Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018

Επιστρέφει το σχέδιο Φίλη για τα βιβλία Ιστορίας


Παραγκωνίζεται η περίοδος του 1821 για να δοθεί έμφαση σε Εμφύλιο, επταετία και κομμουνιστικά καθεστώτα 

Σχόλιο Πᾶνος: Ὅπου βλέπετε τὴν λέξιν «Ἐμφύλιος», νὰ τὴν ἀντικαθιστᾶτε μὲ «Συμμοριτοπόλεμος»! 

Αποκαλυπτήρια σήμερα για τα νέα προγράμματα σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας. Η επιστημονική επιτροπή του ΙΕΠ, που έχει συσταθεί για τον λόγο αυτό από 30 καθηγητές και εκπαιδευτικούς, θα παραδώσει στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου την πρότασή της για τα νέα αναλυτικά προγράμματα της Ιστορίας από την γ’ δημοτικού έως την α’ λυκείου.



Αίσθηση ωστόσο προκαλούν οι επιλογές που, σύμφωνα με πληροφορίες, δρομολογούν τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής, τα οποία κόβουν ώρες από σημαντικές ιστορικές περιόδους, όπως η Ελληνική Επανάσταση του 1821, προκειμένου να δοθεί χρόνος και να εξεταστούν πιο σύγχρονα θέματα, όπως ο Ψυχρός Πόλεμος, η πτώση του τείχους και των κομμουνιστικών καθεστώτων, ο πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας, ακόμα και η Τζιχάντ...

Βέβαια, πολλά από αυτά τα γεγονότα είναι ακόμα σε εξέλιξη και εμπίπτουν περισσότερο στο αντικείμενο των διεθνών σχέσεων και όχι της Ιστορίας, κάτι που προκαλεί εύλογα ερωτήματα.
 
Το εγχείρημα είχε ξεκινήσει πριν από μια τριετία επί υπουργίας Φίλη και θεωρείται ιδιαίτερα φιλόδοξο, καθώς τα νέα προγράμματα σπουδών πρέπει να ισορροπήσουν πάνω σε μια ευαίσθητη και πολύ λεπτή γραμμή, αυτήν της ιστορικής καταγραφής των γεγονότων, από τη μια, και του σχολιασμού, από την άλλη, που μπορεί να διαστρεβλώσουν με υποκειμενικό τρόπο τις ίδιες τις ιστορικές καταγραφές. 
 

Την ίδια ώρα με ενδιαφέρον αναμένεται ο τρόπος που θα συγκεραστεί η λογική της ιστοριογραφικής ανάλυσης των γεγονότων, όπως επιθυμούν τα μέλη της επιτροπής, με την επιθυμία του υπουργείου Παιδείας να διδάσκεται η Ιστορία με έμφαση όχι στην καταγραφή, αλλά στην κοινωνιολογική ανάλυση των γεγονότων.

Επιπλέον, η σκέψη να δοθεί έμφαση στη διδασκαλία νεότερων γεγονότων της ελληνικής Ιστορίας, όπως ο Εμφύλιος και η περίοδος της επταετίας, με χρήση όχι μόνο ιστορικών πηγών, αλλά και με επισκέψεις σε μουσεία, τόπους γεγονότων της περιόδου, αλλά και συνεντεύξεις με ανθρώπους που έζησαν τα γεγονότα φέρνει στο προσκήνιο έναν ακόμα σοβαρό κίνδυνο: 

Τη διαστρέβλωση των ίδιων των ιστορικών γεγονότων μέσα από τον παραμορφωτικό φακό της πιθανής υποκειμενικής αντιμετώπισης γεγονότων από πρωταγωνιστές τους και το κατά πόσο θα μπορέσουν οι μαθητές να φιλτράρουν αυτή την υποκειμενικότητα.

Ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι πώς θα κατορθώσουν οι μαθητές να αφομοιώσουν από την γ' δημοτικού και έως την α' λυκείου περισσότερη ύλη από αυτή που διδάσκονται σήμερα.


Ηδη αρκετοί εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι ο τεράστιος όγκος ύλης που θα πρέπει να διαχειριστούν μπορεί να οδηγήσει σε παράκαμψη ολόκληρων κεφαλαίων, γι' αυτό προτείνεται αύξηση κατά μία ώρα στη διδασκαλία Ιστορίας σε όλες τις τάξεις γυμνασίου και λυκείου (πλην της γ’ γυμνασίου), καθώς όπως αναφέρει το πόρισμα «οι δύο ώρες διδασκαλίας δεν επαρκούν».


Θεολόγοι: Με παραπλανητικά στοιχεία απαντά ο Γαβρόγλου

Αντιπαράθεσης συνέχεια για το μάθημα των Θρησκευτικών, με το υπουργείο Παιδείας και την Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων (ΠΕΘ) να συνεχίζουν να εκτοξεύουν εκατέρωθεν βολές για τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος στα σχολεία.


Το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να καταδείξει ότι η ΠΕΘ δεν έχει επιρροή στους κόλπους των καθηγητών θεολόγων, δημοσιοποίησε στοιχεία με βάση τα οποία οι επτά στους 10 διδάσκοντες τα Θρησκευτικά είναι θετικοί στον νέο τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος, τα οποία ωστόσο η Πανελλήνια Ενωση χαρακτηρίζει παραπλανητικά.

Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι «ολοκληρώθηκε η επεξεργασία ερωτηματολογίων αποτίμησης των επιμορφωτικών προγραμμάτων που πραγματοποιήθηκαν από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σχετικά με τα νέα προγράμματα σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών» και ανακοινώνει ότι, με βάση τα δεδομένα των απαντήσεων, προκύπτει πως «το διδακτικό και επιμορφωτικό υλικό των νέων προγραμμάτων σπουδών, όπως αυτά προέκυψαν μετά τον διάλογο με την Εκκλησία, αντιμετωπίζονται θετικά από το 76% των θεολόγων».


«Το ποσοστό αρνητικής αντιμετώπισης φθάνει το 15%, ενώ ένα ποσοστό 9% δεν απαντά» προσθέτει το υπουργείο Παιδείας και πληροφορεί ότι «στα επιμορφωτικά προγράμματα συμμετείχαν 2.809 εκπαιδευτικοί-θεολόγοι, δηλαδή σχεδόν το σύνολο των θεολόγων που εργάζονται στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν από 2.091».


Την ορθότητα των στοιχείων διέψευσε η ΠΕΘ, χαρακτηρίζοντάς τα παραπλανητικά, διότι η συλλογή των δεδομένων έγινε μέσω ενός μη επιστημονικά έγκυρου και αξιόπιστου ερωτηματολογίου, δεν τηρήθηκε η ανωνυμία των ερωτώμενων και επομένως οι απαντήσεις δεν περιείχαν το στοιχείο της ελευθερίας έκφρασης, ενώ ήταν υποχρεωτικό και η συμπλήρωσή του ήταν προϋπόθεση για να λάβει μόνο εκείνος που το συμπλήρωνε τη βεβαίωση παρακολούθησης της επιμόρφωσης και να τη διατηρεί στον φάκελό του για κάθε ενδεχόμενο.


Πηγή: https://kostasxan.blogspot.com/2018/10/blog-post_366.html
 
«Πᾶνος»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου