Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022

Η ενεργειακή κρίση είναι πολύ χειρότερη από αυτήν του 1970. Πάμε ολοταχώς για οικονομική καταστροφή....

 

Φυσικό αέριο: Ο οικονομικός πόλεμος Δύσης – Ρωσίας πυροδοτεί νέα έκρηξη των τιμών. Σε τραγική κατάσταση οι καταναλωτές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
 
Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη συνέχισαν σήμερα να εκτινάσσονται καθώς η Gazprom μείωσε τις προμήθειες στη Γερμανία και την Ιταλία στο πλαίσιο του συνεχιζόμενου οικονομικού πολέμου μεταξύ της Δύσης και της Ρωσίας.
 
Πάνω από τα 130 ευρώ η τιμή της μεγαβατώρας
 
Στις 9.55 το πρωί, τα συμβόλαια παράδοσης αερίου τον Ιούλιο (TTF) αυξήθηκαν στο χρηματιστήριο του Αμστερνταμ επιπλέον 11%, μετά τη χθεσινή άνοδό τους κατά 20%, φθάνοντας στα 130 ευρώ η μεγαβατώρα, ενώ στις 11.00 εκτινάχθηκαν περαιτέρω στα 133 ευρώ. 
 
Η τιμή τους έχει αυξηθεί περισσότερο από 50% αυτή την εβδομάδα καθώς η Gazprom μείωσε τη ροή αερίου μέσω του αγωγού Nord Stream 1 κατά 60%, αποδίδοντάς την ευθύνη στην καθυστερημένη επιστροφή του εξοπλισμού για έναν σταθμό συμπίεσης μετά από συντήρηση ρουτίνας που έγινε από την κατασκευάστρια γερμανική Siemens. 
 
Ο Γερμανός αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, περιέγραψε την κίνηση ως πολιτικά υποκινούμενη και ως προσπάθεια αύξησης των τιμών. 
 
Το Βερολίνο ανέλαβε τον έλεγχο της Gazprom Germania
 
Ο περιορισμός της προσφοράς από την Gazprom σημειώθηκε μετά την προηγούμενη απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης να αναλάβει τον έλεγχο της θυγατρικής της ρωσικής εταιρείας αερίου στη Γερμανία. 
 
Το Βερολίνο ανακοίνωσε την Τρίτη ότι θα δανείσει πάνω από 10 δισ. ευρώ στη θυγατρική της Gazprom, η οποία άλλαξε όνομα, κυρίως για να χρηματοδοτηθούν αγορές από εναλλακτικές πηγές και να διασφαλισθεί η προσφορά. 
 
Η Energy for Europe, όπως είναι το νέο όνομα της Gazprom Germania, θα έχει ως βασικό στόχο να διασφαλίσει ότι η Γερμανία θα επιτύχει τον στόχο της ΕΕ για την πλήρωση τουλάχιστον του 80% των αποθηκών φυσικού αερίου έως την αρχή της χειμερινής περιόδου θέρμανσης. 
 
Στο 52% τα αποθέματα αερίου της ΕΕ 
 
Στις 14 Ιουνίου, το συνολικό επίπεδο αποθεμάτων της ΕΕ είχε αυξηθεί σημαντικά, φθάνοντας το 52% της συνολικής χωρητικότητας των αποθηκών, έναντι μόλις 25% στο τέλος Μαρτίου. 
 
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι αν η Ευρώπη συνεχίσει να γεμίζει τις αποθήκες της με τον σημερινό ρυθμό, θα εξασθενήσει η πίεση της Ρωσίας στην Ευρώπη όταν έρθει ο χειμώνας. 
 
Όπως έκανε, εξ άλλου, γνωστό χθες η ιταλική πετρελαϊκή εταιρεία Eni, η Gazprom μείωσε τη ροή αερίου προς την Ιταλία κατά 15% χωρίς να αναφέρει κάποια αιτία. 
 
Παγκόσμιος τρόμος! Τελειώνουν βενζίνη, πετρέλαιο και κιροζίνη 
 
Από το κακό στο χειρότερο. Ο πλανήτης είναι αντιμέτωπος με πολλαπλές κρίσεις. Ανησυχία για τα αποθέματα καυσίμων. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr
 
Ευρώπη μπορεί να αντιμετωπίσει ελλείψεις καυσίμων φέτος το καλοκαίρι λόγω της πίεσης που αντιμετωπίζουν οι αγορές πετρελαίου, δήλωσε ο επικεφαλής της Διεθνούς Οργάνωσης Ενέργειας, Φατίχ Μπιρόλ, σε συνέντευξή του στο γερμανικό Spiegel. 
 
«Όταν ξεκινήσει η κύρια περίοδος διακοπών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, η ζήτηση καυσίμων θα αυξηθεί. Μετά θα μπορούσαμε να δούμε ελλείψεις: για παράδειγμα στο ντίζελ, τη βενζίνη ή την κηροζίνη, ιδιαίτερα στην Ευρώπη», δήλωσε ο Μπιρόλ. 
 
Ο ίδιος προειδοποίησε ότι η σημερινή ενεργειακή κρίση είναι «πολύ μεγαλύτερη» από τα πετρελαϊκά σοκ της δεκαετίας του 1970 και θα διαρκέσει επίσης περισσότερο. 
 
«Τότε, (η κρίση αφορούσε) μόνο το πετρέλαιο. Τώρα έχουμε κρίση πετρελαίου, κρίση φυσικού αερίου και κρίση ρεύματος ταυτόχρονα», σημείωσε.
 
Αυτό που έρχεται δεν το περιμένει κανείς 
 
Εμφανές και με πολλαπλές προεκτάσεις είναι το αποτύπωμα του πολέμου και των κυρώσεων στην διεθνή οικονομία και ιδίως στον τομέα της ενέργειας. 
 
Παρότι όμως οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχουν εκτιναχθεί σε υψηλά πολλών ετών και φαίνεται να σταθεροποιούνται σε υψηλά επίπεδα, πληθαίνουν οι φωνές που υποστηρίζουν ότι ο κόσμος απέχει πολύ από μία κρίση αντίστοιχη της δεκαετίας του 1970. 
 
Ειδικότερα, εάν κανείς συγκρίνει τις δύο περιόδους πράγματι μπορεί να βρει πολλές ομοιότητες. Κατ’ αρχάς το Brent, που αποτελεί σημείο αναφοράς για την αγορά πετρελαίου, εκτινάχθηκε σε υψηλό επτά ετών πέριξ των 100 δολαρίων τις ημέρες αμέσως πριν την έναρξη του πολέμου. 
 
Έκτοτε, το Brent σκαρφάλωσε κοντά στα 130 δολάρια με την κλιμάκωση της κατάστασης, ενώ πλέον έχει υποχωρήσει, παραμένοντας όμως σταθερά άνω των 100 δολαρίων. 
 
Επίσης, αντίστοιχα με την δεκαετία του 1970, οι πληθωριστικές πιέσεις είναι εντονότατες, με την ακρίβεια να είναι πλέον εμφανής στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών παγκοσμίως. Παράλληλα, αρχίζει να αναδύεται και το σενάριο επιβράδυνσης ή και ύφεσης στις μεγάλες οικονομίες. 
 
Ωστόσο, σύμφωνα με το blog του ΔΝΤ η σημαντικότερη διαφορά σε σχέση με την τρέχουσα κατάσταση είναι ότι τώρα ο κόσμος εξαρτάται λιγότερο από το πετρέλαιο περιορίζοντας το ενδεχόμενο πρόκλησης σοβαρού σοκ. 
 
Ενδεικτικά, οι οικονομολόγοι παρακολουθούν την ένταση του πετρελαίου συγκρίνοντας πόσα βαρέλια απαιτούνται προκειμένου να υπάρξει συμβολή 1 εκατ. δολαρίων στο ΑΕΠ. 
 
Ο δείκτης έντασης ήταν περίπου 3,5 φορές υψηλότερος σε σχέση με τα τρέχοντα δεδομένα, όταν οι τιμές του πετρελαίου τριπλασιάστηκαν την περίοδο μεταξύ Αυγούστου 1973 και Ιανουαρίου 1974. 
 
Επίσης, μία ακόμη μεγάλη διαφορά σήμερα είναι ότι αξιοποιούνται πολύ λιγότερο οι μηχανισμοί που προσαρμόζουν τους μισθούς ανάλογα με το επίπεδο του πληθωρισμού. 
 
Οι μηχανισμοί αυτοί ασκούσαν ακόμη πιο έντονες πιέσεις στις τιμές και συνεπώς η έλλειψή τους σήμερα ουσιαστικά μας θωρακίζει από ένα πετρελαϊκό σοκ αντίστοιχου βεληνεκούς με της δεκαετίας του 1970. 
 
Όπως σημειώνεται στο blog του ΔΝΤ, οι κεντρικές τράπεζες έχουν επίσης αλλάξει στρατηγική έκτοτε, καθώς αφενός είναι πιο ανεξάρτητες, αφετέρου έχει ενισχυθεί η αξιοπιστία της νομισματικής πολιτικής. 
 
Το ΔΝΤ έχει αναθεωρήσει τις προβλέψεις επί τα χείρω για την παγκόσμια ανάπτυξη φέτος. Αναμένει πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα ανέλθει σε 3,5%, αφήνει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο για περαιτέρω μείωση ανάλογα με το πώς θα διαμορφωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις. 
 
Επίσης, τονίζει πως είναι πιο πιθανό να υπάρξει αναθεώρηση σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης, τα οποία εξαρτώνται περισσότερο από την εισαγωγή ρωσικής ενέργειας. 
 
Με τιμές… Μονακό η βενζίνη στην Ελλάδα – Οι νομοί πρωταθλητές και το μαύρο ρεκόρ 
 
Ράλι» καταγράφει η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα, γεγονός που φέρνει σε απόγνωση τα νοικοκυριά με τον ήδη επιβαρυμένο οικογενειακό προϋπολογισμό λόγω ακρίβειας. Η τιμή της αμόλυβδης παραμένει σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο στο σύνολο των περιοχών της Αττικής. Ακόμη πιο αυξημένες είναι οι τιμές στην περιφέρεια, ενώ οι τάσεις είναι ανοδικές. Αποτέλεσμα η επιδότηση καυσίμων που δίνεται στους δικαιούχους, να «εξατμίζεται» με το πρώτο γέμισμα του ρεζερβουάρ. 
 
Η τιμή της βενζίνης στη χώρα μας κινείται σε πρωτοφανή επίπεδα. Λαμβάνοντας ως τιμή αναφοράς την τιμή της 9ης Μαΐου, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη οκτάδα των χωρών με την πιο ακριβή (2.171 ευρώ/λίτρο) βενζίνη. 
 
Σύμφωνα με το globalpetrolprices.com, όταν η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ανερχόταν στα 2.171 ευρώ/λίτρο ήταν μια ανάσα από την Ισλανδία (2.178 ευρώ/λίτρο), τη Φινλανδία (2.211 ευρώ/λίτρο), τη Δανία (2.214 ευρώ/λίτρο) και… το Μονακό (2.263 ευρώ/λίτρο). 
 
Ήδη στην Ελλάδα η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά έφτασε στις 12 Μαΐου στα 2,191 ευρώ/λίτρο, ενώ κάθε μέρα αυξάνεται έστω και λίγα σεντ. 
 
Η ισοτιμία σπρώχνει τις ανατιμήσεις 
 
Το κλίμα αυτό δυσχεραίνει και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου, που χθες βρέθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 20 ετών, ενώ βαδίζει ολοταχώς για το 1 προς 1, κάτι που έχει να συμβεί από το μακρινό 2002. 
 
Φτηνότερη βενζίνη από την Ελλάδα έχουν:
  • Σουηδία: 1,955 ευρώ/λίτρο  
  • Πορτογαλία: 1,915 ευρώ/λίτρο 
  • Γαλλία: 1,885 ευρώ/λίτρο 
  • Ισπανία: 1,883 ευρώ/λίτρο  
  • Ιταλία:1,832 ευρώ/λίτρο 
  • Αυστρία: 1,755 ευρώ/λίτρο 
  • Βουλγαρία: 1,526 ευρώ/λίτρο 
  • Ρουμανία: 1,609 ευρώ/λίτρο 
  • Τουρκία: 1,283 ευρώ/λίτρο
Η κυβέρνηση έχει επισημάνει πολλάκις ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει σε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, αναφέροντας ότι οι παρεμβάσεις της γίνονται με βάση τις (δημοσιονομικές) δυνατότητες που υπάρχουν. 
 
Με δεδομένο ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των χωρών όσον αφορά τις φορολογικές επιβαρύνσεις στα καύσιμα, γίνεται κατανοητό ότι οποιαδήποτε παρέμβαση σε επίπεδο φορολογίας, δημιουργεί φόβους για πρόκληση δημοσιονομικής «τρύπας». 
 
Η πορεία των τιμών της βενζίνης στην Ελλάδα την τελευταία εβδομάδα 
 
Η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά στις 12 Μαΐου ήταν στα 2,191 ευρώ/λίτρο. Μέσα από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει πως η αμόλυβδη αυξάνεται καθημερινά. 
 
Ενδεικτικά:
  • Μία ημέρα πριν, στις 11 Μαΐου, η αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 2.186 ευρώ/λίτρο 
  • Στις 10 Μαΐου, η μέση τιμή πανελλαδικά ήταν στα 2,179 ευρώ/λίτρο 
  • Στις 9 Μαΐου στα 2,171 ευρώ/λίτρο 
  • Στις 8 Μαΐου στα 2,168 ευρώ/λίτρο 
  • Στις 7 Μαΐου στα 2,167 ευρώ/λίτρο 
  • Στις 6 Μαΐου στα 2,150 ευρώ/λίτρο 
  • Στις 5 Μαΐου στα 2,138 ευρώ/λίτρο
 
«Πᾶνος» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου