Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021

Περί τῆς Ἐσαρκώσεως - Πρωτοπρ. Ἰωάννου Σ. Ρωμανίδου (♱)

 

Ὁ Θεὸς δὲν εἶναι περιωρισμένος κατ᾿ οὐδένα τρόπον. Γι᾿ αὐτὸ τονίζουν οἱ Πατέρες ὅτι ὁ Θεὸς Πατὴρ εἶναι πανταχοῦ παρὼν κατ᾿ ἐνέργειαν. Λόγῳ τῆς ὑποστατικῆς ἑνώσεως τοῦ Λόγου μὲ τὴν ἀνθρώπινη φύσι στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἐπίσης πανταχοῦ παρὼν καὶ ὁ Χριστὸς ὡς Λόγος κατ᾿ ἐνέργειαν, εἶναι ὅμως ἀπὼν ὁ Χριστὸς ὡς Λόγος, κατ᾿ οὐσίαν. Ἡ ἀνθρώπινη φύσις τοῦ Χριστοῦ ὅμως εἶναι πανταχοῦ παροῦσα κατ᾿ οὐσίαν.

Ὁ Θεός, δηλαδὴ ἡ Ἁγία Τριὰς εἶναι ἀπὼν κατ᾿ οὐσίαν στὸν κόσμο. Διότι ὁ Θεὸς δὲν ἔχει κατ᾿ οὐσίαν σχέσεις μὲ τὸν κόσμο, ἐπειδὴ οἱ σχέσεις τοῦ Θεοῦ μὲ τὸν κόσμον εἶναι μόνο κατὰ βούλησιν καὶ κατ᾿ ἐνέργειαν. Κατ᾿ οὐσίαν σχέσεις μὲ τὸν κόσμον ἔχει μόνον ἡ ἀνθρώπινη φύσις τοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἶναι πανταχοῦ παροῦσα. Ὄχι ἡ Θεία φύσις τοῦ Χριστοῦ.
Αὐτὲς οἱ διαφοροποιήσεις λοιπὸν συνιστοῦν τὴν Ὀρθόδοξη διδασκαλία περὶ τῆς οὐσίας  ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ, ποὺ εἶναι πάρα πολὺ ἁπλή. Τὸ θεμέλιο αὐτῆς τῆς διδασκαλίας εἶναι αὐτὴ αὕτη ἡ ἐμπειρία τῆς θεώσεως. Καμμία φιλοσοφία δὲν ὑπεισέρχεται ἐδῶ. Οἱ διακρίσεις αὐτές, ποὺ κάνουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, δὲν εἶναι ἀποτέλεσμα φιλοσοφικοῦ στοχασμοῦ, διότι γνωρίζουν ἐξ ἰδίας ἐμπειρίας ὅτι στὴν ἐμπειρία τῆς θεώσεως ὁ θεούμενος εἶναι ἑνωμένος μὲ τὸν Θεὸν κατ᾿ ἐνέργειαν.

Ἡ ὑποστατικὴ ἕνωσις ὅμως τοῦ Χριστοῦ μὲ τὸν Θεὸν Λόγον δὲν εἶναι αὐτῆς τῆς φύσεως. Δὲν εἶναι ἑνωμένος ὁ Χριστὸς μὲ τὸν Λόγον κατ᾿ ἐνέργειαν ἢ ἁπλῶς κατὰ τὴν βούλησιν τοῦ Θεοῦ. Ἀλλὰ εἶναι ἑνωμένος ὁ Χριστὸς (ἡ ἀνθρωπίνη Του φύσις) μὲ τὸν Λόγο κατὰ φύσιν.
 
«Πᾶνος»

1 σχόλιο:

  1. Ουσιώδης αιρετική απόκλιση των παπικών από αυτήν την διδασκαλία! Γι'αυτό, δεν έχουν μέθεξη της θείας Χάριτος και δεν υπάρχει αληθής αγιότητα, στους λεγόμενους αγίους των! Αλλά, είναι επιλογή τους, αφού δεν έκαναν υπακοή στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά και στους μετέπειτα αγίους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή