Ἄν θέλουμε τήν θεραπεία μας γενικῶς ἀπό τά πάθη τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος, εἶναι ἀνάγκη νά ἀκολουθοῦμε πιστά τούς θεόπνευστους λόγους καί τίς θεόπνευστες ἀλλά καί ἐμπειρικές συνταγές πού μᾶς δίδουν οἱ ἅγιοι Πατέρες, ὡς ἀπλανεῖς καί διακριτικοί ὁδηγοί καί ἰατροί τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Κατ’ ἀρχήν ὅποιος θέλει νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό τήν κακή ἐπιθυμία ἤ σαρκική ἐπιθυμία ἤ πορνική ἐπιθυμία πρέπει νά γίνει ἀνώτερος ἀπό φαγητά καί χρήματα καί δόξες κοσμικές καί ἀνθρώπινες.
Οἱ λεγόμενες πρακτικές ἀρετές, δηλαδή οἱ νηστεῖες, οἱ ἀγρυπνίες, ἡ σκληραγωγία, ἡ κακοπάθεια ἀποτελοῦν ἄριστα θεραπευτικά φάρμακα μέ τά ὁποῖα πολεμεῖται ἡ κακή ἐπιθυμία.
Κατ’ ἀρχήν ὅποιος θέλει νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό τήν κακή ἐπιθυμία ἤ σαρκική ἐπιθυμία ἤ πορνική ἐπιθυμία πρέπει νά γίνει ἀνώτερος ἀπό φαγητά καί χρήματα καί δόξες κοσμικές καί ἀνθρώπινες.
Οἱ λεγόμενες πρακτικές ἀρετές, δηλαδή οἱ νηστεῖες, οἱ ἀγρυπνίες, ἡ σκληραγωγία, ἡ κακοπάθεια ἀποτελοῦν ἄριστα θεραπευτικά φάρμακα μέ τά ὁποῖα πολεμεῖται ἡ κακή ἐπιθυμία.
Ὁ ἀληθινός ἀγωνιστής δαμάζει τό σῶμα καί τίς σαρκικές ἐπιθυμίες, μέ τήν ἰσορροπημένη ἐγκράτεια καί νηστεία καί συγχρόνως μέ τήν ἡδονή τῆς θεϊκῆς γνώσεως, ἀποκρούει κάθε ἡδονή καί ἐπιθυμία καί φιλιδονία πού τόν ἀποξενώνει ἀπό τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ.
Δέν ἀρκεῖ στόν ἀγῶνα κατά τῶν πορνικῶν ἤ αἰσχρῶν ἐπιθυμιῶν ἡ νηστεία. Παράλληλα μέ τήν ἐγκράτεια τοῦ σώματος συμβαδίζει ἡ συντριβή τῆς καρδιᾶς, ἡ ταπείνωση, οἱ πυκνές προσευχές μέ στεναγμούς καί δάκρυα.
«Οἱ σπείροντες ἐν δάκρυσιν, ἐν ἀγαλλιάσει θεριοῦσι» (Ψαλμ. 125,5). Δηλαδή, ὅσοι σπέρνουν μέ δάκρυα, θερίζουν μέ μεγάλη χαρά.
_________________________________
Ἀποσπάσματα ἀντιγραφέντα ἀπό τό βιβλίο ΤΟ ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΝ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ («Φιλοκαλικές σελίδες», τεῦχος 7ο) τοῦ Ἀρχιμανδρίτου Ἰωαννικίου Κοτσώνη, Ἡγουμένου τῆς Ἱ. Μονῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, Σοχοῦ-Λαγκαδᾶ.
Διὰ τὴν ἀντιγραφὴ καὶ μεταφορὰ
στὸ πολυτονικὸ Φώτης Μιχαήλ ἰατρός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου