Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου 2019

Πότε πρέπει να στεκόμαστε όρθιοι κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας..


Πολλοί χριστιανοί διερωτώνται πότε πρέπει να κάθονται και πότε να είναι όρθιοι κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας.

Έχουν δίκιο, διότι δεν τους έχει γίνει λειτουργική αγωγή (κατήχηση).

Έτσι είναι φυσικό να κάθονται όταν δεν πρέπει ή να στέκονται όρθιοι χωρίς λόγο.

Θα δώσουμε μερικές οδηγίες που καλύπτουν, όπως πιστεύουμε, το θέμα και διαφωτίζουν αρκετά.

Κατ᾿ αρχήν θα πρέπει να πούμε ότι και καθήμενος κανείς μπορεί να προσεύχεται μέσα στο Ναό.

Ωστόσο υπάρχουν μερικές στιγμές της Θείας Λειτουργίας, που όλοι πρέπει να στέκονται όρθιοι.

Οι στιγμές αυτές είναι κατά σειρά οι εξής:

α) Στην αρχή της Θείας Λειτουργίας, όταν απαγγέλει ο Ιερεύς το «Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός…».

Όλοι είμαστε όρθιοι και στο άκουσμα των ονομάτων των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος (του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος) και βεβαίως κάνουμε τον Σταυρό μας με ευλάβεια.

β) Σηκωνόμαστε πάλι στο τέλος του γ’ Αντιφώνου και ενώ αρχίζει η Μικρά Είσοδος με την λιτάνευση του Ιερού Ευαγγελίου.

Άλλωστε ο διάκονος ή ο Ιερεύς θα δώσει σε λίγο το παράγγελμα:

«Σοφία Ορθοί».

Δηλαδή ιδού η Σοφία του Θεού, το Ιερόν Ευαγγέλιον.

Όλοι όρθιοι.

γ) Στον Τρισάγιον ύμνον «Άγιος ο Θεός, Άγιος Ισχυρός…» είμαστε όρθιοι και κάνουμε τον Σταυρό μας ευλαβικά.

δ) Στην απαγγελία του Αποστόλου καθόμαστε, και σηκωνόμαστε μόλις δοθεί το παράγγελμα:

«Σοφία ορθοί, ακούσωμεν του Αγίου Ευαγγελίου…», όπου παραμένουμε όρθιοι μέχρι το τέλος του Ευαγγελίου, και μέχρι την επιστροφή Του στην Αγία Τράπεζα.

ε) Όρθιοι επίσης είμαστε κάθε φορά που ο Επίσκοπος ή ο Ιερεύς ή ο διάκονος θυμιάζει π.χ. στην 9ην ωδή, στην Δοξολογία, μετά την Μικρή Είσοδο, στο Χερουβικό ύμνο κ.ο.κ.

στ) Όρθιοι είμαστε κατά την διάρκεια της Μεγάλης Εισόδου και μέχρι ο Ιερεύς να εισέλθει εντός του Ιερού Βήματος.

ζ) Όρθιοι είμαστε κάθε φορά που μας ευλογεί ο Επίσκοπος ή ο Ιερεύς από την Ωραία Πύλη λέγοντας στρεφόμενος προς τον λαό:

«Ειρήνη πάσι».

η) Όρθιοι επίσης είμαστε κατά την απαγγελία του «Συμβόλου της Πίστεως».

θ) Μόλις ο διάκονος ή ο Ιερεύς δώσει το παράγγελμα:

«Στώμεν καλώς. Στώμεν μετά φόβου…» στεκόμεθα όρθιοι συνεχώς.

Διότι από το σημείο αυτό αρχίζει το σημαντικότερο τμήμα της Θείας Λειτουργίας που είναι η Αγία Αναφορά, δηλαδή η ευλογία του Άρτου και του Οίνου και η μεταβολή τους σε «Σώμα και Αίμα Χριστού».

Συνεχίζουμε να είμαστε όρθιοι μέχρις ότου ο Επίσκοπος ή ο Ιερεύς μάς ευλογήσει από την Ωραία Πύλη λέγοντάς μας το: «και έσται τα ελέη του μεγάλου Θεού…».

ι) Όρθιοι είμαστε κατά την απαγγελία του «Πάτερ ημών…» και παραμένουμε όρθιοι μέχρις ότου ακούσουμε το: «Τα Άγια τοις αγίοις».

ια) Σηκωνόμαστε πάλι όταν ο Ιερεύς καλεί τους πιστούς εις την θείαν Μετάληψιν εμφανιζόμενος με τα Άγια στην Ωραία Πύλη, λέγων το:

«Μετά φόβου Θεού…» καλόν είναι να παραμείνουμε όρθιοι όσην ώρα διαρκεί η θεία Μετάληψις.

ιβ) Τέλος σηκωνόμαστε κατά την Απόλυσιν για να δεχθούμε την τελική ευλογία του Επισκόπου ή του Ιερέως.


Ιερός Ναός Αγίου Ανδρέου Αιγίου

ΠΗΓΗ

Πηγή: https://shmantikanea.blogspot.com/
«Πᾶνος»

3 σχόλια:

  1. Ωραία όλα αυτά που λέγονται πιο πάνω αλλά θα ήθελα να τονίσω ορισμένα πράγματα.
    ΣΤΗ ΘΕΊΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑ ΠΟΥ ΤΕΛΟΎΜΕ ΖΟΎΜΕ ΌΛΟ ΤΟ ΜΥΣΤΉΡΙΟ ΤΗΣ ΘΕΊΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΊΑΣ.
    Από την Γέννηση του Θεανθρώπου μέχρι και την Σταύρωση και την Ανάσταση
    Καλό είναι να μπορούμε να στεκόμαστε όρθιοι. Γιατί όλη η ζωή του χριστιανού είναι μία άσκηση.
    Ότι γίνεται και λέγεται μέσα στην ΘΕΊΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑ, έχει σκοπό και νόημα και δεν είναι τίποτα τυχαίο. Για αυτό για να βιώσουμε την θείαν Λειτουργία.
    ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΆΣΧΟΥΜΕ ΖΩΝΤΑΝΆ ΣΕ ΑΥΤΉΝ.
    Όταν βγαίνει ο Ιερέας στην Ωραία Πύλη και λέει Ειρήνη πάσι.
    Πρέπει να κάνουμε υπόκλιση για να δείξουμε ότι αποδεχόμαστε την Ειρήνη του Θεού.
    Και όταν λέει Τας Κεφαλάς υμών τω Κυρίω κλίνωμεν. Πρέπει να σκύψουμε ευλαβικά το κεφάλι μας.
    Και όταν λέει Άνω σχώμεν τας καρδίας. Ας στρέψουμε τα μάτια μας προς τον ουρανό, (Ημών το πολίτευμα εν ουρανοίς υπάρχει). Φιλ. 3,20.
    Και όταν ο Ιερέας εκφωνεί ΤΑ ΣΑ ΕΚ ΤΩΝ ΣΩ. Εκείνη την ώρα κατεβαίνει το Ίδιο το Άγιο Πνεύμα. Αν είναι Κυριακή κάνουμε βαθιά υπόκλιση εάν είναι καθημερινή γονατίζουμε με σκυφτό το κεφάλι. (Δεν γονατίζουμε από την Ανάσταση του Κυρίου μας μέχρι και την Ανάληψη).
    Όποιον βρίσκει το Άγιο Πνεύμα να είναι ταπεινός πηγαίνει και κάθεται επάνω του.
    Και θα κλείσω με αυτό και θέλω να το προσέξετε όλοι.
    Όταν λέει ο Ιερέας (μετά φόβου Θεού πίστεως και αγάπης προσέλθετε)
    Στην Ωραία πύλη βγαίνει ο Ίδιος ο Δεσπότης Χριστός.
    Και ονομάζεται Ωραία. Γιατί όταν το πρωί την ανοίγει ο Ιερέας ψάλλει
    (Της ευσπλαγχνίας την πύλην άνοιξον ημίν ευλογημένη θεοτόκε).
    Και όση ώρα βρίσκεται στην Ωραία πύλη ο ΔΕΣΠΌΤΗΣ ΧΡΙΣΤΌΣ πρέπει να είμαστε ΌΛΟΙ ΌΡΘΙΟΙ.(ακόμα και αν καθόμαστε σε όλη τη θεία λειτουργία εκείνη τη στιγμή πρέπει να είμαστε ΌΛΟΙ ΌΡΘΙΟΙ).
    Και δυστυχώς δεν γνωρίζουν και πολλοί Ιερείς. Όταν δεν προλάβει να κοινωνήσει κάποιος για να τον κοινωνήσουν βγάζουν τον Δεσπότη Χριστό από το παραπόρτι. Είναι μεγάλη ασέβεια.
    Και για να το τονίσω το ΌΛΟΙ ΌΡΘΙΟΙ, όταν τελειώσει την Θείαν Κοινωνία ο Ιερέας. Λέει μέσα από το Ιερό Ορθοί μεταλαβόντες.
    ΔΗΛΑΔΉ ΌΣΗ ΏΡΑ ΉΤΑΝ ΈΞΩ Ο ΔΕΣΠΌΤΗΣ ΧΡΙΣΤΌΣ ΚΑΙ ΜΕΤΆΛΆΜΒΑΝΑΝ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΊ, ΔΕΝ ΉΤΑΝ ΑΠΛΏΣ ΌΡΘΙΟΙ ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΣΚΥΦΤΕΊ.
    Και τώρα σταματάνε να είναι σκυφτεί και παραμένουν πάλι Όρθιοι.
    Για αυτό ας λέμε όλοι την ευχή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.
    (ΚΎΡΙΕ ΗΜΏΝ ΙΗΣΟΎ ΧΡΙΣΤΈ ΦΩΤΙΣΌΝ ΜΟΥ ΤΟ ΣΚΌΤΟΣ).


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε αυτό το βιβλίο διαβάζεις και άλλα ΘΑΥΜΑΣΤΑ....

    https://www.greekorthodoxbooks.com/9FD6EE88.el.aspx

    ΑπάντησηΔιαγραφή