Δευτέρα 14 Αυγούστου 2023

π. Ἀνανίας Κουστένης: Ὁ προφήτης Mιχαίας.


Kαὶ πᾶμε, τώρα, στὶς 14 τοῦ μηνὸς Αὐγούστου. Γιορτάζει ἕνας ἀπὸ τοὺς ἐλάσσονες Προφῆτες, ὁ ἕκτος στὴ σειρά, ὁ Mιχαίας. Ἔχομε δύο Προφήτας μὲ τὸ ὄνομα αὐτό. Ὁ ἕνας εἶναι στὸν ἔννατο αἰῶνα, στὰ χρόνια τοῦ Ἀχαάβ, ἐπὶ Προφήτου Ἠλιού, καὶ ὁ ἄλλος εἶναι στὰ χρόνια τοῦ Ἄχαζ καὶ τοῦ Ἐζεκία καὶ τοῦ Ἰωράθαμ, τὸν ὄγδοο αἰῶνα, στὰ χρόνια τοῦ Ἡσαΐου. Αὐτὸν τὸν δεύτερο γιορτάζει ἡ Ἐκκλησία μας στὶς 14 τοῦ μηνὸς Αὐγούστου. Καὶ Mιχαίας τί σημαίνει; Mιχαίας εἶν’ ἐκεῖνος, ὁ ὁποῖος εἶναι ὅμοιος μὲ τὸν Θεό. Ὅμοιος μὲ τὸν Θεό!

ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ - ΔΕΥΤΕΡΑ 14 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023

Προεόρτια (παραμονή) τῆς κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου


Παραμονὴ τῆς μεγάλης ἑορτῆς.

Ἀπολυτίκιον. Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Λαοὶ προσκιρτήσατε, χεῖρας κροτοῦντες πιστῶς, καὶ πόθω ἀθροίσθητε, σήμερον χαίροντες, καὶ φαιδρῶς ἀλαλάζοντες, πάντες ἐν εὐφροσύνη· τοῦ Θεοῦ γὰρ ἡ Μήτηρ, μέλλει τῶν ἐπιγείων, πρὸς τὰ ἄνω ἀπαίρειν, ἐνδόξως· ἣν ἐν ὕμνοις ἀεί, ὡς Θεοτόκον δοξάζομεν.

Κοντάκιον. Ἦχος δ’. Ἐπεφάνης σήμερον.
Τῇ ἐνδόξῳ μνήμῃ σου ἡ οἰκουμένη, προσκιρτῶσα σήμερον, μετ’ εὐφροσύνης μυστικῶς, Θεοκυῆτορ κραυγάζει σοι· χαῖρε Παρθένε Χριστιανῶν τὸ καύχημα.

Κυριακή 13 Αυγούστου 2023

Λάμπρος Σκόντζος: Ἁγία Εὐδοκία ἡ φωτισμένη αὐτοκράτειρα τοῦ Βυζαντίου


ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητοῦ 

Ἡ ἐξουσία γενικὰ φθείρει καὶ διαφθείρει. Χειρότερη ἀπ᾿ ὅλες ἡ ἀπολυταρχικὴ ἐξουσία καὶ ἰδιαίτερα ἡ βασιλική, ἡ ὁποία σὲ παλιότερες ἐποχές, ἦταν ἑστία διαφθορᾶς καὶ ἠθικῆς καταπτώσεως. Ὑπάρχουν ὅμως καὶ οἱ ἐξαιρέσεις. Στὸ χιλιόχρονο Βυζάντιο, τὴν χριστιανικὴ Ρωμανία, οἱ αὐτοκρατορικοὶ οἶκοι ἀνέδειξαν, πέρα ἀπὸ τὴν ὅποια κατάπτωση καὶ μιὰ πληθώρα ἁγίων ἀνάκτων, ἀνδρῶν καὶ γυναικῶν, οἱ ὁποῖοι λαμπρύνουν τὸ ἁγιολογικὸ στερέωμα τῆς Ἐκκλησία μας. Ἀνάμεσά τους ξεχωρίζει ἡ ἁγία Εὐδοκία, ἡ αὐτοκράτειρα καὶ φιλόσοφος, ἡ ὁποία προσέφερε πολύτιμες ὑπηρεσίες στὸ κράτος, τὴν Ἐκκλησία καὶ τὸν πολιτισμό.

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΛΗΜΜΑ

 

"Αν δεν πληρώνεις για το προϊόν, είσαι το προϊόν"

Ψυχολογική χειραγώγηση - Ο συγγραφέας Aldus Huxley, περιγράφοντας μία δυστοπική πραγματικότητα πλήρους έλλειψης ατομικών ελευθεριών αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο στόχος της άσκησης προπαγάνδας σε μια ομάδα ανθρώπων, είναι να τους κάνει να ξεχάσουν ότι μια άλλη ομάδα ανθρώπων είναι άνθρωποι.

Εύστοχα επίσης, ο υπουργός προπαγάνδας της ναζιστικής Γερμανίας περιέγραψε το βασικό θεμέλιο της προπαγάνδας λέγοντας ότι λειτουργεί καλύτερα, όταν οι άνθρωποι που χειραγωγούνται νιώθουν ότι ενεργούν με βάση τη δική τους ελεύθερη βούληση.


Τα δέκα επιχειρήματα που παρουσιάζει ο Jaron Lanier στο βιβλίο "Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now [Δέκα επιχειρήματα για να διαγράψετε τους λογαριασμούς σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυτή τη στιγμή]" περιλαμβάνουν:

Φώτης Μιχαήλ: Μή φοβᾶστε τόν μισάνθρωπο τόν πονηρό καί τά ὄργανά του (π. Ἰουστῖνος Πίρβου)



Γράφει ὁ Φώτης Μιχαήλ ἰατρός
 
Ἡ Πίστη μας ἡ Ὀρθόδοξη μαγαρίζεται καί διώκεται.
 
Ἡ Πατρίδα μας ἡ Ἑλλάδα καίγεται καί καταστρέφεται.
 
Ὁ θεόσδοτος θεσμός τῆς οἰκογένειας περιφρονεῖται καί πολεμᾶται.
 
Ὑγιεῖς καί ἀκμαῖοι συνάνθρωποί μας, ἀπανωτά πεθαίνουν ξαφνικά.
 
Δεκάδες σχολεῖα κλείνουν λόγῳ ὑπογεννητικότητας.

«Οἱ Παρακλητικοὶ Κανόνες πρὸς τὴν Θεοτόκον»

(Ὡς ἀγωνιώδης κραυγὴ∙ ὡς ἐλπίδα καὶ διάλογος μὲ τὴν Θεοτόκον)
 
Γράφει ὁ ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
 
Ξεκινῶντας ὁ Αὔγουστος τὴ διαδρομή του μᾶς καλεῖ (ἡ Ἐκκλησία) στὴν ἀποβολὴ τῆς τοξικότητας τῆς ἁμαρτίας, διὰ προσευχῆς, ὁμολογίας, νηστείας, μετανοίας καὶ Θείας Εὐχαριστίας.
 
Μὲ τὴν εἴσοδὸ του καὶ μέχρι στὶς 13 τοῦ μηνός, ψάλλονται οἱ δύο (2) γνωστὲς (Μικρὴ καὶ Μεγάλη) Ἱερὲς Παρακλήσεις στὴν Παναγία.

ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ [: Ματθ. 17, 14-23] Γέροντος Ἀθανασίου Μυτιληναίου «Η ΑΠΙΣΤΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ» [4-9-1983] (Β97)


ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ [: Ματθ. 17, 14-23]

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία μακαριστοῦ γέροντος Ἀθανασίου Μυτιληναίου

μὲ θέμα:

«Ἡ ΑΠΙΣΤΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ»

[ἐκφωνήθηκε στὴν Ἱερὰ Μονὴ Κομνηνείου Λαρίσης στὶς 4-9-1983]

(Β97)

Ὅταν, ἀγαπητοί μου, ὁ Κύριος ἐπέστρεψε ἀπὸ τὸ ὄρος Θαβὼρ μὲ τοὺς τρεῖς μαθητάς Του, τὸν Ἰάκωβον, τὸν Ἰωάννην καὶ τὸν Πέτρον, ἔφθασε ἐκεῖ ποὺ ἦσαν οἱ ἄλλοι μαθηταί, οἱ ἐννέα, τοὺς ὁποίους εἶχαν περικυκλώσει πλῆθος πολὺ κόσμου, Φαρισαῖοι, καὶ ἀκόμη ἕνας δυστυχισμένος πατέρας, ὁ ὁποῖος ἔφερε τὸ παιδὶ του εἰς τοὺς μαθητὰς τοῦ Κυρίου νὰ τὸ θεραπεύσουν, ποὺ ἦταν δαιμονισμένο καὶ δὲν μπόρεσαν. Καὶ τώρα ἔρχεται εἰς τὸν Κύριον καὶ Τοῦ λέγει: «Κύριε, σὲ παρακαλῶ κάνε καλὰ τὸ παιδί μου, γιατί τὸ ἔφερα στοὺς μαθητάς σου καὶ δὲν μπόρεσαν νά μου τὸ κάνουν καλά». Καὶ τότε ὁ Κύριος ἀναστέναξε καὶ εἶπε: «Ὦ γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη! Ἓως πότε ἔσομαι μεθ᾿ ὑμῶν; Ἕως πότε ἀνέξομαι ὑμῶν;». «Ὦ γενεὰ ἄπιστη καὶ διεστραμμένη, ἕως πότε θὰ εἶμαι μαζί σας, ἕως πότε θὰ σᾶς ἀνέχομαι, ποὺ εἴδατε τόσα θαύματα καὶ μένετε ἀκόμη στὴν ἀπιστία σας;». Καὶ τότε ἐζήτησε νὰ φέρουν τὸ παιδὶ μπροστά Του, ἀπὸ τὸ ὁποῖον ἔβγαλε τὸ δαιμόνιον καὶ τὸ ἀπήλλαξε.

Τό Εὐαγγέλιο καί ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς (Ἀπόδοσις τῆς ἑορτῆς τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου) 13 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023


Ἑωθινόν
Ἦχος α' - Ἑωθινόν Ι´
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΚΑ´ 1 - 14

1 Μετὰ ταῦτα ἐφανέρωσεν ἑαυτὸν πάλιν ὁ Ἰησοῦς τοῖς μαθηταῖς ἐπὶ τῆς θαλάσσης τῆς Τιβεριάδος· ἐφανέρωσε δὲ οὕτως. 2 ἦσαν ὁμοῦ Σίμων Πέτρος, καὶ Θωμᾶς ὁ λεγόμενος Δίδυμος, καὶ Ναθαναὴλ ὁ ἀπὸ Κανᾶ τῆς Γαλιλαίας, καὶ οἱ τοῦ Ζεβεδαίου καὶ ἄλλοι ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ δύο. 3 λέγει αὐτοῖς Σίμων Πέτρος· Ὑπάγω ἁλιεύειν. λέγουσιν αὐτῷ· Ἐρχόμεθα καὶ ἡμεῖς σὺν σοί. ἐξῆλθον καὶ ἐνέβησαν εἰς τὸ πλοῖον εὐθύς, καὶ ἐν ἐκείνῃ τῇ νυκτὶ ἐπίασαν οὐδέν. 4 πρωΐας δὲ ἤδη γενομένης ἔστη ὁ Ἰησοῦς εἰς τὸν αἰγιαλόν· οὐ μέντοι ᾔδεισαν οἱ μαθηταὶ ὅτι Ἰησοῦς ἐστι. 5 λέγει οὖν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· Παιδία, μή τι προσφάγιον ἔχετε; ἀπεκρίθησαν αὐτῷ· Οὔ.

ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ - ΚΥΡΙΑΚΗ 13 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023

Απόδοση της εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού


Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος βαρύς.
Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου, καθὼς ἠδύναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς, τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.

Σάββατο 12 Αυγούστου 2023

Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΤΗΣ ΤΡΥΦΗΛΗΣ ΖΩΗΣ


Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΤΗΣ ΤΡΥΦΗΛΗΣ ΖΩΗΣ

Ἐὰν τὸ σῶμα σου εἶναι ἀσθενές, ὥστε νὰ μὴν μπορεῖς νὰ νηστεύεις συνεχῶς, ἀλλὰ ὅμως δὲν εἶναι ἀσθενὲς καὶ γιὰ τὴν προσευχή, οὔτε ἀνίσχυρο γιὰ νὰ περιφρονήσει καὶ τὴν κοιλιά· διότι ἐὰν δὲν μπορεῖς νὰ νηστεύεις, ὅμως μπορεῖς νὰ μὴν κάνεις τρυφηλὴ ζωή. Δὲν εἶναι καὶ αὐτὸ μικρὸ πρᾶγμα, οὔτε ἀπέχει πολὺ ἀπὸ τὴ νηστεία, ἀλλὰ εἶναι ἱκανὸ καὶ αὐτὸ νὰ καταβάλει τὴν μανία τοῦ διαβόλου· καθόσον τίποτε δὲν εἶναι τόσο ἀγαπητὸ στὸν δαίμονα ἐκεῖνο, ὅσο ἡ τρυφηλὴ ζωὴ καὶ ἡ μέθη, διότι εἶναι ἡ πηγὴ καὶ ἡ μητέρα ὅλων τῶν κακῶν.

Μὲ αὐτὴν λοιπὸν κάποτε ὁδήγησε τοὺς Ἰσραηλῖτες στὴν εἰδωλολατρία καὶ μὲ αὐτὴν παρέσυρε τοὺς Σοδομῖτες σὲ παράνομους ἔρωτες. Διότι λέγει: «Πλὴν τοῦτο τὸ ἀνόμημα Σοδόμων τῆς ἀδελφῆς σου, ὑπερηφανία· ἐν πλησμονῇ ἄρτων καὶ ἐν εὐθηνίᾳ οἴνου ἐσπατάλων αὐτὴ καὶ αἱ θυγατέρες αὐτῆς. τοῦτο ὑπῆρχεν αὐτῇ καὶ ταῖς θυγατράσιν αὐτῆς, καὶ χεῖρα πτωχοῦ καὶ πένητος οὐκ ἀντελαμβάνοντο (:ἀλλὰ ἡ παρανομία τῶν Σοδόμων, τῆς ἀδελφῆς σου αὐτῆς πόλεως, ἦταν ἡ ὑπερηφάνεια. Μέσα στὴν ἀφθονία τῶν ἄρτων καὶ τοῦ οἴνου καὶ τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν ζοῦσε αὐτὴ καὶ οἱ κωμοπόλεις της μία ἄσωτη καὶ σπάταλη ζωή. Ἐπιπλέον ὑπῆρχε σὲ αὐτὴν καὶ στὶς κωμοπόλεις της καὶ σκληρότητα, διότι δὲν ἔδιδαν σὲ ἁπλωμένο χέρι τοῦ πτωχοῦ καὶ τοῦ πένητος καμία βοήθεια)» [Ἰεζ. 16,49]. Μὲ αὐτὴν ὁδήγησε σὲ ἀπώλεια πλῆθος ἄλλων ἀνθρώπων καὶ τοὺς παρέδωσε στὴ γέενα.

Σοφία Μπεκρῆ: Τὸ δαιμόνιο τῆς ἀπιστίας


Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος-θεολόγος

Τρία κυρίως μηνύματα ἀντλοῦμε ἀπὸ τὸ Εὐαγγέλιο τῆς Ι’ Κυριακῆς Ματθαίου (Ματθ. ιζ’ 14-21): α) Ἡ ἔλλειψη ἐμπιστοσύνης στὸν Θεό, ἡ ἀπιστία, εἶναι ἡ κύρια αἰτία γιὰ τὴν δράση τῶν ἀντίθεων δαιμονικῶν δυνάμεων. β) Ὁ ἄνθρωπος, γιὰ νὰ ἀντιμετωπίσῃ τὶς πολλαπλὲς δυσκολίες τοῦ βίου του, τὰ πάθη, τὶς ἀσθένειες, τὸν θάνατο, ἀναζητάει, τελικά, στήριγμα στὴν μόνη «ζῶσα ἐλπίδα», στὸν Σωτῆρα καὶ Λυτρωτή Κύριο. γ) Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ διαθέτει τὰ δικά της θεραπευτικὰ μέσα γιὰ τὴν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. 

Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι Αρμένιοι ακύρωσαν σειρά της Disney για τον σφαγέα Κεμάλ Ατατούρκ και στην Ελλάδα τον μοστράρουμε σε μπλουζάκια


Αλίμονο μας για τη λήθη μας - Οι Αρμένιοι αγωνίζονται για να αποκαταστήσουν την ιστορική αλήθεια και στην Ελλάδα μας σαρώνει η εθνική «αμνησία»
 
 

Αρμένιοι – Κεμάλ Ατατούρκ: Καιρός να δούμε τι μπορεί να καταφέρει ένας λαός όταν διαθέτει εθνική μνήμη, και σε τι κατάντημα μπορεί να πέσει ένας λαός που πάσχει από εθνική αμνησία. Εν προκειμένω να δούμε κάποιες κραυγαλέες διαφορές νοοτροπίας μεταξύ Αρμενίων και Ελλήνων, απέναντι στον διαχρονικό εχθρό τους που είναι η Τουρκία.

Ἰωάννης Πελίτης: Κατάφαση στό φῶς (Ἐξαιρετικό)

Ἂν ἡ ταυτότητα εἶναι προσφράγισμα, δὲν συνιστᾷ δέσμευση γάμου, ὡς ἀρραβῶνας ὀλέθριος γιὰ τὸν πιστό;

Γράφει ὁ Ἰωάννης Πελίτης Θεολόγος
 
Ἂν ἡ πνευματικὴ στάση τοῦ γένους εἶναι ἡ συνισταμένη τοῦ πνευματικοῦ βάρους τοῦ καθενός, ὅσο ἐλαφρότερο αὐτό, τόσο χαμηλότερη ἡ στάθμη, αὐξάνοντας ἀνάλογα τὴν δύναμη τῶν νοητῶν ἐχθρῶν. Κάποιοι ἄξιοι ἀντισταθμίζουν τὴν ἀναξιότητά μου.
 
Ἡ ἱστορία στὸ βάθος της εἶναι πεδίο σύγκρουσης φωτὸς καὶ σκότους γιὰ τὴν διεκδίκηση κάθε ψυχῆς. Θὰ ἦταν πιὸ ὁλοκληρωμένη ὡς διδαχή, ἂν ἔδειχνε τίς τελικὲς συνέπειες τῶν πεπραγμένων πέρα ἀπ᾿ τὸν θάνατο, δίνοντας ἔτσι τὰ ζύγια κάθε πράξεως καὶ προαιρέσεως. Κυρίως ὅτι ἡ πληρωμὴ γιὰ τίς θυσίες καὶ γιὰ τὰ ἐγκλήματα δὲν χωράει στὰ ὅρια αὐτῆς τῆς ζωῆς.

Γιαγιά και παππούς: Οι στυλοβάτες της ελληνικής οικογένειας

 
 
«Μην τα κακομαθαίνεις, μην τους κάνεις όλα τα χατήρια, μην τα αφήνεις να τρώνε ό,τι θέλουν, μην τους αγοράζεις γλυκά και παγωτά, μην τα αφήνεις να κοιμούνται αργά και να βλέπουν ό,τι νάναι στην τηλεόραση…
 
Να τα μαλώνεις πού και πού, να τους λες και κανένα όχι, να τους βάζεις κανόνες και όρια, να μην μου τα χαλάς. Ο πατέρας τους κι εγώ προσπαθούμε να τους βάλουμε σε πειθαρχία κι εσείς…».
 
Μια ζωή θυμάμαι τη μάνα μου να λέει στη γιαγιά μου και στον παππού μου τι δεν πρέπει να κάνει κάθε φορά που πηγαίναμε με την αδελφή μου στο σπίτι τους. Κι άλλο τόσο θυμάμαι τη γιαγιά μου να της κόβει τον βήχα: «Εσείς οι γονείς είστε για να βάζετε τους κανόνες κι εμείς οι γιαγιάδες μαζί με τους παππούδες είμαστε εδώ για να τους καταργούμε….».

ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ - ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023

Οἱ Ἅγιοι Φώτιος καὶ Ἀνίκητος οἱ Μάρτυρες 


Πῦρ Ἀνίκητον συμφλέγει τῷ Φωτίῳ,
Οὓς φωτὸς οἶκος ὡς ἀνικήτους φέρει.
Πῦρ κατὰ δωδεκάτην κτάνε Φώτιον ἠδ' Ἀνίκητον.

Ὁ Φώτιος ἦταν ἀνεψιὸς τοῦ Ἀνικήτου. Κατάγονταν καὶ οἱ δυὸ ἀπὸ τὴ Νικομήδεια. Ὅταν ὁ Διοκλητιανὸς θέλησε νὰ κινήσει διωγμὸ κατὰ τῶν χριστιανῶν, μίλησε μπροστὰ στὴν Σύγκλητο μὲ τοὺς πιὸ ὑβριστικοὺς λόγους ἐναντίον τους. 

Ἐκεῖ ἦταν παρὼν καὶ ὁ Ἀνίκητος, ποὺ ὅταν ἄκουσε αὐτὰ τὰ λόγια τοῦ βασιλιά, ὄχι μόνο δὲν φοβήθηκε, ἀλλὰ σηκώθηκε μὲ θάρρος, δήλωσε ὅτι εἶναι χριστιανὸς καὶ εἶπε στὸ Διοκλητιανό: «Πλανᾶσαι, βασιλιά, ἂν νομίζεις ὅτι μὲ τὰ μέτρα κατὰ τῶν Χριστιανῶν θὰ πετύχεις τοὺς ἀσεβεῖς σκοπούς σου. 

Παρασκευή 11 Αυγούστου 2023

ΜΙΑ ΖΩΝΤΑΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ (Ὁ π. Αὐγουστῖνος Καντιώτης στήν Κοζάνη) - (Βιβλίο Α΄ - Μέρος 76ο)

Ὅλες οἱ ἀναρτήσεις τοῦ βιβλίου «ΜΙΑ ΖΩΝΤΑΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄» ΕΔΩ

ΕΔΩ EINE O AΓΩN, EKEI EINE H ANAΠAYΣIΣ

Kύμη τῇ 9 Σεπτεμβρίου 1950

Ἔλαβα καὶ τὸ τελευταῖον σας γράμμα
Ὁ Κύριος ἀσφαλῶς ἠγάπησε τὸν ἄγγελόν Του, διὰ τὸν μικρὸ Θεόδωρο- καὶ τὸν ἔλαβε πλησίον Του, διὰ ν’ ἑνώση τὴν ἀθώα του φωνὴ μὲ τὴν φωνὴ τῶν ἁγίων ἀγγέλων καὶ ἀρχαγγέλων, ποὺ ὑμνοῦν μελωδικῶς καὶ ἀκαταπαύστως τὴν Ἁγίαν Tριάδα. Mήτηρ καὶ υἱὸς ζοῦν τώρα εἰς μακάριον κόσμο τῶν πνευμάτων· βλέπουν καθαρότερα τώρα τὶς τρικυμίες, μέσα εἰς τις ὁποῖες παλεύει ὁ Eὐθύμιος, καὶ δέονται ὑπὲρ ὅλης τῆς οἰκογενείας σου, ἵνα οδηγήση όλα τα μέλη τῆς οικογενείας εις τόν λιμένα τῆς σωτηρίας ο Κύριος.

ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ [: Ματθ.17, 14-23] Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΙΑΖΟΜΕΝΟΥ ΝΕΟΥ


ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ [: Ματθ.17, 14-23]

Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΙΑΖΟΜΕΝΟΥ ΝΕΟΥ

«Καὶ ἐλθόντων αὐτῶν πρὸς τὸν ὄχλον προσῆλθεν αὐτῷ ἄνθρωπος γονυπετῶν αὐτὸν καὶ λέγων· Κύριε, ἐλέησόν μου τὸν υἱόν, ὅτι σεληνιάζεται καὶ κακῶς πάσχει· πολλάκις γὰρ πίπτει εἰς τὸ πῦρ καὶ πολλάκις εἰς τὸ ὕδωρ. καὶ προσήνεγκα αὐτὸν τοῖς μαθηταῖς σου, καὶ οὐκ ἠδυνήθησαν αὐτὸν θεραπεῦσαι (:καὶ ὅταν κατέβηκαν ἀπὸ τὸ ὄρος τῆς Μεταμορφώσεως καὶ ἦλθαν πρὸς τὸ πλῆθος, πλησίασε Αὐτὸν ἕνας ἄνθρωπος, ποὺ γονάτισε ἐμπρὸς Του καὶ εἶπε: "Κύριε, σπλαχνίσου τὸ παιδί μου, διότι σεληνιάζεται, ταλαιπωρεῖται καὶ ὑποφέρει ἄσχημα, ἀλλὰ καὶ κινδυνεύει τὸν ἔσχατο κίνδυνο· διότι πολλὲς φορὲς πέφτει στὴ φωτιὰ καὶ πολλὲς φορὲς στὸ νερό, καὶ κινδυνεύει ἔτσι νὰ καεῖ ἢ νὰ πνιγεῖ. Καὶ ἔφερα αὐτὸν πρὸς τοὺς μαθητές Σου μὲ τὴν παράκληση νὰ τὸν θεραπεύσουν καὶ αὐτοὶ δὲν μπόρεσαν νὰ τοῦ χαρίσουν τὴν θεραπεία")» [Ματθ. 17,14-16].

Εὐαγγελία Λάππα: Οἱ «ἀρχάγγελοι» τῆς Κύπρου Τάσος Ἰσαάκ καί Σολωμὸς Σολωμοῦ

(Πηγὴ: orthodoxianewsagency.gr)
 
 
Στὶς 2 Αὐγούστου 1996, περίπου 200 μοτοσυκλετιστὲς ἀπὸ 12 εὐρωπαϊκὲς χῶρες ἀνταποκρίθηκαν στὴν πρόσκληση τῆς Κυπριακῆς Ὁμοσπονδίας Μοτοσυκλετιστῶν καὶ ὀργάνωσαν μοτοπορεία ἀπὸ τὴν πύλη τοῦ Βρανδεβούργου στὸ Βερολῖνο ὡς τὴν κατεχόμενη Κερύνεια, μὲ ἀφορμὴ τὴν 22η ἐπέτειο ἀπὸ τὴν τουρκικὴ εἰσβολὴ στὴν Μεγαλόνησο. Στὴν πορεία συμμετεῖχε καὶ ἀριθμὸς ξένων μοτοσυκλετιστῶν ἀπὸ τρίτες χῶρες. Στὶς 10 Αὐγούστου, ἔχοντας διασχίσει τὴν Εὐρώπη, ἔφτασαν στὴν Κύπρο καὶ ἑνώθηκαν μὲ τοὺς Κύπριους Ἕλληνες συναδέλφους τους στὸν Λευκόθεο, ὅπου θὰ γινόταν ἐκδήλωση πρὶν ἀπὸ τὴν ἔναρξη τῆς τελικῆς πορείας. Ἡ Κυπριακὴ Ὁμοσπονδία Μοτοσυκλετιστῶν, ὅμως, κατόπιν διεθνῶν καὶ ἐσωτερικῶν πιέσεων, ἀναγκάστηκε νὰ ἀκυρώσει τὸ σκέλος τῆς διαμαρτυρίας ἐντὸς τῆς Κύπρου καὶ διοργάνωσε τὴν κεντρική της ἐκδήλωση στὸ Μακάριο Στάδιο τὸ πρωὶ τῆς 11 Αὐγούστου.

ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ [:Α΄ Κορ. 4,9-16] ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ


ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ[:Α΄ Κορ. 4,9-16]

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

Εἶδες πῶς φανερώνει συγχρόνως καὶ τὴ σοβαρότητα καὶ τὴν πατρικὴ φροντίδα του καὶ τὸν φιλόσοφο νοῦ του; Εἶδες πῶς ἀφαιρεῖ τὴν ἀλαζονεία; «Δοκῶ γὰρ ὅτι ὁ Θεὸς ἡμᾶς τοὺς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους, ὅτι θέατρον ἐγενήθημεν τῷ κόσμῳ, καὶ ἀγγέλοις καὶ ἀνθρώποις (:κάθε ἄλλο ὅμως παρὰ βασιλεία ἀπολαμβάνουμε ἐμεῖς οἱ ἀπόστολοι· διότι νομίζω ὅτι ὁ Θεὸς ἐμᾶς τοὺς ἀπόστολους μᾶς παρουσίασε δημόσια καὶ στὰ μάτια ὅλων ὡς τελευταίους, ὡς καταδίκους ποὺ πρόκειται νὰ θανατωθοῦν· διότι γίναμε θέαμα σὲ ὅλο τὸν κόσμο, καὶ στοὺς ἀγγέλους καὶ στοὺς ἀνθρώπους. Καὶ ἀπὸ τὴ μιὰ μᾶς θαυμάζουν οἱ ἐνάρετοι ἄνθρωποι ἐνῶ, ἀπὸ τὴν ἄλλη, μᾶς περιφρονοῦν καὶ μᾶς χλευάζουν οἱ ἄλλοι)» [Α΄ Κορ. 4,9], δείχνει πάλι πολλὴ ἔμφαση καὶ βαρύτητα μὲ τὸ νὰ πεῖ «ἡμᾶς». Καὶ δὲν ἀρκέστηκε μόνο σὲ αὐτό, ἀλλὰ προσθέτει καὶ τὸ ἀξίωμα, ἐλέγχοντας ἔντονα τοὺς Κορίνθιους πρὸς τοὺς ὁποίους ἀπευθυνόταν ἡ ἐπιστολή: «ἡμᾶς τοὺς ἀποστόλους (:ἐμᾶς τοὺς ἀποστόλους)», δηλαδὴ ἐμᾶς οἱ ὁποῖοι ὑπομένουμε μύρια κακά, ποὺ σπείρουμε τὸ κήρυγμα τῆς εὐσεβείας, ποὺ σᾶς ὁδηγοῦμε σὲ αὐτὴν τὴν φιλοσοφία [:ὡς φιλοσοφία γιὰ τοὺς ἐκκλησιαστικοὺς συγγραφεῖς νοεῖται γενικὰ ἡ χριστιανικὴ θεολογία καὶ ἡ κατὰ Χριστὸ ἄσκηση καὶ ζωή], σὲ αὐτὴν τὴ φιλοσοφημένη χριστιανικὴ ζωὴ ποὺ θὰ σᾶς χαρίσει τὰ αἰώνια οὐράνια ἀγαθά· αὐτούς, τοὺς Ἀποστόλους δηλαδή, τοὺς παρουσίασε δημοσίως ὡς τελευταίους στὴ σειρὰ ἀνθρώπους, ὡς μελλοθάνατους, δηλαδὴ ὡς καταδίκους.

Σοφία Μπεκρῆ: Τό ἐγκώμιο τοῦ Κυρίου


Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος-θεολόγος
 
«Μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν», εἶναι ἡ φράση ποὺ ἀκοῦμε καθ’ ὅλη τὴν περίοδο τῶν Παρακλητικῶν Κανόνων στὴν Παναγία. Συγκεκριμένα, η φράση αὐτὴ ἀκούγεται στὸ τέλος τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Μεγάλου Παρακλητικοῦ Κανόνος (Λουκ., ια’ 27-28).

Τὸ εὐαγγελικὸ αὐτὸ ἀπόσπασμα κάνει λόγο γιὰ τὴν εἴσοδο τοῦ Ἰησοῦ στὴν Βηθανία καὶ γιὰ τὴν ὑποδοχή Του ἀπὸ τὶς ἀδελφὲς τοῦ Λαζάρου, Μάρθα και Μαρία. Στὴν συνάντηση αὐτὴν ὁ Κύριος ἐπαινεῖ τὴν Μαρία γιὰ τὸ γεγονὸς ὅτι «παρακαθήσασα παρὰ τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ ἤκουε τῶν λόγων αὐτοῦ» καὶ ἐπιπλήττει τὴν Μάρθα, ἡ ὁποία «περιεσπᾶτο περὶ πολλὴν διακονίαν». Ὅταν, μάλιστα, ἡ Μάρθα κάνει παράπονα στὸν Ἰησοῦ ὅτι ἡ ἀδελφή της κατέλιπε αὐτὴν μόνην διακονεῖν, ὁ Χριστὸς τῆς ἀποκρίνεται μὲ νόημα ὅτι ἐκείνη μεριμνᾶ καὶ τυρβάζει περὶ πολλά, ἐνῶ ἡ ἀδελφή της, ἡ Μαρία, «τὴν ἀγαθὴν μερίδα ἐξελέξατο, ἥτις οὐκ ἀφαιρεθήσεται ἀπ’ αὐτῆς.» (ὅ. π. ι’ 38-42) Ἑπομένως, ὁ Κύριος προτάσσει τὸ ἄκουσμα τοῦ λόγου Του, ποὺ εἶναι λόγος σωτηρίας, ἀπέναντι σὲ ὁποιασδήποτε ἄλλη «διακονία», ἡ ὁποία τὸν περισπᾶ ἀπὸ αὐτόν: «ἑνὸς δέ ἐστι χρεία» (ὅ. π. 42), λέει χαρακτηριστικά. 

(Πότε) θα συλληφθούν και θα δικαστούν οι δολοφόνοι του Τάσου Ισαάκ και Σολωμού Σολωμού;


 
Με την Τουρκική εισβολή, πριν  από 49 χρόνια στην Κύπρο και με τις πριν από 27 χρόνια δολοφονίες του  Τάσου Ισαάκ και του Σολωμού Σολωμού),  ζήσαμε δύο από τις πιο  αποκρουστικές πράξεις που έχουν συμβεί  στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Η Τουρκία, το κατοχικό καθεστώς που έχει επιβάλλει στην Κύπρο , δολοφόνησε, συνεχίζει να δολοφονεί και κρατά όμηρο τον ελληνικό λαό (αγνοούμενοι και συγγενείς, «εγκλωβισμένοι», καταπάτηση και οικειοποίηση περιουσιών και άλλα πολυποίκιλα εγκλήματα) και έχει εισάγει φασιστικές και ρατσιστικές πρακτικές στα κατεχόμενα,  που ξεκινούν  από την εγκατάσταση των εποίκων και καταλήγουν στο βιασμό και την εξαφάνιση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Άγγελος Καραγεώργος: ΤΑ ΨΗΦΙΑΚΑ ΑΠΟΚΑΪΔΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΑΝΤΙΝΟΗΣΗΣ


 
Mπαίνοντας με φόρα από τον εκλογικό θρίαμβο ο κούλης δεν μπόρεσε παρά να ξεκινήσει άμεσα τις μεταρρυθμίσεις που αφενός μεν απαιτούν σοκ, δέος και διάλυση ό,τι τελευταίου έχει απομείνει από την Ελλάδα με τις καθιερωμένες πυρκαγιές να αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα, αφετέρου δε απαιτείται η εφαρμογή των νέων δεδομένων ταχύτατα που μεταξύ άλλων αφορούν την ψηφιοποίηση με αιχμή του δόρατος αυτής τις νέες ταυτότητες που συγκεντρώνοντας όλο και περισσότερα δεδομένα για εμάς μπαίνουν για τα καλά οι βάσεις του απόλυτου ελέγχου της ανθρώπινης ζωής όπως πολύ ονειρεύονται οι διατάζοντες του. Αλλά όλα αυτά φυσικά αποτελούν μέρος μια μοναδικής παγκόσμιας κατεύθυνσης που έχει μπει για τα καλά στα σκαριά και μόνο οι συνεχείς αντιπερισπασμοί μπορούν να προσφέρουν την ελπίδα να μην αποκαλυφθεί το πόσο προφανές είναι.

Ἅγιος Παΐσιος: Τὰ γεράματα ταπεινώνουν τὸν ἄνθρωπο


Πόσο ταπεινώνεται ὁ ἄνθρωπος στὰ γεράματα! Οἱ γέροι σιγὰ-σιγὰ χάνουν τὶς δυνάμεις τους καὶ μοιάζουν σὰν τὸ γερασμένο γεράκι. Ὅταν γεράση τὸ γεράκι, πέφτουν τὰ φτερά του καὶ οἱ φτεροῦγες του μετὰ εἶναι σὰν σπασμένες τσατσάρες. 
 
Θυμᾶμαι, στὴν Μονὴ Φιλοθέου[1] ἦταν ἕνας Προϊστάμενος[2] ποὺ εἶχε πάει τὸ 1914 ἐθελοντὴς ἀπὸ τὴν Σμύρνη στὴν Ἀλβανία, γιὰ νὰ ἐκδικηθῆ τοὺς Τούρκους, ποὺ εἶχαν σφάξει τὸν πατέρα του. Μιὰ φορὰ ἔπιασε ἕναν Τοῦρκο καὶ πῆγε νὰ τὸν σφάξη. Ἐκεῖνος τοῦ εἶπε: «Ἡ δική μας θρησκεία εἶναι ἄχαρη. Μᾶς λέει καὶ νὰ σφάζουμε καὶ νὰ σκοτώνουμε. Ἡ δική σας ὅμως δὲν εἶναι τέτοια. Ὁ Χριστὸς σᾶς λέει νὰ μὴ σκοτώνετε». 

ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023

Ὁ Ἅγιος Εὖπλος ὁ Μεγαλομάρτυρας ὁ Διάκονος


Ἐκ τῆς στολῆς μέν, σεπτὸς Εὖπλος Λευΐτης.
Ἐκ τῆς τομῆς δέ, στερρὸς ὄντως ὁπλίτης.
Πλήγη ἑνδεκάτῃ ξίφει Εὖπλος κοπήεντι.

Ἔζησε στὰ τέλη τοῦ 3ου αἰῶνα μ.Χ., ὅταν αὐτοκράτορας ἦταν ὁ Διοκλητιανός.

Γεννήθηκε στὴν Κατάνη τῆς Σικελίας, ὅπου ἦταν καὶ διάκονος τῆς ἐκεῖ Ἐκκλησίας. Θερμὸς κήρυκας τοῦ Εὐαγγελίου ὁ Εὖπλος, προσπαθοῦσε νὰ στερεώσει τὴν πίστη τῶν διωκόμενων χριστιανῶν καὶ τοὺς προέτρεπε νὰ προτιμοῦν τὰ πιὸ φρικτὰ μαρτύρια παρὰ νὰ ἀρνηθοῦν τὸ Χριστό. Διότι «εἰ ὑπομένομεν, καὶ συμβασιλεύσομεν εἰ ἀρνούμεθα. Κακεῖνος ἀρνήσεται ἡμᾶς». Ἐάν, δηλαδή, δείχνουμε ὑπομονή, τότε καὶ θὰ βασιλεύσουμε μαζὶ μ’ Αὐτὸν (τὸν Χριστό).

Πέμπτη 10 Αυγούστου 2023

Λάμπρος Σκόντζος: Ἅγιος Μάρτυς Λαυρέντιος ὁ Ἀρχιδιάκονος


ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητοῦ
 
Ἡ ὀρθόδοξη χριστιανικὴ Δύση ἔχει νὰ μᾶς ἐπιδείξῃ μέγα, ἀνάλογο ἀριθμὸ μαρτύρων, μὲ τὴν ὀρθόδοξη Ἀνατολή. Ἡ κοσμοκράτειρα Ρώμη ἀποτέλεσε, γιὰ τρεῖς καὶ πλέον αἰῶνες τὸ κέντρο ὅπου διαδραματίζονταν ἡ πάλη τοῦ παλιοῦ καὶ γερασμένου προχριστιανικοῦ κόσμου μὲ τὸν νέο καὶ εὔρωστο χριστιανικὸ κόσμο, τὴ νέα ἐλπίδα τῆς ἀνθρωπότητας. Ἐκεῖ συντελέστηκε ἡ μεγάλη σύγκρουση μεταξὺ τῆς θνήσκουσας εἰδωλολατρίας καὶ τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Ἡ ρωμαϊκὴ ἐξουσία εἶχε κηρύξει τὴν ὁλοκληρωτικὴ ἐξόντωση τοῦ Χριστιανισμοῦ, ὑποβάλλοντας σὲ ἀνείπωτους διωγμούς. Ἡ πλειοψηφία τῶν χριστιανῶν Μαρτύρων τῆς ἀρχαίας Ἐκκλησίας ἦταν Ρωμαῖοι, διότι ὡς πολῖτες τῆς πρωτεύουσας τοῦ ἀπέραντου ρωμαϊκοῦ κράτους, βρισκόταν κοντὰ στὴν ἐξουσία καὶ ὡς ἐκ τούτου ἦταν πιὸ εὔκολο νὰ συλληφθοῦν καὶ νὰ μαρτυρήσουν γιὰ τὴν χριστιανική τους πίστη, ἡ ὁποία θεωροῦνταν ἔγκλημα. Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ἦταν καὶ ὁ ἅγιος Μάρτυρας Λαυρέντιος ὁ Ἀρχιδιάκονος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρώμης.