Δευτέρα 8 Ιουνίου 2020

Η ΠΝΟΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ - Ἁγίου Ἰννοκεντίου Μόσχας (†1879)


Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα εἶ­ναι ὁ Θε­ός, τό τρί­το πρό­σω­πο τῆς Ἁ­γί­ας Τρι­ά­δος, πα­ντο­δύ­να­μο ὅ­πως ὁ Πα­τέ­ρας καί ὁ Υἱ­ός. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα ζω­ο­γο­νεῖ, ἐμ­ψυ­χώ­νει καί ἐν­δυ­να­μώ­νει τά πλά­σμα­τα. Αὐ­τό δί­νει στά ζῶ­α τή ζω­ή, στούς ἀν­θρώ­πους τό νοῦ καί στούς χρι­στι­α­νούς τήν ἀ­νώ­τε­ρη ζω­ή, τήν πνευ­μα­τι­κή. Αὐ­τό φω­τί­ζει τόν ἄν­θρω­πο καί τόν βο­η­θά­ει νά μπεῖ στή βα­σι­λεί­α τῶν οὐ­ρα­νῶν.
Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα δί­νε­ται στόν κα­θέ­να μας ὄ­χι σύμ­φω­να μέ τήν ἀ­ξί­α τῶν κα­λῶν ἔρ­γων του, ἀλ­λά δω­ρε­άν, σύμ­φω­να μέ τό ἔ­λε­ος τοῦ Θε­οῦ, γι­ά τή σω­τη­ρί­α του.
Στή συ­νέ­χει­α θά δοῦ­με τί χα­ρί­ζει στόν ἄν­θρω­πο τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα.

1. Ὅ­ταν κα­τοι­κή­σει μέ­σα στόν ἄν­θρω­πο τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, τοῦ δί­νει πίστη καί φωτισμό. Χω­ρίς Αὐ­τό, κα­νείς δέν μπο­ρεῖ νά ἔ­χει ἀ­λη­θι­νή καί ζω­ντα­νή πί­στη. Χω­ρίς τό φω­τι­σμό Του, καί ὁ πι­ό σο­φός καί μορ­φω­μέ­νος ἄν­θρω­πος εἶ­ναι ὁ­λό­τε­λα τυ­φλός ὡς πρός τά ἔρ­γα τοῦ Θε­οῦ καί τήν κτί­ση Του. Ἀ­πε­να­ντί­ας, τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα μπο­ρεῖ νά φω­τί­σει ἐ­σω­τε­ρι­κά καί τόν πι­ό ἀ­μόρ­φω­το καί ἁ­πλο­ϊ­κό ἄν­θρω­πο, νά τοῦ ἀ­πο­κα­λύ­ψει ἄ­με­σα τά ἔρ­γα τοῦ Θε­οῦ καί νά τοῦ προ­σφέ­ρει τή γλυ­κει­ά γεύ­ση τῆς βα­σι­λεί­ας Του. Ὁ ἄν­θρω­πος πού ἔ­χει μέ­σα του τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, αἰ­σθά­νε­ται στήν ψυ­χή του ἕ­να ἀ­συ­νή­θι­στο φῶς, πού τοῦ ἦ­ταν ὁ­λό­τε­λα ἄ­γνω­στο μέ­χρι τό­τε.

2. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα γεν­νά­ει στήν καρ­δι­ά τοῦ ἀν­θρώ­που τήν ἀ­λη­θι­νή ἀγάπη. Ἡ ἀ­λη­θι­νή ἀ­γά­πη εἶ­ναι σάν μι­ά κα­θα­ρή φω­τι­ά, μι­ά πη­γή θερ­μό­τη­τας, πού ζε­σταί­νει τήν καρ­δι­ά. Εἶ­ναι μι­ά ρί­ζα, πού βλα­στά­νει μέ­σα στήν καρ­δι­ά ὅ­λα τά κα­λά ἔρ­γα. Γι­ά τόν ἄν­θρω­πο πού ἔ­χει ζω­ο­γο­νη­θεῖ ἀ­πό τήν ἀ­λη­θι­νή ἀ­γά­πη, τί­πο­τα δέν εἶ­ναι δύ­σκο­λο, φο­βε­ρό ἤ ἀ­δύ­να­το. Γι᾽ αὐ­τόν κα­νέ­νας νό­μος δέν εἶ­ναι βα­ρύς, κα­μι­ά ἐ­ντο­λή δέν εἶ­ναι ἀ­νε­φάρ­μο­στη. Ὅ­λα τοῦ εἶ­ναι εὔ­κο­λα. 

Ἡ πί­στη καί ἡ ἀ­γά­πη, πού χα­ρί­ζει στόν ἄν­θρω­πο τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, εἶ­ναι τό­σο με­γά­λα καί δυ­να­τά ὅ­πλα στά χέ­ρι­α του, πού, ἄν τά ἔ­χει, μπο­ρεῖ εὔ­κο­λα, ἄ­νε­τα, μέ χα­ρά καί γα­λή­νη νά βα­δί­σει τό δρό­μο πού βά­δι­σε ὁ Χρι­στός.

3. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα δί­νει ἀ­κό­μα στόν ἄν­θρω­πο δύναμη, γι­ά ν᾽ ἀ­ντι­στέ­κε­ται στούς πει­ρα­σμούς τοῦ κό­σμου. Ἔ­τσι, χρη­σι­μο­ποι­εῖ βέ­βαι­α τά ἐ­πί­γει­α ἀ­γα­θά, ἀλ­λά σάν πε­ρα­στι­κός τα­ξι­δι­ώ­της, χω­ρίς νά κολ­λά­ει σ᾽ αὐ­τά τήν καρ­δι­ά του. Ἀ­ντί­θε­τα, ὁ ἄν­θρω­πος πού δέν ἔ­χει μέ­σα του τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, ὅ­σο μορ­φω­μέ­νος καί ἔ­ξυ­πνος κι ἄν εἶ­ναι, μέ­νει πά­ντα δοῦ­λος καί αἰ­χμά­λω­τος τοῦ κό­σμου.

4. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα δί­νει στόν ἄν­θρω­πο καί σοφία. Αὐ­τό τό βλέ­που­με κα­τε­ξο­χήν στούς ἁ­γί­ους Ἀ­πο­στό­λους, πού, πρίν λά­βουν τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, ἦ­ταν ἀ­γράμ­μα­τοι καί ἁ­πλο­ϊ­κοί ἄν­θρω­ποι, ὕ­στε­ρα ὅ­μως κα­νείς δέν μπο­ροῦ­σε ν᾽ ἀ­ντι­στα­θεῖ στή σο­φί­α καί τή δύ­να­μη τοῦ λό­γου τους. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα χα­ρί­ζει σο­φί­α ὄ­χι μό­νο στά λό­γι­α τοῦ ἀν­θρώ­που, ἀλ­λά καί στίς πρά­ξεις του. Ἔ­τσι, λ.χ., ἐ­κεῖ­νος πού ἔ­χει μέ­σα του τό Πνεῦ­μα, πά­ντα θά βρεῖ τό χρό­νο καί τόν τρό­πο νά φρο­ντί­σει γι­ά τή σω­τη­ρί­α του, ἀ­κό­μα καί μέ­σα στό θό­ρυ­βο τοῦ κό­σμου.

5. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα χα­ρί­ζει τήν ἀ­λη­θι­νή χαρά, τήν καρ­δι­α­κή εὐτυχία καί τήν ἀ­σά­λευ­τη εἰρήνη. Ὁ ἄν­θρω­πος πού δέν ἔ­χει μέ­σα του τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, πο­τέ δέν μπο­ρεῖ νά χα­ρεῖ ἀ­λη­θι­νά, νά εὐ­χα­ρι­στη­θεῖ κα­θα­ρά, νά νι­ώ­σει τήν εἰ­ρή­νη πού γλυ­καί­νει τήν ψυ­χή. Εἶ­ναι ἀ­λή­θει­α ὅ­τι κά­που-κά­που χαί­ρε­ται. Μά ἡ χα­ρά του εἶ­ναι στι­γμιαία καί ὄχι καθαρή. Κάπου-κάπου­ δι­α­σκε­δά­ζει. 

Μά οἱ δι­α­σκε­δά­σεις του εἶ­ναι πά­ντα κε­νές, ἀ­νού­σι­ες, καί με­τά ἀπ᾽ αὐ­τές τόν κυ­ρι­εύ­ει μι­ά ἀ­κό­μα με­γα­λύ­τε­ρη στε­νο­χώ­ρι­α. Κά­που-κά­που εἶ­ναι ἤ­ρε­μος. Μά ἡ ἠ­ρε­μί­α του δέν εἶ­ναι ἡ πνευ­μα­τι­κή εἰ­ρή­νη, εἶ­ναι νάρ­κη τῆς ψυ­χῆς. Καί ἀ­λί­μο­νο σ᾽ ἐ­κεῖ­νον πού δέν προ­σπα­θεῖ καί δέν θέ­λει νά ξυ­πνή­σει ἀπ᾽ αὐ­τή τή νάρ­κη!

6. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα δί­νει καί τήν ἀ­λη­θι­νή ταπείνωση. Ὁ ἄν­θρω­πος, ἀ­κό­μα καί ὁ πι­ό γνω­στι­κός, δέν μπο­ρεῖ νά γνω­ρί­σει τόν ἑ­αυ­τό του ὅ­σο πρέ­πει, ἄν δέν ἔ­χει μέ­σα του τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα. Γι­α­τί χω­ρίς τή θεί­α βο­ή­θει­α, δέν μπο­ρεῖ νά δεῖ τήν πραγ­μα­τι­κή κα­τά­στα­ση τῆς ψυ­χῆς του. Ἄν εἶ­ναι τί­μι­ος καί κά­νει κα­νέ­να κα­λό στούς συ­ναν­θρώ­πους του, νο­μί­ζει πώς εἶ­ναι δί­και­ος -ἤ καί, σέ σύ­γκρι­ση μέ τούς ἄλ­λους, τέ­λει­ος- καί πώς δέν τοῦ χρει­ά­ζε­ται τί­ποτ᾽ ἄλ­λο! 

Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, ὅ­ταν κα­τοι­κή­σει μέ­σα μας, μᾶς ἀ­πο­κα­λύ­πτει ὅ­λη τήν ἐ­σω­τε­ρι­κή μας φτώ­χει­α καί ἀ­δυ­να­μί­α. Καί ἀ­νά­με­σα στίς ἀ­ρε­τές μας, προ­βάλ­λει ὅ­λες τίς ἁ­μαρ­τί­ες μας, τήν ἀ­μέ­λει­ά μας, τήν ἀ­δι­α­φο­ρί­α μας γι­ά τή σω­τη­ρί­α τῶν ἄλ­λων, τήν ἰ­δι­ο­τέ­λει­ά μας ἀ­κό­μα καί ἐ­κεῖ πού φαι­νό­μα­στε με­γα­λό­ψυ­χοι, τήν πα­χυ­λή φι­λαυ­τί­α μας ἀ­κό­μα καί ἐ­κεῖ πού πο­τέ δέν τήν ὑ­πο­πτευ­ό­μα­σταν. 

Κο­ντο­λο­γίς, τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα μᾶς τά δεί­χνει ὅ­λα, ὅ­πως πρα­γμα­τι­κά εἶ­ναι. Καί τό­τε ἀρ­χί­ζου­με ν᾽ ἀ­πο­κτᾶ­με τήν ἀ­λη­θι­νή τα­πεί­νω­ση. Τό­τε ἀρ­χί­ζου­με νά χά­νου­με τήν ἐ­μπι­στο­σύ­νη μας στίς δι­κές μας δυ­νά­μεις καί ἀ­ρε­τές. Τό­τε ἀρ­χί­ζου­με νά θε­ω­ροῦ­με τόν ἑ­αυ­τό μας χει­ρό­τε­ρο ἀ­πό τούς ἄλ­λους ἀν­θρώ­πους. Καί τα­πει­νω­μέ­νοι μπρο­στά στόν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στό, ἀρ­χί­ζου­με νά με­τα­νο­οῦ­με εἰ­λι­κρι­νά καί νά ἐλ­πί­ζου­με μό­νο σ᾽ Ἐ­κεῖ­νον.

7. Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα μᾶς δι­δά­σκει, τέ­λος, τήν ἀ­λη­θι­νή προσευχή. Κα­νέ­νας δέν μπο­ρεῖ νά κά­νει προ­σευ­χή πρα­γμα­τι­κά εὐ­ά­ρε­στη στό Θε­ό, πρίν λά­βει τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα. Γι­α­τί ἄν ἀρ­χί­σει νά προ­σεύ­χε­ται, χω­ρίς νά ἔ­χει μέ­σα του τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, θά δεῖ τό νοῦ του νά μήν μπο­ρεῖ νά συ­γκε­ντρω­θεῖ. Ἐ­πι­πλέ­ον, δέν γνω­ρί­ζει, ὅ­πως πρέ­πει, οὔ­τε τόν ἑ­αυ­τό του οὔ­τε τίς ἀ­νά­γκες του οὔ­τε τί νά ζη­τή­σει οὔ­τε πῶς νά τό ζη­τή­σει ἀ­πό τό Θε­ό. 

Κα­λά-κα­λά δέν ξέ­ρει οὔ­τε τί εἶ­ναι ὁ Θε­ός. Ὅ­ποι­ος, ὅ­μως, ἔ­χει μέ­σα του τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, γνω­ρί­ζει τό Θε­ό, βλέ­πει ὅ­τι Αὐ­τός εἶ­ναι ὁ Πα­τέ­ρας του καί ξέ­ρει πῶς νά Τόν πλη­σι­ά­σει, πῶς νά Τόν πα­ρα­κα­λέ­σει καί τί νά Τοῦ ζη­τή­σει. Οἱ σκέ­ψεις του στήν προ­σευ­χή εἶ­ναι εὔ­τα­κτες, κα­θα­ρές, προ­ση­λω­μέ­νες μό­νο στόν Κύ­ρι­ο. Ἕ­νας τέ­τοι­ος ἄν­θρω­πος μπο­ρεῖ μέ τήν προ­σευ­χή του νά πε­τύ­χει τά πά­ντα, ἀ­κό­μα καί βου­νά νά με­τα­κι­νή­σει. 

Νά, λοι­πόν, τί χα­ρί­ζει τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα σ᾽ ἐ­κεῖ­νον πού Τό ἔ­χει λά­βει. Βλέ­πε­τε ὅ­τι, χω­ρίς τή βο­ή­θει­α καί τή συ­νέρ­γει­α τοῦ Ἁ­γί­ου Πνεύ­μα­τος, εἶ­ναι ἀ­δύ­να­τον ὄ­χι μό­νο νά μποῦ­με στήν οὐ­ρά­νι­α βα­σι­λεί­α, ἀλ­λά κι ἕ­να βῆ­μα νά κά­νου­με στό δρό­μο πού ὁ­δη­γεῖ ἐ­κεῖ. Γι᾽ αὐ­τό εἶ­ναι ἀ­πα­ραί­τη­το νά πο­θοῦ­με καί νά ζη­τᾶ­με τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα˙ εἶ­ναι ἀ­πα­ραί­τη­το νά Τό ἀ­πο­κτή­σου­με καί νά Τό ἔ­χου­με πά­ντα μέ­σα μας, ὅ­πως Τό εἶ­χαν οἱ ἅ­γι­οι ἀ­πό­στο­λοι.

(Τό κεί­με­νο προέρχεται ἀ­πό τό τεῦχος «Φωνή τῶν Πατέρων», ἀρ.25, Ἡ πνοή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἔκδ. Ἱ.Μονῆς Παρακλήτου)

«Πᾶνος» 

1 σχόλιο:

  1. Κάθε πρωί με το που σηκωνόμαστε, να λέμε αυτήν την προσευχή στο Άγιο Πνεύμα. Και όταν πάμε να διαβάσουμε κάτι πνευματικό, να την λέμε και έρχεται και μας φωτίζει το Άγιο Πνεύμα.

    Βασιλεύ Ουράνιε, Παράκλητε, το Πνεύμα της Αληθείας,
    ο πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών,
    ο Θησαυρός των Αγαθών και Ζωής Χορηγός,
    Ελθέ, και σκήνωσον εν ημίν,
    και καθάρισον ημάς, από πάσης κηλίδος
    και Σώσον, Αγαθέ, τας ψυχάς ημών.

    Ονομάζεται Παράκλητος, γιατί μας Παρηγορεί στις θλίψεις μας.
    Όποιος δεν έχει παρηγορηθεί ο ίδιος από το Άγιον Πνεύμα, δεν μπορεί να παρηγορήσει τους άλλους.

    Ονομάζεται το Πνεύμα της Αληθείας, όποιος έχει μέσα του το Πνεύμα το Άγιο, τον φωτίζει να γνωρίσει την αλήθεια.
    Και θα τον προφυλάξει από τους ψευδοπροφήτες και ψευδοποιμένες.

    Είναι Πανταχού Παρών. Δηλαδή βρίσκεται παντού το Πνεύμα το Άγιο είναι Αεικίνητο.
    Ένα παράδειγμα όπως παλιά ο τροχονόμος στεκόταν στη μέση του δρόμου πατώντας πάνω σε κάτι υπερυψωμένο. Ενώ ο ίδιος δεν μετακινούνταν με τα χέρια του κατεύθυνε τα πάντα.
    Έτσι και το Άγιο Πνεύμα ενώ δεν μετακινείται γιατί βρίσκεται Πανταχού Παρών. Είναι Αυτό που κατευθύνει τα πάντα.

    Είναι ο Θησαυρός των Αγαθών. Όλα τα αγαθά το Άγιο Πνεύμα μας τα παρέχει.
    Και Ζωής Χορηγός, το ότι ζούμε και υπάρχουμε και αυτό είναι δωρεά Του Αγίου Πνεύματος. Ακόμα και οι Αγγελοι το ότι είναι αθάνατοι το οφείλουν στο Πνεύμα το Άγιον.
    Το ίδιο και σε μας που θα ζούμε αιώνια, η αθανασία μας είναι δωρεά Του Αγίου Πνεύματος.

    Για αυτό ας παρακαλούμε το Πνεύμα το Άγιον να Έρθει και να σκηνώσει μέσα μας. Και τότε όπως λέει Ἁγίος Ἰννοκέντιος Μόσχας:

    Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα, ὅ­ταν κα­τοι­κή­σει μέ­σα μας, μᾶς ἀ­πο­κα­λύ­πτει ὅ­λη τήν ἐ­σω­τε­ρι­κή μας φτώ­χει­α καί ἀ­δυ­να­μί­α. Καί ἀ­νά­με­σα στίς ἀ­ρε­τές μας, προ­βάλ­λει ὅ­λες τίς ἁ­μαρ­τί­ες μας, τήν ἀ­μέ­λει­ά μας, τήν ἀ­δι­α­φο­ρί­α μας γι­ά τή σω­τη­ρί­α τῶν ἄλ­λων, τήν ἰ­δι­ο­τέ­λει­ά μας ἀ­κό­μα καί ἐ­κεῖ πού φαι­νό­μα­στε με­γα­λό­ψυ­χοι, τήν πα­χυ­λή φι­λαυ­τί­α μας ἀ­κό­μα καί ἐ­κεῖ πού πο­τέ δέν τήν ὑ­πο­πτευ­ό­μα­σταν.

    Και όταν μας καθαρίσει από πάσης κηλίδος, θα μας Δώσει τους καρπούς Του, και την σωτηρία μας, αμήν.

    «Ο καρπός του Πνεύματος εστιν αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθωσύνη, πίστις, πραότης, εγκράτεια».

    Δείτε και μία πολύ ωραία εικόνα.

    https://www.osiosxatziananias.gr/wp-content/uploads/2019/10/makarios.jpg







    ΑπάντησηΔιαγραφή