Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

Σειρά τριῶν, πάντοτε ἐπίκαιρων, ἀπομαγνητοφωνημένων ὁμιλιῶν τοῦ μακαριστοῦ γέροντος Ἀθανασίου Μυτιληναίου - Περί αἱρέσεων - Ὁμιλία 1η - ΓΕΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΑΙΡΕΣΕΩΝ


Σειρά τριῶν, πάντοτε ἐπίκαιρων, ἀπομαγνητοφωνημένων ὁμιλιῶν  τοῦ μακαριστοῦ γέροντος Ἀθανασίου Μυτιληναίου - Περί αἱρέσεων

 

Ὁμιλία 1η - ΓΕΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΑΙΡΕΣΕΩΝ

                    Αἵρεσις: ὁ ἐσωτερικός ἐχθρός τῆς Ἐκκλησίας

     πειδή στίς μέρες μας, γαπητοί μου, πως λέγει κε νας ψαλμικός στίχος, πολλοί «μονιο γριοι»[Ψαλμ.79,14:«λυμήνατο ατν ς κ δρυμο, κα μονις γριος κατενεμήσατο ατήν»], δηλαδή γριογούρουνα, λυμαίνονται τήν χριστοφυτευθεσα μπελο τς κκλησίας μέ τίς αρέσεις τους, καλό θά ταν ατές ο τρες μιλίες μας νά φιερωθον ες τό μεγάλο ατό θέμα τν αρετικν, τν χθρν ατν τς κκλησίας μας, ο ποοι χθροί εναι σωτερικοί. Διότι κενοι ο ποοι σκον διωγμόν ναντίον τς κκλησίας εναι χθροί ξωτερικοί· κενοι μως ο ποοι μετέρχονται τήν αρεσιν, ατοί εναι χθροί σωτερικοί.

     Οδέποτε κκλησία φοβήθη τούς διωγμούς τούς ξωτερικούς· ντιθέτως, μέ τούς ξωτερικούς διωγμούς, λαμπρύνθη, μεγαλύνθη, καί νεδείχθησαν ρωες καί γιοι καί Μάρτυρες, ο ποοι στόλισαν τήν κκλησία μέ πορφυρον νδυμα, πού εναι τά αματά τους. κενο πού φοβήθηκε κκλησία εναι αρεσις, εναι σωτερικός χθρός· καί κριβς κε κινεται μέ κάθε τρόπο, διά νά πομακρύνη κάθε αρετική διδασκαλία καί κάθε αρετικόν νθρωπον.

                          Οἱ ἀντιξοότητες εἰς τό ἔργον τῆς Ἐκκλησίας

   ταν δρύθη κκλησία το Χριστο πί τς γς, δέν γκατεστάθη, πως εναι γνωστόν πό τήν κκλησιαστική μας στορία, δέν γκατεστάθη πί φιλικο δάφους· χρος πί το ποίου γκατεστάθη το χθρικός.

   γ, πως εναι γνωστό, μέ τήν πτσι τν πρωτοπλάστων κατέστη δαιμονοκρατουμένη. «θεός το κόσμου τούτου»[βλ. Ιω.12,31 «νν κρίσις στ το κόσμου τούτου, νν ρχων το κόσμου τούτου κβληθήσεται ξω» και 16,11 «περ δ κρίσεως, τι ρχων το κόσμου τούτου κέκριται»]  , Διάβολος, εναι κενος ποος μέ τήν πτσι τν πρωτοπλάστων δέν κατέκτησε μόνον ατούς, λλά κατέκτησε καί τήν γν.

   ταν λέμε τι «κατέκτησε», δέν ννοομε τι κύριος το αἰῶνος τούτου το Διάβολος· κύριος παραμένει πάντοτε, γαπητοί μου, Θεός· λλά ννοομε τι πέτρεψε Θεός στόν Διάβολο νά σκ τήν πιρροή του πί τν νθρώπων καί πί τς λόγου κτίσεως. τσι ο νθρωποι μποροσαν πάρα πολύ εκολα νά γίνουν ργανά του, καί μέ τόν τρόπον ατόν νά πολεμήση Διάβολος τήν κκλησία.

     Βεβαίως, ταν νεφανίσθη κκλησία, Διάβολος συνετρίβη· συνετρίβη πί το Σταυρο το Χριστο. Τά θέματα πού κάναμε δειξαν ατό, τι Διάβολος κε νικήθη, ες τόν Σταυρόν καί ες τόν δην. μως φέθη νά δρ, χι νεξελέγκτως, λλά φέθη νά δρ ως του τελειώση στορία το κόσμου.

                            Ἡ δαιμονική μέθοδος τῆς νοθείας

   Καί τώρα Διάβολος, ταν εδε τι πλέον σχύς του κυριολεκτικά κατερρακώθη μέ τόν Σταυρό καί τήν νάστασι το Χριστο, ρχισε νά πολεμ τήν κκλησία μέ μίαν νέαν μέθοδον, μέ τήν μέθοδον τς νοθείας. Δέν ρχεται νά π τι Χριστός δέν εναι τίποτε· γιατί νικήθη· ρχεται μως νά μιλήση μέ τήν γλσσα τς νοθείας καί νά π: «Ναί, βεβαίως! γώ δέχομαι τόν ησον Χριστόν. Βεβαίως! λλά, ξέρετε, ησος Χριστός –σπουδαος νθρωπος!– λλά... δέν εναι Θεός.»! τό λλο: «Βεβαίως! εναι Θεός!... λλά δέν γινε νθρωπος· τανε φαινομενικά νθρωπος.»! Καί οτω καθ’ ξς. Δηλαδή μέ κάθε τρόπο πιδιώκει νά δημιουργήση Διάβολος μίαν πόκλισιν πό τήν λήθεια. Κι ατή πόκλισις πό τήν λήθεια λέγεται «αρεσις».

                            Ἡ αἵρεσις εἰς τήν Παλαιάν Διαθήκην

   Κύριος μς εδοποίησε γιά τό θέμα ατό πού θά δημιουργοσε Διάβολος. Σημειώσατε τι δέν φίστατο θέμα αρέσεως πρό Χριστο. ν θά νοίξετε τήν Παλαιά Διαθήκη, οδέποτε θά δτε πουθενά νά πάρχη αρεσις. ,τι πιστεύουν ο βραοι, εναι βεβαίως πίστις ατή πού συμπίπτει μέ τά γεωγραφικά τους ρια· εναι πίστις τν βραίων. Οδείς ποτέ σκέφθη νά λλοιώση τήν πίστιν τν βραίων. Ποτέ, κανείς. Οδέποτε προέκυψε θέμα νοθείας αρέσεως ες τήν Παλαιά Διαθήκη.

    Διά τήν κρίβειαν βεβαίως το πράγματος, άν διαβάσετε τι χουμε τήν αρεσιν τν Σαδδουκαίων τν Φαρισαίων, κε δέν πρόκειται περί αρέσεως μέ τήν τρέχουσα ννοια τς λέξεως. μλλον καί πρόκειται καί δέν πρόκειται· διότι ο Σαδδουκαοι δέν πίστευαν στήν νάστασι τν νεκρν, ν ο Φαρισαοι πίστευαν στήν νάστασι τν νεκρν. λλά ταν ναφέρεται κε αρεσις τν Σαδδουκαίων αρεσις τν Φαρισαίων, κυρίως χει τήν ννοια τς μερίδος καί χι τς ποκλίσεως πλς. Τς μερίδος.

  Πάντως οδέποτε Παλαιά Διαθήκη ντιμετώπισε τό θέμα τς αρέσεως. ντιθέτως, φ’ του ρθε Χριστός, χουμε πλησμονήν αρέσεων. Πλησμονή! Σς κάνει ντύπωσι ατό; Τί σημαίνει; Σημαίνει τι Διάβολος δέν εχε τίποτε τό διαίτερο νά πολεμήση στήν Παλαιάν Διαθήκη· χει μως νά πολεμήση στήν Καινήν Διαθήκη. Καί ρχεται τώρα νά δημιουργήση τήν αρεσιν.

 

            Ἡ παραβολή τῶν ζιζανίων δηλωτική τῆς παρουσίας τῶν αἱρέσεων

    Κύριος, σς επα, μς εδοποίησε· διά πολλν μς εδοποίησε. Κάποτε νέφερε μία παραβολή, πού κε θελε νά δείξη χαρακτηριστικά τήν παρουσία τν αρέσεων, μόλις κενος θά φευγε πό τόν κόσμον ατόν. Καί επε τήν παραβολή τν ζιζανίων.

    «Κάποιος νθρωπος», λέγει, «σπειρε καλόν σπόρο στό χωράφι του. ταν ρθε καιρός νά φυτρώση τό σιτάρι, ντελήφθησαν ο νθρωποί του, ατοί δηλαδή πού τούς στειλε μέ τόν καλό σπόρο νά σπείρουν τό χωράφι του, ο ργάται του, ο γεωργοί του, ντελήφθησαν τι στό χωράφι μέσα εχαν φυτρώσει καί ζιζάνια. Καί λέγουν ες τόν Κύριον: ‘’ σπόρος πού μς δωκες, Κύριε, καλός δέν ταν; πς γινε καί φύτρωσαν ζιζάνια;’’. Τήν πορία τους ατή τήν ξηγε διοκτήτης το χωραφιο· καί λέγει: ‘’ σπόρος πού σς δωσα βεβαίως το καλός· λλά τήν νύχτα, ταν σες πήγατε νά κοιμηθτε, πως λοι ο νθρωποι κοιμνται, χθρός νθρωπος πγε καί σπειρε ζιζάνια μέσα στό χωράφι, ρριξε σπόρον ζιζανίων. ταν φύτρωσε στος, φύτρωσαν καί τά ζιζάνια. Ατό εναι λο’’. Το λέγουν τότε ο γεωργοί: ‘’Νά πμε νά ξερριζώσουμε πό μέσα τά ζιζάνια’’. Καί λέγει Κύριος: ‘’χι· φστε τα νά συναυξάνουν. Θά ’ρθη ρα, πού θά γίνη ατό τό χώρισμα. Τότε θά γίνη, ταν θά λθη καιρός, πού τό σιτάρι θά μπ στήν ποθήκη καί τά ζιζάνια θά συναχθον καί θά μπον μέσα στό καμίνι το πυρός’’»[Ματθ.13,24-30].

   Ατήν τήν παραβολή επε Κύριος. Καί πς επε; «μοιώθη βασιλεία τν ορανν... Σέ ποιόν χρον νοεται δ βασιλεία τν ορανν; Ες τόν παρόντα κόσμον. στρατευομένη κκλησία νοεται ταν επε «μοιώθη βασιλεία τν ορανν». Βλέπετε τι Βασιλεία το Θεο εναι κκλησία στρατευομένη δ πί τς γς;

   Καί ρωτήθηκε πό τούς Μαθητάς Του ποία ννοια εχε ατή παραβολή. Καί Κύριος πήντησε: « σπείρων τ καλν σπέρμα στν υἱὸς το νθρώπου». γώ εμαι κενος πού σπέρνω τό καλό τό σπέρμα· « δ γρός στιν κόσμος». Ποιός εναι τό χωράφι; Εναι κόσμος. «τ δ καλν σπέρμα, οτοί εσιν ο υο τς βασιλείας.», τό καλό τό σπέρμα, λέγει, εναι ο υοί τς βασιλείας.

   Προσέξτε δ κάτι παρακαλ. Δέν λέγει « λόγος μου», λλά λέγει «ο υο τς βασιλείας». Προσέξτε ατό τό σημεο· εναι πάρα πολύ σημαντικό. Σέ λλη παραβολή παρομοιάζει τόν σπόρο μέ τόν λόγο Του· «ξλθεν σπείρων το σπεραι τν σπόρον ατο...». Καί ποιός εναι ατός σπόρος; Εναι λόγος το Θεο. διος Κύριος τό ρμηνεύει. δ ποιός εναι σπόρος καλός; Ο «υο τς βασιλείας», δηλαδή ο νθρωποι το Θεο.

»τ δ ζιζάνιά εσιν ο υο το πονηρο». Τά ζιζάνια δέν λέγει τι εναι αρεσις, κακός λόγος· λλά τί; εναι ο αρετικοί ο διεφθαρμένοι νθρωποι. χει σημασία ατό. « δ χθρς σπείρας ατά στιν διάβολος», χθρός δέ πού τά σπειρε εναι Διάβολος. Σαφς λοιπόν· Διάβολος. « δ θερισμς συντέλεια το αἰῶνός στιν». Τί εναι θερισμός; Εναι τό τέλος το αἰῶνος, τό τέλος τς στορίας. «ο δ θεριστα γγελοί εσιν». Ποιοί εναι κενοι πού θά θερίσουν; Εναι ο γγελοι. Καί λλο μς επε Κύριος τι θά ποστείλη τούς γγέλους στά τέσσερα πέρατα τς οκουμένης, διά νά συλλέξουν τούς κλεκτούς  .

»σπερ ον συλλέγεται τ ζιζάνια κα πυρ κατακαίεται, οτως σται ν τ συντελεί το αἰῶνος τούτου». Πς μαζεύουμε τά ζιζάνια καί τά βάζουμε στό καμίνι; τσι θά εναι, λέει, ταν θά τελειώση κόσμος ατός.

»ποστελε υἱὸς το νθρώπου τος γγέλους ατο, κα συλλέξουσιν κ τς βασιλείας ατο πάντα τ σκάνδαλα κα τος ποιοντας τν νομίαν.» στε λοιπόν τό σκάνδαλον καί νομία εναι αρεσις καί διεφθαρμένος βίος· εναι δύο πράγματα.

»κα βαλοσιν ατος ες τν κάμινον το πυρός», πού εναι Κόλασις· «κε σται κλαυθμς κα βρυγμς τν δόντων. τότε ο δίκαιοι κλάμψουσιν ς λιος ν τ βασιλεί το πατρς ατν. χων τα κούειν κουέτω.»

   στε βλέπουμε λοιπόν, γαπητοί μου, τι δ Κύριος μς παρουσιάζει τό τί θά γίνη μές στόν κόσμον ατόν πό τήν στιγμή πού θ’ ρχίση νά σπείρεται λόγος δικός Του. Θά ρχίσουν νά πάρχουν ο εσεβες νθρωποι, ο δίκαιοι νθρωποι, ο ελαβες, ο πιστοί νθρωποι, ο υοί τς Βασιλείας· θά συνυπάρχουν μως καί ο υοί το πονηρο, ο ποοι κι ατοί θά μπονε μέσα στήν κκλησία, στό ατό χωράφι. Θά μπονε καί ατοί μέσα στήν κκλησία καί θά δημιουργον προβλήματα, θά δημιουργον ντιθέσεις καί ξύτητες.

                                   Ἄλλο αἵρεσις, ἄλλο  αἱρετικός

   Δέν λέγει δ γιά τήν αρεσι, λλά γιά τόν αρετικό· δέν λέγει γιά τήν διαφθορά, λλά γιά τόν διεφθαρμένον νθρωπο· δέν λέγει διά τήν νομίαν, λλά διά «τος ποιοντας τν νομίαν». Καί γιατί λέγει «φετε συναυξάνεσθαι»; Μοιάζει παράξενο. Πς Χριστός, στήν πρότασι τν γεωργν νά βγάλουν τά ζιζάνια, τούς επε νά τό φήσουν ατό τό θέμα καί νά μείνουν τά ζιζάνια τσι, δηλαδή νά μήν πειράξουν τούς σκανδαλοποιούς; Πς γίνεται ατό;

   δ πρόκειται περί ποκοπς νός πιστο, σχέτως άν ατός παρουσιάζη μία κατάστασι δυσάρεστη, σκανδαλώδη. Ατός νθρωπος δέν πρέπει μέσως νά ποκοπ, λλά πρέπει νά περιμένουμε τήν μετάνοιά του. άν μως δέν λθη μετάνοιά του, τότε θά ποκοπ.

   Σέ λλη περίπτωσι βεβαίως μς επεν Κύριος τι φείλομε νά ποκόπτωμε. Ποιά εναι ατή; Εναι καί στήν Παλαιά, λλά νανεοται καί ες τήν Καινή Διαθήκη· «κα ξαρετε τν πονηρν ξ μν ατν»[Α΄Κορ.5,13· πρβλ.Αριθμ.33,52], θά βγάλετε τόν πονηρόν πό νάμεσά σας. κούσατε;... θά τόν βγάλετε τόν πονηρόν πό νάμεσά σας!

   δ μως πρόκειται περί νθρώπων, πού χομε τήν λπίδα σως κάποτε νά σωθον. πί παραδείγματι, πόστολος Παλος, πρίν γίνη Παλος, το να σκάνδαλον. Κι μως ατό τό σκάνδαλον, ατός ποος ταν διώκτης, γινε μετά νθερμος πόστολος.

   Περίπτωσις ποκοπς κυρίως εναι καί θάνατος· νά ρθη δηλαδή Θεός νά κόψη τή ζωή νός σκανδαλοποιο. Δέν το τήν κόβει μέσως τή ζωή· τόν φήνει. Εναι κενο πού πολλές φορές λέμε: «Μά, γιατί ατός νθρωπος νά ζ καί νά σκανδαλίζη; Γιατί νά ζ αρετικός; Γιατί νά σκορπάη τήν αρεσί του αρετικός;».

    φήνει Θεός· τόν φήνει γιά μιά μετάνοια· τολάχιστον γιά νά φαιρέση πό τόν κακόν καί τόν σκανδαλοποιόν τήν δικαιολογία τι δέν εχε χρόνο νά μετανοήση. Καί τόν φήνει. Δέν σημαίνει μως μ’ ατό τι μές στήν κκλησία πρέπει νά πάρχη σκανδαλοποιός καί αρετικός· παγε τς βλασφημίας! Πρόκειται λοιπόν περί το προσώπου, μήπως καί μετανοήση· χι περί τς αρέσεως καί το κακο. λλοίμονο άν πρόκειτο περί ατο.

  Πάντως δέν ργησαν, γαπητοί μου, πράγματι, κατά τόν λόγον το Κυρίου, νά ναφανον τά ζιζάνια. Καί πως Κύριος τό διεμήνυσε, τσι καί γινε. Μάλιστα πό τήν πρξιν τς κκλησίας, πό τούς ποστόλους τούς δίους –διότι θά πιστρατεύσωμε καί χωρία πό τούς ποστόλους–, θά δομε τι τό πργμα τσι εναι. Δέν ννοε τι αρετικός καί σκανδαλοποιός θά μένουν μέσα στήν κκλησία. χι!

 

           Εἶναι δυνατή ἡ συνύπαρξις Συναγωγῆς τοῦ Σατανᾶ καί Ἐκκλησίας;

   εαγγελιστής ωάννης, ποος εναι καί τελευταος κ τν δώδεκα ποστόλων ες τόν κόσμον ατόν, στήν ποκάλυψί του μς ναφέρει δυό κατηγορίες αρέσεων, κ τν ποίων προλθαν δύο ρεύματα αρέσεων. Καί καλόν εναι νά γνωρίζωμε τίς κατηγορίες ατές, γιά νά ξέρωμε νά κατατάσσωμε καί νά χαρακτηρίζουμε μίαν αρεσιν, ποία μφανίζεται ες τόν κόσμον, σ’ λη τήν στορία ννοεται.

   πως μς γράφει εαγγελιστής ωάννης στήν ποκάλυψι, Κύριος ποτείνεται ες τόν γγελον τς Σμύρνης, τόν πίσκοπον τς Σμύρνης, καί το λέγει: «κα τν βλασφημίαν κ τν λεγόντων ουδαίους εναι αυτούς, κα οκ εσίν, λλ συναγωγ το σαταν» [Αποκ.2,9]. Εδατε παρακαλ διος Χριστός πς χαρακτηρίζει δ μίαν αρεσιν; «Συναγωγή το Σαταν»! Πς εναι δυνατόν ποτέ νά συνυπάρχη συναγωγή το Σαταν μέ τήν κκλησίαν...!

    Νά λόγος, μέσως-μέσως, νά μήν παρανοήσωμε τήν παραβολή πού επα προηγουμένως, ν’ φήσωμε δηλαδή τόν αρετικό νά πάρχη. Δέν θά πμε νά τόν σκοτώσουμε! Δέν θά πμε νά το βγάλωμε τά μάτια! χι! Θά τόν φήσουμε τόν νθρωπο. «Μά, λέγει, βρίζειΘά τόν κόψωμε πό τήν κκλησία· δέν θά τόν κόψωμε πό τήν ζωή. Τό καταλάβατε σς παρακαλ; Δέν θά τόν βάλωμε πάνω στήν πυρά νά τόν κάψωμε γιατί εναι αρετικός! Θά τόν φήσουμε. «Μά, βλασφημ!». φστε τον. Θά ποκοπ μως πό τήν κκλησίαν. πό τήν κκλησία, πάει...! Δέν μπορε νά πάρχη μέσα στήν κκλησία.

   Λοιπόν, τί λέγει δ Κύριος στήν πιστολήν του ατή; «καί τήν βλασφημίαν ξ κείνων πού λέγουν τι εναι ουδαοι, πού δέν εναι, λλά εναι συναγωγή το Σαταν». Πς τώρα μπορε κάποιος νά χαρακτηρισθ τι εναι ουδαος, καί νά εναι ταυτοχρόνως νθρωπος τς συναγωγς το Σαταν; Τί εναι συναγωγή το Σαταν; Εναι κκλησία το Σατανκ το «συνάγω»· συναγωγή το Σαταν. Ποιοί εναι ατοί ο ουδαοι; Μέ τό νά εναι ουδαος κανείς, ατομάτως εναι καί νήκει ες τήν συναγωγή το Σαταν;... χι. χι! λλά ατοί «λέγουν τι εναι ουδαοι».

     ν ατοί σαν πραγματικά ουδαοι, δηλαδή κάτω πό τόν νόμο το Θεο, θά πίστευαν ες τόν ησον Χριστόν. σως κόμη νά μήν εχε λθη ρα νά πιστεύσουν· θά πίστευαν μως. Δέν θά δύνατο λοιπόν νά χαρακτηρισθον συναγωγή το Σαταν. λλά πρόκειται γιά αρετικούς ο ποοι, ταν κουσαν τό κήρυγμα το Εαγγελίου, πίστευσαν ες τόν Χριστόν, λλά δέν θέλησαν νά φήσουν καί τό ουδαϊκόν πνεμα· καί συνεπς νέμειξαν ουδαϊσμόν καί Χριστιανισμόν. πό ατήν τήν μεξιν προέκυψαν μάδες αρετικές, πως εναι ο Ναζιραοι Ναζωραοι, ο Ἐ βιωνται, ο λκεσαΐται καί λλοι.

Περί τίνος κριβς πρόκειται;

 

      Γιά νά γίνη κάποιος Χριστιανός πρέπει νά περάση πρῶτα ἀπό τόν Ἰουδαϊσμόν;

   πως θά γνωρίζετε, στήν ρχαϊκή κκλησία εχε προκύψει θέμα περιτομς καί εδωλοθύτων· κι ατό πειδή Χριστιανισμός κηρύχθηκε σέ χρον ουδαϊκόν. Χριστός σέ ουδαίους κήρυξε, σέ βραίους. Καί προέκυψε τό ξς θέμα: Προκειμένου νά ξαπλωθ τό Εαγγέλιον ξω πό τά ρια τς Παλαιστίνης καί ο θνικοί νά γίνουν Χριστιανοί, θά πρεπε προηγουμένως νά περιτμηθον χι;

  Σημειώσατε τι τότε ο Χριστιανοί ξ βραίων δέν θελαν νά ξαπλωθ τό κήρυγμα ξω πό τά ρια τς Παλαιστίνης. ταν πόστολος Πέτρος παρακαλ κλήθηκε ες τό σπίτι το Κορνηλίου καί λθε κι κε Πεντηκοστή, τό Πνεμα τό γιον, τότε κλήθη σέ πολογία –ξέρετε ποιός;– πόστολος Πέτρος! κούσατε;... πόστολος Πέτρος! κλήθη σέ πολογία, ταν πέστρεψε ες τά εροσόλυμα! Καί το επαν: «Τί κούσαμε;...».

   Εναι κενοι ο ζηλωταί... , νά φυλάη Θεός τόν νθρωπο πό τούς ζηλωτάς! Νά φυλάη Θεός!... Δέν πάρχει μεγαλύτερη συμφορά πό τούς ζηλωτάς, γαπητοί μου, λων τν αώνων καί λων τν ποχν. Πρόκειται περί φανατικν νθρώπων καί χι περί κείνων ο ποοι θά θελαν νά διαφυλάξουν κεραίαν τήν Πίστιν. Διότι δ πάρχει πουσία τς διακρίσεως. Στόν ζηλωτήν πάρχει πουσία τς διακρίσεως, πάρχει καί φανατισμός. Εναι φοβερόν πργμα.

   κάλεσαν λοιπόν, παρακαλ, τόν πόστολο Πέτρο –ποιοί;– ο πρεσβύτεροι, δηλαδή ερες το ναο καί Φαρισαοι πού εχαν πιστεύσει ες τόν Χριστόν, καί το λένε: «Τί κομε;... τι πγες σέ νδρα μαρτωλόν καί θνικόν, καί το παρέδωκες τό Εαγγέλιον;!...».

   «Ναί» λέει πόστολος Πέτρος καί τά διηγεται λα. Καί τούς λέγει: «λθε Πεντηκοστή πως ρθε καί σ’ μς. Κατέβηκε τό Πνεμα τό γιον, φωτίσθησαν, λάλουν ξένες γλσσες καί πλήσθησαν νθουσιασμο! Καί ποιός εμαι γώ», λέει πόστολος Πέτρος, «πού θά μποδίσω τόν Θεόν νά καταστήση πιστούς νθρώπους καί ξω πό τόν ουδαϊσμόν, ξω πό τήν Συναγωγήν;... Ποιός εμαι γώ;...». Καί τότε παρακαλ σύχασαν.

   Θά παναλάβουν τό διο πργμα λίγα χρόνια μετά στόν πόστολο Παλο. «λα δ, θά το πονε. Τί κομε; Τί κομε;... τι διδάσκεις νά μήν περιτέμνωνται ο θνικοί, καί τούς διδάσκεις νά γίνωνται Χριστιανοί χωρίς προηγουμένως νά ποστον περιτομήν;!...»

  «Δηλαδή τί πρεπε νά γίνη», τούς λέγει πόστολος Παλος. «Δηλαδή γιά νά γίνη κάποιος Χριστιανός, πρέπει προηγουμένως νά περάση πό τόν ουδαϊσμόν;! Νά ποστ περιτομή, καί μετά νά γίνη Χριστιανός;! , λοιπόν», λέγει, «ν Χριστ ησο οτε περιτομή τι σχύει οτε κροβυστία! Οτε ν περιτμηθς, οτε ν δέν περιτμηθς χει καμμία σημασία καί καμμία ξία!»[Πραξ. 15,1-4· πρβλ. Γαλ.5,6 και 6,15]

    Καί πειδή γίνετο σάλος καί πειδή γίνετο φασαρία, πάντα πό τούς ζηλωτάς ατούς –ατοί στάθηκαν καί ατία πόστολος Παλος νά συλληφθ στά εροσόλυμα καί νά σταλ δέσμιος ες τήν Ρώμην· ατοί!–, γι’ ατό παρακαλ γινε λεγομένη ποστολική Σύνοδος στά εροσόλυμα. Καί κε, πραγματικά ν Πνεύματι γί, κρίθη τι περιτομή δέν χει καμμία σχέσι, καμμία σημασία, καί πηγορεύθησαν κε τά εδωλόθυτα καί λοιπά –νά μήν πολυπραγμον[βλ. Πραξ. 15,6-21].

  Τίς ποφάσεις ατς τς ποστολικς Συνόδου τίς στειλαν στήν ντιόχεια μέ γράμμα, διότι πρεπε κε νά ρεμήσουν ο Χριστιανοί, πού διερωτντο: «Δηλαδή μες δέν μπορομε νά εμεθα Χριστιανοί;... Πρέπει νά γίνωμε πρτα ουδαοι;!...». Καί κε τούς λέγουν ο πόστολοι: «Μήν νησυχτε· τό πργμα εναι ν τάξει, τακτοποιημένο. Δέν εναι παραίτητο κανείς νά γίνη πρτα ουδαος· μόνο νά τηρήση τό θέμα τν εδωλοθύτων καί τς πορνείας καί το πνικτο· ατά τά τρία»[βλ.Πραξ.15,22-35].

 

                                            Οἱ ἰουδαΐζοντες Χριστιανοί

   ν συνεχεί μερικοί τέτοιοι Χριστιανοί, ξ ουδαίων, δέν δέχθησαν τίς ποφάσεις τς Συνόδου τς ποστολικς, πεσπάσθησαν πό τήν κκλησία καί πετέλεσαν δίαν κοινότητα. Ατοί νομάσθηκαν «ουδαΐζοντες Χριστιανοί». Στήν στορία λοιπόν θά τούς βρτε ς ουδαΐζοντας Χριστιανούς, δηλαδή Χριστιανούς πού ουδαΐζουν· πού δέχονται καί θέλουν καί πιμένουν νά πάρχουν ουδαϊκά στοιχεα. Παρακαλ προσέξτε πολύ. Ατούς πόστολος Παλος στίς πιστολές του –φέρ’ επεν: Πρός Φιλιππησίους, 3, 2: «Βλέπετε τος κύνας, βλέπετε τος κακος ργάτας, βλέπετε τν κατατομήν», Β΄ Πρός Κορινθίους, 11, 13: «ο γρ τοιοτοι ψευδαπόστολοι, ργάται δόλιοι, μετασχηματιζόμενοι ες ποστόλους Χριστο» καί οτω καθ’ ξς– τούς ποκαλε, οτε λίγο οτε πολύ, «ψευδαδέλφους», «κύνας» –σκυλιά!–, «δολίους» –πονηρούς!– καί «κακούς ργάτας»! Εδατε χαρακτηρισμούς παρακαλ;...

  Ο ΧΙΛΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟΤΟΚΟΣ ΜΕΙΞΕΩΣ ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΥ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ

   Τώρα· πό ατήν τήν κατηγορία τν αρετικν προέρχονται λες κενες ο αρέσεις μέσα στήν στορία στίς ποίες ναμειγνύονται Χριστιανισμός καί ουδαϊσμός. άν σς ρωτήσω τώρα παρακαλ, γαπητοί, «Μπορετε νά μο χαρακτηρίσετε τί εναι Χιλιασμός;», δέν θά σς εναι δύσκολο νά μο παντήσετε· θά μο πτε: « Χιλιασμός εναι ουδαΐζουσα αρεσις.». Δέν εναι δύσκολο. Γιατί;

   κοτε τούς Χιλιαστάς, πού λέγουν: «Γιατί δέν λέτε τόν Θεόν ‘’εχωβᾶ’’;». Καί τούς λέμε: Γιατί νά Τόν πομε «εχωβ»; λέξις ατή, «εχωβ», εναι βραϊκή· τή λέμε λληνικά: Κύριος. ταν μετέφρασαν ξ λλου ο διοι ο βραοι τήν Παλαιά Διαθήκη, ες νύποπτον χρόνον σέ σχέσι μέ τόν Χριστιανισμόν, τρες αἰῶνες παρακαλ πρό Χριστο, τήν μετέφρασαν μέ τήν λέξι Κύριος. Οτε μία φορά δέν συναντομε στήν Παλαιά Διαθήκη τό νομα Γιαχβέ, εχωβ. Καί τό σπουδαιότατον: οτε μιά φορά δέν συναντομε τήν νομασία Γιαχβέ καί ες τήν Καινή Διαθήκη. Λοιπόν γιατί νά Τόν πομε τόν Θεόν εχωβ; Γιατί; Γιά ποιόν λόγο; «χι, χι, λέγουν· θά τόν λέμε εχωβ.»! Γιατί; Γιατί πλούστατα ο νθρωποι ατοί ναμειγνύουν ουδαϊσμόν καί Χριστιανισμόν.

   Δέν εναι λοιπόν δύσκολο νά χαρακτηρίσωμε ποις προελεύσεως εναι Χιλιασμός· εναι λοφάνερον. Καί εδατε πς ποκαλε παρακαλ πόστολος Παλος τούς αρετικούς ατς τς κατηγορίας; Θά τό παναλάβω λλη μία φορά: «ψευδαδέλφους», «κύνας», «κακούς ργάτας» καί «δολίους»!

 

            «Ἀλλὰ τοῦτο ἔχεις, ὅτι μισεῖς τὰ ἔργα τῶν Νικολαϊτῶν, ἃ κἀγὼ μισῶ.» [Αποκ.2,6]

   λλά συνεχίζοντας Κύριος, στό βιβλίον τς ποκαλύψεως, τήν πιστολή του πρός τήν κκλησίαν τς φέσου, λέγει τά ξς ες τόν γγελόν της, τόν πίσκοπον τς φέσου: «λλ τοτο χεις, τι μισες τ ργα τν Νικολαϊτν, κγ μισ.». λλά τοτο τό καλό χεις... –δηλαδή το κάνει μερικές παρατηρήσεις το πισκόπου τς φέσου– λλά χεις ατό τό καλό, τι μισες τά ργα τν Νικολαϊτν, πού καί γώ τά μισ, λέγει Χριστός.

   Κατ’ ρχάς παρακαλ κφρασις «μισῶ». ταν κάποτε τά βάλουμε μ’ ναν αρετικόν, μέσως μς λένε: «πιτρέπεται σες, πού εστε καλός Χριστιανός...», : εστε καί ερεύς... πιτρέπεται σες, πάτερ μου, νά μιστε τούς αρετικούς καί νά μιλτε μέ τόν τρόπον ατόν;!».

   Τί θά θέλατε νά γίνη; Νά γίνω γώ σοπερ-Χριστός;!... Πέστε μου: σοπερ-Χριστός νά γίνω;! Χριστός λέγει «μισ». Κι γώ τί εμαι; Θά κάνω ξυπνάδες ναντι το Χριστο, νά π τι χω γώ πιό πολλή γάπη πό τόν Χριστόν, πού λέγει τι μισε τά ργα τν Νικολαϊτν καί παινε τόν πίσκοπον τς φέσου καί το λέγει τι χει ατό τό καλό, τι τολάχιστον μισε τά ργα τν Νικολαϊτν;! Εναι θέμα φανατισμο θέμα διαχωρίσεως εθυνν; «Τελείωσε· εσαι αρετικός! εσαι νθρωπος τς Κολάσεως! Δέν θέλεις νά πεισθς; φύγε πό ’δ πέρα! φορίζεσαι! ποκόπτεσαι πό τήν κκλησία! Θά σέ βοηθήσω νά μάθης τήν λήθεια. Δέν τήν θέλεις; ποκόπτεσαι! Τελείωσε

   Εδατε παρακαλ; Σς τό λέω, γιατί πολλοί τό λέγουν ατό· δυστυχς τό λέγουν καί Χριστιανοί μας. «Γιατί, πάτερ;» λένε, «Γιατί, πάτερ, μιλτε μέ τήν γλσσαν ατήν;»! Τό ’χω κούσει τόσες φορές ατό. Καί θέλουν νά σέ κθέσουν στά μάτια τς κοινωνίας, τι εσαι στενοκέφαλος νθρωπος, μοχθηρός νθρωπος, πού διαθέτεις μόνον μσος καί τίποτε λλο! Δέν πρόκειται μως περί ατο, γαπητοί μου· λλά ατή πρέπει νά εναι τοποθέτησίς μας.

 

 

 

                                                     Οἱ Νικολαΐται

   Λοιπόν· τί εναι ατοί ο «Νικολαΐται»; Ατοί ο «Νικολαΐται», γαπητοί, τανε μία αρεσις. Βεβαίως ν θά χετε διαβάσει κούσει τι ατή αρεσις φείλεται ες τόν Νικόλαον τόν προσήλυτον, ναν κ τν πτά Διακόνων τς κκλησίας, πρόκειται περί πιθάνου πράγματος. ν τό χετε πουθενά διαβάσει τό χετε κούσει, πρόκειται περί πιθάνου πράγματος. γιος Ερηναος κάνει μίαν πόθεσιν, μίαν εκασίαν, μήπως εναι· λλά κάθε λλο παρά χομε καμμιά πηγή πού νά μς πληροφορ τι ατοί προέρχονται πό τόν Νικόλαον τόν προσήλυτον, ναν κ τν πτά Διακόνων –μεταξύ τν ποίων το καί πρωτομάρτυς Στέφανος. Ατοί ο «Νικολαΐται» σαν αρετικοί τς ποχς πού δη ζοσε κόμη πόστολος ωάννης. σαν γνωστικς προελεύσεως.

   Τώρα· τί εναι ατοί ο αρετικοί; Ατοί σαν πρτα θνικοί, δηλαδή εδωλολάτραι· καί ς εδωλολάτραι εχαν τά μυστήρια τν εδωλολατρικν θρησκειν. Στήν νατολή κυρίως εχανε τά μυστήρια τς Κυβέλης καί το τεως· στήν Αγυπτο εχανε το σίριδος καί τς σιδος· στήν λλάδα εχανε τά ρφικά μυστήρια, εχανε τά Θρακικά μυστήρια, εχανε τά λευσίνια μυστήρια· στήν Περσία τά μυστήρια το Μύθρα· καί οτω καθ’ ξς. Δηλαδή δέν ταν τίποτε λλο παρά θρησκεες πού εχαν λατρευτικόν, εχανε μυστηριακόν χαρακτρα.

   Ατοί λοιπόν, ταν κουσαν τό κήρυγμα το Χριστιανισμο, δέν πίστευσαν στόν Χριστόν ξ λοκλήρου, πως προσφέρεται Χριστός, καί νά γκαταλείψουν τήν παλαιάν των δοξασία· λλά τί καναν; Πραν Χριστιανισμό, δέν φησαν τίποτα πό κενα πού κρατοσαν παλαιά, καί τά νέμειξαν.

 

                                      Ὁ συγκρητισμός χθές καί σήμερα

   στερα, τήν ποχή κείνη, πρχε ατή τάσις μις μείξεως, νός συγκερασμο, νός συγκρητισμο –τό «-κρη» μέ τα. Δέν σς ναλύω τήν ρα ατήν ατόν τόν ρον, λλά μόνον τι πρόκειται περί νός νακατέματος λων μέ ,τι τότε μποροσε νά πάρχη. Ατός συγκρητισμός δέν ταν μόνον πί θρησκευτικο πιπέδου μόνον πί φιλοσοφικο, λλά ταν καί ες λλους τομες. Ατό τό στοιχεον το συγκρητισμο πάρχει φθονο καί σήμερα· κατ’ ξοχήν σήμερα στήν ποχή μας! Καί φιλοσοφικόν συγκρητισμόν χομε καί θρησκευτικόν συγκρητισμόν χομε, μέ λους ατούς τούς οκουμενισμούς: οκουμενισμούς θρησκευτικούς, οκουμενισμούς μπορικούς, οκουμενισμούς δεολογικούς,...

   ταν, πί παραδείγματι, σήμερα λέμε τι γιά νά μπομε στήν Ε.Ο.Κ. πρέπει νά βγάλωμε μερικά πράγματα πού χομε ς λληνες καί νά βάλωμε μερικά πράγματα πού χουν ο Ερωπαοι, ατό τό πργμα δέν εναι τίποτε λλο παρά νας συγκρητισμός, να νακάτεμα· νά βγάλω καί νά βάλω. Ατό τό πργμα. Καί τσι σήμερα, σο ποτέ λλοτε –πως καί τότε, τρες αἰῶνες πρό Χριστο καί τρες αἰῶνες μετά Χριστόν· λλά καί σήμερα– χομε πάρα πολύ μεγάλη ξαρσι ατο το συγκρητισμο, πί λων τν πιπέδων, ατς τς μείξεως, ατο το νακατέματος.

   Τότε λοιπόν πρχε ατή τάσις, μέ τίς διάφορες ατές μυστηριακές θρησκεες πού πρχαν, νά νακατεύουν καί φιλοσοφικές δέες καί Χριστιανισμό καί νά προσφέρουν να μεγμα. Βεβαίως, περιττόν νά σς π, νεκα το συγκρητισμο ατο νεπτύχθη πλθος πό ποικιλίες καί ποχρώσεις, μέ μία γενική νομασία: «Γνωστικισμός» –τό γάμμα κεφαλαον.

 

                      Νικολαΐται: Γνωστικοί καί Δυαρχισταί

     Ο Νικολαΐται σαν Γνωστικοί. λοι ο Γνωστικοί εχανε μίαν βασικήν ρχήν: τόν δυϊσμόν, τήν δυαρχίαν, που χομε δύο θεούς: τόν θεόν το καλο καί τόν θεόν το κακο. κόμη τήν δυαρχία τήν πεξέτειναν καί στό θέμα το ορανο καί το πνεύματος, καί τς γς καί τς λης· τι ορανός καί τό πνεμα εναι δημιούργημα ατο το γαθο θεο, ν λη καί κόσμος εναι δημιούργημα ατο το κακο θεο. νθρωπος εναι δημιούργημα καί τν δύο θεν· τό μέν πνεμα του εναι δημιούργημα το γαθο θεο, τό δέ σμα του εναι δημιούργημα το κακο θεοτσι λέγεται Θεός Δημιουργός: κακός θεός!

  Περιττόν νά σς π, τό καταλαβαίνετε καί μόνοι σας, πόσο αρετικά πράγματα εναι ατά. Καί μόνο διότι εσάγουν δύο ρχές, δύο θεούς, , τό καταλαβαίνετε πέρα γιά πέρα. Θεός εναι δημιουργός τν πάντων, γαπητοί μου. Δέν πάρχει θεός το κακο καί θεός το καλοῦ · οτε κόμη χουμε δυαρχία· οτε εναι συναιώνιος καί συνάναρχος λη, πως θά θελαν ατοί λοι ο δυϊσταί νά πιστεύουν καί νά ποστηρίζουν.

   πότε τό σμα θεωρετο πηγή κακο· γι’ ατό πρεπε νά παλλαχθ πό τό σμα.

 

                        Μανιχαοι – Νικολαΐται

   πρχαν δύο τρόποι παλλαγς πό τό σμα διά νά γλυτώση ψυχή. νας τρόπος ταν μία καταπίεσι τς σαρκός, σέ βαθμό πού νά φθάσω νά πεθάνω γρήγορα. Ατόν τόν τρόπον τόν μετήρχοντο ο Μανιχαοι· πό τόν Μάνεντα – Μάνης, το Μάνεντος. Πέρσης ατός, πού εχε νακατέψει πολλά πράγματα· εχε νακατέψει καί Βουδδισμό καί Περσισμό, εχε νακατέψει καί Χριστιανισμό καί ουδαϊσμό καί λοιπά. Μάνης. πρχε μως καί λλη ψις. Μπορ νά καταστρέψω τό σμα μου, χωρίς νά τό ποβάλλω σέ καταπίεσι. Γιατί νά τό κάνω ατό; Τό σμα μου δύναμαι νά τό καταστρέψω καί μέ τήν σωτία, δηλαδή μέ τίς δονές. ταν, πί παραδείγματι, τρώγω πολύ, πίνω πολύ καί μεθ, καπνίζω ρειμανίως, πίνω καί ναρκωτικά, , θά ζήσω πολλά χρόνια; Προφανς θά πεθάνω. Προφανς. Συνεπς γιατί νά μήν καταστρέψω τό σμα μέ τόν τρόπον ατόν, γλεντντας τή ζωή μου; Ατό καναν ο Νικολαΐται.

            Βαλαάμ: πνευματικός πρόγονος τν Νικολαϊτν

   λλά τό Νικολαΐτης προέρχεται πό τό Νικόλαος, πού μεταφράζεται πό τό νομα Βαλαάμ. Βαλαάμ ταν ατός πού εχε βάλει τότε σκάνδαλο στούς βραίους, νά πέσουν στήν πορνεία καί νά προσφέρουν θυσία στά εδωλα τν γειτόνων των. Τό λέγει ατό πολύ καλά τό βιβλίο τν ριθμν[Αριθ. Κεφ,22-24]. ξ λλου καί στό βιβλίον τς ποκαλύψεως τό σημειώνει ατό Χριστός· καί λέγει: «πως Βαλαάμ κανε κενο κι κενο...». Συνεπς τό Νικολαΐτης προέρχεται πό τό νομα Βαλαάμ. Γι’ ατό σς επα τι δέν χει καμμία σχέσι μέ τόν προσήλυτον, τόν διάκονον Νικόλαοννομα ξ λλου λληνικό. ν καί Νικόλαος θά π ατός πού καταστρέφει τόν λαό, ατός πού νικάει τόν λαό. Δέν εναι νίκη το λαο, λλά ατός πού νικάει τόν λαό, καί συνεπς καταστροφεύς, λυμεών. Βαλαάμ λοιπόν καί Νικολαΐτης σημαίνει καταστροφεύς, λυμεών· καταστροφεύς το δίου σώματος. Καί κε Χριστός λέγει ες τόν πίσκοπον τς φέσου: «Μισ τά ργα τν Νικολαϊτν, ο ποοι πιδίδονται στά σαρκικά μαρτήματα, στήν πορνεία καί τήν ποικίλη μαρτία. Μισ τά ργα ατν!».

                                          Ο Νικολαΐται σήμερα

   Μήπως, τώρα σς παρακαλ, ατή αρεσις τν Νικολαϊτν, τότε, σς θυμίζει τίποτα πό τήν ποχή μας;

   «Τά παιδιά το Θεο»! Πρτο-πρτο. «Τά παιδιά το Θεο», ατή αρεσις, «Τά παιδιά το Μ», το Μωϋσ· ατοί πού δίνουνε καί βιβλιαράκια καί λοιπά, πού χουνε στό καταστατικό τους πισήμως τήν πορνείαν. Προάγονται στήν πορνείαν, γιά νά μαζεύουν ο κοπέλλες χρήματα, διότι... καί τά λοιπά!

   Θά χετε διαβάσει βεβαίως γιά τό θέμα ατό. Νά να μικρό βιβλιαράκι, πού εξέδωκε πατήρ γνάτιος, εροκήρυκάς μας[Ο μακαριστός π. Ιγνάτιος Μαδενλίδης,Επίσκοπος Πενταπόλεως, πρώην μητροπολίτης Κεντρώας Αφρικής]. ρίστε παρακαλ: «Τά παιδιά το Θεο». χει δ μέσα ρκετά. Καί δίκη γινε στή Λάρισα. Τό θέμα πιστεύω τι σς εναι γνωστό. Τί λέτε; ατή αρεσις τί εναι; Ξέρετε τί λέγουν; «πό γάπη στόν Χριστό δίνουμε τό σμα μας νά πορνεύη.»! «Σο παραδίδομαι γιατί σέ γαπ. Σέ γαπ, γιατί Χριστός μς επε νά γαπμε.»! Δηλαδή λλοπρόσαλλα πράγματα. Ατό τό ρεμα εναι κριβς μεσος πόγονος τν Νικολαϊτν. «Τά παιδιά το Θεο». Δέν εναι δύσκολο λοιπόν νά τό χαρακτηρίσωμε· τό βλέπετε μέσως.

   τσι, ταν ξέρουμε ατά τά πράγματα, δέν πυρούμεθα, δέν λέμε: «Μπά! τί πράγματα εναι ατά!...»· χουν τό προηγούμενό τους ες τήν στορίαν, καί δυνάμεθα νά κατατάσσωμε λα κενα τά ποα μς μφανίζονται.

   λλά ταν δ νακατεύεται παρακαλ Χριστιανισμός μέ τήν Φιλοσοφία, τίς μυστηριακές θρησκεες καί λλες ντιλήψεις, νθρώπινες πέρα γιά πέρα, πέστε μου πιά τί φτιάχνομε;

 

              Μανιχαϊσμός: πανθρησκεία τς ρχαιότητος

   Σς ναφέρω νδεικτικά λλά καί χαρακτηριστικά τόν Μανιχαϊσμό. ξίζει, γιατί εναι νας σπουδαος πρόγονος νεωτέρων ρευμάτων. Πολύ σπουδαος. Θά τό δτε ταν τόν ναλύσουμε.

   Μανιχαϊσμός ξηπλώθη πό τίς νδίες μέχρι τήν σπανία. Γιά τήν ποχή κείνη τό νά ξαπλωθ Μανιχαϊσμός τόσο πολύ το μέγα γεγονός. φο κυριολεκτικά σάρωσε τήν Μικράν σίαν καί τήν Μέσην νατολή, πέρασε στή Βόρειο φρική καί φθασε μέχρι καί τήν σπανία!

   Σπουδαοι νδρες παρεσύρθησαν πό τόν Μανιχαϊσμόν. Ατός ερός Αγουστνος, πρίν κόμη γνωρίσει πέρα γιά πέρα τό Εαγγέλιον, εχε παρασυρθ πό τούς Μανιχαίους. Δέν θέλω νά π παρά μόνο να σημεο, γιά νά σς δώσω μία εκόνα ναγνωρίσεως το τί πάρχει σήμερα.

   Μάνης εχε να μεγαλεπίβολο σχέδιο· θελε νά δημιουργήση μία πανθρησκεία. «Γιατί νά πάρχουν τόσες θρησκεεςλεγε, χωρίς σφαλς νά ντιλαμβάνεται –βέβαια, ταν νθρωπος χη σκότος, πς νά τό ντιληφθ ατό...!τι λες ατές ο λεγόμενες φυσικές θρησκεες εναι ψευδες καί μία εναι ληθινή, ξ ποκαλύψεως, Χριστός. Πο νά τό ντιληφθ ατό...! Σκοτισμένος νθρωπος, μένει στό μυαλό του, μένει δηλαδή στή δική του τήν πινόησι, καί λέγει: «Γιατί νά μήν πάρχη μία πανθρησκεία; Μέ τόν τρόπον ατόν ο νθρωποι θά νωθον περισσότερο.».

  Τό λένε καί σήμερα ατό ο νθρωποι: «Νά χουμε μία πανθρησκεία. Τί θά π εσαι Χριστιανός; Τί θά π εσαι Μωαμεθανός; Τί θά π εσαι Βουδδιστής; λοι να πρέπει νά εμεθα.»! Καί φθάνουμε κε βεβαίως, φο πρτα θά λέγαμε: «Τί θά π εσαι Χριστιανός ρθόδοξος;» –ξεκινμε πό ’κε. «Τί θά π εσαι Ρωμαιοκαθολικός Προτεστάντης; Τί σημασία χει; Χριστιανοί εμεθα.»! Καί μετά: «Γιατί νά μήν νώσουμε τόν Χριστιανισμόν μέ τόν Μωαμεθανισμόν;»! Καί λοιπά.

   Λοιπόν· Μάνης θελε παρακαλ νά νώση ,τι μποροσε νά γνωρίζη, σέ λον τόν γεωγραφικό χρο, πό τίς νδίες μέχρι τήν Μικρά σία καί τήν Αγυπτο· κι πρε Βουδδισμόν, πρε πό τήν τοπική λατρεία τς Περσίας, πρε ουδαϊσμόν, πρε φιλοσοφικές θέσεις, πρε καί Χριστιανισμό· τά νακάτεψε λα ατά μαζί καί βγαλε ατό τό κατασκεύασμα πού πρε τό νομά του: Μανιχαϊσμός.

   Πέστε μου τώρα σς παρακαλ, μπορετε νά ναγνωρίσετε καί νά μο πτε ν χωμε τέτοια ρεύματα στήν ποχή μας;

 

                Μασονισμός: πόγονος το Μανιχαϊσμο

   Θά σς λεγα μέσως: Μασονισμός. Κατά κλασσικόν τρόπο. Κλασσικό! Τί εναι Μασονισμός; Μασονισμός εναι νας θαυμάσιος πόγονος το Μανιχαϊσμο. Ποιά εναι ψυχή το Μασονισμο; Εναι Θεοσοφία. Τί εναι Θεοσοφία; Θεοσοφία εναι νδουϊσμός, Βουδδισμός,... Τό βλέπετε καί στήν ποχή μας πς χουμε ρεύματα βουδιστικά; Στήν ποχή μας. , προσπάθεια νά νακατέψω Βουδδισμόν, ουδαϊσμόν, μυστηριακές θρησκεες τς ρχαιότητος καί Χριστιανισμόν, φτιάχνει παρακαλ τόν Μασονισμόν. Πάρτε να βιβλίο περί Μασονισμο, πού νά ναφέρη μέσα τήν διδασκαλίαν το Μασονισμο, καί θά δτε τι θά συναντήσετε λα ατά τά στοιχεα. , καιρός λοιπόν, θά πτε πλούστατα, νά μάθουμε τι ατό τό κατασκεύασμα εναι γνήσιος πόγονος το Μανιχαϊσμο, τόν ποον πολέμησε κκλησία. Τόν πολέμησε λυσσωδς κκλησία! ξ λλου τό βλέπετε κι δ: «τι μισες τ ργα τν Νικολαϊτν, κγ μισ» λέγει Χριστός.

Τά τεκνίδια το Μασονισμο καί τς Θεοσοφίας– Βουδισμός στήν χριστιανική Ερώπη;!

   τσι, φθάνοντας στόν Μασονισμόν καί τήν Θεοσοφία, χομε καί τά παιδάκια τους, πως εναι γνωστό, τά τεκνίδιά τους! Τά τεκνίδια το Μασονισμο εναι τό Ρόταρυ, εναι ο Ζόντα –μή σς παρασύρουν καί βρεθτε σέ τέτοιους κύκλους παρακαλ! μο φαίνεται ο Ζόντα εναι γιά γυνακες, ν τό Ρόταρυ εναι γιά νδρες· προσέξτε μή σς παρασύρουν!– εναι ο Λάϊονς –lion θά π λεοντάρι–, ο Λεονταρένιοι θά λέγαμε, –δέν ξέρω κατά πόσο μπορε νά χουνε λεονταρένια καρδιά· μήπως χουνε λαγο...! λλά τέλος πάντων– ο Λάϊονς λοιπόν καί λος ατός ρμαθός πού ρχεται πό τήν πω νατολή, το λεγομένου «βουδιστικο διαλογισμοῦ». χει καταλάβει καί τήν Ερώπη καί τήν μερική ατός βουδδιστικός διαλογισμός, τόν ποον νας καθηγητής Πανεπιστημίου, μακαρίτης, Λούβαρης, τόν ποκαλε Νεοβουδδισμόν Ερωπαϊκόν Βουδδισμόν.

   ν, γιά μιά στιγμή, μς κούη τώρα νας πλός νθρωπος, θά π: «Κύριε, λέησον... Βουδδισμός στή χριστιανική Ερώπη;! Τί δουλειά χει Βουδδισμός στήν Χριστιανική Ερώπη;». Θά το λέγαμε: «χεις δίκαιο, εγενής ψυχή· λλά φαίνεται δέν κατάλαβες τι δραπέτευσε Χριστιανισμός πό τήν Ερώπη! Καί πό τήν λλάδα μας δυστυχς, πό πολλούς τομες καί πό πολλούς Χριστιανούς μας!». φυγε Χριστιανισμός! λλότρια πράγματα ζομε σήμερα! Γυρίσαμε στά «στοιχεα το κόσμου τούτου», πού λέγει πόστολος Παλος[Γαλ. 4,3: ‘’οτω κα μες, τε μεν νπιοι, π τ στοιχεα το κσμου μεν δεδουλωμνοι’’και Κολ.2,8:Βλπετε μ τις μς σται συλαγωγν δι τς φιλοσοφας κα κενς πτης, κατ τν παρδοσιν τν νθρπων, κατ τ στοιχεα το κσμου κα ο κατ Χριστν’’ ].

 

                Σίμων μάγος: πατήρ τν γνωστικν αρέσεων

   στε δέν εναι δύσκολο πιά, πως σς επα, νά διακρίνουμε καί νά κατατάξουμε τίς αρέσεις πού πάρχουν στήν ποχή μας καί νά πομε τι εναι γνωστικς κατηγορίας. Ατά τά τελευταα τη χουμε ατά τά δύο μεγάλα ρεύματα: εναι ο ουδαΐζουσες αρέσεις, πως εναι Χιλιασμός, καί ο γνωστικές αρέσεις, πως εναι Μασονισμός. Μάλιστα πατήρ τν γνωστικν αρέσεων, μέ τήν ννοια τς μείξεως το Χριστιανισμο, θεωρεται Σίμων μάγος. Εναι κενος πού πόστολος Πέτρος τόν πεκάλεσε «το Διαβόλου νθρωπο»! Τόν πεκάλεσε πόστολος Πέτρος «χθρόν τς ληθείας»! [βλ. Πραξ.8,9-24]. Καί το επε νά μετανοήση, γιατί λλιώτικα δέν θά εχε καμία μερίδα μέσα στή ζωή, στήν ληθινή ζωή. Ναί, Σίμων μάγος θεωρεται πάτρων λων ατν τν γνωστικν αρέσεων, πού νακατεύουν καί τόν Χριστιανισμόν.

                   Ο νδογενες αρέσεις

   Μετά πό ατούς χομε τούς αρετικούς κείνους ο ποοι εναι νδογενες· δέν παίρνουν ξένα στοιχεα, δέν παίρνουν δηλαδή οτε ουδαϊσμόν οτε γνωστικάς αρέσεις, τολάχιστον μφανς –διότι στήν πραγματικότητα παίρνουν, πως θά δομε στή συνέχεια. Ο αρετικοί ατοί μφανίζονται κυρίως πό τόν 3ον αἰῶνα μ.Χ., ν ο λλοι αρετικοί μφανίσθηκαν ταυτοχρόνως μέ τό κήρυγμα τν ποστόλων. Ποιοί εναι τώρα ατοί; Εναι ο λεγόμενοι ντιτριαδισταί: εναι ο Μοναρχιανοί, εναι ο Σαβελιανοί, ο ρειανοί, ο Πνευματομάχοι,... Κατόπιν, πό τάς Χριστολογικάς αρέσεις: εναι ο πολλυναρισταί, εναι ο Νεστοριανοί, ο Μονοφυσται, ο Μονοθελται,... καί οτω καθ’ ξς.

                     Τί εναι ατές λες ο αρέσεις;

    Σς επα βεβαίως τι δέν χουν στοιχεα πού νά μοιάζη τι τά παίρνουν π’ ξω· χουν μως. Τί εναι ατά πού χουν; πί παραδείγματι, λέγει αρετικός ντιτριαδιστής –Ποιός εναι ατός; Ατός δηλαδή πού δέν δέχεται τι Θεός εναι Τριαδικός– λέγει στηριζόμενος στόν ριστοτέλη: «άν χω τρες ποστάσεις, τότε χω τρες οσίες.» –δέν θά σς κουράσω· μόνο μιά φράσι θά π καί θά τελειώσω. «άν χω τρες ποστάσεις, τρία πρόσωπα, τότε χω τρες οσίες. πως ταν χω τρες νθρώπους, τρία πρόσωπα, χω τρες οσίες· καθένας χει τή δική του τήν οσία. Δέν μπορ λοιπόν νά καταλάβω πς εναι δυνατόν νά χω μία οσία, καί νά χω τρες ποστάσεις, τρία πρόσωπα. Συμπέρασμα: Δέν πρέπει λοιπόν Θεός νά εναι τριαδικός· πρέπει συνεπς νά εναι να πρόσωπο.». Γιά νά δικαιολογήσουν μως τά τρία πρόσωπα, τότε πλάθουν ,τι θέλει, γαπητοί μου, τό ρρωστημένο τους μυαλό! πως, πί παραδείγματι, ο Μοναρχιανοί, ο ποοι λέγουν τι στήν Παλαιά Διαθήκη Θεός μφανίζεται ς Πατήρ, στήν Καινή μφανίζεται ς Υός καί ες τήν κκλησία μφανίζεται ς Πνεμα γιον! τι εναι να μόνο πρόσωπο, λλά λλάζει ρόλον. λλάζει ρόλον! Καί λλα πολλά βλάσφημα καί φοβερά.

   Στό βάθος ξέρετε πό πο ξεκινάει λη ατή στορία; Ξεκινάει πό τόν ρθολογισμόν, πό τήν Φιλοσοφία. Γι’ ατό σς επα τι μοιάζει νά εναι νδογενες ατές ο αρέσεις, λλ’ μως παίρνουν καί π’ ξω στοιχεα.

 

                       Μωαμεθανισμός

   κόμα Μωαμεθανισμός παρακαλ· γιατί ρνεται τόν Τριαδικόν Θεόν; Διότι στήν πραγματικότητα στηρίζεται στόν ουδαϊσμόν. πό τρία πράγματα συνίσταται Μωαμεθανισμός: πό τόν ουδαϊσμόν, πό τόν Χριστιανισμόν καί πό τάς τοπικάς εδωλολατρικάς παραδόσεις τν ράβων. Τά κανε μεγμα ατά Μωάμεθ καί παρουσίασε τόν Μωαμεθανισμόν. Ποιό εναι μως τό πικρατέστερο στοιχεο πό ατά τά τρία; Δέν εναι τό χριστιανικό στοιχεο· εναι τό ουδαϊκό στοιχεο. Γιατί; Διότι κε δέν δέχεται Θεόν Τριαδικόν· πως καί ο ουδαοι δέν δέχονται μέχρι σήμερα Τριαδικόν Θεόν. Καί συνεπς βλέπομε τι μέσως μπαίνει ρθολογισμός.

                          Μονοφυσιτισμός

   να λλο παράδειγμα θά σς π. Μονοφυσιτισμός παρακαλ, ποος οδέποτε ξέλειπε, λλά πέβοσκε πάντοτε μέσα στήν κκλησία, δέν μπορομε νά πομε τι στάθηκε μις ποχς αρεσις. ρχισε μέ τούς Δοκίτας, τόν συναντομε στόν Μονοφυσιτισμόν το 7ου αἰῶνος καί φθάνει μέχρι σήμερα παρακαλ. Πάντα θά πάρχη Μονοφυσιτισμός καί θά ποβόσκη. λλοτε θά λένε τι Χριστός χει τήν θεία φύσι μόνο καί λλοτε θά λένε τι χει τήν νθρωπίνη φύσι· στήν πραγματικότητα δηλαδή θά δέχωνται τήν μία μόνο φύσι –ξ ο καί Μονοφυσιτισμός.

   Μονοφυσιτισμός πίσης στάθηκε ατία –πό τούς Μωαμεθανούς ξεκινάει τό πργμα– στάθηκε ατία νά χτυπηθ εκόνα το Χριστο καί νά ξεσπάση Εκονομαχία. πό τούς Μωαμεθανούς καί τούς βραίους ξεκίνησε τό πργμα. «Πς, λένε, εκονίζετε τόν Θεόν;... Εκονίζεται Θεός;!». Ναί, εκονίζεται, πό τήν στιγμή πού γίνεται πλήρης καί τέλειος νθρωπος. φο γίνεται τέλειος νθρωπος, εκονίζεται. άν δέν γίνετο νθρωπος, βεβαίως δέν θά εκονίζετο. Γι’ ατό τόσο ουδαϊσμός σο καί Μωαμεθανισμός δέν εκονίζουν πουθενά τό θεον. Γιατί; Γιατί ρνονται τήν νθρωπίνη φύσι το Χριστο. πλούστατα. Βλέπετε πς ποβόσκουν ατά τά πράγματα.

   τσι ο αρέσεις ατές ο λεγόμενες «ντιτριαδικές», πού προσβάλλουν τό δόγμα τς γίας Τριάδος, πού εναι θεμελιδες δόγμα ατό, γαπητοί μου, στήν πραγματικότητα παίρνουν ετε πό τόν ουδαϊσμόν κάτι ετε πό τήν Φιλοσοφία κάτι· πάντως σκέπτονται φιλοσοφικά. Μ’ ατές τίς αρέσεις, τίς ντιτριαδικές καί λοιπά, θά σχοληθομε λίγο πιό κάτω τήν ρχομένη φορά· γιατί χομε καί μ’ ατές νά παλαίψουμε –καί μέ πόσα πράγματα δέν χομε νά παλαίψουμε...! ς εναι.

 

                            «Βλέπετε μή τις μς πλανήσ...»

    Τό θέμα εναι τι ατό τό φαινόμενο τν αρέσεων, γαπητοί, δη Κύριος τό πισημαίνει καί μς φιστ διαιτέρως τήν προσοχήν. Τί λέγει; «Βλέπετε», προσέχετε, «μή τις μς πλανήσ», προσέξτε, λέγει, μή σς πλανήση κανείς! «πολλο γρ λεύσονται π τ νόματί μου λέγοντες, ‘’γώ εμι Χριστός’’, κα πολλος πλανήσουσι.»[Ματθ. 24,1-5 και Λουκ. 13,5-6].

   δέ πόστολος Πέτρος μς λέγει στήν δευτέρα του πιστολή τά ξς: «γένοντο δ κα ψευδοπροφται ν τ λα, ς κα ν μν σονται ψευδοδιδάσκαλοι, οτινες παρεισάξουσιν αρέσεις πωλείας», ο ποοι, λέει, θά σς βάλουν μέσα αρέσεις καταστροφς, «κα τν γοράσαντα ατος δεσπότην ρνούμενοι»[Β΄Πετρ.2,1-3], καί τόν Χριστόν, πού μς γόρασε ες τόν σταυρόν, Τόν ρνονται! Διότι λέγουν: «κε; , δέν παθε», λένε, «δέν παθε τίποτα πί το σταυρο, γιατί φαινομενικά παθε· κι ατό διότι δέν ταν κανονικός νθρωπος, λλ’ τανε φαινομενικά νθρωπος.» –ατό τό σχυρίζοντο καί ο Δοκται. «πάγοντες αυτος ταχινν πώλειαν.». Βλέπετε τί λέγει πόστολος Πέτρος; τι «γιά τόν αυτό τους προετοιμάζουν γρήγορη καταστροφή». Εδατε τι αρετικός δέν σώζεται; αρετικός δέν σώζεται!

»κα πολλο ξακολουθήσουσιν ατν τας σελγείαις», θά πνε πό πίσω τους, θά τούς κολουθήσουν, «δι’ ος δς τς ληθείας βλασφημηθήσεται», διά τούς ποίους δός τς ληθείας θά βλασφημηθ.

»κα ν πλεονεξί πλαστος λόγοις μς μπορεύσονται», θά σς κμεταλλευθον μέ πλαστά λόγια, «ος τ κρμα κπαλαι οκ ργε», ες τούς ποίους δέν θ’ ργήση νά λθη καταδίκη, «κα πώλεια ατν ο νυστάζει, καί καταστροφή τους δέν κοιμται· θά ρθη γρήγορα.

  στε λοιπόν, γαπητοί μου, βλέπομε τι χομε δυό κατηγορίες αρέσεων: τίς γνωστικές καί τίς ουδαΐζουσες. Μπορομε ες ατές νά κατατάξωμε ,τι μφανίζεται ες τήν ποχήν μας, καί μέ τόν τρόπον ατόν το χαρακτηρισμο θά ξέρωμε πο κινούμεθα καί πς βαδίζομε.

   Εναι θλιβερό ο Χριστιανοί μας νά φθάνουν νά λένε: «Καλά λόγια λέει καί Χιλιαστής· δέν λέει κακά λόγια. Καλά λόγια λέγει κι παρακάτω αρετικός καί παρακάτω κι παρακάτω. Καλά ργα κάνουν καί ο Μασόνοι.»! Μά, τά καλά ργα εναι, γαπητοί μου;... κε εναι τό θέμα;... Καλά ργα κάνουν καί ο εδωλολάτραι· μως θά σωθον; Δέν εναι τά καλά λόγια ργα κενα πού σώζουν· εναι πρωτίστως καί κυρίως ρθή Πίστις. άν δέν το ρθή Πίστις ατή πού σώζει, τότε γιατί ο ποταμοί αματος; Τότε γιατί ο τόσοι μολογηταί καί Μάρτυρες; Γιατί τότε νά μή ρίξω καί μία φούχτα λιβάνι στό γαλμα το Διός το καίσαρος, φο τά πράγματα δέν χουν καί πολλή σημασία; λλά χουν πολλή σημασία. Γι’ ατό, γαπητοί μου, μή λέμε τι λοι καλά πράγματα λένε.

    « αρεσις», πως λέγει γιος γνάτιος Θεοφόρος, «εναι βοτάνη το Διαβόλου»! Καί προφανς τό λέγει ατό πειδή μπνέεται πό τήν παραβολή τν ζιζανίων. Μή λοιπόν πηγαίνωμε νά βόσκωμε τήν βοτάνην το Διαβόλου, πού εναι αρεσις.

  Θά παρακαλέσω πάρα πολύ μήν πουσιάσετε τήν ρχομένη φορά· χομε πολύ σπουδαα πράγματα νά πομε, ν’ νοίξουνε τά μάτια μας νά δομε τί γίνεται δίπλα μας, στή γειτονιά μας τί γίνεται. Θά παρακαλέσω λοιπόν οδείς μήν λείψη. Φέρετε καί λλους πιστούς δελφούς, γιά νά γνωρίσουμε τί γίνεται, καί πό τήν γνσι ατή νά φυλαχθομε.

   Θά συνεχίσουμε, πρτα Θεός, τήν ρχομένη Κυριακή.

 

                                                                                        Κυριακή, 20-5-1979

 

 ΠΗΓΕΣ:

https://arnion.gr/keimena/p_auanasioy_mytilhnaioy/prvth_omilia_peri_airesevn.html 

π. Αθανασίου Μυτιληναίου, Περί αιρέσεων, τρεις απομαγνητοφωνημένες ομιλίες, Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης, Στόμιον Λαρίσης 2008,σελ.11-44.

1 σχόλιο:

  1. Πόσο πιο ξεκάθαρα να μας τα πει ο Μακαριστός πατέρας Αθανάσιος Μυτιληναίος.

    τῶν ἐχθρῶν αὐτῶν τῆς Ἐκκλησίας μας, οἱ ὁποῖοι ἐχθροί εἶναι ἐσωτερικοί.
    Διότι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἀσκοῦν διωγμόν ἐναντίον τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἐχθροί ἐξωτερικοί· ἐκεῖνοι ὅμως οἱ ὁποῖοι μετέρχονται τήν αἵρεσιν, αὐτοί εἶναι ἐχθροί ἐσωτερικοί.

    Ο διάβολος ἄρχισε νά πολεμᾶ τήν Ἐκκλησία μέ μίαν νέαν μέθοδον, μέ τήν μέθοδον τῆς νοθείας.

    Και η αίρεσης δεν είναι τίποτα άλλο από την «Συναγωγή τοῦ Σατανᾶ»!

    «Ἡ αἵρεσις», ὅπως λέγει ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος, «εἶναι ἡ βοτάνη τοῦ Διαβόλου»!

    Και ποιοι είναι στις ημέρες μας αυτοί που σπέρνουν την βοτάνη του διαβόλου;

    Ο πάπας της δύσεως και ο πάπας της ανατολής.

    Του χρόνου με τον κοινό εορτασμό του Πάσχα που μαγειρεύουν, ο Θεός να μας φυλάξει από αυτούς τους αθεόφοβους και αντίχριστους.

    Και μιας και σήμερα γιορτάζουμε τους 318 Θεοφόρος Πατέρες της Α' Οικουμενικής Συνόδου.

    Καμία αίρεση δεν δημιουργήθηκε εκτός Εκκλησίας.
    Όλοι οι αιρετικοί ήταν κληρικοί, και μόνο ο Άρειος ήταν απλώς ιερέας.
    Όλοι οι άλλοι ήταν μέχρι και πατριάρχες.

    Ο οικουμενισμός είναι η τελευταία αίρεσης της ιστορίας.
    Και για αυτό είναι η μόνη που ονομάζεται παναίρεση, γιατί θα περιλαμβάνει όλες τις αρέσεις από τον Άρειο έως και σήμερα.

    Για αυτό και ο Βαρθολομαίος ονομάζεται Παναιρεσιάρχης, γιατί
    ονόμασε της αρέσεις (αδερφές) εκκλησίες.
    Και τους Θεοφόρους Πατέρες θύματα του αρχέκακου διάβολου.
    Πιο μεγάλη βλασφημία δεν είχε ακουστεί μέχρι σήμερα.
    Και οι γραμματείς και οι φαρισαίοι το ίδιο λέγανε: ότι ο Χριστός με τη δύναμη του σατανά εκβάλλει τα δαιμόνια.

    Γνωρίζει ο διάβολος ότι ελάχιστος χρόνος του έχει απομείνει για αυτό και βιάζεται να φέρει τον αντίχριστο.

    Το ζητούμενο δεν είναι ο αντίχριστος, αλλά όλες αυτές οι Αθάνατες ψυχές που θα τον προσκυνήσουν, και θα ριχτούν μαζί του στην αιώνια κόλαση.

    Έστω και μία Αθάνατη ψυχή να σωθεί πολύς ο μισθός εν τις ουρανοίς.

    Ευχαριστούμε τον Αδερφούλη μας Πάνο.




    ΑπάντησηΔιαγραφή