«Η Γέννησίς σου Χριστέ ο Θεός ημών, ανέτειλε τω κόσμω, το φως το της γνώσεως».
Ας
σκεφτούμε καλύτερα το νόημα του μεγάλου αυτού λόγου «το φώς το της
γνώσεως». Μήπως πρόκειται για το φως της διανοίας; Όχι, όχι, το νόημα
είναι πιο βαθύ. Δεν φωτίζεται η κάθε διάνοια από το φως το αληθινό.
Ακόμα και ο θαυμάσιος νους των μεγαλυτέρων φιλοσόφων του Πλάτωνα και του
Αριστοτέλη δεν φωτίζονταν από το φως της αληθείας, ενώ η διάνοια
μερικών άλλων φιλοσόφων ήταν τόσο σκοτισμένη, ώστε αρνούνταν και μεγάλες
πνευματικές αλήθειες.
Ασύγκριτα μεγαλύτερη του ανθρώπινου νου είναι η διάνοια του διαβόλου και των αγγέλων του.
Αλλά σίγουρα στερούνται αυτοί της οποιασδήποτε κοινωνίας με το φως και έτσι αποτελούν πηγή του βαθύτερου σκότους.
Η
γνώση, λοιπόν, την οποία έφερε στον κόσμο ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός
είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το θείο φως, το οποίο φωτίζει τον κόσμο.
Στο στενό σπήλαιο της Βηθλεέμ την μεγάλη εκείνη ημέρα της Γεννήσεως του
Χριστού άναψε για μας το θείο αυτό φως, το οποίο όσο μεγάλωνε ο Χριστός,
φτάνοντας σε μέτρο ηλικίας τελείου ανδρός, τόσο δυνατότερα έλαμπε και
τελικά έφτασε στο σημείο να είναι η λάμψη του αμέτρητες φορές λαμπρότερη
της λάμψης του ήλιου. Επειδή το φως του Θεανθρώπου Ιησού, ο οποίος
είναι ο Ήλιος της Δικαιοσύνης είναι το θειο φως.
Στην
Αγία Γραφή ο ίδιος ο Θεός και ο προαιώνιος Υιός Του ονομάζονται φως.
Στην πρώτη καθολική επιστολή του ο απόστολος Ιωάννης ο Θεολόγος λέει:
«Και
αύτη εστίν η επαγγελία ην ακηκόαμεν υπ’ αυτού και αναγγέλλομεν υμίν,
ότι ο Θεός φως έστι και σκοτία εν αυτώ ουκ εστίν ουδεμία» (Α΄ Ιω. 1,5).
Και στο πέμπτο κεφάλαιο της ίδιας επιστολής γράφει: «Οίδαμεν δε ότι ο
υιός του Θεού ήκει και δέδωκεν ημίν διάνοιαν ίνα γινώσκωμεν τον
αληθινόν· και έσμεν εν τω αληθινώ, εν τω υιώ αυτού Ιησού Χριστώ, ούτός
έστιν ο αληθινός Θεός και ζωή αιώνιος» (Α΄ Ιω. 5, 20).
Ο
ίδιος ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός είπε: «Εγώ φως εις τον κόσμον
ελήλυθα, ίνα πας ο πιστεύων εις εμέ εν τη σκοτία μη μείνη» (Ιω. 12, 46),
Και άλλη μεγάλη αλήθεια για την ουσία του Θεού, μας αποκάλυψε ο Ιωάννης
ο Θεολόγος, λέγοντας ότι «ο Θεός αγάπη εστί» (Α΄ Ιω. 4, 16).
Το
φως, λοιπόν, της γνώσεως το οποίο έλαμψε στον εθνικό κόσμο με την
ενσάρκωση του Υιού του Θεού από την Παρθένο Μαρία είναι ταυτόχρονα το
επουράνιο φως της γνώσεως του Θεού που φανερώνει τις σημαντικότερες
ιδιότητες της ουσίας Του, οι οποίες είναι το θείο φως και η υπερτέλεια
αγάπη. Με την λαμπροφόρα διδασκαλία Του, την οποία πάντα επιβεβαίωνε με
τα θαύματα, και με τις εντολές Του ο Κύριος Ιησούς Χριστός έδειξε ότι
είναι ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, και με το θάνατό Του πάνω στο φρικτό
σταυρό φανέρωσε ότι είναι και απέραντη θεία αγάπη.
Ας διαβάσουμε και άλλη μια φορά το απολυτίκιο των Χριστουγέννων:
«Η
Γέννησίς σου Χριστέ ο Θεός ημών, ανέτειλε τω κόσμω, το φως το της
γνώσεως· εν αύτη γαρ οι τοις άστροις λατρεύοντες, υπό αστέρος
εδιδάσκοντο, Σε προσκυνείν τον Ήλιον της δικαιοσύνης, και Σε γινώσκειν
εξ ύψους Ανατολήν, Κύριε δόξα σοι».
Στην
Ανατολή, σε μία μακρινή χώρα, όπου ζούσαν σοφοί, οι οποίοι ερευνούσαν
την πορεία των άστρων και στην αγνωσία τους θεοποιούσαν τα ουράνια
σώματα, έλαμψε το θείο φως. Οι μάγοι εντυπωσιάστηκαν από την εμφάνιση
ενός πρωτοφανούς άστρου, το οποίο ακολουθούσε μία ασυνήθιστη πορεία και
σαν κάπου να τους οδηγούσε. Μακρύς ήταν ο δρόμος και τελικά το άστρο
σταμάτησε πάνω από ένα σπήλαιο της Βηθλεέμ, όπου είδαν οι μάγοι τον Ήλιο
της Δικαιοσύνης, που φώτισε τον κόσμο και Τον προσκύνησαν. Ας
ακολουθήσουμε και εμείς τους μάγους και ας πάμε μαζί τους με φόβο στο
σπήλαιο της Βηθλεέμ και ας Του προσφέρουμε τις καθαρές και γεμάτες πίστη
καρδιές μας. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου