Κυριακή 27 Μαρτίου 2022

Κωνσταντῖνος Βαθιώτης: Προτρεπτικός πρός τούς Ἕλληνες ἀπό τόν Κωνσταντῖνο Οἰκονόμο τόν ἐξ Οἰκονόμων

 

Ἀπὸ τὸν τυραννικὸ ζυγὸ τῶν Ὀθωμανῶν στὸν ὑγειοναζισμό τῶν Νεοταξιτῶν

«Χαίρετε, ὦ Ἄνδρες Ἕλληνες, χαίρετε ἐν Κυρίῳ καὶ πάλιν ἐρῶ χαίρετε· [...] Εὐλογημένη ἡ γῆ εἰς τὴν ὁποίαν στρατοπεδεύετε. Εὐλογημένα τὰ νικηφόρα σας ὅπλα, καὶ αὐταὶ αἱ ὑψηλαὶ πέτραι, ἐκ τῶν ὁποίων πετῶσι τὰ βέλη σας κατὰ τῶν τυράννων. Εὐλογημένος ὁ ἀκαταμάχητος στόλος σας, ὅστις καθαρίζει τὴν Ἑλληνικὴν θάλασσαν ἐκ τῶν μικρῶν αὐτῆς μοιχῶν, καὶ πανολέθρων καταποντιστῶν».

Αὐτὴ ἦταν ἡ εἰσαγωγὴ τοῦ προτρεπτικοῦ λόγου ποὺ ἀπηύθυνε στοὺς Ἕλληνες τὸν Ὀκτώβριο τοῦ 1821 ὁ Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος ὁ ἐξ Οἰκονόμων1, μία ἀπὸ τίς σημαντικότερες φυσιογνωμίες τῆς ἑλληνικῆς λογιοσύνης στὰ τέλη τοῦ 18ου μέχρι τὸ πρῶτο ἥμισυ τοῦ 19ου αἰῶνος, γεννημένος στὴν Τσαρίτσανη τῆς ἐπαρχίας Ἐλασσόνος τὸ 1780 (τὸ 1802 χειροτονήθηκε ἱερέας καὶ ἀνέλαβε τὸ ἀξίωμα τοῦ οἰκονόμου στὴν τοπικὴ ἀρχιεπισκοπή).

«Ἡ δράση του ἐντάσσεται συνειδητὰ μέσα στὴν προσπάθεια ἀναγέννησης τῆς παιδείας καὶ τῆς πολιτικῆς ὀντότητας τοῦ νέου ἑλληνισμοῦ μὲ κύριους μοχλοὺς τὸν διαφωτισμὸ καὶ τὴν ἐπανάσταση»2.
Ὁ Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος ἦταν ξακουστὸς γιὰ τὰ περίλαμπρα κηρύγματα ποὺ ἐκφωνοῦσε αὐτοσχεδιάζοντας ἀπὸ ἄμβωνος τῆς Μεταμορφώσεως Πλάκας τῶν Ἀθηνῶν, ὅπου στὶς 28.7.1879, δηλ. 22 χρόνια μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Κωνσταντίνου Οἰκονόμου, χειροτονήθηκε διάκονος ὁ Ἅγιος Νικόλαος Πλανᾶς.

 
Σύμφωνα μὲ τὸν ἐπικήδειο ποὺ ἐκφώνησε ὁ Μιχαὴλ Γ. Σχινὰς (1792-1870), ὁ ἐκδημήσας στὶς 8 Μαρτίου 1857 Οἰκονόμος ἦταν:
«ὁ Σαμουὴλ τοῦ κηρύγματος, ἱερὸς νομοφύλαξ, θησαυροφύλαξ καὶ ταξίαρχος τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ὁ Ἕλλην ὁ πολύς, ὁ πύρινος ἱερεὺς καὶ κῆρυξ τῆς ἐκκλησίας, ὁ κλεινὸς τῶν Ἑλλήνων διδάσκαλος».
Μὲ τὸν ὡς ἄνω προτρεπτικὸ λόγο του, ὅπως καὶ μὲ πολλοὺς ἄλλους, ὁ Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος -ὁ ὁποῖος μόλις κηρύχθηκε ἡ Ἐπανάσταση διέφυγε στὴν Ὀδυσσό- ἐμψύχωνε τοὺς Ἕλληνες τοῦ 1821 στὸν ἀγῶνα ποὺ διεξῆγαν ἐνάντια στὴν ὀθωμανικὴ τυραννία. Δυστυχῶς, οἱ διαπιστώσεις καὶ οἱ νουθεσίες του εἶναι ἐξαιρετικὰ ἐπίκαιρες στὴν σημερινὴ ἐποχὴ τοῦ ὑγειοναζισμοῦ τῶν Νεοταξιτῶν.

Δύο καὶ πλέον αἰῶνες μετὰ τὴν ἀποτίναξη τοῦ ὀθωμανικοῦ ζυγοῦ, οἱ Ἕλληνες καλούμαστε νὰ ἀποσκορακίσουμε τοὺς καθημερινοὺς τυραννικοὺς βιαστὲς τῆς Πατρίδας καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας μας, οἱ ὁποῖοι, ἐκμεταλλευόμενοι ὡς ἄλλοθι τὴν ὑγειονομικὴ κρίση, μᾶς αἰχμαλώτισαν μέσα στὰ σπίτια μας (ἡ ἀποφυλάκισή μας ἐπιτρεπόταν μόνο ὑπὸ ὅρους, δηλ. ἐφόσον φορούσαμε μάσκα-φίμωτρο καί, ταυτοχρόνως, στέλναμε SMS στὸν "Μεγάλο Ἀδελφὸ" ἢ φέραμε μαζί μας ἀτομικὴ βεβαίωση συμπληρωμένη μὲ τὸν λόγο τῆς κατ᾿ ἐξαίρεσιν ἐλεύθερης μετακίνησής μας) καὶ ἐν συνεχείᾳ μᾶς διαίρεσαν, «μὲ τὸ ἔτσι θέλω», σὲ δῆθεν καθαροὺς ἐμβολιασμένους καὶ σὲ δῆθεν μιαροὺς ἀνεμβολίαστους.
 

Σὲ αὐτὸ τὸ πλαίσιο, ἡ ἄσκηση θεμελιωδῶν δικαιωμάτων ἐξαρτήθηκε ἀπὸ τὴν συστηματικὴ διείσδυση ἑνὸς βαμβακοφόρου στειλεοῦ στὴ μύτη μας, σὰν νὰ εἴμαστε ὕποπτοι τρομοκράτες ἀπὸ τοὺς ὁποίους λαμβάνεται δεῖγμα DNA, καὶ ἐν τέλει ἀπὸ τὴν ἐπίδειξη τοῦ ψηφιακοῦ πιστοποιητικοῦ ποὺ σκανάρεται ἀπὸ ὑγειονομικοὺς πορτιέρηδες, τὰ οὕτως εἰπεῖν πρόθυμα γιουσουφάκια τοῦ ἰατροφασιστικοῦ καθεστῶτος.

 
Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος θὰ στηλίτευε τὸν σημερινὸ ἐξαναδραποδισμό τοῦ Ἕλληνα μὲ τίς ἀκόλουθες φράσεις ἀπὸ τὸν προτρεπτικὸ πρὸς τοὺς Ἕλληνας τοῦ 1821 λόγο του:
«Ὁ κατακτητὴς δὲν ἔχει κανὲν δικαίωμα εἰς τὸ ἔθνος, ὅταν δὲν ὑπερασπίζηται, ἢ ὅταν αὐτὸς καταπολεμᾷ τὰ κυριώτατα τοῦ ἔθνους δικαιώματα»3 / «ἡ ζωὴ τῶν ταλαιπώρων Ἑλλήνων γίνεται συχνότατα θῦμα τῆς βαρβαρότητος τῶν Κρατούντων»4.
Σὲ ὅ,τι ἀφορᾷ τὴν ὑποχρέωση τοῦ σημερινοῦ Νεοέλληνα ραγιᾶ νὰ κυκλοφορεῖ κατὰ διαστήματα μὲ μάσκα παντοῦ καὶ νὰ ἀπειλεῖται μὲ χαράτσι γιὰ τὸν καθαρὸ ἀέρα ποὺ θὰ θελήσει νὰ εἰσπνεύσει ἔχοντας ἐλεύθερο τὸ πρόσωπό του, τὸ ἀκόλουθο χωρίο ἀπὸ τὸν προτρεπτικὸ λόγο τοῦ Κωνσταντίνου Οἰκονόμου ἀποκαλύπτει τὸ μέγεθος τοῦ ὀθωμανικοῦ ἐξευτελισμοῦ ποὺ ἐπανέφεραν οἱ σημερινοὶ ἀπάνθρωποι Νεοταξίτες τύραννοι:
«Πάντοτε καὶ παντοῦ ὁ Ἕλλην πρέπει νὰ φορῇ τῆς ἀτιμίας τὰ στίγματα· πάντα τὰ περὶ αὐτὸν πρέπει νὰ κηρύττωσι τὴν δουλείαν αὐτοῦ! Συνεσταλμένος, μελανοφορῶν, κλίνων τὸν αὐχένα ἕως ἐδάφους χρεωστεῖ νὰ ἀπαντᾷ καθ᾿ ὁδὸν καὶ τὸν μικρότερον τῶν τυράννων. Εἰ δὲ καὶ τολμήσει νὰ παραβῇ κανέν, καὶ τὸ μικρότατον, δεῖγμα τῆς ἑαυτοῦ δημοσίας ἐξουθενώσεως, ἡ ζημία εἶναι θάνατος. Ὁ Βλαχούτσης ἐφονεύθῃ εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, διότι τὸν εἶδεν ὁ Ἀρχιναύαρχος φοροῦντα λαχούριον εἰς τὴν κεφαλήν. Ἄλλοι ἐσφάγησαν καθ᾿ ὁδὸν ὑπὸ τοῦ μεταμορφωμένου Σουλτάνου, διότι εἶχον τὰ καλουπάκια μεγαλύτερα καὶ ὀγκωδέστατα ὀλίγον ὑπὲρ τὸ μέτρον, τὸ ὁποῖον εἶχε τὴν εὐκαιρίαν καὶ τὴν πρόνοιαν τὸ Κράτος του νὰ ἐκδώσῃ πρὸς καταφρόνησιν τῶν ὑπηκόων!»5.
 
Γιὰ νὰ ἀντιδράσουμε στὴν ἐπανάκαμψη τοῦ νεο-ὀθωμανικοῦ ἐξευτελισμοῦ μας, ἀξίζει νὰ δανειστοῦμε μιὰ ἀκόμη φράση ἀπὸ τὸν προτρεπτικὸ λόγο τοῦ Κωνσταντίνου Οἰκονόμου:
«Ὦ ὑπηρέται λοιπὸν τῆς θείας προνοίας τρέχετε γενναίως καὶ ἀνεπιστρόφως τὸν ἀγῶνα τῆς πίστεως, εἰς τὸν ὁποῖον σᾶς συνεκάλεσεν ἡ φωνὴ τοῦ ὑψίστου. Σπεύσατε νὰ διώξητε τῆς πίστεως τοὺς ἐχθροὺς ἀπὸ τοῦ καλοῦ προσώπου τῆς Ἑλλάδος, ὡς διώκονται τὰ φάσματα τῆς νυκτὸς ὑπὸ τῶν ἡλιακῶν ἀκτίνων»6.
Ἐξαιρετικὰ ἐπίκαιρο καὶ ἕνα σχόλιό του λίγες σελίδες παρακάτω, τὸ ὁποῖο ἀφορᾷ τὸν συνδυασμὸ τῆς δεσποτικῆς διακυβέρνησης μὲ τὴν ἐπικινδυνότητα μιᾶς λοιμώδους νόσου ὅπως εἶναι ἡ πανώλη (σημειωτέον ὅτι ἐπιδημία χολέρας, ποὺ εἶχε ξεσπάσει στὴν Βιέννη τὸ 1831, στοίχισε τὴν ζωὴ τῆς μητέρας, τῆς συζύγου, τοῦ ἀδελφοῦ καὶ τοῦ θείου τοῦ Κωνσταντίνου Οἰκονόμου):
 
«Καὶ οἱ δυστυχεῖς Ἕλληνες, ἔχοντες διὰ παντὸς ἐπικειμένην εἰς τὸν τράχηλον αὐτῶν τὴν σπάθην τοῦ Τούρκου καὶ τῆς πανώλους, χρεωστοῦσι νὰ ὑποτάσσωνται εἰς τοιοῦτον νόμιμον Μονάρχην, διότι εἶναι ἄσπονδος καὶ ἀμείλικτος ἐχθρός - τῆς ὑγείας καὶ τῆς ζωῆς αὐτῶν [Σ.Σ.: ὅπου πανώλη, διαβάστε κορωνοϊός - κι ὅπου Μονάρχης: Κυριάκος Μητσοτάκης]. [...] Οἴμοι, φιλοτιμότατοι προγόνων φιλοτιμοτάτων ἀπόγονοι, οἵαν ἀτιμίαν δὲν ἐπάθετε ὑπὸ τῶν ἀγρίων διοικητῶν; Πᾶν,Πᾷν εἶδος αἰσχρουργίας δύναται νὰ πράξῃ ὁ Τοῦρκος εἰς τοὺς Ἕλληνας ἀτιμωρητὶ»7.
Στὶς 19 Ἰουλίου 1821, ὁ Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος ἐξεφώνησε στὴν Ὀδησσό, στὴν ρωσικὴ ἐκκλησία τῆς Μεταμορφώσεως, τὸν ἐπιτάφιο λόγο γιὰ τὸν ἀείμνηστο Πατριάρχη Κωνταντινουπόλεως Γρηγόριο τὸν Ε΄, χρησιμοποιῶντας φράσεις διαχρονικῆς ἀξίας8:

«Ὦ Θεὲ τοῦ ἐλέους, Ἐπουράνιε τῆς κτίσεως Βασιλεῦ! Ἐπίβλεψον ἐξ οὐρανοῦ καὶ ἴδε τὴν κάκωσιν τοῦ λαοῦ σου. Ἕως πότε Κύριε θέλει ἐξυβρίζῃ τὸ Πανάγιον Ὄνομά Σου ὁ ἐχθρὸς τοῦ Σταυροῦ;».
Τὸ τελευταῖο ἐρώτημα προφέρεται ἤδη ἀπὸ τὰ χείλη ὀλίγων πιστῶν Ἑλλήνων ποὺ ἀναμένουν διακαῶς τὴν ἀπάντηση-προσκλητήριο, προκειμένου νὰ τερματίσουν «πᾶν εἶδος αἰσχρουργίας» ποὺ πράττει μέχρι σήμερα ἡ ἑκάστοτε ἀνθελληνικὴ κυβέρνηση «εἰς τοὺς Ἕλληνας ἀτιμωρητί».
«Τὴν δυστυχίαν σας τὴν κλαίει τὸ γένος, τὴν κλαίει ἡ Ἑλλάς· ἀλλὰ δὲν θέλει διαφύγει ὁ τύραννος τὴν δίκην τοῦ Θεοῦ καὶ τοὺς βραχίονας τῶν ὁμογενῶν σας»9.
 
__________________________________
 
1 Κων. Οἰκονόμου του ἐξ Οἰκονόμων, Προτρεπτικός. Πρὸς τοὺς Ἕλληνας, εἰς: Λόγοι, Τόμ. Ἀ΄, ἐπιμ. Θεοδ. Κ. Σπεράντσα, Ἀθῆναι 1971, σελ. 237 ἐπ.
 
2 Κασίνης, Προλογικὸ Σημείωμα, εἰς: Γ. Ξουριά, Κωνσταντῖνος Οἰονόμος ὁ ἐξ Οἰκονόμων. Τὸ φιλολογικὸ ἔργο. Ἡ θεωρία τῶν «Γραμματικῶν Τεχνῶν», Ριζάρειο Ἵδρυμα, 2007, σελ. 9.
 
3 Ό.π., σελ. 241.
 
4 Ό.π., σελ. 243.
 
5 Ό.π., σελ. 247.
 
6 Ό.π., σελ. 238.
 
7 Ό.π., σελ. 245.
 
8 Ἐν Κερκύρᾳ, 1870, σελ. 16· στὶς 5.2.1843 ἐν τῷ ναῷ τῆς Ἁγίας Εἰρήνης ἐξεφώνησε τὸν ἐπιτάφιο λόγο καὶ εἰς τὸν ἀοίδιμον Θ. Κολοκοτρώνην.
 
9 Ό.π., σελ. 253.
 
«Πᾶνος»

1 σχόλιο:

  1. Ἑλλήνων συναρμολόγησις ! Αἰώνων δάκρυα, θυσίες καὶ αἵματα.
    Ὁλικὴ ἐπαναφορά, στὸν ἔνθεο, φιλότιμο ἐαυτό μας ! ΑΜΗΝ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή