Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

Γερόντισσα Γαβριηλία Κρίσεις καί Σχόλια στό βιβλίο: “Ἀσκητική τῆς Ἁγάπης”. Π. Βασιλείου Σπηλιοπούλου (Μέρος 2ον καί τελευταῖον)

ΜΕΡΟΣ 2ον

Τὸ πρῶτο μέρος ΕΔΩ 

νυπαρξα - Νκρωσις. Μι λλη πικνδυνη νδουϊστικ ποψη πο διαχεται στ βιβλο εναι τι σκοπς τν Χριστιανν εναι νυπαρξα. Εναι, φανταζμαστε, περιττ ν πομε πς ατ εναι ντελς σφαλμνο κα μαρτυρε νδουϊστικ ντληψη τν πραγμτων. Διαβζουμε σχετικ στ σελ. 39 : “εχα πεθνει” κα πι κτω : “σ λγα λεπτ, νκρωσις”. Τ σημανει λξη “νκρωσις”; ν ρος ταυτζεται μ τν πατερικ ρο “νκρωσις τν παθν”, ττε πραγματικ νιστμεθα. ποτελε μεγστη πλνη τ ν πιστεει κποιος πς ατ πο ο Πατρες μας πτυχαν, χωρς μλιστα ν τ ναγνωρζουν, μ τ Χρη το Θεο κα σκληρος σκητικος γνες δεκδων χρνων ποσυρμενοι κμα κα στ βθη τς ρμου, τ πτυχε γερντισσα Γαβριηλα, σ λγα μνο λεπτ τς ρας κα χωρς ν καταβλει τν παραμικρ κπο.

λλωστε κοπαστη μεταστροφ π τν ρο “ναγννηση” εναι πολ “in” στν προτεσταντικ χρο[31], τ διφορα μρη το ποου, γνρισε π πολ κοντ Γαβριηλα. Τν διο, σημειωτον, ρο, χρησιμοποιε κα συγγραφας στ σελ. 193 λλ κα στν 3, ταυτζοντς τον μλιστα μ τ “νκρωση” πο εδαμε πι πνω. Παρμοια μως συναντμε κα σ’ λλα σημεα το βιβλου : Στ σελ. 215, γερντισσα δν κρυνει, δν πεινει κα δν τν νοχλον τ καυσαρια διτι     δ ν  πρχει· παρερμηνεει μλιστα τ λγια το σου Νελου πο ναφρονται στην ταπενωση, γι ν στηρξει τ νδουϊστικ δγμα τς νεκρσεως. Στ σελ. 356 δνει δηγες γι ν φτσουμε στ σημεο κενο πο δν θ χουμε πσταση[32]. Στ σελ. 365, ναφρει ξαν πς δν πρχει( ! ), στ σελ. 153 μιλει γι πθεια ταυτζοντς την μ τν ναισθησα κα δχεται τ πεπρωμνο λλ κα τ μετεμψχωση (“ν θελε Θες μποροσε ν μ κνει λλο πργμα” ), ν θεωρε τν κινησα μεγλη προδο στν πνευματικ ζω[33].

στσο, οτε ατ δν μς εναι γνωστα. “Κατ τν Σϊ Μπμπα ποιος ποκτσει τν πραγματικ Ερνη κα τν βισει δν νοιθει καθλου τν ταραχ κα τ σγχυση πο πικρατε στν κσμο...Ερνη σημανει παρατηση π τς δραστηριτητες τν ασθσεων, δηλαδ τ ν μ βλπει κανες τ γνεται γρω του, ν μν κοει, ν μν ασθνεται...ν μν χει τν ασθηση τι πρχει”[34]. “λλ κα ν να ν πιστρψει στν νεκδλωτη κατσταση το ΕΝΟΣ δηλαδ στ μ - παρξη κα στν νπαυση, θ ρχσει πλι τν δια περιπτεια, γιατ κθε πργμα πκειται σ περιοδικ παρξη κα μ παρξη, σ δρση κα σ νπαυση”[35]κατ τ Μπλαβτσκυ[36] δρτρια τς Θεοσοφας[37]. πσης π. ντνιος μς λει τι “ο διφορες τεχνικς λυτρσεως στ χρο τς νδουϊστικς θρησκευτικτητας εναι προσπθειες λευθερας τσο π τ ζω σο κα π τ θνατο”[38].

ς δομε μως κα λλα στοιχεα πο πιβεβαινουν τ σχση τς γερντισσας μ τ γιγκα κα τ διαλογισμ, μσα π τς μπειρες της. “να ττοιο εδος μπειρας...( πο πηγζει π’  τ γιγκα)...εναι τ λεγμενα στρικ ξωσωματικ ταξδια”[39]. Θ πρπει δ ν ναρωτηθομε ν ατ τ ταξδια χουν σχση μ τ γεγονς τι γερντισσα γινταν ἀόρατη μ τ βοθεια τν γγλων (σελ. 192)[40], ο ποοι κα τν μετφεραν παντο (σελ. 103)! “ταν κνει κανες καθημεριν ατοσυγκντρωση κα φοσινεται σ μι παλ καθαρ μπνευση πο δν περιχει διατυπωμνα μηνματα, μπορε στ διρκεια τς μπειρας του ν προσδιορσει τ περιεχμεν της κα ν τ καταγρψει.  MC Lean ποστηρζει πς πρκειται γι μηνματα γγλων τν Devas, τν πνευμτων τς φσης”[41]. “Ατς ο κδηλσεις δν εναι κινητικς, λλ συναισθηματικς. ταν ο σωτερικς ατς κινσεις εναι εγενικς κα ποβοηθητικς, κλαμβνονται π τος πνευματιστς σν καθοδγηση το σ ω τ ε ρ ι κ ο   δ α σ κ λ ο υ,  σν φ ω ν    τ ς   συνειδσεως κα σν φ ω ν γγλου”[42]. Μπορομε, λοιπν, ν ρνηθομε πς διδαχ τς γερντισσας ταυτζεται μ τ παραπνω ποκρυφιστικ φαινμενα, ταν δια διακηρσσει πς φ ω ν πο κομε μ σ α   μ α ς   ε ν α ι      φ λ α κ α ς   γγ ε λ ς   μας κα μς προτρπει ν καθμαστε κα ν κομε ατ τ φων[43](σελ. 176-177) ; Εναι σχετο μ’  λα ατ τ γεγονς τι ο γγελοι τ μετφεραν παντο, τν κολουθοσαν ς “γαλζια νταγεια” (σελ. 482) κα τς γραφαν μηνματα στν τοχο (σελ. 146);

Διαλογισμς. ς ναλσουμε μως λγο, τ μπορε ν σημανει παρτρυνση ν κομε τν σωτερικ μας φων. τεχνικ ατ νομζεται διαλογισμς κα εναι πολ πικνδυνη γι’  ατν πο τν ξασκε καθς μπορε ν προκαλσει νεπανρθωτες βλβες. Δυστυχς μως εναι πολυδιαφημισμνη κα διαδεδομνη σμερα παγκοσμως, ν σ καμμα περπτωση δν συμβαδζει μ τν διτητα το ρθοδξου χριστιανο, φο καταργε τν Χριστ ς στορικ πρσωπο κα θεωρε τν κθε νθρωπο θε. Παρλληλα διαλογισμς  γι διαφημιστικος σκοπος προβλλεται ς μθοδος χαλρωσης, εεξας κα μορφις. διος γκουρο Σατιανντα, δν ρνεται πς εναι ρσκο[44]. Μ τ διαλογισμ προσπαθομε “ν συναντσουμε τ θε πο βρσκεται μσα μας”. Κατ τ διδασκαλα ατ νθρωπος εναι μι πνευματικ δναμη,  μ ι          σ π θ α  τ ς  θ ε α ς  δ η μ ι ο υ ρ γ ι κ ς   ο σ α ς...[45]Μ’  ατ συμφωνε βεβαως κα γερντισσα Γαβριηλα πο λει τι “ Θες εναι μσα μας κα μς μιλει στ σιωπ”  (σελ. 410), τι “ Θες μς δωσε τ Συνεδηση : τν αυτ Του” (σελ. 308), τι τ καλπρχει μσα σ’ λους τος νθρπους ς σπινθρας το Θεο” (σελ. 253), τι “χουμε λοι σπινθρα Χριστο στν ψυχ” (σελ. 325), τι “ πραγματικ λευθερα ξαρτται μνο π τ σχση το αυτο μας μ τν αυτ μας”(σελ. 302). Φανεται, λοιπν, τι γερντισσα γνοοσε τ λξη προσευχ μ τν ρθδοξη ννοια, γνριζε μως πολ καλ τ μθοδο το διαλογισμο. Ατ φανεται κα π τ γεγονς τι μιλει γι  “κατσταση προσευχς”[46](σελ. 69, 78), γι σιωπηλ προσευχ κα περισυλλογ (σελ. 102) κα ποκαλε τν προσευχ νργεια κα δναμη (σελ. 344), ,τι δηλαδ ποστηρζουν ο παδο τς “ατοθεσεως”. “ δναμη τς προσευχς εναι μι φανρωση νργειας”[47], ναφρει Peale ννοντας σφαλς τ διαλογισμ. “ διαλογιζμενος πιθυμε ξωτερικ σιωπ...γι ν κοσει τ φων τς σωτερικς σοφας”[48].

Θετικ σκψη : Μ τν τεχνικ μως το διαλογισμο δν εναι σχετο κα τ δγμα τς “θετικς σκψης”[49], τ ποο δν πουσιζει π τ βιβλο. Τ δγμα ατ πολ πλ κα συνοπτικ διδσκει τ ξς: “ νθρωπος κατασκευζει στ ποσυνεδητ του τν ετυχα του τ δυστυχα του. Θες (τ ποσυνεδητο), πο σς δωσε τν πιθυμα, θ σς δεξει κα τ δρμο γι τν κπλρωσ της... νθρωπος μπορε ν νεργοποισει τ Θε μσα του μ τ σκψη”[50]. ντστοιχα γερντισσα πιστεει πς τ μυαλ κα φαντασα δημιουργον τ κρο (σελ. 66) κα τν ρρστια (σελ. 71), ν δια θεραπεει ατς τς καταστσεις πο μνοι τους ο νθρωποι δημιουργον, μ τ “χαρισματικ” της χρια. Peale (“εραπστολος” τς “θετικς σκψης”) διακηρσσει πς “πως σκπτεσαι τσι θ εσαι” κα τι “μπορες ν ρρωστσεις τν αυτ σου μ τς σκψεις σου”[51]. λλ κα κνηση Σλβα Μϊντ Κοντρλ ποστηρζει τι : “Μπορε κανες ν θεραπεσει μ τ χρια”[52]. Τ διο πρεσβεει κα γερντισσα λγοντας πς κμα κα χρματα μπορομε ν ποκτσουμε “ρκε ν τ σκεφτομε” (σελ 227), πς λες τς κπληρνει Θες ρκε ν χουμε τ λαχτρα (σελ. 362) κα πς ν νθρωπος δν πρει τ μθημ του μ τ μα, κτι τρχει στ ποσυνεδητ του ( σελ. 362).

Στ θεωρα τς θετικς σκψης, περιλαμβνεται κα διρθωση τς ρνητικς σκψης πο εναι γι τν κνηση Σλβα “κθε σκψη πκρισης κακας ζλιας καταδκης τν λλων ατοκαταδκης κθε σκψη ρρστιας τυχματος , μ λγα λγια, κθε εδους περιοριστικ παισιδοξη σκψη”[53]. διρθωση ατ γι τ Σλβα εναι κτι πολ πλ : “ν κατ τχη χρησιμοποισετε μι ττοια φρση, πστε κυρο - κυρο κα ντικαταστστε τ ρνητικ μ να θετικ[54]. Τ διρθωση ατ τ βλπουμε στ σελ. 298, ς “μθημα κατακφαλα”,, προερχμενο π τ Θε (προφανς π τ Συνεδηση), στς σελ. 66 -67 ς “θεραπευτικ δναμη”  κα σ λλα σημεα.

Στ πλασια μως ατ παδς τς θετικς σκψης εναι ποχρεωμνος γι ν παλλαγε π διφορες ρνητικς σκψεις πο τν διακατχουν κα ν πιβληθε σ’ ατς, ν γρφει σ’ να χαρτ πολλς φορς τν δια φρση, στε ν πεσει τ ποσυνεδητ του. Γρφει γι παρδειγμα συνχεια τ φρση “εμαι δυνατς” “θ νικσω”, γι ν ξεπερσει τ κμπλεξ κατωτερτητς του τ γχος γι κποιον γνα. Κα μθοδος μως ατ διδσκεται π τ γερντισσα σιωπηλς, φο στ βιβλο χουμε μερικρω στ 6) π τ, πολλ σγουρα, χαρτι της μ τ συνεχ πανληψη κποιας φρσης. Στ σελ. 156 χουμε να ττοιο χαρτ πο γρφει “Χριστς γεννται δοξσατε! Κριε λησον”, στν 352 τν εχ το ησο, στν 392 τ περαγα Θεοτκε σσον μς”  κα λλα στς σελ. 2, 8, 14. Φυσικ πολλο θ παντσουν πς πρκειται γι προσευχς. μως ποις γιος θεσμοθτησε πλς κολοθησε ττοιες μεθδους προσευχς; πρχει, λοιπν, μμεση συστηματικ προπαγνδα τς συγκεκριμνης μεθδου, φο λλωστε διαλογισμς, πως προεπαμε, μπορε ν ναφρεται κα στ πρσωπο το Χριστο.

Ατ πο ο Χριστιανο νομζουν προσευχ πστης Σιλβα τ ποκαλε νργεια, προγραμματισμ, χαλρωση... πστη δν ναφρεται σ’ να πρσωπο, στ Θε, λλ στν κινητοποηση τς νργειας μσα μας. “ταν πρχει ρκετ πιθυμα, πρχει ρκετ νργεια διαθσιμη γι ν ξασφαλσει τν πιτυχα”[55]. Κτω λοιπν π ατς τς προϋποθσεις “ Baba Amte κα ο συνεργτες του εχαν θρρος, πομον κα πστη στν πρτατο βαθμ” (σελ. 58). Ἐάν δ πστη νοηματοδοτεται πως μες ο χριστιανο τ  νοηματοδοτομε, ττε ς ρθδοξοι, θ μασταν κυριολεκτικ ξιοι τς μορας μας, φο νας λλθρησκος χει πστη κα μλιστα στν πρτατο βαθμ. δ μως πστη ταυτζεται μ τν πστη στν αυτ μου κα στς σωτερικς μου δυνμεις. ρα δν μιλμε γι Πστη λλ γι “θετικ σκψη”. Τ μπορε ν σημανει, μως, τ νομα το Baba Amte, τν ποο μς διαφημζει γερντισσα σ’ λο τ βιβλο; “Βaba σημανει γαπημνος πατρας κα ννοε τ ντατο εναι μσα του. γκουρο στ φυσικ του μορφ, σωματικς Baba μς θυμζει μ τος λγους του, μ τς πρξεις του, τν ντατη συνεδηση[56]. Μπως, λοιπν, πρπει ν δεχθομε κι μες τν Amte ς δικ μας  Βaba;

Δ ι α φ ή μ ι σ η    ν δ ο υ ϊ σ τ ν   δ ι δ α σ κ ά λ ω ν : λλη μι ναμφισβτητη πδειξη γι τ γεγονς τι Γαβριηλα εχε πλανηθε π τν νδουϊστικ κα δαιμονικ φιλοσοφα εναι συστηματικ διαφμιση νδουϊστν διδασκλων. κτς π τν πλ, λλ μ καμρι, ναφορ πο γνεται στος γκουρο πο γνρισε, διαφημζεται κα ποιητς Χαλλ Γκιμπρν π τ συγγραφα, πως π. χ. στ σελ. 72. Χωρς πουθεν ν γνεται λγος τι πρκειται γι να δσκαλο το νδουϊσμο, παρουσιζεται ς νας σπουδαος ποιητς το ποου τ ργα πολ καλ γνωρζει γερντισσα φο παρπεμπε σ’  ατ[57]. Στν Χαλλ Γκιμπρν μως παραπμπουν κα πολλο γκουρο, πως π.χ. Σατιανντα στ σραμ του[58], κα κνηση Σλβα Μϊντ Κοντρλ[59], πο χορηγε τ βιβλα του ς γχειρδια κα υοθετε φυσικ τς πψεις του, κμα κα ρμονικ Ζω[60] το Ρμπερτ Νατζμυ. Καταλαβανουμε, λοιπν, ποις κνδυνος παραμονεει, ν ναλογισθομε μλιστα πς λες ατς ο Σκτες[61] δρον κα στ χρα μας ντελς νεξλεγκτα.

Δν εναι μως μικρτερος κα κνδυνος π τ διαφμιση το Ρμα  - Κρσνα, ς τχα πηρεασμνου π τος χριστιανος εραποστλους (σελ. 54), τος ποους γερντισσα κατηγορε ς “βαρβρους”, τος χρησιμοποιε, μως ταν τος χρειζεται, πως δ. Ρμα Κρσνα, δρ κι ατς στν λλδα[62] κα, πως λοι ο γκουρο, δν ρνεται τ Χριστ, τν δχεται, μως, ς να γκουρο πο λευθερθηκε π τν γνοια κα τν πλνη κα φθασε στ σφαρα τς αἰώνιας ερνης. “ποιος φθασε σ’  ατν τν κατσταση νομζεται Σωτρας το κσμου. Ττοιοι ταν Βοδας, Κρσνα, Χριστς, Ρμα Κρσνα κα λλοι”[63]. Ατ ποκαλε ραγε χριστιανικς πιδρσεις Γαβριηλα τ γεγονς πς σ μι χριστουγεννιτικη γιορτ το τγματος το Ρμα Κρσνα, διαλογστηκαν ο παρευρισκμενοι πνω στ πρσωπο το Χριστο, πο δθεν ταν μσα τους κα νιωσαν τν παρουσα του, ν, πως μολογε σουμι Πραμπχαβανντα, συνειδητοποησε γι πρτη φορ πς Χριστς εναι τ διο μ τ Βοδα, τν Κρσνα κα λους τος λλους δασκλους[64]; Μλλον ατ τ τελευταο ννοε, ν λβουμε π’  ψιν  πς κμα κα δια προτμησε ν πιστρψει στ σραμ γι ν γιορτσει τ Χριστογεννα (σελ. 56). Ατς πντως στν ποο διαλογστηκαν κα διαλογζονται κα γι τν ποο μιλνε, δν εναι οτε χει καμμα σχση μ τ πρσωπο το Χριστο[65].

 

Δ ε ι σ ι δ α ι μ ο ν ε ς. Τελεινοντας τν ντητα ατ ναφρουμε πιγραμματικ, τς δεισιδαιμονικς πψεις τς γερντισσας γι τν πνο, τι πρπει ν κοιμμαστε μ τ κεφλι πρς Ντον πρς νατολς (σελ. 331), γι τν νυπαρξα, τι εναι ετυχισμνοι σοι γιναν σκι γιατ τν πλησιζουν (σελ. 382), γι τ βραδυν ναγνσματα, τι δν μνουν στν ψυχ (σελ. 383), ν ντθετα κκλησα προτενει τς γρυπνες ς καλτερη εκαιρα  γι πικοινωνα μ τ Θε, γι τν πνακα το Γκζη πο συλλαμβνει καλτερα π τος Πατρες κα τν μακραωνη μνολογα τς κκλησας μας τειπρθενο”  τς Θεοτκου (σελ. 374), λγος ποος δγησε τν συγγραφα σ συγγραφ     “χαρομενων χριστιανικν τραγουδιν”  πο καλπτουν τ μεγλο κεν τν   “πολτιστων”  Πατρων μας, γι τ θση μας στν κκλησα, τι πρπει ν  εναι πντα δια γι ν μς βρσκουν ο “μωπες”, καθς φανεται, γγελοι! (σελ. 363), γι τ παιδι, τι δν πρπει ν τ φνουμε δπλα σ ρρστους γιατ τος πορροφνε τ δναμη (σελ. 331), γι τος μελαγχολικος τι πρπει ν νογουμε τ παρθυρα γι ν φεγει   ρνητικ νργει τους (σελ. 331) κα λλα παρμοια πο μοιζουν νητα, προρχονται μως π συγκεκριμνες θρησκευτικο - φιλοσοφικς κινσεις κα δεολογες.

Δ. ΜΗΝΥΜΑΤΑ - ΟΡΑΣΕΙΣ - ΠΛΑΝΕΣ

Ο Πατρες π νωρς διευκρνησαν τ λγο το Εαγγελου, πς δαμονας πειδ εναι πνεμα, χει τ δυναττητα ν μετασχηματζεται κα ν φανερνεται στος νθρπους χι μνον ς γγελος σκτους λλ κα ς γγελος φωτς. Ατς κριβς εναι κα λγος πο Εαγγελιστς  ωννης μς προτρπει: “Μ παντ πνεματι πιστεετε, λλ δοκιμζετε τ πνεματα ε κ το Θεο στ” (ων. Δ, 1). Γι’ ατ ξ λλου χουν κα τ γροντα ο μοναχο, στν ποο π καθημερινς βσεως μπιστεονται τος λογισμος κα τς μπειρες τους λλ κα τν πνευματικ ο κοσμικο, γι ν διακρνουν ατο τ πνεματα μ τ βοθεια φυσικ, τς Θεας Χριτος. Τ Γεροντικ εναι γεμτα π στορες μοναχν, ο ποοι κρυψαν τς “μπειρες” τους π τ γροντ τους κα, κυριολεκτικ, τος κατπιε σατανς γλτωσαν τν τελευταα στιγμ μ τν εχ κα μνο το γροντα. Στ βιβλο ατ δν βλπουμε ατ τν πρξη ταπεινσεως κα σφαλεας λλ ντθετα, ν κολουθσουμε τ πρτυπο τς Γαβριηλας πο μς προβλλει συγγραφας, ττε θ πρπει διακρτως ν πιστεουμε σ κθε ραμα κα “θαμα”, ν θεωρσουμε τος αυτος μας γους κα ν κνουμε πακο στν ποιοδποτε λογισμ μας.

ναφρονται στ βιβλο δεκδες “μηνματα”  κα ρσεις, πουθεν μως δν ναφρεται καταφυγ σ κποιον πνευματικ γι τ “διγνωση”. ντθετα, γερντισσα χι μνο δν εχε νγκη πνευματικο γι ν τν καθοδηγε, λλ γνεται δια καθοδηγητς λλων, ο ποοι ναφρονται στ βιβλο ς πνευματικοπαδια της. πομνως κα μνον ατ ρκε γι ν χαρακτηρσει κποιος τ βιβλο πικνδυνο κα λανθασμνο πρτυπο γι τν πνευματικ ζω κα τν γνα το Χριστιανο. Διφορα “μηνματα”  χουμε στς σελδες 23, 40, 41, 47 κα λλο, ν ρματα στς σελ. 39, 78 κα σ πολλ λλα σημεα. Στ σελ. 47 μλιστα, κα στν 268 ναλυτικτερα, γερντισσα παρνει π τος γγλους τ “μνυμα” γι ν γνει μοναχ, κα τ πραγματοποιε χωρς τν παραμικρ συμβουλ π κποιον πνευματικ. χει κμα γνει δη λγος γι τν “ορασα” (σελ. 192) της κα τ στεν σχση μ τος γγλους γι τος ποους τυχς ναφρει γερντισσα πς βλπουν τν οσα το Θεο (σελ. 443) κα φυσικ προκαλε ντπωση τ γεγονς πς ν καναν τση παρα μαζ της δν τν πληροφρησαν γι τν σφαλμνη ατ θση! “ Θεν οδες ἑώρακε πποτε” (ων. 1, 18).

α μ α τ ι κ    χ ρ ι σ μ α : Θ ποτελοσε μως τ μεγαλτερη παρλειψη, ἐάν δν ναφερμασταν στ “χρισμα” τν χεριν φ’ νς μν διτι εναι να στοιχεο πο χωρς τν νγκη λλων πιχειρημτων, ποδεικνει τν οκτρ πλνη στν ποα εχε περιπσει γερντισσα κα φ’ τρου θ στεροσαμε π τν ναγνστη τ γλιο πο προσφρουν ττοιες νοησες. Κποιες φορς λει, καιγαν κα κοκκνιζαν τ χρια της τχα απ τ γιο Πνεμα. ν ττε βρισκταν κποιος μ προβλματα γεας κα τν κουμποσε, θεραπευταν σθενς κα νακουφιζταν δια π τ γκαυμα· λλις ξπλενε τ χρια της μ φθονο νερ, γι ν νακουφιστε ( σελ. 137). ς κνουμε δ κποιες παρατητες ν κα ατονητες γι ρθοδξους χριστιανος παρατηρσεις:  

α) Τ γιο Πνεμα δν καει, οτε ταλαιπωρε τν νθρωπο, λλ ντιθτως τν “ναπαει”, τν “δροσζει” κα τν φωτζει κα μλιστα δν περιορζεται σ’ να μρος το σματος λλ τν γιζει λκληρο ψυχ τε κα σματι. μνος πο καεται π τν παρουσα το γου Πνεματος εναι Διβολος, πτε πραγματικ γερντισσα πισκιαζταν π τ γιο Πνεμα  δια μως εχε καταληφθε π δαιμνιο, πργμα μλλον πθανο, τ πνεμα ποπεσκαζε” τ γερντισσα δν ταν λλο π τ κθαρτο κα πονηρ πνεμα β) ταν κποιος πνευματοφρος νθρωπος μεταδδει τ γιο Πνεμα, δν τ χνει διος διτι δν μιλμε γι κτι λικ κα ποσοτικ. ν συνβαινε κτι ττοιο, ττε δν θ μποροσαν ο πστολοι ν χειροτονσουν λλους ρχιερες παρ μνο 12, ναν καθνας κι στερα θ χαναν ο διοι τ γιο Πνεμα πτε δν θ μιλοσαμε σμερα στν κκλησα γι γους ποστλους. γ) ποτελε μεγλη βλασφημα κατ το γου Πνεματος ν ντιμετωπζεται Ατ σν λεκς πο ξεπλνεται μσα σ μι λεκνη μ νερ κα φεγει. Ατ θυμζει περισστερο διαφμιση πορρυπαντικο, παρ “ χρισμα” το γου Πνεματος.

Ε.  Η  Α Γ Α Π Η

Παρ’ λα τ παραπνω, θ μποροσε κποιος ν προβλει τν νσταση τι γερντισσα, κινομενη π γπη, τ μεγαλτερη χριστιανικ ρετ, πραξε   , τι πραξε, φο Θες γπη στ”. πως, μως θ δομε, γπη δν εναι ποκλειστικ “προνμιο” τν ρθοδξων, λλ λες ο κινσεις τν τοποθετον πολ ψηλ στν κλμακα τν ρετν. Σημασα χει τ πς νοηματοδοτε κανες τ λξη γπη. ν δεχθομε τν ρμηνεα τς Γαβριηλας πο ταυτζει τν γπη μ τ συγκρητισμ κα τν ρνηση τς ποκλειστικτητος τς ρθοδξου κκλησας μας στν λθεια, ττε οτε Χριστς στν γπη, οτε εαγγελιστς τς γπης χει χνος π’ ατν, φο κα ο δυ μς προτρπουν ν ποφεγουμε τς συναναστροφς τν αρετικν. Ατο το εδους γπη, πο σοπεδνει λες τς θρησκεες κα λα τ πιστεω, εναι φερημα τς Νας ποχς, ο παδο τς ποας παρουσιζονται ς κατακλυζμενοι κα κατακλζοντες τ πντα μ πειρη γπη, καθς κα ς πρατατοι κα τραχοι νθρωποι. Πρπει ν ξρουμε, μως, πς ατ ρεμα δν εναι χρισμα κα δωρε το γου Πνεματος, λλ ποτλεσμα ππονης κα πμονης προσπθειας γι τν εκολη παραπλνηση τν “συναισθηματικν” νθρπων, πολλς φορς δ κα ποτλεσμα ποχαυνσεως πειτα π συστηματικ πλση γκεφλου. προβολ ατς τς ρεμας κα ταραξας σως ν εναι κα σκοπς τς κυκλοφορας κασετν μ τν πρατατη (;) φων τς γερντισσας ν παντ σ ρωτσεις πνευματικς φσεως. ς μν πηρεαζμαστε μως π ττοια ξωτερικ στοιχεα, πο κθε λλο, παρ στν παιτομενη γργορση μς κρατον. Ο Πατρες μς προειδοποιον ξεκθαρα τι τσι κριβς θ ρθει ντχριστος : “Θ εναι ταπεινς, συχος, θ μισε τν δικαν, θ ποστρφηται τ εδωλα, θ προτιμ τν εσβειαν, γαθς, φιλπτωχος εειδς καθ’ περβολν, εκατστατος, λαρς ες λους” (γ. φραμ Σρος).

τσι μως θ εναι κα ο πρδρομοι κα παδο του. Σϊ Μπμπα π.χ. πιστεει πς λες ο πειθαρχσεις πως γιγκα κα διαλογισμς εναι χσιμο χρνου κα πικνδυνες ν δν πρχει “θικ βση” : “λθεια (sathya), ρετ (Dharma), Ερνη (santi ), γπη (Prema), κα μ - βα (ahimsa)”[66]. διος πλι “κατακλζει τος πντες μ πειρη γπη, ναζητ τν γπη παντο κα τν γκαθιστ στν καρδι κθε νθρπου[67]”, ν κα στ ξφυλλο το βιβλου “Εσαγωγ στ διδασκαλα το Σρ Στυα Σϊ Μπμπα”, ναφρεται: “πρχει μνο μα θρησκεα, θρησκεα τς γπης, πρχει μνο μα κοινωνικ τξη, κοινωνικ τξη τς νθρωπτητας, πρχει μνο μι γλσσα, γλσσα τς καρδις[68]”. κμα διος μς λει λλο πς μλις περνικσουμε τ φβο μας κα ντιληφθομε πς λα στ ζω εναι να, θ εμαστε κανο ν φεθομε ν γαπμε λο κα μεγαλτερο κκλο νθρπων[69]”.

Μ, θ πιμενει κποιος, πως κα ν’ ναι τ πργματα, γερντισσα διηκνησε τ Χριστ στ πρσωπο το πλησον. Εναι μως τσι τ πργματα; Τ καλ γι ν εναι καλ θ πρπει ν γνεται κα καλς. ν γι παρδειγμα μ πρφαση τν γπη, πο διδσκει κκλησα, πομακρυνμαστε π κθε λλη της διδαχ κα ποδεχμαστε πλνες κα ψευδες διδασκαλες ς ληθες, ττε τ καλ δν γνεται καλς κα παει ν θεωρεται καλ. Ατ εναι πρτη μας νσταση. δετερη νσταση χει ν κνει μ τ ν τελεως λεθερα κα π γπη γι τν πλησον κανε γερντισσα λο ατ τ ργο τς “γπης”. “ νομαζμενη νιδιοτελς πηρεσα, ντσσεται στν πρτη τραπ τς γιγκα, τ λεγομνη “Κρμα γιγκα”. Εναι πηρεσα χωρς προσκλληση στ ποτλεσμα τς πρξης σου...Τ μονοπτι ατ προετοιμζει λλες μορφς γιγκα, ντερης τξης. Γι’  ατ νιδιοτελς πηρεσα τονζεται στ σεμινριο ατογνωσας κατ τν πρτο χρνο, ν κατ τν δετερο χρνο προσφρονται ο τεχνικς διαλογισμο πο κινονται πρα π τ στδιο τς νιδιοτελος πηρεσας[70]“. Μετ τν νγνωση λοιπν το συγκεκριμνου βιβλου, φρονομε, πς ναγνστης εναι πλυτα τοιμος ν παρακολουθσει τ δετερο τος το σεμιναρου, χωρς τν παραμικρ δυσκολα.

Τθεται ξ λλου τ ρτημα : Πς σ’ να σραμ, πο σκοπς τν γκαταβιοντων εναι πηρεσα το γκουρο[71], μεινε μα ρθδοξη μοναχ, κολουθντας μλιστα πιστ τ πργραμμα το σραμ κμα κα ερισκομνη  μακρι π’ ατ, πτε δν εσταθε δικαιολογα το καταναγκασμο. ς δομε τ λει σχετικ τ Σατιανντασραμ : “ νιδιοτελς πηρεσα ποτελε προσπθεια γι τν ξαγνισμ το νο π τς χονδροειδστατες πιθυμες του”, ν γι σους βρσκονται στ σραμ, ναφρει : “Τ σραμ δν εναι να μρος που ο Σανυνσις[72] κθονται τεμπλικα κα μιλνε γι τ Θε τ Μπρχμαν λη μρα...ργζονται δικοπα π τ πρω μχρι τ βρδυ... ργασα πο κνουν δν εναι διοτελς μ γωϊστικ κνητρο...ταν ρχεστε στ σραμ κα πηρετετε τ γκουρο κα ργζεστε γι’  ατν, καθαρζετε συνεδητα τ δρμο κα πιτρπετε στν νργεια ν περσει στ ντερα κα πι δυνατ κντρα... μρα ρχζει στς 4 τ πρω κα τελεινει στς 9 τ βρδυ[73]“. κομε ναν λλο σανυνσις ν λει: “σηκνομαι στς 4 τ πρω κα κθομαι στν σιωπ κογοντας μνο τ πουλι...μετ κατεβανω στ Γγγη... στς 12 τρω τ μεσημεριαν...5 μ 6 περπατο, μχρι τς 8 συχα. π τς 9 μχρι τς 4 τ πρω κλεδωμα”. Κα μως ατ εναι τ πργραμμα τς γερντισσας (σελ.  71) κα μλιστα μακρι απ τ σραμ, κα τ ποο, χι μνο εναι τ διο μ τν σανυνσις, λλ δν περιλαμβνει κα πουθεν προσευχ, ποα ντικαθσταται μ τ θαυμασμ τς φσης κα τ κουσμα τν πουλιν, πργμα πο ποδεικνει τν πδραση κα τ συμμετοχ στν νδουϊστικ λατρεα κα φιλοσοφα.

Τλος ς κοσουμε τ λεγε γροντας Πορφριος Μπαϊρακτρης γι τν γπη τν μδων ατν : “Μωρ ποι γπη διδσκουνε; Ρ κουτ. Βρ σπα βρ. γπη ληθιν, εναι γπη το Χριστο[74]”.

 

ΣΤ.  ΦΥΣΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Τλος θ κθσουμε τν προβληματισμ μας γι τ πσο χει ν κνει φυσιοθεραπεα, ποα ναφρεται τι σκετο π τ γερντισσα, μ τ γνωστ, κλασσικ, παγκοσμως ποδεκτ κα ναμφισβτητη ατρικ πιστμη. Ἐάν, λοιπν, εχε ποιαδποτε σχση μ τν ατρικ, πς μποροσε ν θεραπεει πρν κν ρχσει τς σπουδς τς φυσιοθεραπεας (σελ.28); Τ σημανει ρος “χειροποδιστς” (σελ. 29); Ποι εναι εδικτητα πο θεραπεει ψυχ κα σμα ( σελ. 30); Ποις γιατρς θεραπεει μ’ να γγιγμα, φαινμενο σνηθες στς νεοπεντηκοστιανς[75] κα γκουρουϊστικς μδες, ντελς μως ξνο κα γνωστο στν ατρικ πιστμη; κμα ποψες προκαλε κα συνδυασμς τς φυσιοθεραπεας μ τ θετικ σκψη στ σελ. 337, που γερντισσα λει : “...χωρς ν πθει τ μυαλ κα ψυχ, τ σμα δν ρρωστ. Τρα πι τ ξρουν λοι ο γιατρο... π    τ    κ ε φ λ ι   ρ χ ζ ε ι    ρ ρ σ τ ι α. Μ μι σκψη. Μ μι γωνα...λλ εναι κι να λλο... Ατς πο κνει φυσιοθεραπεα, δν πρπει συγχρνως ν μιλ.   μ ι λ α,  πως ξρεις, εναι   μ ε γ α λ τ ε  ρ η  ν ρ γ ε ι α   π ο    χ ε ι    ν θ ρ ω π ο ς”.

Τλος εναι ελογο τ ρτημα: Γι ποιν λγο, να σραμ κδδει κα μλιστα μ δικ του ξοδα, τ βιβλο τς Γαβριηλας, πο περιχει φωτογραφες μ τς διφορες στσεις τν χεριν της κα τ μθοδο δικς της μπνεσεως (σελ. 51), ν δν χουν σχση μ τς δικς τους μεθδους κα ντιλψεις; Τσο πολ κτιμον ο νδουϊστς κα ο γκουρο τν πιστμη κα κπτονται γι τν προδ της, μπως γερντισσα ταν τσο σπουδαα πιστμων πο φηρε μεθδους θεραπεας χωρς τν παραμικρ πιστημονικ κα ργαστηριακ ρευνα κα μελτη; λα τ παραπνω μς παραπμπουν, δυστυχς, στς λεγμενες  “ναλλακτικς θεραπεες”, ο ποες, φυσικ, εναι συμββαστες μ τν ρθδοξη πστη κα τν διτητα το ρθοδξου χριστιανο, φο βασζονται σ νατολικς προελεσεως κοσμοθεωρες κα πιδρσεις κα κυρως στν λιστικ θερηση το κσμου.

Πρπει δ ν σημεισουμε, τι στ χρα μας “τ δεκαετα το 80, καταβλθηκαν προσπθειες νοποησης τν μεταφυσικν μδων, γι τ δημιουργα μοσπονδας ποκρυφιστικν Κινσεων... πρτη συνντηση πραγματοποιθηκε στ Πνευματικ Κντρο τς Ρωμαιοκαθολικς κκλησας τς λλδος...Τ κεμενο τς συνντησης...ναφρει πς πρχουν πειρες πτυχς κα διακλαδσεις τς μεταφυσικς φιλοσοφας. Παραθτει μλιστα να τελς σχδιο πο χαρακτηρζεται πρτη μελτη...Στ κεμενο παρατθενται 4 στλες : Θρησκεα, σωτερισμς, Σχολς Γιγκα κα γεα”  στν ποα συμπεριελφθη κα φυσιοθεραπευτικ[76]. κμα ο πψεις τς γερντισσας συμβαδζουν σ πολλ σημεα μ τς πψεις λλων “ναλλακτικν θεραπειν”, φο χουν λλωστε λες τν δια βση κα ποτελον οσιαστικ “διασκευς το διου ργου”.

Θ παραθσουμε, λοιπν, κποιες μοιτητες τς “φυσιοθεραπεας”  πο σκοσε γερντισσα (χρησιμοποιντας σν δηγ τς δικς της σκψεις), μ κτι, φαινομενικ σχετο, τν μοιοπαθητικ, πως παρουσιζονται στ βιβλο τς Πρωτοβουλας Γονων Βορ. λλδος γι ν γνει πι κατανοητ κα μφανς σχση τν “θεραπειν “  ατν :

α) “...Μ βση ατ τν κοσμοθεωρα το πολτου πανθεϊστικο μονισμο, πο κφρζεται μ τ γνωστ δγμα το ποκρυφισμο ν τ  π ν” ( λα εναι να), ρμηνεει μοιοπαθητικ κα τ φαινμενο τς σθνειας : ζω πρχει σο πρτατος Θ ε ς π ο  ε ν αι μ ι  ο σ α, ρ ε ι σ υ ν ε χ ς π ρ ς τ   ν τ α...Ατ θ ε α ο σ α   ν ρ γ ε ι α...εναι ατ πο μοιοπαθητικ νομζει “Ζ ω τ ι κ   ν ρ γ ε ι α[77] (Παρβαλε τς πψεις τς γερντισσας γι τ μαρο χρμα κα δς κα τ κεφλαιο περ τς λιστικς θεωρσεως το παρντος).

β) “Κατ τν Γιργο Βυθολκα, κτς π τν μοιοπαθητικ κα τ βελονισμ, μι λλη θεραπευτικ μθοδος εναι “δι’ πιθσεως τν χειρν” π να ψηλς πνευματικς στθμης τομο...πο στν πραγματικτητα εναι     κ α ν λ ι   π α γ κ ο σ μ ω ν   ν ε ρ γ ε ι ν[78]“(Βλπε σελ. 28 τς “σκητικς τς γπης” περ το χαρσματος τν χεριν της λλ κα τ γεγονς τι θερπευε πρν ρχσει τς σπουδς της λλ, πως λει δια, “λλος ταν θερπων”. Προφανς ατ ταν τ κανλι.)

γ)να λλο σημαντικ σημεο τς θεωρας τς μοιοπαθητικς εναι θεωρα τν “μιασμτων”, μ τν ποα ο μοιοπαθητικο προσπαθον ν ρμηνεσουν τ δημιουργα τν διαφρων σθενειν... νθρωπος πλστηκε λεθερος, πλστηκε μ τ δυναττητα ν σκπτεται κα ν πρττει ετε τ καλ ετε τ κακ. Γ ι  ν   γ ν ε ι λ ο ι π ν  π ι ρ ρ ε π ς σ τ  ψ ω ρ ι κ  μ α σ μ α... θ   π ρ ε π ε ν   π ρ χ ε ι   π ι θ υ μ α γ ι  τ  λ α ν θ α σ μ ν ο κ α   τ  κ α κ . τσι νθρωπος μ   τ  ν  σκπτεται κα ν πιθυμε τ κακ προετοιμζει τ σμα ν δεχθε τν σθνεια[79]” (Βλπε στν ποεντητα τς μελτης μας περ τς θετικς σκψεως).

δ) λλωστε μοιοπαθητικ θεραπεα προχωρε π τν ψυχ πρς τ νο κα τ σμα[80], πως τ λει γερντισσα : “τι χει σχση μ τ σμα το νθρπου, χει σχση κα μ τν ψυχ του. ν πτε κποτε ν θεραπεσετε να χρι πο πονε να πδι, βλπετε τι πονε περισστερο ψυχ...”(σελ. 338). πρχουν πολλ κμα στοιχεα τ ποα δν θ φελσουν κτι παραπνω, ποιον προκατειλημμμνα πιστεει στν γιτητα τς γερντισσας, ν τ λγα ατ θ βοηθσουν τν καλοπροαρετο κα ποιον πραγματικ νδιαφρεται γι τν λθεια. “  χων τα κοειν κουτω”.

Πντως πως κα ν ’χει τ πργμα, τ βιβλο ατ ποτελε ριστη εσαγωγ στ Γκουρουϊσμ κα να πλο στ χρια τς Νας ποχς γι τ διβρωση τς ρθοδξου συνειδσεως κα τ νοιγμα το δρμου γι τν δρυση τς Πανθρησκεας. μως, πως πολ μορφα επε γροντας Πορφριος : “Μνο θρησκεα το Χριστο ννει, κα λοι πρπει ν προσευχμαστε ν ρθουνε σ’ ατ τ θρησκεα. τσι θ γνει νωσις, χι μ τ ν πιστεετε τι λοι εμαστε τ διο κα λες ο θρησκεες εναι τ διο. Δν εναι τ διο[81]“. πσης κατ τν π. ντνιο λεβιζπουλο “κενος πο θ συγκρνει τ γ. ρος μ τ μαλϊα, κα θ σπεσει ν βγλει τ συμπρασμα πς εναι τ διο πργμα, γνοε κτι πολ βασικ...Δν πρχει, λοιπν, κοιν στοιχεο μεταξ τς σκητικς παραδσεως τς κκλησας μας κα τν μδων ατν, τν τεχνικν τους. Τ τι συμπερασματικ προβλλεται μι ττοια νπαρκτη θση ποτελε πλνη παγδα, κμη κα ν γνεται π χριστιανος θεολγους[82] εραποστλους, θ προσθταμε μες, ν κα γερντισσα δν δικαιοται ν φρει τν ττλο ατ, φο ταν, πως φανεται π τς κατηγορες πο τος προσπτει, κ πεποιθσεως ναντον τν εραποστλων κα το ργου τους[83], ταυτζοντας τν εραποστολ μ κοινωνικ μνο προσφορ, νδουϊστικς μλιστα προελεσεως, πως επαμε, κα δν κατχησε καννα στν ρθδοξη πστη λλ ντιθτως  “κατηχθηκε” δια σ λλτρια δγματα χωρς ν δσει τν ρθδοξη μαρτυρα κα μολογα πο θ φειλε ς εραπστολος. 

Στ σελ. 54 γι παρδειγμα ναφρεται, προκλυπτα μλιστα, πς γερντισσα μετεχε σ τελετς γι τ γενθλια το γκουρο  Sivananda, τελετς δηλαδ λατρεας το γκουρο, ς θεο. ταν κατ τ τυπικ τς προσφεραν ν πιε γλα π ατ μσα στ ποο εχε πλνει γκουρο τ πδια του, ατ πλς πλυνε τ χρια της λγοντας πς τσι κνουμε μες στν λλδα. Τ ζητ μως νας ρθδοξος χριστιανς κα δ εραπστολος σ παγανιστικς τελετς λατρεας το γκουρο; Πο εναι κατχηση τολχιστον ρθδοξη μαρτυρα κα μολογα; Δν διδσκει τος νθρπους μ τν παρουσα της πς δν φστανται σημαντικς διαφορς μεταξ νδουϊσμο κα ρθοδοξας; χουμε στ συναξρια τς γας μας κκλησας πολλος μρτυρες ο ποοι θυσασαν τ ζω τους πειδ ρνθηκαν, χι μνο ν δσουν, λλ κα ν πον τι δωσαν λβελλο λλαξοπιστας κμα κα παιδι (στν λικα), πο μαρτρησαν γι ν μ καταλσουν, χι τ δγματα τς πστες μας, λλ γραφες κα νετερες (πως πολλο σμερα περιφρονητικ λνε ζητντας μλιστα κα τν κατργησ τους) παραδσεις πως τ νηστεα το 15αυγοστου[84]. Στν διο πσης γεωγραφικ χρο, ατν τς νδας, γιος πστολος Θωμς κρυξε τν Χριστ, βπτισε πολλος διαλοντας τ δαιμονικ εδωλα, θαυματοργησε κα τελικς μαρτρησε, σο κι ν γερντισσα κλαμβνει τς πρξεις ατς ς νδειξη μσους κα φανατισμο.

Ο χριστιανο δν καλονται ν ναζητσουν κποιον νπαρκτο κοιν θρησκευτικ δαφος να κοιν δρμο σωτηρας. κτς π τν γπη πο φελουν σ λους, πρπει ν εναι τοιμοι ν προσφρουν κα τν μολογα “τς ν μν λπδος παντ τ ατοντι μετ πρατητος κα φβου”. Ατ ποτελε τ δικ μας χρος, διατερα ταν διαπιστνουμε πς σμερα πρχουν τσες φωνς, πο φρνουν σγχυση κα ποπροσανατολζουν κμα κα νθρπους τς κκλησας[85]. Στ συγγραφα μως το βιβλου, ταιριζει ατ πο π. ντνιος χει γρψει γι τ Νατζμυ : “σχυρζεται πς εναι χριστιανς. Ταυτχρονα ναγνωρζει τ γκουρο Σϊ Μπμπα ς Δσκαλο κα θεωρε τ διδαχ του τολχιστον σξια μ τν Καιν Διαθκη. χει συνασθηση πς ο δο πραγματικτητες, προσευχ κα διαλογισμς, εναι μεταξ τους συμββαστες; ν ντως δν μπορε ν διακρνει τ δο ατ πργματα, βρσκεται σ οκτρ πλνη κα παρασρει σ’ ατ τν πλνη νποπτους χριστιανος. ν μως τ χει π’ ψιν του, ττε πρκειται γι νντιμη συμπεριφορ κα νεπτρεπτο τρπο προσηλυτισμο[86]”. 

  

ς  πλογος

“Γι σους ερσκονται ξω π τν κκλησα, μμον στ δγματα θεωρεται φανατισμς. Γι μς τος ρθοδξους ατ εναι ρος ζως κα παρξης. ποκλειστικτητα το προσπου το Χριστο, δηλαδ τ χριστολογικ δγμα εναι ατ πο θεμελινει τν προσευχ κα διατερα τ νοερ προσευχ. Χωρς ατ τ δγμα δν πρχει προσευχ. Κθε πνεμα πο δν μολογε τν Χριστν σαρκ ληλυθτα”  εναι πνεμα ντιχρστου. Δν πρκειται, λοιπν, γι θμα οκουμενικς ερτητος κα φιλαδελφεας “καλωσνης”, στε ν παραβλψουμε ατ τ διαφοροποηση.   π ο κ λ ε ι σ τ ι κ τ η τ α    α τ     ε ν α ι   δ ε γ μ α   π ρ α γ μ α τ ι κ ς    γ π η ς    π ρ ς  τ ο ς   σ υ ν α ν θ ρ π ο υ ς    μ α ς[87].

   

Διευκρνηση:

λες ο πογραμμσεις κα ο τονισμο εναι δικο μας.

  

Συντομογραφες

 ·         Γκουρουϊσμς : ποκρυφισμς, Γκουρουϊσμς, “Να ποχ”, θνα 1997

·         Διαλογισμς :  Διαλογισμς προσευχθνα 1997

·         Ατογνωσα :  Ατογνωσα, Ατοπραγμτωση, Σωτηρα θνα 1991

(λα το π. ντωνου λεβιζοπολου) 

_________________________________

[31] προτεσταντικ, τπου Διαφωτισμο, πολιτικ θρησκεα τς μερικς χει στν πυρνα της μα πστη στ δγμα τς καριαας, κοπαστης κα κατ να μαγικ τρπο μεταστροφς κα λλαγς. Γι τος συντηρητικος προτεστντες ατ λλαγ κδηλνεται π μνη της ς     “ναγννηση”. Ο μοντρνοι μως πγονοι τν νθρωπιστν το Διαφωτισμο κα ο δικο μας κκοσμικευμνοι μερικανο Ρωμαιοκαθολικο πιστεουν κι ατο στν “ναγννηση”  λλ μ τ μορφ μις κοσμικς μεταστροφς” ( Frank Schaeffer ναζητντας... σελ. 41).  

[32] πνευματικ προχωρημνος νθρωπος εναι ατς πο φτασε ν μν χει πσταση”  (σκητικ...σελ. 356).

[33] “Ξρω κποιον πο τσο συνθισε στν κινησα, πο τν κανε βωμ του κα ο γγελοι το χρισαν γι’  ατ ψυχς φτερ ἀόρατα. τσι γυρζει κα στ Γ κα στν οραν κα στ ἀόρατο σμπαν” , σκητικ... σελ. 179.

[34] Διαλογισμς σελ. 176

[35] Γκουρουϊσμς σελ. 98

[36] Μπλαβτσκυ ταν Ρωσδα γερμανικς καταγωγς...Σ λικα 17 τν παντρετηκε τ στρατηγ Μπλαβτσκυ κα μετ τρες μνες τν γκατλειψε...δραστηριοποιθηκε σν μντιουμ στν μερικ...δρυσε πνευματιστικ κκλο μ τν νομασα “θαυματουργικ Λσχη” ( Miracle Club). κκλος ατς μετονομσθηκε στς 17 -11- 1875 σ “Θεοσοφικ ταιρα” (π. Αντωνου λεβιζοπολου, Γκουρουϊσμς... σελ. 91) Πρβλ. κα τ κατατοπιστικτατο βιβλο το Ν. Σταυριανδη, Θεοσοφα -Να ποχ, θνα 1997.  

[37] Μερικο π τος στχους τς κινσεως ατς τανκα εναι ο ξς : “νοποηση τν θρησκειν χωρς φυλετικς, κοινωνικς κα θρησκευτικς διαφορς σπουδ τν παγκοσμων θρησκειν μ σκοπ τ διαμρφωση νιαας παγκσμιας θικς, ναζτηση κα νπτυξη τν κρυφν θεϊκν δυνμεων μσα στν νθρωπο” ατθι σελ. 92. “ διδαχ τς κνησης εναι μυστικ. Τ μλη πσχονται ν τηρον μυστικ “πν , τι συστηθ”...ο παδο εναι λεθεροι ν διατηρον κα δετερη διτητα, ν εναι δηλαδ μλη μις κκλησας θρησκεας... κθε παδς πρπει ν δεχθε τι λες ο θρησκεες φελουν τν παρξ τους στ “Μεγλη Λευκ δελφτητα”  κα καμμι π’ ατς δν μπορε ν διεκδικε ποκλειστικτητα...Μ’  ατ τ βση πιδικεται ντητα τν θρησκειν...Κατ τν ποψη τς κνησης δν πρχει δικριση ναμεσα στ δημιουργ κα τ δημιουργα...”, ατθι σελ. 94-95 κ. . γι περισστερες πληροφορες.

[38] Ατθι σελ.170

[39] Ατθι σελ. 176

[40] “  Τν παραμον πο θ βγαινε Μπμπα μτε π τ νοσοκομεο, βρσκω τν σταθμρχη κα το λω : “ χω μι μικρ παρκληση. Θ μο πιτρψετε ν μενω κμα να βρδυ;” “Μ πτε φθσατε, πρασαν κι λας ο 48 ρες πο χετε δικαωμα;”  “χ δν μ εδατε; Μ’ καναν ἀόρατη φανεται ο γγελοι! Ξρετε, εμαι δ 14 μρες”

[41] Γκουρουϊσμς σελ. 203

[42] Ατθι σελ. 204

[43] “Γερντισσα, ατ κρυφ φων πο κομε πολλς φορς εναι γγελς μας;”  “Να, κα πρπει ν τ ντιληφθομε. Ν τ διευκρινσουμε. Κα σιγ - σιγ Θες θ μς δσει γα δναμη...”  χουμε ρα στ σημεο ατ ξεκθαρη τν παρτρυνση γι διαλογισμ, ν εναι προφανς πλνη πς μσα μας κατοικε φλακας γγελος. Ατ πο πρπει ν ακοσουμε διαλογιζμενοι δν εναι λλο π τ πονηρ κα κθαρτο πνεμα. πειδ μως γερντισσα ντιλαμβνεται πολ καλ πς ατ δν συμβαδζουν μ τν ρθδοξο πστη κα πολλο θ καταλβουν τν παρξη το Πονηρο στ διαδικασα ατ, σπεδει ν προλβει τς ντιρρσεις λγοντας : “Ν εστε σγουροι κα ν μν κοτε τν κσμο πο μιλει γι πειρασμος κα πειρασμος...”  (σελ. 176). Θ μποροσαμε μλιστα ν κλβουμε τν παρτρυνση ατ ς ρνηση τς πρξεως το Διαβλου, ποα πολυ βολεει ττοιες πειρασμικς καταστσεις.  

[44] Γκουρουϊσμς σελ. 173

[45] Ατογνωσα. σελ. 95

[46] περιγραφ π τ Γαβριηλα το καθαρ ασθησιακο ρματος πο κολουθε ατ τν  κατσταση προσευχς (σελ. 78), ποδεικνει τ διαλογιστικ  περιεχμεν της : “Μι μρα, ταν μεσημρι, βρισκταν σ κατσταση Προσευχς. Κα ττε δχθηκε να ραμα, μιν πσκεψη..”  Γερ. Γαβριηλα : “Τ μαλλι Του κασταν σκορα. Τ δρμα Του σιταρσιο. Εχα ατν τν μπειρα λλ τν εχα ς δ. Μνο τ Μτια Του εδα. Μνο τ Μτια Του κα τ Μτωπο εδα...ξχαστα...πολ περκσμια...Κασταν, γεμτα Ζω κα Φς. Σν ν μν ταν νγκη ν μιλσουν. ταν μνο τ Μτια Του κα ταν πολ κοντ στ δικ μου”. Μλιστα ατ τ ραμα τ εδε στ μαλϊα, “πρωτεουσα”  τς νδουϊστικς φιλοσοφας. 

[47] Ατογνωσα σελ. 60

[48] Διαλογισμς σελ. 65

[49] “  κνηση γρω π τ δναμη τς σκψης μφανζεται δη στν περασμνο αἰῶνα. Raph Saldo Εmerrson (1803 - 1882) διακρυξε πς μνη πραγματικτητα εναι τ θεϊκ στοιχεο, πο βρσκεται μσα στν νθρωπο, χρησιμοποησε τν πνωση μ σκοπ ν φυπνσει τς σωτερικς δυνμεις το νθρπου, κα ποσχθηκε μ τ μθοδ του ν δηγσει στν πληρτητα τς παρξης. Παρμοιες δες διακρυξε κα Γλλος φαρμακοποις Emile Coue (1856 -   1926 ). μως σν πατρας τς θετικς σκψης λογζεται Joseph Murphy (+ 1981). Βασικο εραπστολοι εναι Norman Vicent Peale, E. Freitag κ. . “  (Ατογνωσα σελ. 13). 

[50] Ατθι, σελ. 15

[51] Ατθι σελ 51

[52] Ατθι σελ 74

[53] Ατθι σελ.. 73

[54] Ατθι σελ. 73

[55] Ατθι σελ. 84 - 85

[56] Γκουρουϊσμς σελ. 28

[57]πως λει κα γαπημνος σου ποιητς ...Χαλλ Γκιμπρν”, σκητικ τς γπης σελ. 72

[58] Γκουρουϊσμς σελ. 44

[59] Ατογνωσα σελ.81 - 82

[60] Διαλογισμς σελ. 136

[61] Μ τν ρο “  Σκτες”  χαρακτηρζονται ο καταστροφικς κα πικνδυνες γι τ τομο κα τν κοινωνα λατρεες.

[62] Γκουρουϊσμς σελ. 69

[63] Ατθι σελ. 21

[64] Διαλογισμς σλ. 89

[65] διαλογιζμενος χει θσει ς σκοπ ν ξεπερσει τ ντικεμενο πνω στ ποο διαλογζεται κμη κι ν πρκειται γι τ μορφ τς θετητας τν ποα λατρεει... διαλογιζμενος στ μορφ το Χριστο καλεται ν τν ξεπερσει, ν ταυτιστε μ τ “Χριστ”, μ τ Φς, μ τ λλα πρσωπα, μ τ σμπαν. Ατ νομζεται “συνειδηττητα Χριστο”. Σκοπς εναι νωση μ τν οκουμενικ συνειδηττητα! Χριστς λοιπν...δν εναι ησος Χριστς στν ποο προσεχονται ο Χριστιανο... μορφ πνω στν ποα γνεται δ διαλογισμς δν ξιολογεται περισστερο π να ποιοδποτε λλο διαλογιστικ σμβολο.. μποροσε ν εναι μορφ μις εδωλολατρικς θετητας - γιατ χι; - μορφ το ωσφρου”τθι σελ. 87 - 88 κ. .).

[66] Διαλογισμς σελ. 80

[67] Ατθι σελ. 158

[68] Ατθι σελ. 64, 163

[69] Ατθι σελ. 179

[70] Ατθι σελ. 182

[71] Βλπε Γκουρουϊσμς σελ. 31 - 32 κ.ε.

[72] Ο νδουϊστς μοναχο, σκλβοι κα ποτακτικο κα μαθητς το γκουρο.

[73] Γκουρουϊσμς σελ. 46 - 47.

[74] Καστες κα βιβλιαρκια, “Τ πνεμα τ ρθδοξο εναι τ ληθς”..

[75] Γι μι πλρη κα λοκληρωμνη νημρωση γι ταματικ χαρσματα” τν νεοπεντηκοστιανν κα τν ρμηνεα τους, συνιστομε τ προχο βιβλο το π. Σεραφεμ Ρουζ   “ ρθοδοξα κα θρησκεα το μλλοντος” π τς κδσεις ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ, το Συλλγου Προστασας γενντου παιδιο. Δν θ ταν περβολ ν χαρακτηρζαμε τ βιβλο ατ, “ντδοτο” τς Γαβριηλας φο διαβζοντς το, χεις τν ασθηση τι γρφτηκε ς πντηση στν “σκητικ τς γπης” φσον ρμηνεει λα σχεδν τ φαινμενα τς Νας ποχς κα τς πιρρος το νδουϊσμο στ Δση.

[76] Γκουρουϊσμς σελ. 68, 83.

[77] μοιοπαθητικ συμββαστη μ τν ρθδοξη πστη “ Πρωτοβουλα Γονων Βορ. λλδος, σελ.8

[78] Ατθι σελ. 12

[79] Ατθι σελ. 17

[80] Ατθι σελ. 20

[81] Καστες κα βιβλιαρκια, “  Τ πνεμα τ ρθδοξο εναι τ ληθς”

[82] Διαλογισμς, σελ. 232 -233

[83] Βλ. σελ. 48 -49 που κατηγορονται ο εραπστολοι μας ς “καλοπερασκηδες”  σ ντθεση μ τ Γαβριηλα, πρτυπο εραποστλου, λλ κα λλους τεροδξους πλν μως γους, κατ τ γερντισσα, εραποστλους, πως π.χ.  Grundy, σελ. 211 -212

[84] γιος ωννης κ Μονεμβασας μαρτρησε πειδ δν δχθηκε ν καταλσει τ νηστεα τς Παναγας, παρ τ τι μητρα του τν παρακαλοσε γι τ ντθετο. γιος παρ τ νεαρ τς λικας του ρνετο πεισματικ, παντντας πρς τ μητρα του τι: “γ μητρα εμαι παπ παιδ κα περισστερο π τος λλους πρπει ν τηρ τ καθιερωμνα”.
 
«Πᾶνος» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου