Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2020

Επικοινωνία Σ. Ζορμπαλά με Μητροπολίτη Ηλείας για την εγκατάσταση προσφύγων στην Ιερά Μονή Πορετσού.


Σπυρίδων Ζορμπαλάς


Το Νοέμβριο του 2019, εν μέσω των τοπικών γεγονότων του Ουκρανικού ζητήματος, ένοιωσα την ανάγκη να ασχοληθώ και με το ζήτημα της εγκατάστασης προσφύγων στην Ιερά Μονή Πορετσού της Μητροπόλεως Ηλείας. Κατόπιν αυτού απέστειλα για το θέμα την παρακάτω ηλεκτρονική επιστολή προς τον σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ηλείας.



Θα ήθελα δημοσίως να ευχαριστήσω τον σεβασμιώτατο διότι πρώτον μου απάντησε, το οποίο αν και θα έπρεπε να θεωρείται σύνηθες (ως ελάχιστη ευγένεια), δυστυχώς δεν ισχύει στη εποχή μας. Δεύτερον, διότι αν και δεν με γνωρίζει προσωπικά και ήταν η πρώτη φορά που επικοινωνώ μαζί του, η απάντησή του ήταν εκτενής, άρα και προϊόν ιδιαίτερου κόπου προς κάποιον άγνωστό του άνθρωπο. Τέλος, τρίτον, επειδή η απάντησή του ήρθε σε σύντομο χρονικό διάστημα.


Ως προς τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς του για το άτομό μου, που προφανώς συμπεραίνει από το ύφος και το περιεχόμενο της επιστολής μου (καθώς δεν με γνωρίζει προσωπικά) έχω να πω μόνο μία λέξη: Ευλόγησον.


Ως προς το θέμα καθεαυτό της εγκατάστασης των προσφύγων, δεν θεωρώ απαραίτητο να προσθέσω κάτι άλλο, τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος ο Θεός εξέφρασε το θέλημά Του μέσω των γεγονότων που ακολούθησαν. [1]


Διαβάστε λοιπόν την κατά τον σεβασμιώτατο εκβιαστική επιστολή μου και την ενδιαφέρουσα απάντηση αυτού.

Σπυρίδων Ζορμπαλάς
[1]
-https://www.tovima.gr/2019/11/14/society/moni-poretsou-apoxorisan-mesa-se-liges-ores-oi-prosfyges-apo-to-monastiri/

-https://www.protothema.gr/greece/article/945682/prosfugiko-apogoiteutikan-kai-efugan-oi-prosfuges-apo-ti-moni-poretsou/


Σεβασμιότατε ευλογείτε,

Σας γράφω, αν και δεν ανήκω διοικητικά στην Μητρόπολή σας διότι α) το θέμα αφορά πτυχή της πίστεώς μας και β) έχω ιδιαίτερους δεσμούς με τον νομό Ηλείας.


Με έκπληξη διάβασα ένα δημοσίευμα [1] που αναφέρει ότι οικογένειες προσφύγων από τη Συρία θα εγκατασταθούν στην Ιερά Μονή Πορετσού η οποία ανήκει στην δικαιοδοσία της Μητροπόλεώς σας και η οποία τυγχάνει ακατοίκητη και έχει πρόσφατα ανακαινισθεί. Το δημοσίευμα από ότι πληροφορήθηκα σε τηλεφωνική μας επικοινωνία είναι αληθές.


Ως εκ τούτου θα ήθελα να σας τονίσω τα εξής:

·         Η κάθε Ιερά μονή, ακατοίκητη ή όχι είναι ιερός τόπος.

·         Στη συγκεκριμένη μονή υπάρχει –όπως σε όλες τις μονές- ιερός ναός στο οποίο γίνονται Θείες Λειτουργίες.

·         Οι ιερές μονές δεν είναι ξενοδοχεία οικογενειών και μάλιστα αλλοθρήσκων. Δύνανται να φιλοξενηθούν αλλόθρησκοι αλλά υπό την επίβλεψη των εκεί μοναχών, πάντα για θρησκευτικούς λόγους και όχι σε μικτές ομάδες όπως είναι μία οικογένεια (άνδρες, γυναίκες, παιδιά) στους ίδιους χώρους.


Σε κάθε περίπτωση η παραμονή σε αυτές αλλοθρήσκων οικογενειών (άνδρες, γυναίκες, παιδιά) στον ίδιο χώρο με ότι αυτό συνεπάγεται είναι παντελώς απαράδεκτη, αντίθετη στους κανόνες της πίστεως ως προς την λειτουργία των μοναστηριών και προσωπικά την βρίσκω εξοργιστική.


Εκτός όλων των άλλων το θέμα αυτό (εγκατάσταση, διαμονή, σίτιση) αλλοδαπών προσφύγων άπτεται των υποχρεώσεων της πολιτείας και αδυνατώ να κατανοήσω την εμπλοκή σας και μάλιστα με αυτό τον τρόπο.


Ως εκ τούτου σας παρακαλώ θερμά να μην επιμείνετε σε αυτή σας την απόφαση, ειδάλλως θα αναγκαστώ να πράξω όπως μου επιβάλλει η χριστιανική μου συνείδηση.


Σας καλώ να αποσύρετε άμεσα αυτή την απόφαση, ειδάλλως, σαν πρώτη πράξη διαμαρτυρίας, θα προχωρήσω στην δημοσιοποίηση της παρούσας επιστολής.

Μετά τιμής,
Σπυρίδων Ζορμπαλάς
Πάτρα

[1] -https://www.patrasevents.gr/article/448665-eftasan-oi-protoi-prosfiges-stin-ditiki-ellada-filoksenounte-stin-iera-moni-poretsou



Πύργος 13 Νοεμβρίου 2019

Ἀγαπητέ μου κ. Σπυρίδωνα Ζορμπαλά,


Χαῖρε πάντοτε ἐν Κυρίῳ. Ἀλλά γιά νά χαίρης στήν ζωή σου, στήν πρόσκαιρη καί στήν αἰώνια, πρέπει νά δείχνης ἀγάπη στόν Χριστό, ἡ ὁποία ὅμως δέον ὑποχρεωτικά νά φανερώνεται ἐμπράκτως πρός τόν συνάνθρωπον. Λέγει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος «ἐφ’ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνί τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδέ ἐμοί ἐποιήσατε. καί ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον» (Ματθαίου ΚΕ΄ 31- 46). 

Ὅμως αὐτήν τήν ἀγάπην πρός τόν πάσχοντα συνάνθρωπον ἀπό τό ἠλεκτρονικόν σου γράμμα πρός ἐμέ δέν τήν βλέπω.


Ἐγώ εὔχομαι νά χαίρης καί θά προσεύχομαι πρός τοῦτο, ἀλλά πρέπει νά τό θέλης καί ἐσύ καί νά ἀλλάξης σκέψεις καί συμπεριφορά, γιατί ἀλλιῶς δέν πρόκειται νά χαρῆς. Θά ζῆς καί ἐδῶ πάντα στεναχωρημένος, ἀλλά κυρίως καί στή ἀλλη ζωή, τήν αἰώνια.


2. Ὅμως καί ἐγώ στενοχωροῦμε ἀπό τό ἠλεκτρονικό γράμμα σου καί τά γραφόμενά του. Βεβαίως ΟΧΙ γιά τό λυπηρό καί ἀνοίκειον πρός ἐμέ, ἕνα γηραιόν Ἐπίσκοπον τῆς Ἐκκλησίας μας, πού προσπαθῆ νά γνωρίζη καλύτερα τό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί ἔμπρακτα νά τό ἐφαρμόζη, ἀλλά γιά τήν ἰδική σου σκληρότητα, πού δέν σέ ἀφήνει νά καταλάβης τό ἀληθινό νόημα τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ τῆς ΑΓΑΠΗΣ καί πρό παντός γιατί δέν σοῦ ἐπιτρέπει νά νοιώθης τήν οἰκτράν θέσιν ἀπό χριστιανικῆς ἀπόψεως στήν ὁποία εὑρίσκεσαι, ἄν βεβαίως εἶσαι ζωντανός Ὀρθόδοξος Χριστιανός, ὅπως δείχνεις στό μήνυμά σου.


Ἀδελφέ Σπυρίδωνα Ζορμπαλᾶ,

Δέν νομίζεις ὅτι εὑρίσκεσαι ἐκτός τῶν χριστιανικῶν ὁρίων, ὅταν ἔχης τήν ἐντύπωσιν ὅτι εἶσαι δάσκαλος καί τῶν Δασκάλων, ὅταν μάλιστα ἐσύ οὔτε κάν μαθητής τοῦ Χριστοῦ ἀκόμη δέν ἔχεις γίνει; Γιατί πῶς εἶναι δυνατόν νά εἶσαι μαθητής τοῦ Χριστοῦ, ἀφοῦ ἀκόμη δέν ἔμαθες τά βασικά, ὅπως εἶναι ἡ παραβολή τοῦ καλοῦ Σαμαρείτου ἤ τοῦ ἄφρονος πλουσίου «πού ὁδυνᾶται ἐν τῇ φλογί», ἐνῶ ὁ ὑπ’αυτοῦ περιφρονούμενος πτωχός Λάζαρος «ἐφραίνεται εἰς τούς κόλπους τοῦ Ἀβραάμ»; 

Τίς παραβολές αὐτές μάλιστα τίς ἀκούσαμε τήν περασμένη καί τήν προπερασμένη Κυριακή στίς Ἐκκλησίες μας. Θά τίς βρῆς: Λουκᾶ ΙΒ΄13 21 καί Λουκᾶ Ι΄ 25 -37. Διάβασέ τες καλά σέ παρακαλῶ, καί τότε ξαναγράψε μου.


3. Καί κάτι τελευταῖο πρός διδασκαλίαν σου καί πάλιν, γιατί ἐγώ εἶμαι Μαθητής ἀκόμη στά 87 μου χρόνια καί θά μείνω Μαθητής, πρῶτα ὁ Θεός, ὅσον Ἐκεῖνος μοῦ τό ἐπιτρέψει νά ζήσω. Ὅμως ἡ Ἐκκλησία μέ ἔχει καί Διδάσκαλον καί διά τοῦτο αἰσθάνομαι τήν ὑποχρέωσι, ἀφοῦ ἐσύ μόνος καί αὐτοβούλως ἀπευθύνθηκες σέ ἐμένα, νά σοῦ γράψω καί ἐγώ τά ἑξῆς :


α. Μάθε νά βλέπης καί νά κρίνης τόν ἑαυτόν σου πολύ αὐστηρά καί ὄχι τούς ἄλλους. Διότι «ὧ μέτρῳ κρίνεις, θά κριθῆς» ( Ματθαίου Ζ΄1-5 ) .


β. Ὅταν μιλᾶς ἤ προπαντός ὅταν γράφης, νά εἶσαι προσεκτικός, γιά νά μή πέφτης σέ λάθη, ὅπως στήν πρός ἐμέ ἐπιστολήν σου. Ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος γράφει σχετικά · «Μή πολλοί διδάσκαλοι γίνεσθε, ἀδλεφοί μου, εἰδότες ὅτι μεῖζον κρῖμα ληψόμεθα· πολλά γάρ πταίομεν ἅπαντες» (Ἰακώβου Γ΄1-12). Διάβασέ τες καλά καί πολλές φορές τίς παραπάνω δύο ἁγιογραφικές περικοπές. Πολύ θά ὠφεληθῆς.


γ. Ὅταν γράφης ἤ συνομιλῆς μέ κάποιον, πρέπει νά προσπαθῆς νά πείσης τόν συνομιλητήν σου, ἐν προκειμένω ἐμένα, καί ὄχι νά τόν ἐκβιάζης. Γιατί ὁ Θεός ἔχει μέν ἀφήσει ἐλευθερία στούς ἀνθρώπους νά διαλέγουν τό καλό ἤ τό κακό, ἀλλά ἡ ἐπιλογή τους καί οἱ ἀνάλογες πράξεις των ἔχουν ὡς συνέπεια τήν ἀμοιβή ἤ τήν τιμωρίαν, ὥστε ὅταν ὑποφέρουν νά μή ἔχουν ἀπό κανέναν ἄλλον παράπονο παρά ἀπό τόν ἑαυτόν τους. Λέγει καί ὁ Λαός μας· «Τάθελες καί τάπαθες».


Λοιπόν ἀδελφέ, ἐγώ προσπαθῶ νά ζῶ, νά πράττω καί νά διδάσκω δημοσίως καί ἀπό κανέναν δέν κρύβομαι. 60 χρόνια διακονῶ στήν Ἠλεία, ὡς Κληρικός, ἐξ ὧν 38 ὡς Ἐπίσκοπος. 

Πάντοτε εὐχαρίστως ἀκούω ἤ διαβάζω προσωπικές δημόσιες κριτικές ἤ καί κατακρίσεις εἰς βάρος μου καί ἀναλόγως τίς λαμβάνω ὑπ ὄψιν μου, ὅπως καί τήν ἰδική σου. Γιαυτό ἄλλωστε σοῦ ἀπαντῶ. Διά τοῦτο νά δημοσιεύσης τήν πρός ἐμέ ἀπό 12-11-2019 ἀποσταλεῖσαν ἠλεκτρονικήν ἐπιστολήν σου, ἐκ τῆς ὁποίας ἔλαβα ἀφορμή νά σοῦ γράψω καί τήν ἐπιστολήν μου αὐτήν. Βεβαίως μάλιστα σοῦ δίνω τήν ἄδειαν νά δημοσιεύσης καί τήν ἰδικήν μου αὐτήν ἀπαντητικήν ἐπιστολήν πρός ἐσέ, ὥστε καλύτερα νά κρίνουν οἱ χριστιανοί
μας ποιός ἔχει δίκαιον.


4. Μετά ἀπό αὐτά τά προκαταρκτικά σοῦ ἀπαντῶ καί στό ἐρώτημά σου καί στήν ἀπορία σου.


α. Ἡ Μητρόπολις Ἠλείας, ἀγαπητέ, μαζί μέ τά κηρύγματα πού κάνει, τά βιβλία καί τά Περιοδικά πού ἐκδίδει, τήν τέλεσιν τῆς Ὀρθοδόξου Λατρείας μας καί τίς θεῖες Λειτουργίες στίς 220 ἐνορίες της, ἔχει καί λειτουργεῖ ἕνα τεράστιο κοινωνικό καί φιλανθρωπικό ἔργο. Ἔχει τρία Γηροκομεῖα (Πύργον, Γαστούνη καί Βλαχέρνα Κυλλήνης), στά ὁποῖα περιθάλπονται πάνω ἀπό 300 Γέροντες καί Γερόντισσες ἀπό ὅλη τήν Περιφέρεια Δυτικῆς Ἑλλάδος καί ὄχι μόνον. Ἔχει 8 Φοιτητικά Οἰκοτροφεῖα Ἀρρένων καί Θηλέων (Πύργον, Ἀμαλιάδα, Πάτρα, Ἀθήνα, Θεσσαλονίκη), στά ὁποῖα φιλοξενεῖ δωρεᾶν σήμερα 168 ἄπορους Φοιτητές καί Φοιτήτριες καί δίνει φοιτητικά ἐπιδόματα σέ 94. Ἔχει Σχολή Βυζαντινῆς Μουσικῆς μέ 281 Μαθητές καί Σχολή Ἁγιογραφία μέ 35 Μαθητές. Ἔχει δύο Κατασκηνώσεις κ.λ.π. μέ τά ὁποῖα ἐκφράζει τήν ἔμπρακτη ἀγάπη της πρός τούς ἀνήμπορους συνανθρώπους μας.


Στήν Ἠλεία ἐφιλοξενήσαμε τά 415 Κυπριωτόπουλα τό 1974-1975, καί μέ χαρά ἐδεχθήκαμε καί ἐφιλοξενήσαμε καί φιλοξενοῦμε ἀκόμη πολλούς ἀδελφούς μας ἐξ Ἀλβανίας, Σέρβους, Βούλγαρους, Μπαγκλαντέζους ἐργαζόμενους κ.λ.π.


β.Ἔτσι τώρα μέ τήν κρίσιν τοῦ προσφυγικοῦ δεχθήκαμε προθύμως τό αἴτημα τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας νά φιλοξενήσουμε σέ ἐλεύθερους Ἐκκλησιαστικούς χώρους, ὅπως εἶναι οἱ δύο ἀπό χρόνια τώρα χωρίς Μοναχούς Μονές καί στό Οἰκοτροφεῖον Η ΑΓΙΑ ΦΙΛΟΘΕΗ Πύργου, μερικούς πρόσφυγες μετανάστες (μόνον Μητέρες μέ τά παιδιά τους), ὥστε καί οἱ συμπατριῶτες μας τῶν νησιῶν νά ἐλαφρυνθοῦν κατά τι, ἀλλά καί οἱ ματανάστες καί οἱ πρόσφυγες νά περάσουν λίγο καλύτερα, ἐφαρμόζοντας τούς λόγους τοῦ Κυρίου· «Δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τήν ἠτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ….. ἐπείνασα γάρ καί ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα καί ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καί συνηγάγετέ με» ( Ματθαίου ΚΕ΄ 33-46) . 

Αὐτό δέν ἔκανε καί ὁ Μ. Βασίλειος, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων καί ὅλοι οἱ Μεγάλοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας; Δέν νομίζεις ὅτι σ’ αὐτούς πρέπει νά βλέπωμε τόν Χριστόν πρόσφυγα στήν Αἴγυπτο; Καί


γ. Μήν ἀνησυχῆς. Οἱ Ἐκκλησιαστικοί χῶροι καί τά ἀδειανά ἀπό Μοναχούς Μοναστήρια μας δέν μολύνονται ἀπό τίς ἀκαθαρσίες τῶν ἀνθρώπων. Ἀπεναντίας τούς ἁμαρτωλούς καί τούς ἀκαθάρτους περιμένουν γιά νά τούς καθαρίσουν. 

Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος μᾶς εἶπε· «οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ἰσχύοντες ἰατροῦ, ἀλλ᾿ οἱ κακῶς ἔχοντες· οὐκ ἦλθον καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν» (Μάρκου Β΄ 17). Λοιπόν μή κάνεις καί ἐσύ τό λάθος τοῦ Φαρισαίου Σίμωνος ( Λουκᾶ Ζ΄36-50 ), γιατί θά λάβης καί ἐσύ τήν ἴδια ἀπάντησι ἀπό τόν Σωτήρα Χριστόν.


Τῶν φρονίμων ὀλίγα, Σπυρίδωνα. Τελειώνω, μέ πόνον γιά τήν σωτηρία σου καί μέ πολλή ἀγάπη περιμένω τήν μετάνοιάν σου.

Ὁ Μητροπολίτης Ἠλείας ΓΕΡΜΑΝΟΣ

 Πηγή:https://tasthyras.wordpress.com/
«Πᾶνος»

5 σχόλια:

  1. ΕΛΕΟΣ !!!!!
    ΖΗΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ....ΚΑΙ ΜΟΝΟ.
    ΚΥΡΙΕ ΖΟΡΜΠΑΛΑ, ΛΥΠΑΜΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΑ.
    ΚΥΡΙΕ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΑ??????????????????Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΠΟΤΕ "ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ"...ΒΡΗΚΑΜΕ ΤΩΡΑ ΤΗΝ ΚΑΡΑΜΕΛΑ-ΛΕΞΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιὰ ποιὰ κωλοτούμπα ἐννοεῖς Ζήνα;
    Πότε ἔκανε κωλοτούμπα ὁ κύριος Ζορμπαλᾶς;
    Ἄν θέλεις ἐξήγησέ μας, διότι εἰλικρινὰ δὲν καταλαβαίνω τὶ ἐννοεῖς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΠΑΝΟ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΖΟΡΜΠΑΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΣΕΝΑ.
      ΚΑΤΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΑ ΛΑΘΟΣ ΣΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΤΟΥ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΙΑΒΑΣΑ ΜΕΤΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΠΑΛΙ.
      ΑΞΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΟΣΑ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ, ΚΑΙ ΚΑΝΕΙ.
      ΑΠΛΑ ΕΙΜΑΙ ΠΟΛΥ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΜΕ ΤΟΥΣ "ΙΕΡΑΡΧΕΣ" ΚΑΙ ΤΑ ΟΣΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΟΥΝ...ΔΗΘΕΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ.
      ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΥΓΝΩΜΗ.

      Διαγραφή
    2. Δὲν πειράζει Ζήνα, ὅλοι ἀπὸ βιασύνη ἤ ἐπηρεασμένοι ἀπὸ τὴν σημερινὴ κατάντια, μπορεῖ πρὸς στιγμὴν νὰ κάνουμε λάθος.

      Σημασία ἔχει ποὺ ἀντιλήφθηκες ὅτι δὲν εἶναι ἔτσι, διότι ὅπως ἔγραψες, εἶναι ἄξιος καὶ κάνει τὸν ἀγῶνα του γιὰ τὴν πίστη μας, μὲ ὅποιο κόστος μπορεῖ νὰ ἔχη καὶ εἶναι κρίμα νὰ τὸν ἀδικήσουμε.

      Καλὴ συνέχεια καὶ καλὴ δύναμη μὲ τὴν βοήθεια τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Παναγίας μας!

      Διαγραφή
    3. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ. ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

      Διαγραφή