Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021

Ανήλικοι εργάτες ζουν σε μια κόλαση για να κυκλοφορούμε εμείς με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κινητά


Ανήλικοι εργάτες ζουν σε μια κόλαση για να κυκλοφορούμε εμείς με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κινητά

Ένα εξαντλημένο αγοράκι που μαζεύει μεγάλες πέτρες από το βουνό με τα μικρά του χέρια, είναι μία από τις πιο θλιβερές εικόνες που έχουμε δει.

Ονομάζεται Ντόρσεν και είναι ένα από τα παιδιά μιας στρατιάς, με κάποια να είναι μόλις 4 ετών, που εργάζονται στα μολυσμένα ορυχεία του Κονγκό, όπου κόκκινη τοξική άμμος καίει τα μάτια τους και απειλούνται από δερματικές, ακόμη και θανατηφόρες πνευμονικές παθήσεις.

Ο 8χρονος Ντόρσεν κάτω από το υπερυψωμένο χέρι ενός επιτηρητή, που τον προειδοποιεί να μην ρίξει κάτω μία πέτρα.


Εδώ, για μόλις 0,09 ευρώ την ημέρα, τα παιδιά αναγκάζονται να ελέγξουν κάθε πέτρα, για να βρουν τις χαρακτηριστικές σοκολατί ραβδώσεις κοβαλτίου, το απαραίτητο συστατικό για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Μεγάλος φόβος υπάρχει για χιλιάδες ακόμη παιδιά που θα μπορούσαν να περάσουν αυτή την απάνθρωπη καθημερινότητα, μετά τη δέσμευση των Βρετανών για απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2040 και τη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ανοίγει δρόμο σε ένα μέλλον με καθαρή ενέργεια, απαλλαγμένη από τη ρύπανση. Μπορεί να υπάρχουν καλές προθέσεις πίσω από την ανακοίνωση του Περιβαλλοντικού Γραμματέα Μάικλ Γκοβ, αλλά αυτή η ιδέα δεν βάζει τέλος στο μαρτύριο των παιδιών.

Ο Ντόρσεν είναι ένα από τα 40.000 παιδιά που δουλεύουν καθημερινά στα ορυχεία του Κονγκό. Για να έχουμε εμείς καθαρότερο αέρα, εκείνα καταστρέφουν την υγεία τους και μάλλον θα φύγουν από τη ζωή σε νεαρή ηλικία.

Σχεδόν κάθε μεγάλος κατασκευαστής που προσπαθεί να παράξει εκατομμύρια ηλεκτρικών οχημάτων, εμπορεύεται το κοβάλτιο από τη φτωχή κεντρική Αφρική. Εδώ υπάρχει η μεγαλύτερη παραγωγή στον κόσμο, με 60% των αποθεμάτων του πλανήτη.

Το κοβάλτιο εξορύσσεται με την άναρχη εργασία και μεταφέρεται στην Ασία, όπου οι κατασκευαστές το χρησιμοποιούν για να κάνουν τα προϊόντα τους ελαφρύτερα, επαναφορτιζόμενα και μεγαλύτερης διαρκείας.

Η προγραμματισμένη στροφή στην καθαρή ενέργεια, οδήγησε σε μια μεγάλη αύξηση της ζήτησης. Ενώ η μπαταρία ενός έξυπνου κινητού χρησιμοποιεί μόλις 10 γραμμάρια κοβαλτίου, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί 15 κιλά.

Ο Ντόρσεν σκοντάφτει όσο μεταφέρει έναν σάκο, που πρέπει να κουβαλά για 20 μέτρα μέσα στη βροχή.

Το κοβάλτιο είναι τόσο επικίνδυνο για την υγεία, που μια αναπνευστική νόσος έχει πάρει το όνομά της από αυτό. Είναι μια μορφή πνευμονίας, που προκαλεί βήχα και οδηγεί σε μόνιμη αναπηρία και τελικά, θάνατο.

Ακόμη και τα λαχανικά που καλλιεργούνται σε αυτά τα εδάφη προκαλούν εμετό και διάρροια, βλάβη του θυρεοειδούς και θανατηφόρες πνευμονικές παθήσεις. Πουλιά και ψάρια, δεν μπορούν να επιβιώσουν στην περιοχή.

Κανείς δεν ξέρει πόσα παιδιά έχουν χάσει τη ζωή τους στην εξόρυξη του κοβαλτίου στην Κατάνγκα. Ο ΟΗΕ υπολογίζει πως είναι 80 κάθε χρόνο, αλλά πολλοί θάνατοι δεν αναφέρονται ποτέ, με τα πτώματα να θάβονται στα ερείπια σηραγγών. Άλλοι επιβιώνουν, αλλά έχουν χρόνιες παθήσεις που καταστρέφουν τις νεανικές ζωές τους. Τα κορίτσια, ακόμη και στην ηλικία των 10 ετών, πέφτουν θύματα σεξουαλικών επιθέσεων και πολλές μένουν έγκυες.

Ο Ντόρσεν με τον 11χρονο Ρίτσαρντ. Με τη μητέρα του νεκρή, ο Ντόρσεν μένει με τον πατέρα του και δουλεύουν καθημερινά στο ορυχείο για να βγάλουν το ψωμί τους.

Σε μια χώρα κατεστραμμένη από εμφύλιους πολέμους και με εκατομμύρια νεκρούς, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να επιζήσουν οι οικογένειες. Το Τμήμα Διεθνούς Ανάπτυξης της Βρετανίας, θα έχει δωρήσει 11,5 εκ. ευρώ στο διάστημα 2007-2018, για την ενίσχυση της διαφάνειας των εσόδων και την ενθάρρυνση υπεύθυνης εξόρυξης σε μικρή και μεγάλη κλίμακα, “προς όφελος των φτωχών”.

Δείγματα εδάφους από το ορυχείο από γιατρούς του Πανεπιστημίου του Λουμπουμπάσι, έδειξαν πως η περιοχή βρίσκεται ανάμεσα στις 10 πιο μολυσμένες περιοχές του κόσμου. Οι κάτοικοι στις γύρω περιοχές είχαν συγκέντρωση κοβαλτίου στα ούρα, 43 φορές υψηλότερη από το κανονικό. Τα επίπεδο μολύβδου ήταν 5 φορές μεγαλύτερα, ενώ τα επίπεδα καδμίου και ουρανίου, 4 φορές.

Η κατασκευαστική εταιρία Τέσλα -ο ηγέτης στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων- προγραμματίζει την παραγωγή 500.000 αυτοκινήτων τον χρόνο ξεκινώντας από το 2018 και θα χρειαστεί 7.800 τόνους κοβαλτίου. Οι πωλήσεις εκτιμώνται πως θα ξεπεράσουν τα 4,5 εκ. μέχρι το 2021. Αυτό σημαίνει πως η τιμή του κοβαλτίου θα αυξηθεί και ορισμένες εταιρίες ακυρώνουν τις συμβάσεις τους με τα ορυχεία που χρησιμοποιούν βιομηχανικές τεχνολογίες, κατευθυνόμενοι προς τα φθηνότερα ορυχεία, που χρησιμοποιούν χειρωνακτική εργασία.

Η Μόνικα είναι μόλις 4 ετών και δουλεύει μαζί με τον Ντόρσεν και τον Ρίτσαρντ.

Η ιστορίες του Ντόρσεν και του Ρίτσαρντ έκαναν το γύρω του κόσμου και πλήθος ανθρώπων χρηματοδότησε μια διάσωση, από το φιλανθρωπικό ίδρυμα Κιμπίλιο. Πλέον ζουν σε ένα σπίτι υποστηριζόμενο από την εκκλησία, κοιμούνται για πρώτη φορά σε στρώματα, ζουν τις ζωές τους και πηγαίνουν σχολείο.

Όμως δεν υπάρχει χαρούμενο τέλος για δεκάδες χιλιάδες παιδιά, που παρέμειναν στην τρομακτική ζωή των ορυχείων του Κονγκό.

Δείτε το βίντεο που ακολουθεί.


 
 
«Πᾶνος» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου