Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2020

Οι Τρεις Ιεράρχες και η αγωγή των νέων (Μοναχού Μωυσή, Αγιορείτη)


Κατά τον σοφώτατο Μ. Βασίλειο η πρώτη επταετία της ζωής του ανθρώπου είναι ιδιαίτερα σημαντική για την κατοπινή του πορεία από την αγωγή που λαμβάνει. Κατά τον θείο Χρυσόστομο η αγωγή των τέκνων δεν θα πρέπει να εξαντλείται στη εκμάθηση γραμμάτων και τεχνών αλλά στο στολισμό της φιλάρετης ψυχής με τη θεοσέβεια. Αυτό επιμένει θα κατορθωθεί όσο η ψυχή είναι εύπλαστη και μπορεί να διαμορφωθεί και εμπνευστεί κατάλληλα.
Ιδιαίτερη προσοχή δίνει ο ίδιος πατέρας στη γλώσσα, διότι το παιδί από μικρό πρέπει να μάθει να λέει λόγια αληθινά, σεμνά, αγνά και ωραία, και κατά τον Απόστολο Παύλο που τον υπεραγαπούσε και όχι υβριστικά, χλευαστικά, βλάσφημα και αισχρά.
Προσοχή δίνει και στην ακοή ο ιερός Χρυσόστομος. Επιμένει στην πρόθυμη και προσεκτική ακρόαση θείων λόγων και μάλιστα στο ναό με τη συμμετοχή τους στη θεία λατρεία.
Επίσης συστήνει τη φυσική άσκηση του σώματος που οδηγεί στην αρετή. Η άσκηση είναι άθληση που συντελεί στην εγρήγορση.
Ακόμη ο θυμός των μεγάλων στα λάθη των νέων συνήθως δεν βοηθά. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος υποστηρίζει τεκμηριωμένα ότι η υποχωρητικότητα με λογική μπορεί να βοηθήσει περισσότερο έναντι του υπέρμετρου θυμού. Ο ίδιος άγιος στιγματίζει φοβερά τον δαιμονικό θυμό και λέγει πως ο θυμός ξεστομιζει λόγια που πληγώνουν, οι πληγές δημιουργούν τραύματα και τα τραύματα θανατώνουν.
Επίσης ο Μ. Βασίλειος κατακεραυνώνει τα ακόλαστα θεάματα που εξάπτουν τη φαντασία σε ασέλγειες και τα πορνικά άσματα, που χαρίζουν ασχημοσύνη στις ψυχές.
Κατά τον ιερό Χρυσόστομο η νηστεία, ο εκκλησιασμός και η προσευχή ισχυροποιούν πνευματικά τον νέο. Το μέτρο είναι πολύ βασικό για τη ζωή του νέου. Γράφει λοιπόν και πάλι ο ιερός Χρυσόστομος: Απόλαυσε λουτρά, γευμάτισε, πιες με συμμετρία κρασί, φάε και κρέας, κανείς δεν σε εμποδίζει, από όλα δοκίμασε, μόνο απομακρύνσου από την αμαρτία!
Ο Μ. Βασίλειος ομολογεί ο ίδιος πως ιδιαίτερα σημαντική ήταν η αγωγή που έλαβε περί της εννοίας του Θεού από τη μητέρα του Εμμέλεια και τη γιαγιά του Μακρίνα. Ο ίδιος θεωρεί την κλασσική παιδεία χρήσιμη για την είσοδο στην αληθινή σοφία του ευαγγελίου με τον περίφημο λόγο του προς τους νέους.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος μακαρίζει τους γονείς του για την ανατροφή του και ιδιαίτερα την αγία μητέρα του Νόννα. Δίνει λοιπόν μια ωραία εικόνα για τον σημαντικό ρόλο του καλού παραδείγματος των γονέων. Γράφει: Αν βαδίζουν λοξά τα παιδιά των καβουριών, είναι γιατί πήραν παράδειγμα το βάδισμα της μητέρας τους.

Είναι γνωστή η σοφή ρήση πως όποιος είναι αληθινά σοφός λέει στη ζωή του πολλές φορές: «δεν ξέρω».
Είναι ανάγκη να αναπτυχθεί το πνεύμα της θυσίας και προσφοράς με το βιωμένο παράδειγμα των μεγάλων, με τους καρπούς του καθαρού εαυτού τους και του πνευματικού τους βίου. Επιβάλλεται όλοι να ασχοληθούμε περισσότερο με τα παιδιά και τους νέους. Οι νέοι θα βοηθηθούν αποκτώντας ηθικά εφόδια, υγιή πρότυπα που θα καλλιεργούν την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα τους και θα δημιουργούν υγιείς, ιερές και ωραίες σχέσεις με τους γονείς, με τους δασκάλους, με τους συμμαθητές τους και τους φίλους τους.
Η μνήμη των αγίων τριών ιεραρχών, Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Βασιλείου του Μεγάλου και Γρηγορίου του Θεολόγου, ας είναι για όλους μας αφυπνιστική, ανανεωτική και μεταμορφωτική .

Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης
«Πᾶνος» 

2 σχόλια:

  1. Μεγάλη η χάρη τους, είναι οι τρεις Φωστήρες της οικουμένης μας.
    και ενώ τους γνωρίζουμε και τους τρεις με το Προσωνύμιο τους.

    ΒΑΣΊΛΕΙΟΣ Ο ΜΈΓΑΣ
    ΓΡΗΓΌΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΌΓΟΣ
    ΙΩΆΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΌΣΤΟΜΟΣ

    Πολλοί ξεχνούν ότι ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος
    Και ο αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
    Ήταν Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως.
    Και ο Μέγας Βασίλειος
    Επίσκοπος Καισαρείας.

    Και ενώ ήταν Πατριάρχες, η ζωή τους ήταν ασκητικότάτη,
    Όπως και του Μεγάλου Βασιλείου.

    Αλλά ο λόγος τους ήταν Πύρινος, προς την εξουσία, την αδικία, την πολυτέλεια, και πάση κακία και μοχθηρία.

    Και ήταν προστάτες των φτωχών και των αδικημένων.

    Και δεν ήτανε γαντζωμένοι στις καρέκλες τους.

    ΑΧ ΑΥΤΈΣ ΟΙ ΚΑΡΈΚΛΕΣ ΣΉΜΕΡΑ (ΑΛΛΟΙΏΝΟΥΝ ΦΡΟΝΉΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΊΔΗΣΗΣ).

    Για την αγάπη του Χριστού και των χριστιανών.
    Θυσίασαν τα πάντα, κυνηγήθηκαν, εξορίστηκαν, και πέρασαν τα πάνδεινα.

    ΧΆΡΗ ΌΜΩΣ ΣΕ ΑΥΤΟΎΣ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΜΕΓΆΛΟΥΣ ΦΩΣΤΉΡΕΣ,
    ΤΟΝ ΑΙΏΝΑ ΠΟΥ ΖΉΣΑΝΕ.

    Η ΕΚΚΛΗΣΊΑ ΜΑΣ ΤΟΝ ΟΝΌΜΑΣΕ ΤΟΝ ΧΡΥΣΌ ΑΙΏΝΑ.

    Ας τους παρακαλούμε να μας φωτίζουν, και να μας ενισχύουν στον αγώνα μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ...Καί να μην δεχομαστε την καθε Κεραμεως να πεφτει με τις αποφασεις της σαν κεραμιδα πανω στα κεφαλια μας και στα κεφαλια των μαθητων μας με τις αντιχρηστες και ανθελληνικες αποφασεις της,γιατι θα μας βρουν πολυ χειροτερα αν ειμαστε σαν λαος και σαν γονεις παντα κοτες λυρατες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή