Ας συλλογιστούμε το εξής σύνηθες, για τον ανθρώπινο βίο, «σκηνικό»…
Ξαφνικά η ζωή μας ανατρέπεται
εξαιτίας ενός είτε λιγότερο, είτε περισσότερο επώδυνου γεγονότος που μας
πλήττει είτε οικογενειακά, είτε προσωπικά, είτε επαγγελματικά, είτε
οικονομικά, είτε ηθικά είτε και συνδυαστικά ακόμα σε σχέση με ορισμένα
από τα προαναφερόμενα πλαίσια…
Τι κάνουμε τότε;; Προσφεύγουμε σε
κάποιο ή κάποια προσφιλή πρόσωπα τα οποία εμπιστευόμαστε απόλυτα και τα
οποία έχουμε πολλές φορές συνδράμει ηθικά και υλικά, συναισθηματικά και
ψυχολογικά κατά τον παρελθόντα χρόνο, χωρίς ουδέποτε να περάσει από το
μυαλό μας ούτε η πιο τυπική σκέψη ανταποδοτικότητας στο ελάχιστο… και
φυσικά ούτε η πιο μικρή υποψία προδοσίας της συναισθηματικής μας
αφοσίωσης και της προσωπικής μας εμπιστοσύνης…
Και ιδού η απάντηση του προσώπου
που πολλάκις ευεργετήθηκε από εμάς: όχι απλά στοιχειωδώς δεν μας
συμμερίζεται ή προσπαθεί να δείξει την ελάχιστη κατανόηση, έστω και
υποκρινόμενο, αλλά, προκειμένου να μας επιτείνει τον πόνο, μας κλείνει
κάθε δίοδο οποιασδήποτε στοιχειώδους επικοινωνίας, πόσο μάλλον ελάχιστης
ηθικής ή συναισθηματικής έστω στήριξης…, κοινώς «μας λακτίζει», ενώ
εμείς μένουμε άναυδοι και συναισθηματικά ακόμα πιο φορτισμένοι,
ερχόμενοι αναπόφευκτα αντιμέτωποι μ’ έναν έντονο ψυχικό πόνο που
αδυνατεί να διαχειρισθεί ορθά η λογική μας σε συνδυασμό με την εμπειρία
μας….
Μετά από λίγο ανακάμπτουμε
συναισθηματικά, μέσω των μηχανισμών άμυνας την ύπαρξη και τον τρόπο
ενεργοποίησης των οποίων συχνά οι ίδιοι αγνοούμε και τις περισσότερες
φορές ζητούμε ή μάλλον προσφεύγουμε στη Θεία βοήθεια, υποσχόμενοι ότι θα
γίνουμε έμπρακτα καλύτεροι άνθρωποι στο μέλλον… Και ιδού η άμεση
ανταπόκριση και η επενέργεια της Θείας Πρόνοιας…
Εμφανίζεται ένα άτομο ή κάποια
άτομα που ουδέποτε τα είχαμε ευεργετήσει, που ουδέποτε τους είχαμε δώσει
«σημασία», που ουδέποτε είχαμε στοιχειωδώς επιδιώξει τον ελάχιστο
κοινωνικό και διαπροσωπικό συσχετισμό μαζί τους και οι οποίοι, εντελώς
αυθόρμητα και χωρίς δεύτερη σκέψη, μας συνδράμουν «λυτρωτικά»… Και όχι
απλά μας συνδράμουν, αλλά μας στηρίζουν τόσο ανέλπιστα που αρχίζουμε να
πιστεύουμε ότι όλη αυτή η δοκιμασία ίσως, τελικά, να ήταν για το καλό
μας…, αφού, όχι απλά απομακρυνθήκαμε από ψεύτικους ανθρώπους – με τυπικά
προσωπεία εξασφάλισης μικρότερων ή μεγαλύτερων κάθε φορά συμφερόντων - ,
αλλά, επιπλέον και κυρίως, μας δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουμε
αυθεντικούς ανθρώπους με ειλικρίνεια, δοτικότητα, μαχητικότητα και
ήθος…
Τα πράγματα αποκαθίστανται
σιγά-σιγά, εμείς έχουμε οικειοποιηθεί αναπόφευκτα με το πρόσωπο ή τα
πρόσωπα που μας ευεργέτησαν και όλα κυλούν ομαλά προς την πλήρη ανάταξη
όλων των δεδομένων της εφησυχαστικής μας καθημερινότητας, τα οποία είχαν
ανατραπεί…
Ωστόσο, προς απογοήτευσή μας και
εντελώς απροσδόκητα, «κάτι» αρχίζει να μας ενοχλεί… Το πρόσωπο που μας
ευεργέτησε δεν ήταν τόσο τέλειο όσο νομίζαμε.. Μας ενοχλεί «πάνω του» το
α΄ το β΄ το γ΄…. στοιχείο ή χαρακτηριστικό! Η εικόνα του μας δημιουργεί
μια κλιμακούμενη αρνητικά δυσαρέσκεια, ενώ οι αφορμές για διαπροσωπικές
αντιπαραθέσεις και αψιμαχίες καθίστανται όλο και πιο συχνές μέσα στο
πλαίσιο μιας διαγεγραμμένης πορείας απόλυτης σύγκρουσης και
αντιπαράθεσης και μάλιστα με επιχειρήματα μη συγχωρούμενων λαθών του
προσώπου ή των προσώπων των οποίων οι αρχές και το ηθικό τους υπόβαθρο
μας έσωσαν σε μια από τις πιο κρίσιμες στιγμές της ζωής μας… Γιατί
όμως;;; Τι συμβαίνει;;;
Δεν αισθανόμαστε ότι είμαστε
αγνώμονες, ούτε άδικοι, θεωρώντας ότι μέσω κάποιας ευγενούς χειρονομίας –
έκφρασης φιλοφρόνησης…. «έχουμε βγάλει την υποχρέωση» όπως συνήθως
λέγεται… Και για να εκφραστώ πιο απλά και ταυτόχρονα πιο ακραία… «Εσύ
μου σώζεις τη ζωή ή με γλυτώνεις από διάφορους κινδύνους και ο ίδιος ή η
ίδια προσωπικά με ένα υπέροχο τραπέζι (γεύμα ή δείπνο) που σου προσφέρω
ή με ένα δώρο «συμψηφίζω» την υποχρέωση…». Πλέον, η μονόπλευρη σωτήρια
προσφορά του ευεργέτη μας έχει γίνει μια αμοιβαία συναλλαγή που έχει
χάσει και κάθε νόημα… για περαιτέρω συγχρωτισμό.
Άλλωστε έχουμε επιχειρήματα… Μου
έκανες αυτό…, μου έκανες εκείνο… Εκείνη την ημέρα μου είπες αυτό και με
πρόσβαλες ή μείωσες την αξιοπιστία της προσωπικότητάς μου και άλλα
συναφή... Εκτός αυτού, δεν έπραξες το γ’, το δ’ κ.λ.π…. Τελειώσαμε… Η
αγανάκτηση μας πνίγει….
Το εντελώς παράδοξο το οποίο
ακολουθεί στο εν λόγω περιγραφόμενο «σκηνικό»» είναι ότι επιζητούμε μια
«αυθόρμητη» ή και τυχαία συνάντηση ή επιδιώκουμε ασυναίσθητα ή και
συνειδητά ακόμα να συγχρωτισθούμε με το πρόσωπο που κάποτε μας είχε τόσο
βάναυσα απορρίψει, εάν και είχε ευεργετηθεί από εμάς και αρχίζουμε να
του περιγράφουμε «τον πόνο μας», δηλαδή την απογοήτευση που βιώνουμε απ’
αυτόν που μας ευεργέτησε και μάλιστα αφηγούμενοι τα «μεταφραζόμενα» στο
μυαλό μας ως ατυχή δεδομένα, αφού φυσικά έχει απέλθει πλέον η δύσκολη
συγκυρία με την οποία βρεθήκαμε αντιμέτωποι….
Το πρόσωπο που μας είχε απορρίψει
και μας είχε φερθεί απάνθρωπα και σκληρά, μας συμμερίζεται πλήρως τώρα,
βρίσκει δίκαιο στα επιχειρήματά μας και κυρίως, λόγω της ουδετερότητάς
του στην εν λόγω σχέση, μέσα από τις αφηγήσεις μας, επισημαίνει και άλλα
τρωτά σημεία που είχαν διαφύγει της προσοχής μας και τα οποία θα πρέπει
να μας «εξεγείρουν» περισσότερο έναντι του προσώπου που μας
ευεργέτησε… «Ευτυχώς που μας τα επεσήμανε…», σκεφτόμαστε… Ακολούθως και
οι δυο μαζί στρεφόμαστε κατά αυτού που μας έσωσε….
Μπορεί να ακούγεται παράλογο, αλλά
εμείς αισθανόμαστε ότι έχουμε δίκαιο. Μπορεί να μας έσωσε το
συγκεκριμένο πρόσωπο τότε, τη δύσκολη συγκυρία όπου όλοι οι άλλοι μας
εγκατέλειψαν, αλλά …, τώρα η συμπεριφορά του είναι «ενοχλητική» και τα
επιχειρήματά μας βασίζονται σε αντικειμενικά στοιχεία, του τύπου «με
στραβοκοίταξε ο σκύλος του και μου νιαούρισε περίεργα η γάτα του» !!!
Ο πρώην ευεργέτης «απορρίπτεται»
από τον διαπροσωπικό μας ορίζοντα, πολλές φορές σχολιάζεται και
συκοφαντείται και εμείς αγκαλιάζουμε το πρόσωπο ή τα πρόσωπα που είχαν
ευεργετηθεί από εμάς, αλλά όταν, για μια και μόνο φορά, προσφύγαμε σε
αυτά, μας φέρθηκαν με ασύλληπτη σκληρότητα…. «Δεν βαριέσαι», «ας τα
ξεχάσουμε όλα» - τους συγχωρούμε - «άνθρωποι είναι…». «Ίσως δεν είχαν
συνειδητοποιήσει τη σοβαρότητα της κατάστασης μας, ίσως αντιμετώπιζαν
κάποια δικά τους προβλήματα το δεδομένο χρονικό διάστημα…, ας δώσουμε
μια ακόμα ευκαιρία στη σχέση ή στη φιλία μας ή στην κοινωνική μας
συναναστροφή…, τώρα, άλλωστε, που όλα στην καθημερινότητά μας ανέκτησαν
την προηγούμενη (φαινομενική) τους ισορροπία…».
Απίστευτο… και όμως τόσο συχνά διαπραττόμενο…
Γιατί συγχωρούμε αυτόν που εντελώς
άπονα «μας εγκατέλειψε στην τύχη μας» και αδιαφόρησε πλήρως την ώρα της
μέγιστης ανάγκης μας και στρεφόμαστε εναντίον αυτού που μας ευεργέτησε
και αναπόφευκτα οικειοποιήθηκε μαζί μας μέσω μιας ουσιαστικής
διαπροσωπικής σχέσης που δεν βασίζεται σε τυποποιημένες μορφές
συμπεριφοράς συχνά υποκριτικής, αλλά στην αυθεντικότητα των
συναισθημάτων και στην ανεπιτήδευτη γενναιοδωρία;;;
Γιατί αυτήν την οικειοποίηση τη μεταφράζουμε σε εχθρικότητα και μάλιστα μέσω ανόητων αφορμών;;;
Τι μας ενοχλεί τελικά; ο
διαφορετικός τους χαρακτήρας; η δύναμη και η πηγαία θέληση να βοηθήσουν
τον συνάνθρωπό τους, χωρίς προηγουμένως να έχουν υπολογίσει τα
ενδεχόμενα οφέλη και τις αντίστοιχες απώλειες από μια τέτοια ενέργεια;;;
Οι απόψεις πολλές και οι απαντήσεις διάφορες, μέσα από το πρίσμα
διαφορετικών επιστημονικών προσεγγίσεων και επιχειρημάτων ηθικής,
ψυχολογικής – ψυχιατρικής, κοινωνιολογικής και θρησκευτικής ερμηνείας…
Μήπως, τελικά, αυτό το μεγαλείο που
αποπνέουν οι δοτικοί συνάνθρωποί μας, όντας ευγενείς και γενναιόδωροι
συναισθηματικά αγγίζει τις εσωτερικές μας ανασφάλειες;
Μήπως αισθανόμαστε αδύναμοι και
ελλειμματικοί, θεωρώντας ότι στερούμαστε της εσωτερικής ικανότητας και
της ψυχικής δύναμης να προσφέρουμε αντίστοιχα και εμείς…. κάτι τόσο
όμορφο, τόσο τρυφερό, τόσο σωτήριο, τόσο άυλο και όμως τόσο λυτρωτικό,
ευγενές και μοναδικό;;;
Μήπως δεν έχουμε δυστυχώς
συνειδητοποιήσει ότι όλοι μας διαθέτουμε χαρίσματα και ικανότητες, οι
οποίες δεν συνιστούν συγκρινόμενα – ανταγωνιστικά μεγέθη κοινωνικής
προβολής - επιβολής, ενώ, ταυτόχρονα, σκιαγραφούν το μεγαλείο της
μοναδικής μας προσωπικότητας, το οποίο οι ίδιοι «κατασπαράζουμε»
υιοθετώντας ατυχώς τα προβαλλόμενα πρότυπα στάσης ζωής και υλικού
ευδαιμονισμού, τα οποία αναιρούν κάθε θετική μας προαίρεση,
«εκμηδενίζουν» κάθε αγνό μας συναίσθημα και κάθε πρόθεση
δημιουργικότητας και αναζήτησης της ευχαρίστησης κάθε στιγμή της ζωής
μας που δεν θα γυρίσει ποτέ πίσω, εγκλωβίζοντάς μας στην περιδίνηση των
παθών μας και μόνο;;;
Ερωτήματα που ο καθένας και η καθεμία από εμάς θα πρέπει να θέσει με πολύ αυστηρότητα προς τον εαυτό του/της, αντίστοιχα.
Την επόμενη φορά που θα νιώσουμε
θυμό ή απογοήτευση ενθυμούμενοι κάποια γεγονότα ή «ελαττώματα» - ανόητες
αφορμές σε σχέση με το πρόσωπο που μας ευεργέτησε, όταν όλοι οι άλλοι
προέβαλαν λογικοφανή επιχειρήματα αποχής από κάθε στοιχειώδη έννοια
ανθρώπινης συμπόνιας ή επικαλούνταν ευφάνταστες δικαιολογίες ή επέδειξαν
παράλογη αναλγησία, ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ ότι συχνά φαντάζει «άψογο»… οτιδήποτε
στέκεται μακριά μας και είναι απρόσιτο στην ουσία του…
Όποιος αυθόρμητα και ασυναίσθητα
και χωρίς δεύτερη σκέψη μας παρέχει μαθήματα ηθικής ανωτερότητας θα
πρέπει, τουλάχιστον, να του αποδίδουμε τον πρέποντα σεβασμό και την
αντίστοιχη ευγνωμοσύνη, εάν δεν θέλουμε να απολέσουμε κάθε έννοια
αυτοσεβασμού και να στερηθούμε συνειδητά κάθε ευκαιρία θετικού
παραδειγματισμού και προσωπικής αυτοπραγμάτωσης, που δεν στηρίζεται στην
ωμότητα μιας εμπορικής συναλλαγής, καμουφλαρισμένης ως κοινωνικής ή
φιλικής συναναστροφής, η οποία, αλλοίμονο, σπάνια φέρει το χαρακτήρα της
αμφίδρομης πορείας (επί ίσοις όροις), αλλά στην ουσία της υποκρύπτει τη
στυγνή εκμετάλλευση της μιας ανθρώπινης οντότητας από την άλλη… σε κάθε
εποχή, σε κάθε κοινωνικό συσχετισμό, σε κάθε επαγγελματικό χώρο, σε
κάθε ηλικιακό στάδιο…
Άλλωστε, μια απλή αναζήτηση της
ετυμολογίας της λέξης «ευεργέτης» θα μας λύσει εύκολα όλες τις απορίες:
ευ+ έργον= το καλό έργο!
---------------------------------------------------------------------------------
ΝΑΤΑΣΑ ΚΟΝΤΟΛΕΤΑ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ – ΠΟΙΗΤΡΙΑ – ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
Κάτοχος τίτλων μεταπτυχιακής ειδίκευσης
στην Οργάνωση, Ηγεσία και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, στην Εκπαίδευση
Ενηλίκων, στην Δια Βίου και Εξ ‘ αποστάσεως εκπαίδευση, στην
εξειδικευμένη Μετάφραση και νομική ορολογία, στη Διοίκηση Προσωπικού,
στη Ναυτιλιακή Διοίκηση και Ασφάλεια, στην Κανονιστική Συμμόρφωση
Οικονομικών Δραστηριοτήτων, στο Εργατικό Δίκαιο, στην Εγκληματολογική
Ψυχολογία και στην Ορθόδοξη Θεολογία και Ζωή.
«Τριβέλι Πᾶνος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου