«ἡ γὰρ κρίσις ἀνέλεος τῷ μὴ ποιήσαντι ἔλεος· κατακαυχᾶται ἔλεος κρίσεως». (Ιακ. 2,13)
Δηλαδή: Μὴν παρασύρεστε ἀπὸ τὴν προσωποληψία καὶ φαίνεστε σκληροὶ καὶ ἄσπλαγχνοι ἀπέναντι τῶν πτωχῶν καὶ ἀσήμων, διότι ἡ κρίση τοῦ Θεοῦ θὰ εἶναι χωρὶς ἔλεος, γιὰ κεῖνον, ποὺ δὲν ἔδειξε ἔλεος πρὸς τοὺς ἀδελφούς του.
Τὸ ἔλεος καὶ ἡ εὐσπλαχνία κατανικᾷ καὶ ἐξουδετερώνει τὴν καταδίκη.
Ἑρμηνεύοντας, γράφει μεταξὺ ἄλλων ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης:
"Φαίνεται δὲ νὰ κατορθώνει ἡ ἐλεημοσύνη ἕνα τέτοιο πρᾶγμα, (δηλαδὴ τὸ ἔλεος καὶ τὴν συγχώρηση ἀπὸ τὸν Θεὸ) ὅπως ἐκεῖνοι πού, ὅταν πρόκειται νὰ παλέψουν, ἀλείφονται μὲ λάδι. Καὶ μὲ τὸ λάδι ἐκεῖνο γλυτώνουν ἀπὸ τὰ πιασίματα τῶν ἀντιπάλων τους, καθὼς γλιστροῦν τὰ χέρια τους.
Ἔτσι καὶ κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς κρίσεως, ἡ ἐλεημοσύνη ποὺ δώσαμε τώρα στοὺς φτωχούς, αὐτὴ θά μᾶς γλυτώσει τότε ἀπὸ τὰ πιασίματα τῶν δαιμόνων.
Πρέπει ὅμως νὰ ξέρουμε ὅτι ἐλεήμων λέγεται ὄχι μόνο ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος ποὺ κάνει τὰ ἑπτὰ ἔργα τῆς ἐλεημοσύνης, δηλαδή, τὸ νὰ τρέφει τοὺς πεινασμένους, νὰ ποτίζει τοὺς διψασμένους, νὰ περιποιεῖται καὶ νὰ φιλοξενεῖ τοὺς ξένους, νὰ ντύνει τοὺς γυμνούς, νὰ ἐπισκέπτεται τοὺς ἀσθενεῖς, νὰ φροντίζει γιὰ τοὺς φυλακισμένους καὶ νὰ θάβει τοὺς νεκρούς, ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνος ποὺ κάνει τὰ ἑπτὰ ἔργα τῆς ψυχικῆς ἐλεημοσύνης, δηλαδή, τὸ νὰ παρακινεῖ τοὺς ἁμαρτωλοὺς νὰ σταματήσουν τὴν ἁμαρτία, νὰ διδάσκει στοὺς ἀμαθεῖς αὐτὰ ποὺ γνωρίζει γιὰ τὸν Θεὸ καὶ τὴν πίστη, νὰ συμβουλεύει σωστὰ ἐκείνους ποὺ ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ κάποια συμβουλή, νὰ προσεύχεται στὸν Θεὸ γιὰ τὸν ἀδελφό του, νὰ παρηγορεῖ τοὺς λυπημένους, νὰ ὑπομένει ἀγόγγυστα τὶς δυστυχίες καὶ τὶς θλίψεις καὶ νὰ συγχωρεῖ τὰ σφάλματα τοῦ ἀδελφοῦ του.
Καί, γιὰ νὰ μιλήσω μὲ συντομία, ἐλεήμονας λέγεται ἐκεῖνος ποὺ ἔχει ἐγκάρδια καὶ ἀληθινὴ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἀδελφούς του καὶ ἐξαιτίας αὐτῆς νὰ κινεῖται ἔτσι ὥστε νὰ ἐλεεῖ καὶ νὰ σπλαχνίζεται τὸν πλησίον του, σηκώνοντας τὰ βάρη του καὶ δείχνοντας μακροθυμία σ` αὐτόν, ὅπως λέει ὁ Σολομῶν: "ἐλεήμων ἀνὴρ μακροθυμεῖ"(Παρ. 19,11).
Ἕνας τέτοιος λοιπὸν ἐλεήμων, θὰ ἐλεηθεῖ ὁπωσδήποτε ἀπὸ τὸν Κύριο "ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς κρίσεως", ὅπως λέει ἐδῶ ὁ Ἰάκωβος.
Δηλαδή: Μὴν παρασύρεστε ἀπὸ τὴν προσωποληψία καὶ φαίνεστε σκληροὶ καὶ ἄσπλαγχνοι ἀπέναντι τῶν πτωχῶν καὶ ἀσήμων, διότι ἡ κρίση τοῦ Θεοῦ θὰ εἶναι χωρὶς ἔλεος, γιὰ κεῖνον, ποὺ δὲν ἔδειξε ἔλεος πρὸς τοὺς ἀδελφούς του.
Τὸ ἔλεος καὶ ἡ εὐσπλαχνία κατανικᾷ καὶ ἐξουδετερώνει τὴν καταδίκη.
Ἑρμηνεύοντας, γράφει μεταξὺ ἄλλων ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης:
"Φαίνεται δὲ νὰ κατορθώνει ἡ ἐλεημοσύνη ἕνα τέτοιο πρᾶγμα, (δηλαδὴ τὸ ἔλεος καὶ τὴν συγχώρηση ἀπὸ τὸν Θεὸ) ὅπως ἐκεῖνοι πού, ὅταν πρόκειται νὰ παλέψουν, ἀλείφονται μὲ λάδι. Καὶ μὲ τὸ λάδι ἐκεῖνο γλυτώνουν ἀπὸ τὰ πιασίματα τῶν ἀντιπάλων τους, καθὼς γλιστροῦν τὰ χέρια τους.
Ἔτσι καὶ κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς κρίσεως, ἡ ἐλεημοσύνη ποὺ δώσαμε τώρα στοὺς φτωχούς, αὐτὴ θά μᾶς γλυτώσει τότε ἀπὸ τὰ πιασίματα τῶν δαιμόνων.
Πρέπει ὅμως νὰ ξέρουμε ὅτι ἐλεήμων λέγεται ὄχι μόνο ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος ποὺ κάνει τὰ ἑπτὰ ἔργα τῆς ἐλεημοσύνης, δηλαδή, τὸ νὰ τρέφει τοὺς πεινασμένους, νὰ ποτίζει τοὺς διψασμένους, νὰ περιποιεῖται καὶ νὰ φιλοξενεῖ τοὺς ξένους, νὰ ντύνει τοὺς γυμνούς, νὰ ἐπισκέπτεται τοὺς ἀσθενεῖς, νὰ φροντίζει γιὰ τοὺς φυλακισμένους καὶ νὰ θάβει τοὺς νεκρούς, ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνος ποὺ κάνει τὰ ἑπτὰ ἔργα τῆς ψυχικῆς ἐλεημοσύνης, δηλαδή, τὸ νὰ παρακινεῖ τοὺς ἁμαρτωλοὺς νὰ σταματήσουν τὴν ἁμαρτία, νὰ διδάσκει στοὺς ἀμαθεῖς αὐτὰ ποὺ γνωρίζει γιὰ τὸν Θεὸ καὶ τὴν πίστη, νὰ συμβουλεύει σωστὰ ἐκείνους ποὺ ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ κάποια συμβουλή, νὰ προσεύχεται στὸν Θεὸ γιὰ τὸν ἀδελφό του, νὰ παρηγορεῖ τοὺς λυπημένους, νὰ ὑπομένει ἀγόγγυστα τὶς δυστυχίες καὶ τὶς θλίψεις καὶ νὰ συγχωρεῖ τὰ σφάλματα τοῦ ἀδελφοῦ του.
Καί, γιὰ νὰ μιλήσω μὲ συντομία, ἐλεήμονας λέγεται ἐκεῖνος ποὺ ἔχει ἐγκάρδια καὶ ἀληθινὴ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἀδελφούς του καὶ ἐξαιτίας αὐτῆς νὰ κινεῖται ἔτσι ὥστε νὰ ἐλεεῖ καὶ νὰ σπλαχνίζεται τὸν πλησίον του, σηκώνοντας τὰ βάρη του καὶ δείχνοντας μακροθυμία σ` αὐτόν, ὅπως λέει ὁ Σολομῶν: "ἐλεήμων ἀνὴρ μακροθυμεῖ"(Παρ. 19,11).
Ἕνας τέτοιος λοιπὸν ἐλεήμων, θὰ ἐλεηθεῖ ὁπωσδήποτε ἀπὸ τὸν Κύριο "ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς κρίσεως", ὅπως λέει ἐδῶ ὁ Ἰάκωβος.
«Πᾶνος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου