Παραθέτω κάποια παραδείγματα. Ἄς προσεχθοῦν οἱ εὐφάνταστοι καὶ ἐξωπραγματικοὶ συνδυασμοὶ διαφορετικῶν ζώων σὲ κοινὲς δράσεις, ἐντελῶς ἔξω ἀπὸ τὴν ἐμπειρία τῶν παιδιῶν.
Σελ. 25. «Γλῶσσα», Α' Δημοτικοῦ: «Ταξιδεύω μὲ τὸ τρένο/ τρέχω, τρέχω δίχως φρένο/ Καὶ ὁ ἀετὸς φωνάζει: /Ἐ, ἔ, Τιτίνα, πάτα γκάζι».
Σελ. 29. «Ἕνα μυστήριο ἑλικόπτερο εἶδα/ χθὲς στὴν ἐφημερίδα./ Εἶχε ἐλέφαντα πιλότο,/ γιὰ τιμόνι ἕνα μπισκότο».
Σελ. 31. «Σαλιγκάρι, σαλιγκάρι,/ μήπως νὰ σὲ πῶ Σαλιάρη;/ Μήπως Τάσο; Μήπως Σούλη;/ Μήπως νὰ σὲ πῶ Σπιτούλη».
Σελ. 33. «Τί νὰ ἔχει τὸ πακέτο;/ Μήπως κόκορα καρότα;/ Μήπως μιὰ μεγάλη κότα;/ Κι ἅμα ἔχει καναρίνι;/ Ἕνα γλέντι ποὺ θὰ γίνει!
Σελ. 38. «Ρινόκερος καὶ κόκορας/ κότα, ἀετὸς καὶ κόρακας/ παρέα περπατᾶνε/ σὲ παραλία πᾶνε.
Σελ. 53. «Γιατί γελᾶνε οἱ ἀκρίδες,/ οἱ γορίλες κι οἱ γαρίδες;/ Γιατί ἡ γάτα κάνει μάγια/ γιὰ νὰ γίνει κουκουβάγια».
Σελ. 57. «Νὰ ᾿χανα, τί νὰ ᾿χανα,/ νὰ ᾿χανα τὰ λάχανα./ Ἄχ, μὲ τόσα χάχανα/ ἔχασα τὰ λάχανα». (Ἐξαιρετικὴ ἡ ἔμπνευση, ἀντικατοπτρίζει ἐναργέστατα τὸ Σχολεῖο τῶν δεξιοτήτων. Γιὰ χάχανα καὶ λάχανα......).
Σελ. 63. «Τί οὐρὰ νὰ μοῦ ταιριάζει/ φουντωτὴ ἢ πουπουλένια;/ Μιὰ οὐρὰ μὲ μαῦρες βοῦλες/ ἢ μὲ κόκκινες καρδοῦλες;».
Σελ. 65. «Μὲ ἕνα παπούτσι γιὰ καράβι/ ταξιδεύει τὸ κουτάβι./ Κάνει τὰ χέρια του χωνί,/ βάζει δυνατὴ φωνή./- Τὸ καράβι μου βουλιάζει/ κι ὅπου νὰ ᾿ναι σκοτεινιάζει».
Σελ. 67. «Δὲ φοβᾶμαι τὸ σκοτάδι/ εἶμαι δυνατὸ κουτάβι./ Οἱ ἀστραπὲς δὲ μὲ τρομάζουν/ κι οἱ βροντές μὲ διασκεδάζουν».
Ὁλόκληρο τὸ τεῦχος τῆς «Γλώσσας» κινεῖται σ᾿ αὐτοὺς τοὺς ...ἐξωφρενικοὺς ρυθμούς. Ποιηματάκια, κρανιοκενή, τὰ ὁποῖα σκαρφίστηκαν οἱ συγγραφεῖς. Καὶ πρωταγωνιστές, σὲ ἀπίθανους, ἐξωπραγματικοὺς συνδυασμούς, μόνο ζῶα. Φαίνεται ὅτι οἱ στιχοπλόκοι συγγραφεῖς τῶν βιβλίων πάσχουν ἀπὸ ἄκρατον ζωοφιλία. Τὸ βιβλίο συνοδεύεται ἀπὸ «Τετράδιο Ἐργασιῶν».
Στὴ σελ. 19, συμπληρώνοντας μὲ τὰ σωστὰ γράμματα ὁρισμένα κενά, σὲ σχετικὴ ἄσκηση, τὰ παιδιὰ μαθαίνουν πὼς «οἱ φίλοι τῆς κότας Τιτίνας εἶναι ὁ ἀετός, ὁ βάτραχος καὶ ἡ νυχτερίδα(!), καλύτερος φίλος ὅμως ὁ ἀετός». (Ναί! Νυχτερίδες καὶ κότες ἀντάμα, βλέπουν τὰ παιδιὰ συνεχῶς).
Στὴ σελ. 63, τὰ παιδιὰ πληροφοροῦνται ὅτι «στὸ χορὸ τῆς νεράϊδας πῆγαν ζῶα, ὅπως: τὸ ἐλάφι καὶ ἡ φώκια, ὅπως καὶ τὸ φίδι(!), ἐνῶ ἀπουσίαζαν (ἄγνωστο γιὰ ποιὸ λόγο) ἡ ἀλεποῦ, ἡ ἀρκούδα καὶ ὁ γάϊδαρος».
Στὴ σελ. 29. Ὁ ποντικὸς προσκαλεῖ γιὰ φαγητὸ τὴν ὀχιά, τὸν παπαγάλο καὶ τὸ ἄλογο. (Κι ἕνας καρχαρίας τί μᾶς πείραζε;).
Στὴ σελ. 45 ὁ παπαγάλος χάθηκε καὶ τὸν ψάχνουν ἕνας γορίλας, τὸ ἄλογο καὶ ὁ ἱπποπόταμος. (Γιατί ὄχι καὶ μιὰ κατσαρίδα; Γιατί ἀδικοῦνται τὰ «συμπαθῆ» οἰκοδίαιτα).
Στὴ σελ. 49, τὸ σκουλήκι, ἔμπλεον ποιητικοῦ οἴστρου, λέει στὴ γάτα: «χαλάλι σου τὰ λάχανα,/ γιὰ τόσα χάχανα».
Στὸ βιβλίο Γλώσσας, στὸ δεύτερο τεῦχος, συνεχίζεται ἡ λογοτεχνικὴ περιδιάβαση στὸ βασίλειο τῶν ζώων καὶ λοιπῶν πλασμάτων τοῦ ματαίου τούτου κόσμου, «ἑρπετὰ ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός, ζῶα μικρὰ μετὰ μεγάλων».
Σελ. 30-31. Στὴ συνέλευση τῶν ζώων μὲ θέμα «συζήτησης» τὴν ἀνεύρεση ἑνὸς θησαυροῦ, μετέχουν ἡ σαύρα, ὁ ταῦρος, τὸ μυρμήγκι, ὁ κόκορας, ὁ βάτραχος, ὁ σκύλος, ὁ ποντικὸς καὶ ἡ γάτα.
Στὴ σελ. 34, μετὰ ἀπὸ ἕνα ταξίδι ποὺ ἔκανε ὁ παπαγάλος στὴν Ἀφρική, καλεῖ μὲ γραπτὴ πρόσκληση, τὸ κείμενο τῆς ὁποίας παρατίθεται στὸ βιβλίο, τοὺς φίλους του, δηλαδὴ τὸν βάτραχο, τὸν ποντικό, τὴν κότα, ἀλλὰ καὶ τὴ γάτα, γιὰ νὰ τοὺς δώσει τὰ διάφορα δῶρα ποὺ ἔχει φέρει.
Σελ. 45. Στὴ μεγάλη γιορτὴ γνωριμίας μὲ τοὺς νέους γείτονές της ποὺ ἔκανε ἡ «καφετιὰ» ἀράχνη, παρευρέθησαν τὸ ποντίκι, τὸ κουτάβι, τὸ παγώνι, δύο γάτες, τὸ κουνούπι καὶ τὸ φίδι.
Στὴ σελ. 46, διαβάζουμε ὅτι «ἡ γειτόνισσα ἀράχνη καὶ ἡ οἰκογένειά της εἶναι ἀκροβάτες. Ἡ καφετιὰ ἀράχνη πηδάει μὲ ἀλεξίπτωτο. Ἐνῶ ἡ μαύρη τρέχει μὲ ποδήλατο». («Μαῦρα καὶ ἄραχνα», κυριολεκτικῶς).
Στὴν ἑπόμενη σελίδα (47) μαθαίνουμε τὰ ἐπαγγελματικὰ ὄνειρα τῶν «ζωντανῶν». «Ὁ σκύλος θέλει νὰ γίνει κολυμβητής. Ὁ ποντικὸς γυμναστής. Ὁ παπαγάλος παλαιστής. Ὁ βάτραχος ποδηλάτης καὶ ὁ κόκορας διαιτητής». (Καὶ ἡ ὕαινα τηλεπαρουσιαστής. Ὅπως γράφει ὁ ποιητὴς «κάνε μιὰ κρούστα τρέλλας γύρω ἀπὸ τὸ μυαλό σου γιὰ νὰ ἀντέξεις τὴν τρέλλα»).
Σελ. 52. Κατὰ τὴν ἐπιστροφή του ἀπὸ τὴν Ἀφρικὴ τὸ χελιδόνι δὲν ξέχασε «νὰ φέρει καὶ μιὰ φωτογραφία τῆς ζέβρας», καλῶντας τοὺς φίλους του νὰ τὸ βοηθήσουν νὰ φτιάξει τὴ φωλιά του.
Σελ. 68 πάλι προσκλητήρια ζώων. Ὁ Μολύβιος προσκαλεῖ γιὰ «λογοτεχνικὴ βραδιὰ» τὰ ζῶα: γάτα, βάτραχο, κουκουβάγια, νυχτερίδα, μυρμήγκι, χελώνα, λαγό, φίδι, παπαγάλο, σκαντζόχοιρο.
Καὶ τὸ δεύτερο τεῦχος τῆς «Γλώσσας», τὸ ὁποῖο περιέχει πεζὰ ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον κείμενα, πρωταγωνιστοῦν ζῶα. Παντελὴς ἀνατροπὴ τοῦ παραδοσιακοῦ, γιά μας τοὺς Ἕλληνες, τρόπου Παιδείας, ποὺ ἤθελε τὶς ἀξίες σαρκωμένες καὶ βιωμένες σὲ πρόσωπα (προσωποκεντρική). Ἐλάχιστα, ἀνύπαρκτα τὰ κείμενα μὲ ἀνθρωποκεντρικὴ ἀναφορά. Κείμενα ἀνόητα, ἄνευρα, φλύαρα, ἄψυχα, κρανιοκενή, μιὰ ἀκατάσχετη καὶ κουραστικὴ παράθεση συμβάντων ἀπὸ τὴν ὑποτίθεται «ζωὴ τῶν ζώων. Ποῦ πῆγε ἡ ἀνθρωποποιὸς ἀποστολὴ τῆς Παιδείας; Ἀνύπαρκτη ἡ οἰκογένεια, τὸ εὐλογημένο καταφύγιο καὶ ἔσχατο κάστρο γιὰ διάπλαση χαρακτῆρα. Προγραμμένες ἡ φιλοπατρία, ἡ πίστη, τὸ φιλότιμο, ἡ ἐργατικότητα καὶ ἡ ἐντιμότητα. Πῶς νὰ τὶς διδάξεις μὲ ὀχιές, ποντίκια καὶ κουνούπια;
Ευλογημένε Δάσκαλε δεν ξέρω τι θα καταλάβουν και τι θα μάθουν τα παιδιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως ξέρω ότι όποιος πικραμένος τα διαβάσει θα γελάσει το χειλάκι του με αυτές τις γελοιότητες.
«Ὁ σκύλος θέλει νὰ γίνει κολυμβητής.
Ὁ ποντικὸς γυμναστής.
Ὁ παπαγάλος παλαιστής.
Ὁ βάτραχος ποδηλάτης
καὶ ὁ κόκορας διαιτητής».
(Καὶ ἡ ὕαινα τηλεπαρουσιαστής. Ὅπως γράφει ὁ ποιητὴς «κάνε μιὰ κρούστα τρέλλας γύρω ἀπὸ τὸ μυαλό σου γιὰ νὰ ἀντέξεις τὴν τρέλλα»).
Και επειδή δεν είμαστε για γέλια
Μαζευτήκανε μιλιούνια
στο περβόλι τα ζουζούνια.
Βάλαν άρματα βαριά:
Κράνη, θώρακες, κεντριά
Κάτω απ’ την κολοκυθιά,
στομωθήκανε σπαθιά.
Και κει δα στις μελιτζάνες
κλάψαν αδερφές και μάνες,
(Να δείτε τι κλάμα θα ρίξουν αδερφές και μάνες
με αυτές τις σαχλαμάρες)
Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλάτων
Ρώμη αμαθής πολλάκις τίκτει βλάβην.
– Η δύναμη χωρίς παιδεία είναι πολλές φορές βλαβερή.
Ευριπίδης
Ο γραμμάτων άπειρος ου βλέπει βλέπων.
Μένανδρος
Οι μεν ξένοι εν ταις οδοίς, οι δε απαίδευτοι εν τοις πράγμασι διαπλανώνται.
– Οι μεν ξένοι χάνονται στο δρόμο, οι δε αμόρφωτοι χάνονται στην πράξη.
Πλούταρχος
Μέγας κρημνός και μέγα βάραθρο η των Γραφών άγνοια, μεγάλη δε προδοσία σωτηρίας το μηδένα των θείων νόμων ειδέναι.
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος,
Σοφία κεκρυμμένη και θησαυρός αφανής, τις ωφέλεια εν αμφοτέροις;
Παλαιά Διαθήκη (Σοφία Σειράχ Κ΄)
ΑπάντησηΔιαγραφήBlogger Ο/Η δον κιx ο τις είπε... Προώθηση.
Το..."ομοιώθησαν τοίς κτήνεσιν
τοίς ανοήτοις"...
ξεκάθαρα ζητούμενο,
χρόνια πολλά τώρα
σπό τούς...εκπαιδευτές μας(...)
κορυφώνεται...
και θεριεύει...
...
Το "βιβλίο τής ζούγκλας"
τού Ραντγιάρντ Κίπλιγκ
εισήγαγε -εξ απαλών ονύχων-
τούς αφελείς δυτικούς
στον α ν ι μ ι σ μ ό
διακριτικά...
αθόρυβα...
ύπουλα...
επενδεδυμένο μ'έναν μανδύα
υψηλής διανόησης...
-κλασσικό το κόλπο
για να μην πούμε...αρχαίκακο-
ήδη από την πρηγούμενη ημών γενιά,
ενώ, ο "Χάρυ Πότερ",
έκανε την μαγεία...
παιδικό παιγνίδι...
και τώρα,όλα αυτά...
αλλά και τα... πολύ χειρότερά τους,
έγιναν πλέον "επίσημη...εκπαίδευση"
στα...
δημόσια..."εκπαιδευτήριά" μας(...)
Το κακό όμως,
μάς πλησίαζε ύπουλα
-δυό γενιές τουλάχιστον τώρα-
όσο...εμείς...κοιμόμασταν...
ναρκωμένοι από την τόση
ε π ί π λ α σ τ η
λ α τ ρ ε μ έ ν η μας
ε υ μ ά ρ ε ι α ... !