*Σοφία είναι
το να ζει κανείς με ευαγγελική «ευταξία», με ευαγγελική «ακρίβεια».
Αφροσύνη πάλι είναι το να ζει κάποιος διασκεδάζοντας ατάκτως,
αναλώνοντας την ψυχή του σε αμαρτίες και πάθη.
Σοφός εκείνος πού χτίζει το οικοδόμημα της ψυχής του στην τήρηση των ιερών εντολών του Ευαγγελίου. Άφρων είναι εκείνος πού πράττει το αντίθετο. Γιατί όλα όσα οικοδομούνται επάνω στον Ιησού Χριστό αντέχουν σε όλες τις καταιγίδες και φουρτούνες και στα δεινά των πειρασμών, της αμαρτίας, του θανάτου και του διαβόλου.
Ότι πάλι οικοδομείται δίχως Χριστό και ερήμην του Χριστού και ενάντια στον Χριστό, εύκολα καταρρέει και συντρίβεται μόλις φανούν οι φουρτούνες των πειρασμών, των αμαρτιών και των παθών, μα κυρίως όταν φανούν ο άνεμος του θανάτου και του δαιμονισμού.
Σοφός εκείνος πού χτίζει το οικοδόμημα της ψυχής του στην τήρηση των ιερών εντολών του Ευαγγελίου. Άφρων είναι εκείνος πού πράττει το αντίθετο. Γιατί όλα όσα οικοδομούνται επάνω στον Ιησού Χριστό αντέχουν σε όλες τις καταιγίδες και φουρτούνες και στα δεινά των πειρασμών, της αμαρτίας, του θανάτου και του διαβόλου.
Ότι πάλι οικοδομείται δίχως Χριστό και ερήμην του Χριστού και ενάντια στον Χριστό, εύκολα καταρρέει και συντρίβεται μόλις φανούν οι φουρτούνες των πειρασμών, των αμαρτιών και των παθών, μα κυρίως όταν φανούν ο άνεμος του θανάτου και του δαιμονισμού.
*Για μάς τούς Χριστιανούς, τούς φωτισμένους και διαφωτισμένους εν Χριστώ, τα πάντα σε αυτό τον κόσμο έχουν νόημα και αξία εφόσον αποτελούν μέσον και οδό προς την αιωνιότητα. Επειδή εμείς, βλέπουμε εκείνο πού δεν φαίνεται και ατενίζουμε το αόρατο. Ρυθμίζουμε όλη μας την ζωή μέσα στον χρόνο με βάση εκείνο πού είναι αιώνιο, το ανθρώπινο με βάση το Θεανθρώπινο.
Όσο υπάρχει κάτι το αιώνιο μέσα στα όρια του χρονικού, συντηρούμαστε με αυτό. Όταν όμως αυτό εκλείπει, το αναζητούμε πέρα από τον χρόνο, στο Βασίλειο του ατελεύτητου και αοράτου. Ατενίζουμε τα πάντα υπό το πρίσμα της αιωνιότητας, δηλ. υπό το πρίσμα του Χριστού, αφού Εκείνος είναι ό αιώνιος Θεός και Κύριος.
*Ό
αγώνας μας είναι ενάντια στους εχθρούς της αιωνιότητας και της
αθανασίας μας. Αυτοί είναι: οι αμαρτίες μας, τα πάθη μας, οι πόθοι μας,
τα πνευματικά της πονηρίας (Έφ. 6, 12). Κάθε αμαρτία κλέβει και λίγη
από την αιωνιότητα μας και απονεκρώνει την αθανασία μας. Ας μη
γελιόμαστε: ή φιλία με την αμαρτία είναι έχθρα με τον Θεό, έχθρα με τον
Κύριο και Χριστό.
*Δίχως
την πίστη στον Κύριο και Χριστό, δίχως την αναγέννηση εν Χριστώ τω
Κύριο, δίχως την ζωή εν Χριστώ τω Κυρίω ό άνθρωπος είναι και παραμένει
εργαστήριο δαιμόνων.
*Πώς
μπορεί ό άνθρωπος να αποδείξει πώς σήμερα είναι του Χριστού ενώ μέχρι
χτές δεν ήταν δικός Του; Δίχως αμφιβολία, με καινές σκέψεις στην θέση
των παλαιών, με καινά αισθήματα στην θέση των παλαιών, με καινές
επιθυμίες στην θέση των παλαιών, με μια λέξη: με καινή ζωή στην θέση της
παλαιάς και μάλιστα ζωή ευαγγελική και Θεανθρώπινη.
*Της
φιλανθρωπίας του Χριστού ουκ έσται τέλος. Διότι ό Χριστός, για να
αποκτήσουμε εμείς οι άνθρωποι την αιώνιο ζωή Του και να ζήσουμε εν
Αύτώ, δεν μας ζητά να έχουμε μόρφωση, μήτε δόξα, μήτε πλούτο, μήτε και
κάτι, το οποίο κάποιος από εμάς δεν κατέχει, παρά ζητά αυτό πού όλοι
μας μπορούμε να έχουμε. Αυτό το κάτι είναι ή πίστη.
*Δίχως
τον γλυκύτατο Κύριο και Χριστό είναι δίχως νόημα, φοβερός και σύντομος
ό επίγειος βίος, πολύ δε περισσότερο η αιωνιότητα πού είναι ατελείωτη
και απεριόριστη. Όπου υπάρχει ό θάνατος εκεί αληθινή χαρά δεν υπάρχει.
Μέσα στην βοή και τον χαλασμό της αμαρτίας, μέσα στην μέθη από την γλυκύτητα της αμαρτίας, οι άνθρωποι αναγορεύουν σε χαρές της ζωής πλείστες ανοησίες και ασήμαντα πράγματα. Γιατί είναι ανόητα και ασήμαντα όλα εκείνα που απομακρύνουν τον άνθρωπο από τον Κύριο και Χριστό, όσα δεν του εξασφαλίζουν την αθανασία και την αγιότητα του Χριστού.
Μέσα στην βοή και τον χαλασμό της αμαρτίας, μέσα στην μέθη από την γλυκύτητα της αμαρτίας, οι άνθρωποι αναγορεύουν σε χαρές της ζωής πλείστες ανοησίες και ασήμαντα πράγματα. Γιατί είναι ανόητα και ασήμαντα όλα εκείνα που απομακρύνουν τον άνθρωπο από τον Κύριο και Χριστό, όσα δεν του εξασφαλίζουν την αθανασία και την αγιότητα του Χριστού.
*Δεν
υπάρχει μεγαλύτερη φρίκη από την αιωνιότητα δίχως Χριστό. Εγώ θα
δεχόμουν με χαρά να είμαι στην Κόλαση μαζί με τον Χριστό (συγχωρήστε
μου το παράδοξο) παρά στον Παράδεισο δίχως Χριστό. Γιατί όπου δεν είναι
Εκείνος, τα πάντα μεταβάλλονται σε κατάρα, σε πίκρα και σε φρίκη.
*Ή
κάθε ευαγγελική αρετή γίνεται στα χέρια του ορθοδόξου χριστιανού πινέλο
με το οποίο ζωγραφίζει στην ψυχή του την εικόνα του Χριστού μέχρι να
την ολοκληρώσει. Όταν δεις την ψυχή ενός τέτοιου ανθρώπου, βλέπεις την
εικόνα του Χριστού και λες μέσα σου: αλήθεια, ο άνθρωπος αυτός
τοποθέτησε στο σώμα του την εικόνα του Χριστού, έφτασε το ύψιστο νόημα
της ζωής και πλούτισε πλούτο αδαπάνητο.
*Συχνά
η εικόνα του Θεού μέσα στον άνθρωπο είναι πλακωμένη από την λάσπη των
ηδονών και το κατράμι των παθών, από τα αγκάθια της αμαρτίας και την
ήρα των επιθυμιών. Γι' αυτό λέγεσαι ορθόδοξος χριστιανός, για να
καθαρίσεις όλα αυτά πάνω από την εικόνα του Θεού στην ψυχή σου και να
λάμψει και πάλι ή εικόνα εκείνη με το θεϊκό της κάλλος.
Αν το καταφέρεις αυτό, τότε θα αγαπήσεις τον άνθρωπο στην αμαρτία του γιατί ποτέ δεν θα εξισώσεις την αμαρτία με τον αμαρτωλό και το έγκλημα με τον εγκληματία. Πάντα θα ξέρεις να ξεχωρίζεις την αμαρτία από τον αμαρτωλό, να καταδικάζεις την αμαρτία και να σπλαχνίζεσαι τον αμαρτωλό.
Αν το καταφέρεις αυτό, τότε θα αγαπήσεις τον άνθρωπο στην αμαρτία του γιατί ποτέ δεν θα εξισώσεις την αμαρτία με τον αμαρτωλό και το έγκλημα με τον εγκληματία. Πάντα θα ξέρεις να ξεχωρίζεις την αμαρτία από τον αμαρτωλό, να καταδικάζεις την αμαρτία και να σπλαχνίζεσαι τον αμαρτωλό.
*Ή
αγιότητα αποτελεί την φυσική κατάσταση για την θεοειδή ανθρώπινη ψυχή
και γι' αυτό η αγιότητα μας θέλημα του Θεού εστί (Α' Θεσ. 4, 3). Αυτό
θέλει από εμάς ό Θεός, αυτό απαιτεί, σε αυτό συνίσταται όλο το θέλημα
Του προς εμάς. Και εμείς ικανοποιούμε το θέλημα Του όταν πράττουμε αυτό
πού είναι άγιο, αυτό πού αγιάζει και φωτίζει.
*
Τί είναι οι Πράξεις των Αποστόλων; Είναι οι πράξεις του Χριστού τις
όποιες επιτελούν οι Απόστολοι με την δύναμη Εκείνου ή καλύτερα, διά του
Χριστού που είναι μέσα τους και ενεργεί δι' αυτών. Και τί είναι οι Βίοι
των Αγίων; Τίποτα περισσότερο από την προέκταση των Πράξεων των
Αποστόλων. Μέσα τους έχουμε το ίδιο Ευαγγέλιο, την ίδια βιωτή, την ίδια
αλήθεια, την ίδια δικαιοσύνη, την ίδια αγάπη, την ίδια πίστη, την ίδια
αιωνιότητα, την ίδια δύναμιν εξ ύψους, τον ίδιο Θεό και τον ίδιο Κύριο.
Αυτή η προέκταση των ζωοποιών θείων δυνάμεων στην Εκκλησία του Χριστού
διά των αιώνων και από γενεά σε γενεά αποτελεί την ζώσα Ιερά Παράδοση.
*Η
διάνοια πού ζει και εκφράζεται μέσα από την αμαρτία, το κακό και τον
θάνατο είναι κατάρα Θεού. Μεγάλη διάνοια - μεγάλη κατάρα. Με μια διάνοια
δίχως καλοσύνη και ευγένεια ό άνθρωπος είναι σωστός διάβολος γιατί ό
διάβολος είναι μεγάλη διάνοια δίχως ίχνος καλοσύνης και αγάπης.
Άνθρωπος έξυπνος μα δίχως καλοσύνη και συμπόνια είναι κόλαση για την
ψυχή και την καρδιά, κόλαση για όλη την ανθρωπότητα.
Κάθε
λογισμός και κάθε αίσθηση οδηγούν σταδιακά την ψυχή είτε προς τον
παράδεισο είτε προς την κόλαση. Αν ό λογισμός είναι έλλογος, τότε
συνδέει τον άνθρωπο με τον Θεό Λόγο, με τον ύψιστο Λογισμό, με την
Παναξία, πράγμα πού είναι ήδη ό παράδεισος.
Εάν πάλι είναι άλογος ό λογισμός ή και παράλογος, τότε συνδέει αναπόφευκτα τον άνθρωπο με τον Παράλογο, τον Ανόητο, με τον διάβολο, πράγμα πού είναι ήδη ή κόλαση. Όσα ισχύουν για τον λογισμό ισχύουν και για τις αισθήσεις. Όλα αρχίζουν εδώ, από την γη: και ο παράδεισος μα και η κόλαση του ανθρώπου.
Εάν πάλι είναι άλογος ό λογισμός ή και παράλογος, τότε συνδέει αναπόφευκτα τον άνθρωπο με τον Παράλογο, τον Ανόητο, με τον διάβολο, πράγμα πού είναι ήδη ή κόλαση. Όσα ισχύουν για τον λογισμό ισχύουν και για τις αισθήσεις. Όλα αρχίζουν εδώ, από την γη: και ο παράδεισος μα και η κόλαση του ανθρώπου.
Η επιλογή και μετάφραση των κειμένων έγινε αφιλοκερδώς από τον σερβομαθή θεολόγο κ. Γεώργιο Κ., από τα εξής δύο βιβλία:
α) ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ - Βελιγράδι 1980, Ι. Μονή Τσέλιε.
β) ΘΕΟΦΟΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ - Άγ. Όρος 2007, Ι. Μονή Χελανδαρίου.
Εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη Θεσσαλονίκη
Πηγή:https://www.impantokratoros.gr/B8984782.el.aspx
«Πᾶνος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου