Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022

Πόσο ωφελεί τον άνθρωπο η συγχώρεση


Λόγοι περὶ συγχωρήσεως.

Ο Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης λέγει για την συγχώρεση: «“Τότε προσελθών αυτώ ο Πέτρος είπε· Κύριε, ποσάκις αμαρτήσει εις εμέ ο αδελφός μου και αφήσω αυτώ; Έως επτάκις; Λέγει αυτώ ο Ιησούς· ου λέγω σοι έως επτάκις, αλλά έως εβδομηκοντάκις επτά”.

Ο Καρδιογνώστης Κύριος ξέρει ότι οι άνθρωποι είναι υποκείμενοι σε συχνές πτώσεις, αλλά και ότι συχνά μεταμελούνται και σηκώνονται. Γι᾽ αυτό και μας εντέλλεται να συγχωρούμε συχνά τις παραβάσεις τους. Αλλά και ο Ίδιος πρώτος εκπληρώνει τον άγιο λόγο Του. 
Όσες φορές πηγάζει από την καρδιά σου η λέξη μετανοώ, Εκείνος ευθύς σε συγχωρεί».

Ο Μέγας Βασίλειος τονίζει για την συγχωρητικότητα: «Ο χρεωφειλέτης των μυρίων ταλάντων θα πετύχαινε την εξόφληση του χρέους, εάν ο ίδιος δεν είχε ανανεώσει για τον εαυτό του την είσπραξη εξ αιτίας της απανθρωπιάς του χρέους από τον συνάνθρωπό του.
Πρέπει να προσέξουμε να μη πάθουμε κι εμείς το ίδιο, με το να μη συγχωρέσουμε στους χρεώστες μας την οφειλή, όταν επιτύχουμε τη χάρη από τον Θεό, για να παραμείνει νόμιμο σε μας το δώρο».

Ο Γέροντας Παίσιος σε ερώτηση «Γέροντα, δεν μπορώ να συγχωρήσω εύκολα τους άλλους» είχε απαντήσει: «Εσύ δεν θέλεις να σε συγχωρή ο Χριστός; Πως δεν θέλω, Γέροντα; Τότε, γιατί κι εσύ δεν συγχωρείς τους άλλους; Αυτό πρόσεξέ το πολύ, γιατί στενοχωρεί τον Χριστό.
Είναι σαν να σού χάρισε δέκα χιλιάδες τάλαντα κι εσύ να μη θέλης να χαρίσης στον άλλον εκατό δηνάρια. Να λες με τον λογισμό σου: “Πως ο Χριστός, που είναι αναμάρτητος με ανέχεται συνέχεια, και ανέχεται και συγχωρεί δισεκατομμύρια ανθρώπους, κι εγώ δεν συγχωρώ ένα άνθρωπο;”.Η δικαιοσύνη του Θεού είναι η αγάπη, η μακροθυμία· δεν έχει καμμία σχέση με την ανθρώπινη δικαιοσύνη. Αυτήν την δικαιοσύνη του Θεού πρέπει να αποκτήσουμε».

Ο ιερός Χρυσόστομος σε μία επιστολή προς κάποια Θεοδώρα έγραφε: «Εκείνος, που απαιτούσε από τον σύνδουλό του τα εκατό δηνάρια, δεν έβλαψε τόσο εκείνον, όσο καίρια επλήγωσε τον ίδιο τον εαυτό του, αφού με την προς τον σύνδουλό του τσιγγουνιά ματαίωσε την διαγραφή δέκα χιλιάδων ταλάντων, έτσι εκείνος που παραβλέπει τις αμαρτίες του πλησίον, κάνει πιο επιεικείς για τον εαυτό του τις μελλοντικές ευθύνες, και όσο πιο μεγάλα αμαρτήματα συγχωρήσει, τόσο μεγαλύτερης συγγνώμης θα αξιωθεί και αυτός. Καί δεν είναι μόνο σε αυτό η διαφορά, αλλά και στο ότι, ενώ δίνει χάρη σε δούλο, παίρνει δωρεά από τον Δεσπότη».

Στον βίο του Αγίου Αντωνίου, που έγραψε ο Μέγας Αθανάσιος λέγει: «Σαν αγαθός, που είναι ο Θεός, όσα κάνει, τα κάνει για τον άνθρωπο. Κι όσα κάνει ο άνθρωπος, για τον εαυτό του τα κάνει, και τα καλά και τα κακά. Γιά να μη θαυμάζης όμως την ευτυχία των κακών ανθρώπων, γνώριζε ότι, όπως οι πόλεις τρέφουν τους δημίους και δεν επαινούν την κακίστη τους προαίρεσι, αλλά τους χρησιμοποιούν, για να τιμωρούν τους αξίους τιμωρίας· κατά τον ίδιο τρόπο βέβαια και ο Θεός επιτρέπει στους πονηρούς να καταδυναστεύουν τα βιωτικά, ώστε διά μέσου αυτών να τιμωρούνται οι ασεβείς. Ύστερα όμως και αυτούς τους παραδίδει στην κρίσι, επειδή όχι από υπηρεσία προς τον Θεό, αλλά από υποδούλωσι στην πονηρή τους προαίρεσι έκαναν τόσα δεινά στους ανθρώπους».

Καί πάλι ο Γέροντας Παίσιος μιλώντας για τον άδικο θα πη: «Ο άδικος, και γενικά κάθε ένοχος, όταν δεν ζητήση συγχώρηση, ταλαιπωρείται από την συνείδησή του και επιπλέον από την αγανάκτηση του αδικημένου. Γιατί, όταν ο αδικημένος δεν τον συγχωρήση και γογγύζει, τότε ο άδικος ταλαιπωρείται πολύ, βασανίζεται. Δεν μπορεί να κοιμηθή. Σαν να τον χτυπούν κύματα και τον φέρνουν σβούρα. Είναι μυστήριο πράγμα το πως το πληροφορείται! Όπως, όταν ένας αγαπά κάποιον και τον σκέφτεται με την καλή έννοια, εκείνος το πληροφορείται, έτσι και σε αυτήν την περίπτωση. Ω, ο γογγυσμός του άλλου τον κάνει άνω κάτω! Καί μακριά να είναι δεν μπορεί να ησυχάση, όταν είναι αγανακτισμένος ο άλλος εξ αιτίας του».

Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής στην ερμηνεία του στο “Πάτερ ημών” γράφει: «Εκείνος, που δεν συγχώρησε τελείως εκείνους, που του έφταιξαν και δεν παρουσίασε την καρδιά του στο Θεό καθαρή από λύπη και λαμπερή από το φως της συμφιλιώσεως με τον πλησίον, δεν θα επιτύχει να λάβει τα καλά, που εζήτησε με την προσευχή του, και θα παραδοθεί με δίκαιη κρίση στον πειρασμό και στον πονηρό, για να μάθει να καθαρίζεται, όταν αμαρτάνει, με το να αφαιρεί τις μομφές, που έχει εναντίον των άλλων».
 
«Πᾶνος» 

2 σχόλια:

  1. Ὁ μή ἔχων Πνεύματος Ἁγίου εἶναι ἀδύνατον νά ἀγαπήσει…

    Θα καταλάβεις ότι έχεις καρπό Πνεύματος Αγίου, όταν ο άνθρωπος που σε βλάπτει, που σε αδικεί, δύνασαι να τον αγαπήσεις και να τον θεωρήσεις ως ευεργέτη σου.
    Είναι ένα πράγμα ξένο, δεν είναι ανθρώπινο, διότι και η εντολή δεν είναι ανθρώπινη.

    Η αγάπη αυτή έναντι του εχθρού, είναι δώρο του Χριστού, απόρροια Πνεύματος Αγίου. Ο μη έχων Πνεύματος Αγίου είναι αδύνατον να αγαπήσει.

    Γι’ αυτό πολλοί γονατίζουν και λένε στον Χριστό:
    – Χριστέ μου, Εσύ είπες να αγαπήσω τον εχθρό μου. Εγώ δεν το μπορώ…
    Θα σου πει τότε ο Χριστός:
    – Ναι το ξέρω παιδί μου… είναι σκληρό πράγμα! Όμως το θέλεις;
    Εκεί αρχίζει η ευθύνη του ανθρώπου, όχι στο εάν δεν μπορεί να αγαπήσει τον εχθρό του, διότι είπε ο Χριστός:
    ”άνευ εμού ου δύνασθαι ποιείν ουδέν”, αλλά στο εάν θέλει να τον αγαπήσει.

    Εάν ο άνθρωπος θελήσει, ο Θεός θα του δώσει τη Χάρη να μπορέσει.

    Το μεγαλύτερο έπαθλο θα πάρει ο άνθρωπος, αν κατορθώσει να αγαπήσει τον εχθρό του.

    Λέει ένας Πατέρας της Εκκλησίας:
    κορωνίδα πάσης αρετής είναι να αγαπάς τους εχθρούς σου.

    Δεν θα τον αγαπήσεις για την αμαρτία και τα πάθη που έχει, αλλά ότι είναι πλάσμα Θεού και που γι’ αυτόν Σταυρώθηκε ο Χριστός…

    Ένας μικρός έγραψε ένα γράμμα στον θείο του στην Αμερική, να του στείλει λίγα χρήματα, για να πάρει ένα βιβλίο που ήθελε. Ο θείος δεν του απάντησε… Αυτό ανησύχησε την μητέρα, γιατί ο θείος ήταν πάντα τακτικός και απαντούσε στα γράμματα.

    Αποδείχτηκε εκ των υστέρων, ότι ο μικρός έγραψε την επιστολή σε ένα τετράδιο και ξέχασε να κόψει την σελίδα και να την βάλει στο φάκελλο του γράμματος.
    Έτσι το γράμμα δεν περιείχε τίποτα και προφανώς ο θείος μόλις το παρέλαβε, το εξέλαβε σαν μια πλάκα του μικρού και δεν απάντησε.

    Πολλοί από εμάς, ομοιάζουν με τον μικρό της παραπάνω ιστορίας, στο θέμα της προσευχής.

    Ναι μεν προσευχόμαστε και στέλνουμε το ”γράμμα” μας στον ουρανό, αλλά όχι και την καρδιά μας μαζί.
    Η επιστολή μας είναι άδεια, διότι η προσευχή μας δεν είναι καρδιακή, με αποτέλεσμα να μην παίρνουμε απάντηση από το Θεό.

    Ποιός είναι ο προορισμός του ανθρώπου;
    Να φάει τις μελιτζάνες και τις μπάμιες πάνω στη γη και να αναπνεύσει τον αέρα;

    Αν το πιστεύει αυτό ο άνθρωπος, είναι ο ελεεινότερος όλων.
    Αν ίσχυε αυτό, καλύτερα να τινάξει τα μυαλά του στον αέρα και να γλυτώσει μια ώρα νωρίτερα.

    Ο προορισμός του ανθρώπου είναι η θέωσή του. Είναι η σωτηρία της ψυχής του.

    Ιεροκήρυκας Δημήτριος Παναγόπουλος

    Έλεγε ένας Γέροντας όποιον συναντούσε:
    Πες μου πόσο επιεικής είσαι, να σου πω, πόσο ουρανό έχεις μέσα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, δεν μας λέει να μην έχουμε εχθρούς, αλλά να αγαπάμε τους εχθρούς μας.

    Γιατί πρώτον τον Κύριο μας τον εμίσησαν από φθόνο οι Ιουδαίοι.

    Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης γράφει ότι από τον λόγο του Χριστού «Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι»,
    έμαθε ο πρωτομάρτυρας Στέφανος να πει για τους λιθοβολιστές του:
    «Κύριε μη στήσεις αυτοίς την αμαρτίαν ταύτην…».

    Από τα βάθη της ψυχής του Πρωτομάρτυρα εκπήγαζε το φως εκείνο, που χαρίζει το Πανάγιο Πνεύμα, χάρη στην πίστη του στον Σωτήρα Χριστό.
    Αφού δέχτηκε με πίστη τον φωτισμό και την Χάρη του Χριστού, έγινε ο ίδιος πηγή φωτός, δάσκαλος της αλήθειας, οδηγός των άλλων στο δρόμο της σωτηρίας, προσφέροντας με όλη του την καρδιά τις αλήθειες της νέας Πίστεως.

    Είδε τους ουρανούς να ανοίγουν..

    Η ομολογία και η αγάπη του Αγίου Στεφάνου στο Σωτήρα Χριστό τον οδήγησαν στο μαρτύριο, ένα μαρτύριο που τον καταξίωσε να δει τη δόξα του Θεού και να συμμετάσχει σ’ αυτήν προτού ακόμη γευθεί τον σωματικό θάνατο.

    Ο Κύριος μας, θέλει αυτήν την αγάπη στους εχθρούς μας, να την δείξουμε με πράξη:
    Αν πεινάει ο εχθρός μας να τον δώσουμε να φάει

    Θα κλείσω με ένα παράδειγμα:

    Στο βίο του Αγίου Ευθυμίου του νέου, επισκόπου Μαδύτου (5 Μαΐου),
    διαβάζουμε ότι κάποιοι ιερόσυλοι τρύπησαν μία νύχτα τους τοίχους του ιερού Ναού, όπου λειτουργούσε ο Άγιος, και άρπαξαν τα ιερά κειμήλια.

    Το πρωί, όταν έγινε γνωστό το γεγονός, η πόλη όλη ξεσηκώθηκε, ζητώντας την εξιχνίαση του εγκλήματος.

    Επειδή λοιπόν η είδηση διαδόθηκε παντού, τελικά οι κλέφτες πιάστηκαν. Οι πολίτες, που τους είχαν στα χέρια τους, δεν ήθελαν να δείξουν καμιά επιείκεια, ζητούσαν μάλιστα να επιβάλλουν σ’ εκείνους τους ταλαίπωρους τιμωρίες πρωτάκουστες.

    Μόλις κατάλαβε ο Άγιος Ευθύμιος τί σκέπτονταν, μπήκε στη μέση και είπε:

    – Δεν είναι καλό, παιδιά μου, αφού είμαι εδώ εγώ, που απ’ όλους έχω περισσότερο δίκιο ν’ αγανακτώ, μια και είμαι εκείνος που ζημιώθηκε.
    Θα τους τιμωρήσω ανελέητα, κάνοντας τους ν’ αργοπεθαίνουν από την πείνα και την δίψα.

    Τους φάνηκε ότι ο Άγιος μίλησε σωστά.
    Έτσι, μόλις ο όχλος διαλύθηκε, πήρε τους κλέπτες στο σπίτι του, τους έλυσε από τα δεσμά, τους έκανε φιλόφρονα το τραπέζι, τους έδωσε εφόδια και για το μέλλον, και του άφησε να πάνε όπου ήθελαν.


    ΑπάντησηΔιαγραφή