Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ [:Λουκ. 18,35-43] Ο ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΙΧΟΥΣ «Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με (:Ιησού, υιέ του Δαβίδ, ελέησέ με)» [Λουκ. 18,38].


ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ [:Λουκ. 18,35-43]

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΙΧΟΥΣ

«Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με (:Ἰησοῦ, υἱὲ τοῦ Δαβίδ, ἐλέησέ με)»[Λουκ.18,38].

Προσῆλθε, λοιπόν, αὐτὸς ὁ τυφλὸς μὲ τὴν πεποίθηση ὅτι προσερχόταν στὸν Θεὸ ποὺ εἶναι σὲ ὅλα ἰσχυρὸς· καὶ ἀποκαλεῖ τὸν Ἰησοῦ «υἱὸν Δαυΐδ», διότι ἔχοντας ἀνατραφεῖ μέσα στὸν Ἰουδαϊσμὸ καὶ ἔχοντας γεννηθεῖ ἐκεῖ ὡς ἐντόπιος, δὲν ἀγνόησε ὅσα εἶχαν εἰπωθῇ ἐκ τῶν προτέρων γι᾿ Αὐτὸν μέσῳ τοῦ νόμου βέβαια καὶ τῶν ἁγίων προφητῶν καὶ ὅτι κατὰ σάρκα προερχόταν ἀπὸ τὴ γενιὰ τοῦ Δαβίδ. Ἑπομένως, ἐπειδὴ ἤδη εἶχε πιστέψει ὅτι, ὄντας Θεὸς ὁ Λόγος, ὑπέμεινε μὲ τὴ θέλησή Του τὴν κατὰ σάρκα γέννησή Του, ἐννοῶ ἀπὸ τὴν ἁγία Παρθένο, πλησιάζει τὸν Ἰησοῦ ὡς Θεό, λέγοντάς Του: «Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με». Πράγματι, μιὰ πρόσθετη μαρτυρία ὅτι ἀπηύθυνε αὐτὴν τὴν ἱκεσία στὸν Κύριο, ἔχοντας αὐτὴν τὴν πεποίθηση, ἀποτελοῦν τὰ ἴδια τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ: «Ἡ πίστις σου σέσωκέ σε (:Ἡ πίστη σου σὲ ἔχει σώσει)».

Ἂς τὸν μιμηθοῦν, λοιπόν, αὐτὸν ποὺ ἦταν ἀσθενὴς στοὺς ὀφθαλμούς, ὅσοι διαιροῦν στὰ δύο τὸν ἕνα Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, καθὼς ὁ τυφλὸς πλησιάζει τὸν Σωτῆρα τῶν πάντων Χριστὸ ὡς Θεὸ καὶ Τὸν ὀνομάζει καὶ Κύριο καὶ υἱὸ τοῦ Δαβίδ. Μαρτυρεῖ ἐπίσης τὴ δόξα Του, μὲ τὸ νὰ ἐπιζητῇ ἀπὸ Αὐτὸν μιὰ ἐνέργεια ποὺ ταιριάζει ἀπόλυτα στὸν Θεό. Ἂς θαυμάζουν ἐπίσης τὸ σθένος τῆς ὁμολογίας του· μερικοὶ πράγματι τὸν ἐπιτιμοῦσαν, ἐπειδὴ ὁμολογοῦσε τὴν πίστη του, αὐτὸς ὅμως δὲν ὑποχωροῦσε, οὔτε καὶ μειωνόταν ἡ παρρησία του ἀπὸ ὅσους τὸν ἐμπόδιζαν. Ἤξερε ὅτι ἡ πίστη μάχεται μὲ τὰ πάντα καὶ τὰ πάντα νικάει· γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ τὸν ἐπιτιμοῦσαν, ἀλλὰ αὐτός, πιστός, δὲν ὑποχωροῦσε, ἀλλὰ ἀκολουθοῦσε τὸν Δεσπότη, γνωρίζοντας ὅτι εἶναι καλὴ ἡ ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας «ἀναίδεια»· γιατί ἂν γιὰ τὰ χρήματα ὑπάρχουν πολλοὶ ἀναιδεῖς, γιὰ τὴ σωτηρία τῆς ψυχῆς δὲν χρειάζεται νὰ ἐνδύεται κανεὶς τὴν καλὴ ἀναίδεια; 

Σταματάει τὸν Κύριο ἡ φωνὴ ἐκείνου ποὺ Τὸν ἐπικαλεῖται μὲ πίστη· καὶ ἔχει δίκαια τιμηθεῖ ἀπὸ τὸν Χριστὸ ὁ τυφλὸς· διότι ἔχει κληθεῖ ἀπὸ Αὐτὸν καὶ ἔχει δεχθεῖ ἐντολὴ νὰ ἔρθει κοντά, μὲ σκοπὸ αὐτὸς ποὺ Τὸν προσέγγισε προηγουμένως μὲ τὴν πίστη του, νὰ Τὸν πλησιάσει καὶ μὲ τὸ σῶμα του· καὶ ἐμᾶς λοιπὸν ἡ πίστη μᾶς παρουσιάζει καὶ μᾶς φέρνει κοντὰ στὸν Χριστό, ὥστε νὰ ἀξιωθοῦμε καὶ λόγια ποὺ νὰ προέρχονται ἀπὸ Αὐτόν. Διότι ἀφοῦ ἔφεραν κοντὰ Του τὸν τυφλό, τὸν ρωτοῦσε λέγοντας: «Τί σοὶ θέλεις ποιήσω; (:Τί θέλεις νὰ κάνω γιὰ σένα;)». Ἄραγε λοιπὸν ἀγνοοῦσε ὁ Κύριος τὸ αἴτημα ποὺ θὰ ὑπέβαλε ὁ τυφλός; Καὶ πῶς θὰ μποροῦσε νὰ ἐξηγηθεῖ αὐτό; Ρωτοῦσε λοιπὸν κατ᾿ οἰκονομίαν, γιὰ νὰ μάθαιναν ἰδιαίτερα οἱ παριστάμενοι, δηλαδὴ ὅσοι βάδιζαν μαζί του, ὅτι ὄχι γιὰ χρήματα μᾶλλον Τὸν παρακαλεῖ, ἀλλὰ γιὰ μιὰ ἐνέργεια θεϊκὴ ποὺ μπορεῖ νὰ προέλθει ἀπὸ τὸν Θεό. Ἄρα λοιπὸν ἀπαλλασσόταν βέβαια ἀπὸ τὸ νὰ νοσεῖ ὁ τυφλός, παραμελοῦσε ὅμως ἐντελῶς τὸ νὰ εἶναι φίλος τοῦ Χριστοῦ; Μὲ κανέναν τρόπο· ἀλλὰ ἀποδείκνυε τὴν εὐγνωμοσύνη του μὲ τὰ ἔργα του. Καὶ ἀπελευθερώθηκε ἀπὸ μιὰ διπλῆ τυφλότητα, καὶ τὴ σωματική, καὶ τὴν τυφλότητα τοῦ νοῦ καὶ τῆς καρδιᾶς· διότι δὲν θὰ Τὸν δόξαζε ὡς Θεό, ἐὰν ὄντως δὲν εἶχε ἀποκτήσει τὴν ὅρασή του. Καὶ ἐπίσης ἔχει γίνει καὶ γιὰ ἄλλους λογικὴ αἰτία γιὰ νὰ Τὸν δοξάζουν. 

ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ,
ἐπιμέλεια: Ἑλένη Λιναρδάκη, φιλόλογος


ΠΗΓΕΣ:

  • Ἁγίου Κυρίλλου ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας Ἐξήγησις ὑπομνηματικὴ εἰς τὸ κατὰ Λουκᾶν εὐαγγέλιον, Πανεπιστήμιο Αἰγαίου, ἐρευνητικὸ ἔργο «Οἱ δρόμοι τῆς πίστης: Ψηφιακὴ Πατρολογία»: 
  • https://greekdownloads3.files.wordpress.com/2014/09/commentarii-in-lucam .pdf, σελ. 138 
  • Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας Ἅπαντα τὰ ἔργα, πατερικὲς ἐκδόσεις «Γρηγόριος Παλαμᾶς», ἐκδ. οἶκος «Τὸ Βυζάντιον»,Θεσσαλονίκη 2005, «Ὑπόμνημα εἰς τὸ κατὰ Λουκᾶν Β΄», σελ. 163-165 
  • http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient greek/tools/liddell-scott/index.html 
  • Π. Τρεμπέλα, Καινὴ Διαθήκη μὲ σύντομη ἑρμηνεία (ἀπόδοση στὴν κοινὴ νεοελληνική), ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων « Σωτήρ», ἔκδοση τέταρτη, Ἀθήνα 2014. 
  • Καινὴ Διαθήκη, Κείμενον καὶ ἑρμηνευτικὴ ἀπόδοσις ὑπὸ Ἰωάννου Κολιτσάρα, ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων « Ζωή», ἔκδοση τριακοστὴ τρίτη, Ἀθήνα 2009. 
  • Παλαιὰ Διαθήκη κατὰ τοὺς ἑβδομήκοντα, Κείμενον καὶ σύντομος ἀπόδοσις τοῦ νοήματος ὑπὸ Ἰωάννου Κολιτσάρα, ἐκδόσεις ἀδελφότητος θεολόγων « Ζωή», ἔκδοση τέταρτη, Ἀθήνα 2005. 
  • http://users.sch.gr/aiasgr/Palaia Diathikh/Biblia/Palaia Diathikh.htm http://users.sch.gr/aiasgr/Kainh Diathikh/Biblia/Kainh Diathikh.htm
__________________________________
Πολυτονισμὸς ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ
«Πᾶνος»  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου