Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021

Η ορθόδοξη αγωγή των παιδιών - Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης (†)


Δυστυχώς τα σχολεία σήμερα δεν προσφέρουν γνήσια ορθόδοξη παιδεία. Έτσι πρέπει κατά κάποιο τρόπο να γίνει το σπίτι σχολείο. Το παιδί από μικρό με ωραίο και διακριτικό τρόπο να μάθει τις ευαγγελικές ζωοποιές αλήθειες ώστε αργότερα κανένας μοντέρνος δάσκαλος, ορθολογιστής καθηγητής και προοδευτικός φίλος να μην μπορεί να τις ξεριζώσει από την καρδιά του.

Γράφει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης στη «Χριστιανική Παιδαγωγία» προς τους γονείς και δασκάλους: «Πρέπει να γνωρίζουν οι ευσεβείς γονείς και οι ενάρετοι δάσκαλοι ότι τα παιδιά, εις την πρώτην ηλικία τους, δηλαδή μέχρι επτά χρόνων, πολεμούνται από αταξία και αγνωσία, ενώ εις την δευτέραν ηλικία τους, δηλαδή μέχρι δεκατεσσάρων χρόνων, από λαιμαργία και γαστριμαργία. Ανάγκη, λοιπόν, είναι να τα διδάξουν την ευταξία, την γνώσι, την εγκράτεια και την σεμνότητα. Και οι μεν γονείς πρέπει να δείξουν εις αυτά το καλό παράδειγμα της καλής και εναρέτου ζωής τους… οι δε ευσεβείς διδάσκαλοι ας έχουν ως πρότυπο της ζωής τους τον Χριστόν…».

Ο άριστος παιδαγωγός άγιος Νικόδημος αντιδρώντας στον άθλιο ευρωπαϊκό διαφωτισμό σε αυτόν τον «λόγο του περί παίδων καλής αγωγής» να τι συμβουλεύει, μεταξύ άλλων, να λένε οι δάσκαλοι στους τελειόφοιτους μαθητές τους:

«Τους γονείς και διδασκάλους ημών έως τέλους, χρεωστικώς και καθώς ο θείος Νόμος προστάζει, λόγω και έργω, με πολύ σέβας να αγαπάτε. Τους πτωχούς, γυμνούς και φυλακωμένους, κατά την ευαγγελικήν φωνήν να ελεήτε. Τους ασθενείς και αρρώστους, να επισκέπτησθε και να υπηρετήτε. Τους ξένους εις τους οίκους υμών να εισάγητε. Τους εν ανάγκη να προφθάνητε και να βοηθήτε. Και απλώς, όλους του ανθρώπους, (ως πλάσμα Θεού) ωσάν τον εαυτό σας αείποτε να αγαπάτε, και του καθ’ ενός το καλόν να θέλητε, τόσον των πιστών όσον και των απίστων».

Ο άγιος Νικόδημος δε μιλά για μία ανώδυνη ευγένεια, για έναν ουμανισμό δίχως κόστος, για ένα καλοσυνάτο και χαμογελαστό ανθρωπισμό, αλλά για ευαγγελική αυτοθυσία, που μας παρέδωσαν με λόγο και πράξη οι άγιοι της Εκκλησίας μας.

Σήμερα υπάρχει μία ουμανιστική θεώρηση της ζωής. Γίνεται λόγος να γίνουμε απλά καλοί άνθρωποι. Αυτό όλοι το λένε. Η Ορθόδοξη Εκκλησία όμως μας καλεί όχι απλά να γίνουμε καλοί αλλά χαριτωμένοι, «κοινωνοί θείας φύσεως», να μετανοήσουμε, να ταπεινωθούμε. Ο κόσμος της νέας εποχής θεωρεί κάποιον καταξιωμένο μόνο όταν είναι οικονομικά ισχυρός, ανεξάρτητος, εξουσιαστής.

✶✶✶

Η αγωγή των παιδιών πρωταρχικά θα πρέπει να έχει στόχο τη διαμόρφωση χαρακτήρος. Το παιδί χρειάζεται πρότυπα. Το παιδί πρέπει να το δούμε, όπως και τον κάθε άνθρωπο βέβαια, ως ψυχοσωματική οντότητα και ολότητα, ως εικόνα Θεού. Η Εκκλησία δίνει τα μέσα για την κάθαρση και τελειοποίηση του ανθρώπου, για να γίνει άνθρωπος πνευματικός, δηλαδή πνευματοφόρος, φωτισμένος από τη χάρη του Αγίου Πνεύματος κι όχι διανοούμενος, κουλτουριάρης αλλά χριστοποιημένος κι εκκλησιαστικοποιημένος πιστός.

Ορισμένοι ψευτοδιανοούμενοι σήμερα εισηγούνται να καταργηθεί το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία και ν’ αντικατασταθεί από τη θρησκειολογία. Οι ίδιοι θολοκουλτουριάρηδες θεωρούν την αγάπη στην πατρίδα και την σημαία και την ιστορία ρατσισμό.

Δεν πρέπει τα παιδιά μας να ντρέπονται για την ελληνικότητά τους και για την ορθόδοξη πίστη τους, που θα τους κάνει ν’ αγαπούν και να τιμούν τους ξένους, όπως κι εκείνοι θα πρέπει εμάς. Αξίζει να μεγαλώσουν τα παιδιά στους δύσκολους καιρούς με ισχυρές αντιστάσεις για τη δυτικότροπη ζωή, την εύκολη ζωή, που αλλοτριώνει τη νεότητα. Έχουν ευθύνη οι γονείς και οι δάσκαλοι για τη διαπαιδαγώγηση που προσφέρουν, που θα κάνουν τα παιδιά ν’ αγαπήσουν τον πλούσιο εγχώριο πολιτισμό, την πνευματικότητα κι αγιότητα.

Από το βιβλίο: Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου, Οικογένεια, Γονείς και Παιδιά. Ιερά Μητρόπολις Αιτωλίας και Ακαρνανίας, Μεσολόγγι 2009, σελ. 95.

«Πᾶνος» 

2 σχόλια:

  1. Αυτά δεν επιθυμούν οι επίδοξοι ολετήρες της Ορθοδοξίας να μην διδάσκονται στα σημερινά μας Ελληνόπουλα μέχρι να ξεχάσουν την καταγωγή τους και να συμβαδίσουν με αθέους και εσκεμμένα ανιστόρητους νεοταξίτες ... Δεν θα τους περάσει .. Κανείς μέχρι σήμερα, ούτε την ορθοδοξία, ούτε τον Εληνισμό δεν κατόρθωσε να αλώσει. ΚΑΝΕΙΣ.
    Αποσπάσματα.

    Τα ελληνόπουλα δέχθηκαν την εκδικητική μανία των τούρκων, όπου καταστελλόταν η επανάσταση. Λ.χ. το Μάϊο του 1821 διαλύθηκαν τα δύο αλληλοδιδακτικά σχολεία στα Χανιά και στο Ρέθυμνο, οι δάσκαλοι φυλακίσθηκαν και τα παιδιά υπέμειναν καρτερόψυχα τον «πολυώδυνον θάνατον» ή πωλήθηκαν δούλοι. Στην Κύπρο τον Ιούλιο του 1821 ελευθερώθηκαν τα ελληνόπουλα με την προσφορά λύτρων εκατομμυρίων γροσίων. Και τα ελληνόπουλα της Μακεδονίας, μετά την αποτυχία του κινήματος του Εμμανουήλ Παπά μεταφέρθηκαν για να πωληθούν δούλοι στη Βεγγάζη και με χαμηλές τιμές 5 -10 γρόσια. Στις καταστροφές της Χίου, των Ψαρών, της Κάσου κ.ά. τα ελληνόπουλα αυτοθυσιάσθηκαν με τις μητέρες τους, ή αν δεν πωλήθηκαν έγιναν παιγνίδισμα και λιάνισμα στα γιαταγάνια των αιμοδιψών Οθωμανών πολεμιστών.

    Οι Έλληνες Χριστιανοί μαθητές ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία
    Πριν από την νέα "αταξία" πραγμάτων το μάθημα ήταν ομολογιακό και κατηχητικό και συμπλήρωνε στα ελληνόπουλα, τα ορθόδοξα δηλαδή παιδιά, με εξαίρεση τους μουσουλμάνους και τους παπικούς μαθητές, την τυχόν ελλιπή βαπτισματική κατήχηση και διδασκαλία του σπιτιού.
    Τώρα το μάθημα γίνεται θρησκειολογικό – και πανθρησκειακό – θα λέγαμε, διότι δεν εξετάζονται τα άλλα θρησκεύματα απλά, σε ξεχωριστά κεφάλαια, αλλά παράλληλα με την χριστιανική διδαχή, δίπλα – δίπλα, σαν να είναι κάτι το ίδιο, και σαν να πρόκειται, τα ήδη βαπτισμένα παιδιά της Ορθόδοξης Ελλάδος και Εκκλησίας να διαλέξουν πίστη και θρησκεία, όντας βαπτισμένα, το ξαναλέμε, δηλ. η πλειοψηφεία των μαθητών, και χωρίς να ερωτηθούν οι γονείς τους, εάν επιτρέπουν αυτού του είδους την θρησκευτική εκπαίδευση στα ανήλικα παιδιά τους. Σαν να πρόκειται να διαλέξουν τα «σχολιαρούδια» κάποια προϊόντα από κάποια ράφια και έχει βάλει τα ομοειδή όλα μαζί ο καταστηματάρχης.

    Τυπικά μπορεί να συνηθίζουμε να λέμε ότι υπάρχουν διάφορες θρησκείες στον κόσμο, αλλά η Εκκλησία μας και η Ορθοδοξία μας, το Ευαγγέλιο και η Ιερά Παράδοση, δεν είναι ανθρώπινες θρησκευτικές τεχνικές και ψυχολογικές προσπάθειες ανεύρεσης του θείου και αγώνας αναρρίχησης στο βουνό των θεών, αλλά Αποκάλυψη του Αληθινού Θεού στον ταλαίπωρο άνθρωπο. Πως θα βάλουμε δίπλα – δίπλα το θεόπνευστο Ευαγγέλιο και τον Αληθινό Θεό και Κύριό μας Ιησού Χριστό με τα ανθρώπινα κατασκευάσματα ατελών εγκεφάλων και εμπαθών καρδιών, κατόπιν εισήγησης μάλιστα των δαιμονίων;

    Το πλέον σίγουρο είναι ότι η σύγχυση στο μυαλό των παιδιών θα είναι τόσο μεγάλη, ώστε θα ξεχάσουν και όσα οι γονείς ή το κατηχητικό σχολείο κατά καιρούς προσπαθούν να εμφυσήσουν στην καρδιά τους και τη διάνοιά τους.

    ΟΧΙ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΗΣΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΝΕΟΑΤΑΞΙΤΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΣΑΣ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙ ΝΑ ΑΛΩΣΕΤΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΗΣ. ΔΕΝ ΘΑ ΣΑΣ ΠΕΡΑΣΕΙ... ΠΟΤΕ. ΜΑΤΑΙΟΠΟΝΕΙΤΕ .... ΑΣΕΒΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΙ ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τυπογραφικό λάθος λόγω σύγχυσης ... ΑΥΤΑ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΔΟΞΟΙ ΟΛΕΤΗΡΕΣ .....
    ΑΠΟΛΟΓΟΥΜΑΣΤΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή