Μεταξὺ αὐτῆς τῆς ἀκτίστου δόξης τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν κτισμάτων δὲν ὑπάρχει καμμία ὁμοιότης. Ὅταν οἱ Πατέρες λένε ὅτι δὲν γνωρίζομε τὴν οὐσία τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ γνωρίζομε μόνο ὡρισμένες ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ, χρησιμοποιοῦν ἐδῶ τὴν λέξι γνωρίζω, ἀλλὰ ὄχι ἀναλογικά, ὄχι δηλαδὴ μὲ τὴν συνήθη ἔννοια τῆς λέξεως γνωρίζω.
Ὅταν λέμε οἱ Ὀρθόδοξοι ὅτι γνωρίζομε τὴν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, δὲν σημαίνει αὐτὸ ὅτι γνωρίζομε τὴν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ ὅπως γνωρίζομε τὴν ἐνέργεια τῶν κτισμάτων.
Ἡ γνῶσις τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ δὲν εἶναι ὅπως ἡ γνῶσις τῶν φυσικῶν ἐνεργειῶν (θερμικῆς, πυρηνικῆς, φωτιστικῆς, κινητικῆς, βαρυτικῆς, κλπ.) ποὺ ἔχει ἕνας βιολόγος, ἕνας φυσικός, ἕνας ἀστρονόμος, ἕνας ἀρχαιολόγος κλπ., διότι, ὅταν λέμε σ᾿ αὐτὲς τὶς ἐπιστῆμες γνωρίζω, σημαίνει ὅτι ἔχω γνῶσι κάποιου ἀντικειμένου ἢ φαινομένου, ποὺ μπορῶ νὰ περιγράψω.
Ὅταν λέμε οἱ Ὀρθόδοξοι ὅτι γνωρίζομε τὴν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, δὲν σημαίνει αὐτὸ ὅτι γνωρίζομε τὴν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ ὅπως γνωρίζομε τὴν ἐνέργεια τῶν κτισμάτων.
Ἡ γνῶσις τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ δὲν εἶναι ὅπως ἡ γνῶσις τῶν φυσικῶν ἐνεργειῶν (θερμικῆς, πυρηνικῆς, φωτιστικῆς, κινητικῆς, βαρυτικῆς, κλπ.) ποὺ ἔχει ἕνας βιολόγος, ἕνας φυσικός, ἕνας ἀστρονόμος, ἕνας ἀρχαιολόγος κλπ., διότι, ὅταν λέμε σ᾿ αὐτὲς τὶς ἐπιστῆμες γνωρίζω, σημαίνει ὅτι ἔχω γνῶσι κάποιου ἀντικειμένου ἢ φαινομένου, ποὺ μπορῶ νὰ περιγράψω.