υπηρχε ο χαιρεκακος διαβολος (ασχετα το ποτε προεκυψε αυτος και το πως και το γιατι-αυτα ξεπερνουν την συνειδητοτητα μας-ειναι του Θεου γνωσεις)
      Ο χαιρεκακος διαβολος αλλωστε ηταν ο αιτιος που χασαμε τον παραδεισο, διοτι ξεγελαστηκαμε και καναμε παρακοη, και ειναι φανερο οτι μεσα μας δεν κρατησαμε την δεξιά αλλα επικρατησε η κακια στην διανοια μας και δικαια δεχθηκαμε την "αυτεπαγγελτη" τιμωρια μας.

      Συνεπως αγαπητε Χρηστο, ειμαστε εκ γεννετης γνωστες υποσυνειδητα του καλου και του κακου'
      Και συνεπως δεν απαιτειται η χαρις του Αγιου Πνευματος να μας εισελθει για να κανουμε μια ευεργεσια.
      Ο καθενας μπορει να κανει ευεργεσια στον συνανθρωπό του, διοτι εχει το σπερμα του καλου μεσα του.
      Αρα διαφωνω οτι πρεπει να γευθει κανεις το Αγιο πνευμα μεσα του για να αρχισει να κανει ευεργεσιες.
      Θα κανει ευεργεσιες διοτι ετσι και αλλιως υπαρχει το σπερμα του καλου μεσα μας.
      Ειναι πολλα τα θεματα. Ισως οι θεολογοι του Θεου να εχουν απαντησεις.

      Ο Θεος επλασε ανθρωπους , δεν επλασε Χριστιανους. Παρακουσαμε , χασαμε τον παραδεισο, αποκτησε διακιωματα ο μισοκαλος πανω μας κ τραβιομαστε στην αγνωσια και την αμαρτια μεσα στους αιωνες εξαιτιας αυτου του γεγονοτος.

      Ειμασταν ερμαια του μισοκαλου μεχρι που ο Θεος εστειλε τον εαυτο Του μεσω του Ιησου Χριστου για να μας τραβηξει και παλι στον ορθο δρομο. Ετσι ηρθε το φως στη γη, ηρθε η γνωση. Δικαια οσοι ασπαζομαστε τον Ιησου λεγομαστε Χριστιανοι. Ειμαστε ομως Χριστιανοι κατονομα κ οχι κατα ουσια.

      Και αυτο ακριβως θελω να πω, οτι καμμια αξια δεν εχει να λεγομαστε Χριστιανοι.
      εαν δεν σφραγισουμε την καρδια μας με την γνωση που ευαγγελιστηκε ο Ιησους.

      Εχουμε την Αληθεια εμεις οι Χριστιανοι Ορθοδοξοι, διοτι ασπασθηκαμε τον ενα και αληθινο Θεο.
      Οι αλλοι ζουν στο σκοταδι 'η μαλλον επιμενουν να ζουν στο σκοταδι ενω ο Ιδιος ο Θεος παρουσιασθηκε στη γη με το Φως του Ιησου τον υιον Του.

      Οπως και να εχει δεν υπαρχει απολογια για οσους ενω διδαχθηκαν ή ακουσαν για τα θαυμαστά του Υιου του Θεου επι της γης, συνεχιζουν να προτιμουν το σκοτος των παραθρησκειων τους.

      Δυστυχως ομως οι ποιο Δυσαναπολογητοι θα ειμαστε ολοι εμεις που πιστεψαμε, βαπτισθηκαμε και πηραμε τον ονομα Χριστιανος Ορθοδοξος. Δλδ πηραμε το φως μεσα μας μεσω της βαπτισης και μεσω των διδαχων κ μυστηριων της εκκλησιας, μα η βιοτη μας ειναι εκτος εκκλησιας, εκτος ουσιας.
      Ειμαστε οι φωτοληψαντες που προτιμησαμε το σκοταδι. Πραγματικα η τιμωρια θα ειναι πολυ σκληρη για ολους εμας.
      Ο Θεος μπορει να ειναι ποιο επιεικης με τους αλλοθρησκους αλλα καλοπροαιρετους κ ευεργετουντες παρα με εμας.
      Μηπως νομιζουμε οτι εχουμε μέσον κ περναμε τη θυρα του παραδεισου επειδη βαπτισθηκαμε Χριστιανοι;

      Δεν θυμαμαι ποιος Φιλοκαλικος γεροντας το ειπε, αλλα έλεγε οτι οποιος δεν γνωρισει απο αυτην εδω τη ζωη τον Θεο να μην εχει αυταπατες οτι θα σωθει κ θα δει το προσωπο του στην αλλη ζωή

      Δυστυχως οι γνωστες του Θεου περιοριζονται σε αυτους που ειπα ποιο παραπανω.

      Ολοι οι αλλοι ειμαστε εγωκεντρικοι τυπολατρες ( αν ειμαστε κ τυπολατρες)
      και καμια σχεση δεν εχουμε με την Θεια Χαρη. Μαλιστα επι Ιησου ειχαμε τους λιγοστους Φαρισαιους. Τωρα οι Φαρισαιοι ειναι η συντριπτικη πλειοψηφεια και δεν περιοριζονατι μονο στους κατεπαγγελμα φαρισαιους (Ιερεις), ειναι ολο το σωμα σχεδον

      Διαγραφή
  3. Πρώτον δεν γράφεις το Όνομά σου και δεν ξέρω πώς να σε αποκαλέσω.
    Πιστεύω να είσαι βαφτισμένος Χριστιανός Ορθόδοξος.

    Δεύτερον έχεις αγνωσία από τις Γραφές με αυτά που γράφεις:

    O Θεος δημιουργησε τον ανθρωπο με ελευθερια στην προαιρεση σε σχεση με το καλο και το κακο.
    Υποσυνειδητα δλδ ειχε την γνωση του καλου και του κακου μεσα του..

    Δεν είχε καμία γνώση του καλού και του κακού ούτε υποσυνείδητα ούτε κάπως αλλιώς που μας γράφεις.

    Γεν. 2,25 καὶ ἦσαν οἱ δύο γυμνοί, ὅ τε Ἀδὰμ καὶ ἡ γυνὴ αὐτοῦ, καὶ οὐκ ᾐσχύνοντο.

    Γεν. 2,25 Ησαν δε και οι δύο γυμνοί, ο Αδάμ και η γυναίκα αυτού, και δεν εντρέποντο ο ένας τον άλλον, διότι ήσαν αγνοί και αθώοι.

    Στοιχείο της αρχεγόνου κατάστασης των πρωτοπλάστων ήταν η αθωότητα και η απλότητα, όπως φαίνεται και από το βιβλίο της Γενέσεως «και ήσαν οι δύο γυμνοί, ο τε Αδάμ και η γυνή αυτού, και ουκ ησχύνοντο»


    Και διάβασε και την συνέχεια..

    -Η Εύα του απάντησε: «Μπορούμε να φάμε καρπούς απ’ όλα τα δέντρα, εκτός από κείνο που βρίσκεται στη μέση του κήπου. Ο Θεός είπε να μη φάμε τον καρπό του, ούτε καν να τον αγγίξουμε, για να μη γίνουμε θνητοί».

    - Τότε το φίδι είπε στη γυναίκα: «Όχι βέβαια! Δε θα γίνετε θνητοί. Όμως ο Θεός σας το απαγόρεψε, γιατί ξέρει ότι την ημέρα που θα φάτε απ’ αυτό, θα ανοιχτούν τα μάτια σας και θα γίνετε θεοί και θα γνωρίζετε το καλό και το κακό. Λοιπόν, μην ακούτε, αλλά φάτε απ' αυτόν τον καρπό, να δείτε τι ωραίος που είναι».


    Καλό είναι ότι γράφουμε να είναι εμπεριστατωμένο μέσα από την Αγία Γραφή και όχι δικές μας θεωρίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή