Σάββατο 16 Ιουλίου 2022

Εὐαγγελία Λάππα: Ὁ ἀκρίτας τῆς Ἀδριατικῆς - «Ἐστίν οὖν Ἑλλὰς» καί ὁ Αὐλῶν

(εἰκονογράφηση: Σπύρος Ζαχαρόπουλος)
 
...στὴ σκλαβωμένη Βόρειο Ἤπειρο
(Βιβλιοπαρουσίαση)
 

Δρ. Ἰωαν. Σ. Παπαφλωράτος
Νομικός-Διεθνολόγος
καθηγητὴς στρατιωτικῶν σχολῶν

Τὸ Βορειοηπειρωτικὸ ζήτημα ἔχει ἀπασχολήσει ἐκτενῶς τὴν ἑλληνικὴ βιβλιογραφία, κατὰ τίς προηγούμενες δεκαετίες. Πολλοὶ ἔχουν γράψει ἀξιόλογα βιβλία καὶ μελέτες, βασισμένες σὲ πλῆθος πηγῶν καὶ μαρτυριῶν. Ἐν τούτοις, ἕως σήμερα, ὁ ἀδούλωτος ἑλληνισμὸς τῆς βορείου Ἠπείρου ἀναζητάει τὴ δικαίωσή του ἀπὸ τοὺς ἰσχυροὺς τῆς γῆς, οἱ ὁποῖοι τοῦ στέρησαν τὸ ἀναφαίρετο δικαίωμα τῆς ἐλευθερίας. Δυστυχῶς, τὰ τελευταῖα χρόνια, τὸ θέμα τῆς ἐθνικῆς αὐτοδιαθέσεως τῶν ἀδελφῶν μας τῆς βορ. Ἠπείρου δὲν βρίσκεται στὴν ἐπικαιρότητα.

Μολαταῦτα, ὑπάρχει μία ἀνήλικη δεσποινὶς καὶ δόκιμη συγγραφέας, ἡ δίδα Εὐαγγελία Κ. Λάππα, ἡ ὁποία ἀσχολήθηκε μὲ τὸ θέμα, μετουσιώνοντας σὲ λόγο τὸν πόθο ὅλων τῶν Ἑλλήνων γιὰ ἕνωση τῆς μαρτυρικῆς βορ. Ἠπείρου μὲ τὴν μητέρα-Ἑλλάδα. Τὸ βιβλίο ποὺ ἔχω τὴν τιμὴ νὰ προλογίσω ὑπὸ τὸν τίτλο «Ὁ ἀκρίτας τῆς Ἀδριατικῆς, "Ἐστὶν οὖν Ἑλλὰς" καὶ ὁ Αὐλῶν» δὲν εἶναι ἄλλη μία συγγραφικὴ προσπάθεια ἐπὶ τοῦ ἐθνικοῦ αὐτοῦ ζητήματος. Εἶναι ἕνα ξεχωριστὸ πόνημα, γραμμένο σὲ ἔμμετρο λόγο, ποὺ διακρίνεται γιὰ τὴν ἀρτιότητα καὶ τὴν ἱστορική του ἀκρίβεια. Ἡ συγγραφέας βασίστηκε σὲ πλῆθος δευτερογενῶν πηγῶν καὶ μὲ ἱκανότητα, ποὺ θὰ ζήλευαν πολλοὶ ἀπόφοιτοι Φιλοσοφικῶν Σχολῶν, ἀποτύπωσε στὸ χαρτὶ γεγονότα καὶ καταστάσεις. Ἐπικεντρώνεται στὴν πόλη τοῦ Αὐλῶνος διαμέσου τῆς ἱστορίας, ἀλλὰ κατ᾿ οὐσίαν ἀναφέρεται σὲ ὅλο τὸν ἑλληνισμὸ τῆς βορ. Ἠπείρου.

Ἔχει προηγηθεῖ ἡ ἔκδοση δύο πολὺ ἀξιόλογων βιβλίων, ὑπὸ τὸν τίτλο «Τὸ ἡμερολόγιο τοῦ Μοναστηρίου» καὶ «Τὸ μοιρολόϊ τοῦ Μοναστηρίου», ἀφιερωμένων σὲ περιοχὲς τοῦ ἑλληνισμοῦ, ὁρισμένες ἐκ τῶν ὁποίων παραμένουν ἀλύτρωτες ἕως σήμερα. Ὁ ἀναγνώστης ἐντυπωσιάζεται ἀπὸ τὴν λυρικότητα τῆς γραφῆς καὶ τὸν γλαφυρό, ταυτόχρονα ὅμως καὶ μεστό, λόγο, ποὺ ταιριάζει σὲ πολύπειρο συγγραφέα. 
 
Ἐν τούτοις, ἡ δίδα Εὐαγγελία Κ. Λάππα ἐξελίχθηκε καὶ στὸ νέο της, πολυσέλιδο αὐτὴ τὴν φορά, βιβλίο, ἀγγίζει ὑψηλὲς πνευματικὲς κορυφές. Ἡ ἀποτύπωση τῶν γεγονότων, ἡ περιγραφὴ τῶν προσωπικοτήτων, ἡ βαθειὰ χριστιανικὴ πίστη, ποὺ διαπνέουν ὅλο τὸ ἔργο, καθηλώνουν τὸν ἀναγνώστη. Τὸ βιβλίο αὐτὸ εἶναι ἄξιο μελέτης καὶ ὄχι ἁπλῆς ἀναγνώσεως.

Παραδίδω, λοιπόν, στὸ ἀναγνωστικὸ κοινὸ αὐτὸ τὸ ἐξαιρετικὸ βιβλίο, συγχαίροντας ἀπὸ καρδιᾶς τὴν συγγραφέα ἀλλὰ καὶ ἀπονέμοντας τὰ εὔσημα στοὺς γονεῖς της, ποὺ τὴν ἀνέθρεψαν, σεβόμενοι τὴν ἑλληνοχριστιανικὴ παράδοση τοῦ λαοῦ μας. Εὐχαριστῶ δὲ τὸν πατέρα της γιὰ τὴν τιμὴ ποὺ μοῦ ἔκανε νὰ προλογίσω τὸ παρὸν καὶ εἶμαι βέβαιος ὅτι ἡ δίδα Εὐαγγελία Κ. Λάππα θὰ μᾶς παραδώσει καὶ νέα δείγματα τοῦ συγγραφικοῦ ταλέντου της στὸ ἐγγὺς μέλλον.
 
Ἀθήνα, Ἰανουάριος 2022

 

Εὐαγγελία Κ. Λάππα
17 ἐτῶν

Ὅλοι γνωρίζουμε τὴν σημασία τῶν Ἀλησμόνητων Πατρίδων γιὰ τὸ Ἔθνος μας. Σὲ ὅποια κατεύθυνση καὶ νὰ στρέψεις τὸ βλέμμα σου πάνω στὸ χάρτη θὰ συναντήσεις μία ἢ περισσότερες ἀπὸ αὐτές. Ἔχει ὅμως μεγάλη σημασία, ὄχι μόνο νὰ μὴν τίς ξεχνᾶμε ἀλλὰ καὶ νὰ μελετᾶμε τὴν ἱστορία τους. Τὴν ΕΛΛΗΝΙΚΗ τους ἱστορία.
 
Τὸ βιβλίο «Ὁ ἀκρίτας τῆς Ἀδριατικῆς - "Ἐστὶν οὖν Ἑλλὰς" καὶ ὁ Αὐλῶν ...στὴ σκλαβωμένη Βόρειο Ἤπειρο» γράφτηκε γιὰ νὰ ἀναδειχθεῖ ἡ ἑλληνικότητα τῆς Ἠπείρου καὶ συγκεκριμένα τῆς Βορείου Ἠπείρου, γεγονὸς ἀδιαπραγμάτευτο, μὲ ἐπίκεντρο τὸν ἀκρίτα τῆς Ἀδριατικῆς, τὴν πόλη τοῦ Αὐλῶνος.
 
Ὁ Αὐλῶν εἶναι μιὰ μεγάλη παραθαλάσσια πόλη περιβαλλόμενη ἀπὸ βουνὰ στὸν ὁμώνυμο κόλπο - μιὰ ἐσοχὴ τῆς Ἀδριατικῆς θάλασσας - ἀπέναντι ἀπὸ τὸ Ὀτράντο (ἀρχαία Ἑλληνικὴ ἀποικία Ὑδρούς), βόρεια τῆς Χιμάρας ποὺ καὶ σήμερα εἶναι, ὅπως καὶ ὅλη ἡ Βόρειος Ἤπειρος μας, στὴ κατοχὴ τῶν Ἀλβανών1. Ἀποτελεῖ σημαντικὸ γεωστρατηγικὸ σημεῖο τῆς Ἀδριατικῆς.
 
Σὲ αὐτὸ τὸ βιβλίο ἐξιστορεῖται ἡ ζωὴ ἑνὸς νεαροῦ ἀγοριοῦ, τοῦ Αὐλῶνος, (ὁ ὁποῖος ἐνσαρκώνει τὴν ὁμώνυμη πόλη τῆς Βορείου Ἠπείρου), ποὺ μέσα στοὺς αἰῶνες, ζεῖ κάθε γεγονὸς πλάϊ στὴ μάνα του τὴν Ἑλλάδα καὶ θαυμάζει τοὺς ἥρωές της. Παράλληλα παλεύει καὶ ἀντιμετωπίζει χιλιάδες ξένους εἰσβολεῖς καὶ ἐπιδρομεῖς ποὺ τὸν ἐπιβουλεύονται γιατί ὅποιος τὸν πάρει, θά ᾿χει ὑπὸ τὸν ἔλεγχό του τὴν Ἀδριατικὴ θάλασσα καὶ ἀργὰ ἢ γρήγορα καὶ ὅλα τὰ παράλιά της. Κάποια στιγμὴ σκλαβώνεται στοὺς Τούρκους μαζὶ μὲ τ᾿ ἄλλα ἀδέλφια του (τίς ἄλλες Ἑλληνικὲς πόλεις) καὶ προσπαθεῖ νὰ ἀπελευθερωθεῖ σὲ πεῖσμα τῶν ἐχθρῶν καὶ τῶν ἐπιβουλέων ἀλλὰ τελικὰ δὲν τὰ καταφέρνει. Τὴν ἱστορία του τὴ διηγεῖται, μαζὶ μὲ τὴ δική της, ἡ Σάσων, ἡ ἀδελφή του, ἡ ὁποία ἐνσαρκώνει τὸ ὁμώνυμο νησί, ποὺ στὸν χάρτη βρίσκεται ἀκριβῶς ἀπέναντί του καὶ οἱ κάτοικοι τῶν πόλεων ἐμφανίζονται σὰν βοηθοί τους.
 
Ἡ ἱστορία τους ξεκινάει ἀπὸ τὴν ἵδρυση τοῦ Αὐλώνα καὶ φτάνει ἕως καὶ τὴν σημερινὴ ἐποχή. Μιὰ ἱστορία, μὲ προσωποποιημένες πόλεις καὶ χῶρες, βασισμένη στὴν ἀληθινὴ καὶ μακραίωνη ἱστορία τῆς πόλης τοῦ Αὐλῶνος, τῆς νήσου Σάσωνος καὶ προπαντὸς τῆς ἀλύτρωτης Βορείου Ἠπείρου.
 
Ἕλληνες! Ἕλληνες, κεῖ πάνω, κάποια ἀδέλφια σας, σᾶς περιμένουν!
 
5 Ἰουλίου 2022



Οἱ ἑνότητες τοῦ βιβλίου:

•    Στὰ βάθη τῶν πρὸ Χριστοῦ αἰώνων (π. Χ..)
•    Τὰ πρωτοχριστιανικὰ χρόνια (μ. Χ.)
•    Στὰ χρόνια τῆς Ρωμανίας
•    Τουρκοκρατία
•    Τὰ ἐπαναστατικὰ χρόνια
•    Ἀγῶνας κατὰ τῶν ἔξωθεν προπαγάνδων
•    Βαλκανικοὶ Πόλεμοι
•    Βορειοηπειρωτικὸς Ἀγῶνας
•    Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
•    Τὰ σκοτεινὰ χρόνια τοῦ Μεσοπολέμου
•    Τὸ ἔνδοξο ἔπος τοῦ '40 καὶ ἰταλικὴ κατοχή
•    Τὰ πέτρινα χρόνια τοῦ κομμουνισμοῦ
•    Τὰ μετακομμουνιστικὰ χρόνια (μέχρι καὶ τὴ σημερινὴ ἐποχή)

Ποίημα:
 
ΑΥΛΩΝ
 
Θρῆνο δὲν ἔφτιαξε κανείς;
Λόγο ποιός ἔκανε, θαρρεῖς;
Μεῖναν νὰ κλαίγουνε, σέ, Αὐλῶν
νέφη καὶ θάλασσες Ρωμιῶν.

***
Σένα τὰ Γιάννενα πονοῦν.
Ἄρτα, ἄχ! Πρέβεζα σιωποῦν.
Σούλι βοᾷ, Κόνιτσα θωρεῖ.
Νίτσα2 - νά! -  ὕψωσε φωνή.
Πάργα ἄχ! ἄφησε κραυγή!

***
Στέναξε!
Ἔφριξε!

***
Χρόνια σὲ παίρνανε πολλοί
Φράγκοι καὶ Βούλγαροι ἐχθροί.
Κάθε μιὰ βάρβαρη φυλή
ὅμως δὲν ἄλλαξες ψυχή!

***
Τέλος σὲ πήρανε δειλοί
Τοῦρκοι, πιὸ ἄπιστοι, κακοί.
Αἰῶνες τέσσερις, σκλαβιά
ποὺ ἦταν γιὰ σένανε βαριά.

***
Μέρα μόν᾿ πρόσμενες κρυφά
μέρα στὰ χρόνια τὰ πικρά
Τοῦρκοι νὰ φύγουνε μακριά
Θάσαι ὦ! λεύτερος σὺ πιά!

***
Οὖννοι3 καὶ Αὔσονες4 δειλοί
ἦρθαν, σὲ πάτησαν σκληροί.
Ὅσο κ᾿ ἂν ἔβγαλες κραυγή
ἄφησαν νὰ σβήσει καὶ αὐτή.

***
Θρῆνο δὲν ἔφτιαξε κανείς;
Λόγο ποιός ἔκανε, θαρρεῖς;
Μεῖναν νὰ κλαίγουνε, σέ, Αὐλῶν
νέφη καὶ θάλασσες Ρωμιῶν.

***
Σένα τὰ Γιάννενα πονοῦν.
Ἄρτα, ἄχ! Πρέβεζα σιωποῦν.
Σούλι βοᾷ, Κόνιτσα θωρεῖ.
Νίτσα2 - νά! -  ὕψωσε φωνή.
Πάργα ἄχ! ἄφησε κραυγή!

***
Στέναξε!

***
Διότι σὺ ἔμεινες μακριά
μέσα στὴ βάρβαρη σκλαβιά
ὅταν τὴν λεύτερη στιγμή5
ὅλοι ἄχ! νὰ χαίρονταν μαζί!

***
Πῆραν τὸ θάρρος οἱ ἐχθροί
πῆγαν καὶ πάτησαν πιὸ κεῖ
Πάει ἡ Ἤπειρος - ἀλί! -
Ἔτσι μᾶς ἔμεινε μισή!

***
Πότε θὰ φύγει ὁ ἐχθρός;
Λένε πὼς ἔρχεται καιρός!

Εὐαγγελία Κ. Λάππα
16 ἐτῶν
25 Ὀκτωβρίου 2020

Ἀφιερωμένο σὲ ὅλους ὅσους
Ἀγωνίστηκαν νὰ εἶναι ἡ Βόρειος Ἤπειρος
Ἐλεύθερη καὶ Ἑλληνική


 

 
Τὸ βιβλίο αὐτὸ εἶναι ἀφιερωμένο:
Στὴν ἔνδοξη ἀκριτικὴ πόλη τοῦ Αὐλῶνος καὶ τὴ νῆσο Σάσωνα, ποὺ προσωποποιημένοι πρωταγωνιστοῦν σὲ αὐτὸ τὸ βιβλίο.

Σὲ ὁλόκληρη τὴ Βόρειο Ἤπειρο, στοὺς ἀνώνυμους Ἕλληνες ποὺ ἔχουν ὑποστεῖ ἢ καὶ ὑφίστανται ἀκόμα καὶ σήμερα τὸ καθεστὼς ἀνελευθερίας τοῦ ἀλβανικοῦ κράτους καὶ σὲ ὅλους ὅσοι ἀγωνίστηκαν ἢ καὶ θυσιάστηκαν γιὰ νὰ εἶναι ἡ Βόρειος Ἤπειρος ἐλεύθερη καὶ πάλι στὴν ἀγκαλιὰ τῆς μάνας Ἑλλάδας.
 
Στὴ μνήμη τοῦ λαμπροῦ ἀγωνιστῆ γιὰ τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Ὀρθοδοξία μᾶς Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως Πωγωνιανὴς καὶ Κονίτσης κ.κ. ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΥ.
 
Στὸν ἥρωα ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΥΡΙΑΚΟΥ, ἐκδιωχθέντα ἀπὸ τὸ ἀλβανικὸ καθεστὼς στὴ Δίκη τῶν Πέντε.

Τὸ βιβλίο μπορεῖτε νὰ τὸ προμηθευτεῖτε:
 
Τὸ βιβλίο κυκλοφορεῖ ἀπὸ τίς Ἐκδόσεις «Νάμα» καὶ μπορεῖτε νὰ τὸ προμηθευτεῖτε ἀπὸ τὸν παρακάτω σύνδεσμο: https://namabooks.gr/product/o-akritas-tis-adriatikis-estin-oyn-ellas-kai-o-aylon-sti-sklavomeni-voreio-ipeiro/
 
Ἐπίσης μπορεῖτε νὰ τὸ προμηθευτεῖτε ἀπὸ ὅλα τὰ βιβλιοπωλεῖα ποὺ συνεργάζονται μὲ τίς ἐκδόσεις «Νάμα».

____________________________                 

1. Οἱ Ἀλβανοί, σὰν φυλή, οὐδεμία σχέση ἔχουν μὲ τὴ χερσόνησο τοῦ Αἵμου. Ἡ πλειοψηφία αὐτῶν, ποὺ αὐτοαποκαλοῦνται ἔτσι, εἶναι κυρίως γόνοι ἐξισλαμισμένων Ἑλλήνων, ποὺ μὲ τὸ πέρας τοῦ χρόνου ἔχασαν καὶ τὴν ἐθνική τους συνείδηση. Ἐλάχιστοι ἀπὸ τοὺς κατοίκους, τῆς λεγόμενης Ἀλβανίας, εἶναι γνήσιοι Ἀλβανοί, ἐκ μεταναστεύσεως ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς Κασπίας Θάλασσας. Παραθέτω μερικὰ χωρία ποὺ μαρτυροῦν τὴν προέλευση τούς:
Πλούταρχος, 46-119 μ.Χ.  (βίοι παράλληλοι):

«... Καταλιπὼν δὲ φρουρὸν Ἀρμενίας Ἀφράνιον αὐτὸς ἐβάδιζε διὰ τῶν περιοικούντων τὸν Καύκασον ἐθνῶν ἀναγκαίως ἐπὶ Μιθριδάτην. Μέγιστα δὲ αὐτῶν ἐστιν ἔθνη Ἀλβανοὶ καὶ Ἴβηρες, Ἴβηρες μὲν ἐπὶ τὰ Μοσχικὰ ὄρη καὶ τὸν Πόντον καθήκοντες, Ἀλβανοὶ δὲ ἐπὶ τὴν ἕω καὶ τὴν Κασπίαν κεκλιμένοι θάλασσαν. Οὗτοι πρῶτον μὲν αἰτοῦντι Πομπηΐῳ δίοδον ἔδοσαν· ...»

Στράβων, 64 π.Χ. -24 μ.Χ. (Γεωγραφία):

«... ἐν αὐτῇ δὲ τῇ Ἀρμενίᾳ πολλὰ μὲν ὄρη πολλὰ δὲ ὀροπέδια, ἐν οἷς οὐδ" ἄμπελος φύεται ῥᾳδίως, πολλοὶ δ" αὐλῶνες οἱ μὲν μέσως οἱ δὲ καὶ σφόδρα εὐδαίμονες καθάπερ τὸ Ἀραξηνὸν πεδίον, δι" οὗ ὁ Ἀράξης ποταμὸς ῥέων εἰς τὰ ἄκρα τῆς Ἀλβανίας καὶ τὴν Κασπίαν ἐκπίπτει θάλατταν, καὶ μετὰ ταῦτα ἡ Σακασηνὴ καὶ αὐτὴ τῇ Ἀλβανίᾳ πρόσχωρος καὶ τῷ Κύρῳ ποταμῷ, εἶθ" ἡ Γωγαρηνή·
Προσάρκτια δὲ ἐστι τὰ ὑπερκείμενα τῆς Κασπίας θαλάττης ὄρη τὰ τοῦ Παραχοάθρα καὶ Ἀλβανοὶ καὶ Ἴβηρες καὶ ὁ Καύκασος ἐγκυκλούμενος τὰ ἔθνη ταῦτα καὶ συνάπτων τοῖς Ἀρμενίοις, συνάπτων δὲ καὶ τοῖς Μοσχικοῖς ὄρεσι καὶ Κολχικοῖς μέχρι τῶν ...»
Φλάβιος Ἀρριανός, 95-175 μ.Χ. (Ἀλεξανδρου ἀνάβασιν), ὅπου οἱ Ἀλβανοὶ βρίσκονται ἀντιμέτωποι ὡς ἐχθρικὸ τμῆμα ἐνταγμένο στὶς περσικὲς δυνάμεις τοῦ Δαρείου κατὰ τὴν ἐκστρατεία τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου:
«ὡς δὲ ὁμοῦ ἤδη τὰ στρατόπεδα ἐγίγνετο, ὤφθη Δαρεῖὸς τε καὶ οἱ ἀμφ" αὐτόν, οἵ τε μηλοφόροι Πέρσαι καὶ Ἰνδοὶ καὶ Ἀλβανοὶ καὶ Κᾶρες οἱ ἀνάσπαστοι καὶ οἱ Μάρδοι τοξόται, κατ" αὐτὸν Ἀλέξανδρον τεταγμένοι καὶ τὴν ἴλην τὴν βασιλικήν. ἦγε δὲ ὡς ἐπὶ τὸ δεξιὸν τὸ αὑτοῦ Ἀλέξανδρος μᾶλλον, καὶ οἱ Πέρσαι ἀντιπαρῆγον, ὑπερφαλαγγοῦντες πολὺ ἐπὶ τῷ σφῶν εὐωνύμῳ.»
2. Ἠγουμενίτσα
 
3. Οὖννοι λέγονται οἱ Γερμανοί. Ἐδῶ ἐννοοῦνται οἱ Αὐστριακοὶ καὶ οἱ  Οὗγγροι, ποὺ συνεργάστηκαν μὲ τοὺς Ἰταλούς, στὸ σχεδιασμὸ τῆς ἁρπαγῆς τῆς Βορείου Ἠπείρου! (Βλ. René Puax, Δυστυχισμένη Βόρειος Ἤπειρος, Ἐκδόσεις Τροχαλία)
 
4. Αὔσονες ἐννοοῦνται οἱ Ἰταλοί
 
5. Στιγμὴ λευτεριᾶς

___________________________________
Πολυτονισμὸς ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ
«Πᾶνος» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου