Αλλά ποιά είναι η ψυχρή δικαιολογία των πολλών; Μπορώ, λέγει, να
προσευχηθώ και στο σπίτι μου, ενώ ομιλίες και διδασκαλίες δεν είναι
δυνατό ν’ ακούσω εκεί.
Απατάς τον εαυτό σου, άνθρωπε!
Βέβαια είναι
δυνατό να προσευχηθείς και στο σπίτι σου, είναι αδύνατο όμως να
προσευχηθείς έτσι, όπως προσεύχεσαι στην Εκκλησία, όπου υπάρχει τόσο
πλήθος πατέρων, όπου αναπέμπεται απ’ όλους μαζί κοινή προσευχή προς τον
Θεό.
Δεν εισακούεσαι τόσο πολύ παρακαλώντας μόνο σου τον Κύριο, όσο όταν
τον παρακαλείς μαζί με τους αδελφούς σου.
Γιατί εδώ στην Εκκλησία
υπάρχει κάτι το επιπλέον, όπως δηλαδή η ομόνοια, η συμφωνία, ο σύνδεσμος
της αγάπης και οι ευχές των ιερέων. Γι’ αυτό βέβαια και επί κεφαλής των
ακολουθιών είναι οι ιερείς, ώστε οι ευχές του πλήθους, που είναι
ασθενέστερες, ενισχυόμενες με τις δυνατότερες ευχές αυτών, να ανεβούν
μαζί μ’ αυτές στον ουρανό.
Εξάλλου ποιά ωφέλεια θα μπορούσε να προκύψει
απ’ την ομιλία, όταν δεν συνδέεται με την προσευχή;